اگر کاربر هميشگي اينترنت هم نيستيد و هر از گاهي به دنياي بيانتهاي مجازي سري ميزنيد باز هم احتمال زيادي دارد که با صفحات تبليغاتي مستطيلي رنگارنگي بر خورد کنيد که در اندازه ها و طرحهاي مختلف جلوي چشمانتان مي رقصند و مي خواهند به آنها توجه کنيد.
نام اين کادرهاي رنگين «بنر» است. بنرها از رايجترين انواع تبليغات اينترنتي هستند و شايد مهمترين نمود خلاقيتهاي تصويري و گرافيکي آگهيهاي اينترنتي باشند که توجه کاربران و شرکتهاي تجاري را به خود جلب ميکند. براساس آمار سازمان بين المللي تبليغات (IAB)، در سال 2000 ميلادي، تبليغات از طريق بنر 47 کل تبليغات آنلاين را تشکيل داده است. بهويژه اگر توجه کنيم که رقم کل تبليغات آنلاين در اين سال 2.8 ميليارد دلار بوده، بيشتر به اهميت اين نوع تبليغات پي ميبريم.
بنرهاي تبليغاتي با بيلبوردهاي خياباني قابل مقايسهاند.اين آگهيها بايد نظر بيننده را به مدتي کوتاه جذب کنند. بنرخواه در بالاي صفحه باشد، يا در وسط و کناره هاي آن، بايد با چند کلمه يا تصوير مختصر پيام خود را انتقال دهد. اين آگهي ها بخصوص در معرفي نام و مارکهاي تجاري بسيار موفق عمل مي کنند، زيرا نام ها يا تصاوير کوتاه بهخوبي در ذهن جاي مي گيرند.
? وظيفه يک بنر موفق
بسياري از متخصصان دنياي تجارت الکترونيک بر اين باورند که محتواي تبليغات بايد فقط متن ساده يا لينک به سايت مورد نظر باشد. اکثر مردم به اين نوع تبليغات توجه خواهند کرد زيرا هنگامي که فردي در اينترنت سير ميکند به دنبال مجموعه اي از اطلاعات خاص است و به فکر مشاهده انيميشن هاي جذاب يا آرم هاي هنري نيست . در واقع ارائه اطلاعات صحيح به جستجوگران در زمان و مکان مناسب را وظيفه يک بنر موفق ميدانند.
اما «پدرام انصاري» مدير سايت گرافيکي طراحي بنرهاي تبليغاتي «پدي بنر»، مهم ترين خصوصيت يک بنر استاندارد تبليغاتي موفق را طراحي جذاب براي تاثيرگذاري روي کاربر دانست و به تهران امروز گفت:به خصوص بنرهاي متحرک ( فلش ) که با قدرت تحرک دادن به اجزاي بنر از قبيل عکسها و متن ها و …نمايشزيباييازيکتبليغرافراهمميکنندواستفاده به موقع از اجزا در کنارهم به جذابيت بنر مي افزايد.»
وي همچنين درباره ديگر ويژگي هاي يک تبليغ موثر اينترنتي گفت: «خصوصيت بعدي استفاده از حداقل زمان براي معرفي بنر يا نمايش اطلاعات بنر است . هرچه زمان طول نمايش بنر کوتاهتر باشد کاربر زودتر به اطلاعات دسترسي پيدا مي کند . توجه به حجم بنر نيز بسيار حائز اهميت است . هرچه مقدار حجم بنر کمتر باشد در صفحات وب زودتر بارگذاري مي شوند».
«پيمان سيف دواتي» مدير مسئول آژانس تبليغات اينترنتي «ايران بنر» نيز در کل راز موفقيت يک تبلغ اينترنتي را انتخاب محل مناسب براي تبليغات ، طراحي و نوع اطلاعرساني و موارد فني بنر از قبيل حجم ذکر کرد و گفت:«با توجه به استاندارد نبودن سيستمهاي عامل نصب شده بر روي رايانههاي کاربران اينترنتي استفاده از فرمتهاي فلش که از جذابيت بسيار بالايي برخوردار خواهد بود توصيه نميگردد و امکان باز نشدن انها در مواردي مانند نداشتن برنامه فلش پلير و يا کندي سرعت اينترنت که به تازگي با آن مواجه شده ايم وجود دارد».
? تبليغات هدفگيري شده
شايد اصطلاح «تبليغات هدفگيري شده» را شنيده باشيد. اين اصطلاح در واقع اشاره به شناخت مخاطب دارد که در اين باره شامل کاربراني با علائق مشترک شغلي، تخصصي، هنري، ورزشي و امثال آن هستند. در تبليغات از طريق بنر اين گروهها را مي توان با دسته بندي سايتهاي نمايشدهنده آگهي از يکديگر تفکيک کرد، بهطوري که هر آگهي براي گروه خاصي از مخاطبان پخش شود. ناگفته پيداست که به اين ترتيب هزينه ها کاهش و بازدهي تبليغات به ميزان درخور توجهي افزايش مييابد و ميزان اثرگذاري تبليغات بالا مي رود.
در باره ميزان اثر گذاري انواع طرحهاي مورد استفاده در بنرها از پيمان سيف پرسيديم. وي با اشاره به نظر سنجي سال گذشته گروه ايران بنر از صاحبان وبسايتهاي تبليغاتي گفت: «نتيجه بهدست آمده نشان داد که بيشتر بنرهاي تبليغاتي با فرمت فلش و بصورت توليد انيميشن مورد توجه کاربران بوده و بيشتر روي آنها کليک مي شود. همچنين طرح هايي با سايز هاي بزرگ و بهصورت عمودي و با فرمت فلش و تحرک مناسب و آرامبخش و نه بهصورت چشمکزن و سريع و همچنين استفاده از طيف رنگهاي روشن و داغ بسيار مورد توجه کاربران قرار ميگيرد.» در اين مورد پدرام انصاري ابتدا به انتخاب متفاوت طراحي بنر براي گروههاي مختلف اجتماعي اشاره کرد و افزود:«بهعنوان مثال طراحي بنري براي جوانان با بنري که مخاطبش پزشکان هستند، متفاوت است».
در دنياي مجازي اگر کاربر با صحنه هايي روبهرو شود که به راحتي در دنياي واقعي ديده نمي شود بسيار تحتتاثير قرار ميگيرد .حال اگر اين رويدادها بهگونهاي خلاق با قدرت گرافيکي بالا طراحي شوند و از رنگها بهصورت مجموعهاي حرفهاي در کنار هم استفاده شود خيلي راحت کاربر را به سمت خود خواهد کشيد. همچنين ترکيب متحرک بودن اجزاي بنر با مجموعهاي ازگروه رنگهاي حرفه اي مناسب تر است . بنرهاي متحرک ( فلش ) قدرت جذابيت بالايي دارند . تحرک اجزاي بنر براي کاربر زيبا و چشم نواز است . تبليغات در فضاي سايبر با ترکيب بندي، رنگ، نور، حرکت، حروف و خطوط زيبا اثر محسوسي بر کاربران ميگذارد. اين تصاوير رنگارنگ ممکن است مدتها در ذهن بيننده بماند و به اهداف آگهي دهنده کمک کند. کافي است به ذهنيت خود رجوع کنيم تا بهخاطر آوريم چند بار خواستهايم بر اين نگارينه هاي مجازي کليک کنيم و ببينيم از ما چه ميخواهند.
منبع:روزنامه تهران امروز /ج