جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
آمار ، دموكراسي و توسعه (2)
-(1 Body) 
آمار ، دموكراسي و توسعه (2)
Visitor 469
Category: دنياي فن آوري
بنابراين INEGI قادر به تقويت و تحكيم فعاليتهاي جاري و در دست گرفتن فعاليتهاي جديد كه همگي با هدف افزايش كارآيي نهادي بودند ، شد. ( INEGI ) در دگرگوني فرايند كشور جاي داده شد و اكنون برنامه نوسازي خود را اجرا مي كند. بطوري كه در طيف وسيعي از اصلاحات درمكزيك سهيم است. اين برنامه برتري سياسي و حمايت را در پي داشت و شامل برخي جنبه هاي جالبي است كه من مايلم بطور مختصر درباره آن بحث كرده تا بدون شك به برخي از گزينه هاي فراواني كه ممكن است بطور موثر نقش آمار شناسان را افزايش دهد ، اشاره كنم . 1 – 5 – عـدم تمــركز يك سيستم آماري ملي ، در يك وضعيت موثر ، بايد به توليد اطلاعات در يك سطح جغرافيايي وسيع بپردازد. با توجه به وسعت كشور مكزيك ،‌تلاشهاي ويژه‌اي براي حركت از يك سيستم متمركز جغرافيايي به يك سيستم جايگزين كه امكان تماس بيشتر با منابع اطلاعاتي و كاربران در سطوح ناحيه‌اي و منطقه‌اي را فراهم آورد، مورد نياز بود. بنابراين برنامه نوگرايي شامل عدم تمركز از طريق تقويت تقسيمات منطقه‌اي نيز مي شد. اينها در كنترل اجراء ،‌عمليات ميداني ، پردازش و انتشار پروژه هاي تحت نظارت يك مدير منطقه اي كه ( INEGI ) را قبل از حكومتهاي ايالتي معرفي كند، مشاهده مي شوند. دردو سال گذشته ، ساختار منطقه‌اي تحكيم يافته وتوسط ايجاد – و حالا اجراي كامل – 32 اداره در سطح ايالتها تقويت شد. 2 – 5 – زيـربنـــا دومين جنبه نوگرائي شامل تجهيزات جهت انجام كار مي باشد. همانطور كه مي‌دانيم تحول علمي و تكنولوژي ، تجهيزات تواناتر با سرعتي باورنكردني براي ايجاد شبكه‌هاي كامپيوتري ،‌سيستم هاي پردازش از راه دور و ابزارهايي جهت تفسير عكسهاي ماهوار‌ه‌اي توليد مي‌كند. اين امر منجر به فعاليت كار روي تجهيزات جاري براي حركت به سوي تكنولوژي‌هاي پيشرفته تر و تاييد شده‌تر گرديد. نياز مبرم جهت ايجاد تجهيزات بيشتري شناسايي شد و در نتيجه 700 كامپيوتر شخصي با شبكه هاي ويژه وارد عمل شدند. ده مركز از مراكز كامپيوتري منطقه اي از طريق ماهواره به هم متصل شدند، ابزارها جهت ديجيتالي كردن كارتوگرافي بدست آمد و تجهيزات عسكبرداري جديد در ناوگان هوائي( INEGI ) كه شامل جهتهاي Lear براي عسكبرداري در ارتفاعات زياد و Cessnas براي ارتفاعات معمولي ،‌جاسازي و مستقر گرديد. 3 – 5 – روش شناسي سومين جنبه از برنامه ، « بازبيني روش شناسي بين نهادي » بود. اين كار امكان امتحان كلي روشهاي مورد استفاده وشناسايي بيشتر نواحي مربوط كه هنوز توسط آمارهاي رسمي تحت پوشش قرار نگرفته بودند را فراهم آورد. اين امر به پژوهشهاي جديد براي پشتيباني و تقويت سيستم ملي ،‌ختم شد كه در بين آنها ما مي‌توانيم به مطالعه عظيم درباره اقتصاد غير رسمي ، توسعه حسابهاي اكولوژيك و برآورد تخلفات گزارش نشده به سيستم قضايي و يك مطالعه گسترده جهت ارزيابي كارايي نهايي و كيفيت آموزش ابتدايي و ثانوي كشور اشاره كنيم. در مورد بازنگري روش شناسي ، تحقيقات انجام شده در نهادهاي دانشگاهي ، نقش مهمي را ايفا كرده‌است . به اين دليل است كه ارتباطات بسيار نزديك بين جامعه علمي و دانشگاهي بوجود آمده است . در اين نگرش ،‌حمايت INEGI در مورد پي ريزي مجدد‌، اجتماع آماري مكزيك در سال 1989 از اهميت ويژه‌اي برخوردار است . حال اين جامعه آماري شامل بيش از 300 متخصص آماري است و پيشرفت مهمي را در توسعه آمار در كشورمان ارائه داده، همچنان كه بر اين باوريم درآمريكاي لاتين ارائه داده است . 4 – 5 – آموزش آموزش منابع انساني از ديگر اجزاء در فرايند نوگرائي INEGI
مي باشد. چون كارمندان سرمايه‌هاي اصلي مي باشند كه نه تنها براي دنبال كردن پيشرفتهائي در كار زيربنائي و روش شناسي‌هاي جديد، بلكه براي رسيدن به كمال خود بايد با سيري مداوم آموزش بينند. با اين هدف ، يك برنامه آموزش كه مكمل آموزش دانشگاهي و فني بود ،
پي ريزي شد كه شامل 4 ديپلم با مدت زمان 14 ماه مي باشند. اين برنامه در 1990 آغاز شد و حالا هر كدام از آنها ، توسط وزارت آموزش عمومي بعنوان درجه تخصصي كوتاه مدت شناخته مي‌شود. 5 – 5 – هماهنگي فعاليت جاري موسسه از توليد داده فراتر رفته است . موسسه همچنين مسئول هماهنگي سيستم اطلاعات ملي است . براي رسيدن به اين هدف مهم است كه پروژه‌هاي آماري ديگر وزارتخانه‌ها و بخشهاي اداري كه از طريق قانون ، قبل از تصويب شدن پروژه ، به تصويب INEGI احتياج دارند،‌ افزايش يابد. در اين راه ، اطلاعات با توجه به نيازهاي آنها توليد مي شود . اما در يك چارچوب مفهومي متحد ،‌ايالات سالانه توافقهايي را با دولت فدرال به منظور تحت تاثير قرار دادن انتقال منابع بودجه فدرال امضاء مي‌كنند. اخيراً اين امكان بوجود آمده است تا دراين قرار دادها يك سرفصل براي پروژه هاي آماري و جغرافيايي ، تشكيل شود. اين بدين معني است كه به ازاي هر پزوئي كه در توليد اطلاعات هزينه مي شود ، يك پزو توسط حكومت فدرال پرداخت مي شود البته به شرطي كه اين پروژه بصورت مشترك با INEGI انجام بگيرد. اين امر موجب در دست گرفتن پروژه هايي مي شود كه داراي جذابيت منطقه اي بالا ، مي باشندو بنابراين موجب تقويت و اجراي سيستم اطلاعات ملي مي‌شود. 6- 5 – محصولات جديد تغييرات بزرگ اجتماعي و پيشرفتهاي جديد تكنولوژي طيف وسيع و با مهارتي از كاربران اطلاعاتي را بوجود مي‌آورند، و مهم است كه نيازهاي آنها را شناسايي كنيم و محصولاتي را طراحي كنيم كه به ميزان كافي رضايت آنها را جلب كنند. بااين هدف INEGI يك بخش درون منضبط را جهت شناسايي تقاضا ي داده‌ها (Data) ، ‌هدايت تكنولوژيكي و توسعه محصولات جديد و بهتر به ساختار خود اضافه كرده است . 7 – 5 – فرهنگ آماري غني‌تر همه جوانب برنامه نوگرايي كه تاكنون ذكر شدند مانند : عدم تمركز – كارهاي زير بنايي ، بازنگري روش‌شناسي ،آموزش ، ‌هماهنگي وسيعتر و توليد محصولات جديد در بهبود خدمات اطلاعات اهميت دارند. به هر صورت اين تلاشها كه اثرات نامطلوب را محدود كرده‌اند ‌براي اقشار مردم كه درباره اطلاعات توليد شده چيزي نمي‌دانند و قادر به استفاده از اطلاعات آماري در تصميم‌گيريهاي خود نيستند ، ناكافي خواهد بود. مطالعاتي كه در زمينه دانش واستفاده آماري در مكزيك انجام داده ايم ، نشان مي دهد كه هنوز گروههايي از مردم وجوددارند كه از بسياري از ارقام بي اطلاعند يا نمي‌دانند چگونه از اطلاعات استفاده كنند . بعنوان مثال با توجه به داده جمعيتي ، درصد بالايي از مردم وجود داشتند كه ارقامي كه در مورد جمعيت نقل مي‌كردند طوري بود كه كشور تا نيمه قرن هم به آن نخواهد رسيد و يا اينكه در پنجاه سال قبل از اين رقم فراتر رفته است .
آمار و اطلاعات بعنوان يكي از اساسي ترين ابزارها براي برنامه ريزي و توسعه ، تصميم گيري ، اعمال مديريت و ارزيابي عملكردها از جايگاه ويژه اي برخوردار مي‌باشد. حفظ جايگاه و ايفاء كامل نقش آمار و اطلاعات مستلزم توليد آمار در يك فرآيند مشخص و منطبق با استانداردهاي علمي و به تعبيري توليد آمار دقيق و بهنگام ، وجود فرهنگ و تفكر غني آماري بين توليدكنندگان ، پاسخگويان و كاربران اطلاعات آماري و هماهنگي كامل نهادهاي توليدكننده آمارمي‌باشد. درسالهاي اخير حركتهاي موثر و بنيادي در جهت حل مشكلات نظام آماري كشور برداشته شده است كه از جمله مي‌توان به استقرار نظام آمارهاي ثبتي در دستگاههاي اجرايي ، ايجاد كميته هاي آمارهاي بخشي و ايجاد پايگاه اطلاعات آماري در سطح ملي را اشاره كرد. سازمان مديريت و برنامه ريزي استان قزوين در جهت انعكاس و اطلاع رساني فعاليتهاي آماري در سطح استان و اشاعه فرهنگ آماري اولين شماره خبرنامه آماري استان را تقديم مي نمايد. در خاتمه اميدوار است با تصويب ايجاد كارگروه آمار و اطلاعات ذيل ارزيابي شوراي برنامه ريزي و توسعه استان در قالب اصلاح آئين ماده 70 قانون برنامه سوم كه در حال حاضر در دستور كار هيات محترم دولت قرار دارد شاهد حركتي نهادين در جهت حل مشكلات آماري در سطح استان باشيم .

پي نوشت ها :
 

[1]-Carlos M.Jargue
[2]- كارشناس گروه تحقيقات و حسابهاي منطقه‌اي سازمان مديريت و برنامه ريزي استان قزوين
 

ارسالي از طرف کاربر محترم : jazereyearam
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image