جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
چالش هاي تبليغات اينترنتي ؛ کاربرد روابط عمومي براي حل
-(3 Body) 
چالش هاي تبليغات اينترنتي ؛ کاربرد روابط عمومي براي حل
Visitor 477
Category: دنياي فن آوري
با پيگيري موضوع تبليغات آن لاين و نوشته هاي مختلف در اين زمينه جاي خالي يک برنامه روابط عمومي براي حل اين مشکل احساس مي شود.
يادش بخير ،آقاي سجادي استاد درس تکنيک هاي روابط عمومي (رييس فعلي فدراسيون ورزش هاي باستاني) مي گفت روابط عمومي را ياد بگيريد حتي براي يک بقالي هم مي توانيد استفاده کنيد !
براي سايت هاي اينترنتي فارسي هم - حتي يک سايت - مي شود يک برنامه روابط عمومي نوشت و اجرا کرد. همانطور که هر کسي در رشته تخصصي خود مدعي است ، من هم مدعي هستم با برنامه روابط عمومي علمي مشکل جذب آگهي اينترنتي در سايت هاي فارسي قابل حل است.
مساله مورد نظر از بسياري جهات يک مشکل ارتباطي است و فقط با برنامه ريزي ارتباطي قابل حل هست.
اين يادداشت صرفا پيش طرح برنامه روابط عمومي براي مساله جذب آگهي در سايت هاي اينترنتي است که با اطلاعات ناقص نوشته ام تا کاربرد برنامه ريزي روابط عمومي در اينگونه مسايل مشخص شود.
فرايند برنامه ريزي روابط عمومي پنج مرحله اساسي دارد:
1- شناخت مسئله
2- تحقيق درباره موضوع
3- تدوين برنامه عمل
4- اجراي برنامه
5- ارزيابي برنامه
به نظرم تابحال مرحله اول يعني شناخت مساله به درستي انجام نشده و صرفا اظهارنظر و پيشنهادهاي مديران سايت ها مطرح شده است. تشکيل انجمن تبليغات اينترنتي هم فقط براي تمرکز نيروي سايت ها در حل مشکل بوجود آمده ، وگرنه يک برنامه روابط عمومي کامل را با دقت و کارآيي بيشتر مي توان براي يک سايت خاص نوشت و تنها در مورد مسايل ريشه اي که نياز به فرهنگ سازي دارد، اقدام به ابجاد تشکل خاصي کرد که يکي از کارهايش فرهنگ سازي براي تبليغات آن لاين باشد.
بنابر اين در گام اول به شناخت مساله مي پردازيم و سپس در مورد برنامه عمل براي يک سايت خواهيم گفت.

سوال اول اين است که ماهيت مشکل و عوامل ايجاد کننده آن چيست؟
 

براي شناخت مساله گام اول مرور همين اظهار نظرهاي مديران سايت ها بود و چند نکته اي که خودم اضافه کردم.

آنچه مربوط به خود سايت ها مي شود:
 

- عدم تفکيک بين نقش مديريت فني سايت با واحد بازرگاني سايت
- وجود فيلترينگ سايت ها و عدم اطمينان مشتري به وب سايت ها
- نداشتن تعرفه هاي مناسب و ضوابط مشتري پسند
- مشخص نبودن شخصيت حقوقي وب سايت ها
- عدم ارايه مشاوره و کمک به مشتريان غيرفني تبليغات اينترنتي
- غير متعارف بودن نحوه هاي پرداخت
- مشکلات فني سايت ها ( نداشتن طراحي مشتري پسند سايت ها ، ساختار نامناست براي جذب آگهي و ...)

آنچه مربوط به آگهي دهندگان است:
 

- عدم شناخت کارفرمايان تبليغات (روابط عمومي ها و مجريان تبليغاتي) از قابليت هاي فضاي اينترنت براي تبليغ
- ابهام در تاثير گذاري تبليغات اينترنت بر مخاطبين و ارزيابي آگهي
- ابهام در رتبه بندي سايت ها از نظر جلب بازديدکننده و مشخصات مخاطبان آن
- تعريف نشدن جايگاه آگهي تبليغاتي در سيستم مالي سازمان هاي دولتي
- عدم توجه آزانس هاي تبليغاتي به تبليغات آن لاين
- پورسانت کم ناشي از تبليغات اينترنتي براي عاملان جذب آگهي
پس از مشخص شدن فهرست دلايل ، اکنون براي مشکلات فني ، راه حل فني و براي مشکلات ارتباطي ، راه حل ارتباطي را در نظر مي گيريم. نتيجه اينکه : تنها سه گزينه (که با سه ستاره مشخص شده اند) مشکل ارتباطي است.که البته به نظرم مهمترين دلايل همين ها هستند
نکته : ممکن است تمام دلايل فني باشند و اين سوال مطرح شود پس چرا بايد از طريق يک فرايند روابط عمومي به اين نتايج رسيد؟ جواب اين است که در اين مثال من به مرور صحبت هاي اخير بسنده کرده ام . کار درست تر اين بود که دقيقا تحقيقي بين آگهي دهندگان انجام گيرد و از نتايج آن همراه با نظر مديران و صاحبنظران تبليغات براي تبيين مساله پرداخت.

برنامه عمل براي حل موانع فني:
 

در مورد مشکلات فني ، بايد فقط به ابزار فني و تخصصي پناه برد. خبررساني و به اصطلاح گرد و خاک خبري نتيجه اي نمي دهد. آنچه مربوط به سايت ها مي شود بايد ظرف زماني خاص توسط مديريت فني سايت حل شود.
براي حل مشکلات فني مرتبط با آگهي دهندگان هم بايد راهکاري انديشيد. مثلا:
- پورسانت آگهي ها را ميتوان بالا برد ، به همين سادگي! چون در مقايسه با مطبوعات و يا ابزارهاي ديگر تبليغات سايت ها هزينه کمتري دارند و امکان رقابت وجود دارد.
- ايجاد سيستم خاص رتبه بندي سايت هاي اينترنتي و رايزني براي رسميت يافتن آگهي ها در سيستم دولتي هم در قالب تشکل مديران وب سايت ها قابل انجام است و مي تواند در دستور کار اين تشکل قرار گيرد.

برنامه عمل براي حل موانع ارتباطي:
 

شايد تا بحال برنامه عمل روابط عمومي که در زمان خاص متعهد کسب نتيجه باشد ، نديده باشيم ! ولي بر خلاف تصور موجود، برنامه ريزي ارتباطي کاملا عملياتي و مانند يک پروژه مهندسي ،کاربردي و قابل ارزيابي است.
گرچه هنوز معتقدم براي هر وب سايت ( با توجه به کارکردها و مخاطبين ) بايد يک برنامه ارتباطي نوشت ، ولي براي شروع مي توان اين برنامه را به صورت کلي ديد و تشکل مديران سايت ها متولي آن شود ( البته اگر کار جمعي واقعيت پيدا کند).
به زودي ادامه خواهم داد... ( البته اگر بازتاب مثبتي اين بحث داشته باشه )

نکته آخر ؛ بازاريابي به جاي روابط عمومي !
 

اما پيشنهاد تبادل آگهي بين سايت ها و روزنامه ها يک پيشنهاد بازاريابي است تا پيشنهادي براي حل مشکل جذب آگهي اينترنتي .
در ذکر تفاوت کار روابط عمومي با رشته بازاريابي همين بس که نتيجه اقدامات روابط عمومي بنيادي تر خواهد بود و هويت مستقل تبليغات آن لاين را در پي خواهد داشت. اين راهکار بازاريابي تبليغات آن لاين را در سايه تبليغات رسانه هاي قرار مي دهد و به علاوه مسايل ساده فني دارد . مثلا آگهي دهنده به مطبوعات اطلاعات مورد نظر خود را در يک کادر آگهي منتشر مي کند. آيا مديران سايت هاي طرف قرارداد مي توانند مثلا بيست خط نوشته را در بنر سايت خود قرار دهند ؟! بايد اول صفحه اي براي مرجع لينک تهيه کنيد و ...
ارسال مقاله توسط کاربر محترم سايت: sm1372
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image