|
همه چيز درباره ي گوگل
![](/images/th1_start.gif) ![](/images/th1_start.gif) ![](/images/th1_start.gif) ![](/images/th1_start.gif) -(3 Body)
|
همه چيز درباره ي گوگل
Visitor
1030
Category:
دنياي فن آوري
از مجموع جستجوهاي صورت گرفته در ماه مي سال 2003 گوگل 32 درصد استفاده کنندگان از اينترنت را به خود جلب کرده بود، ياهو 25 درصد، اي او ال 19 در صد و ام اس ان با 15 درصد در رده هاي دوم تا چهارم قرار داشتند. از آنجا که بسياري از موتورهاي جستجو جهت نمايش يافته هاي خود از سايتهاي ديگر کمک ميگيرند، گوگل تامين کننده 76 درصد از مجموع نتايج موتورهاي جستجوي ديگر است و مايکروسافت 15 درصد از آن را بر عهده دارد. از نظر محبوبيت در ميان کاربران امريکايي بر اساس آمار تهيه شده گوگل با 30 درصد در مقام اول قرار دارد. ياهو با کمي فاصله با 29 درصد دوم است و MSN نيز با کسب 28 درصد کاربران در رتبه سوم جاي دارد. پس از آنها AOL، Ask jeeves و Overtrue قرار گرفته اند. آمار ديگري که محبوبيت اين سايتها را نشان ميدهد از مجموع تعداد ساعاتي است که مردم با موتورهاي جستجوي مختلف سپري کردهاند. گوگل با 19 ميليون ساعت در صدر ليست و اي او ال با 18 ميليون ساعت، ياهو 7 ميليون ساعت و ام اس ان با 6 ميليون ساعت قرار دارند. در دهم نوامبر 2004 مايکروسافت پس از يک دوره طولاني با راه اندازي سيستم جستجوي خود به مقابله گوگل و ياهو رفت. 9 سال قبل از آن بيل گيتس که در آن زمان مدير عامل مايکروسافت بود به هنگام معرفي اينترنت اکسپلورر با گفتن جمله معروف خود که آينده اينترنت از آن ماست جنگ خود را با نمايشگر نت اسکيپ شروع کرد و نت اسکيپ به فراموشي سپرده شد. مايکروسافت پس از بازسازي سيستم جستجوي خود به ايندکس کردن 5 ميليارد صفحه اينترنت پرداخت و گوگل بلافاصله در مقابله با موتور جستجوي ام اس ان سرچ اعلام کرد که تصميم دارد به ليست و ايندکس 8 ميليارد صفحه موجود را در اينترنت ليست و ايندکس کند. سايت www.search.msn.com مانند ديگر موتورهاي جستجو عمل مي کند. امتياز ام اس ان ويژگي انحصاري آن در استفاده از دايره المعارف "انکارتا" است به اين ترتيب که استفاده کننده ميتواند به زبان انگليسي سيوالات خود را تايپ کرده و ام اس ان بدون ليست کردن آدرس سايتهاي ديگران جواب سيوال را از انکارتا استخراج کرده و نشان دهد. به طور مثال اگر سيوال يافتن ميانگين اميد به زندگي و پيدا کردن متوسط سن مرگ ساکنان ايتاليا باشد موتور جستجوي ام اس ان با اتکا به اطلاعات موجود در دايره المعارف جواب لازم را خواهد يافت. مايکروسافت اعلام کرده است که در مجموع بيش از يک و نيم ميليون پرسش از طريق دايرهالمعارف انکارتا پاسخ داده خواهد شد. سرمايه گذاري و تصميم مايکروسافت به در هم کوبيدن سايتهاي جستجوي ديگر با داشتن تمام امکانات مالي و تکنيکي تاکنون بدون نتيجه مانده و ام اس ان همچنان پس از گوگل و ياهو در رتبه سوم موتورهاي جستجوي محبوب قرار دارد. در حدود150هزار شرکت تجاري مانند کارلتون با پرداخت مبالغ هنگفتي به تبليغ کارتهاي تبريک و تشکر خود در سايت گوگل به تبليغ کالا ميپردازند و بيش از ميليونها مدير و صاحب صفحات اينترنت در تلاش هستند به نحوي بدون پرداخت پول نام سايت خود را در ابتداي ليست گوگل قرار دهند. به طور مثال شرکت توريستي و مسافرتي تورهاي اسپانيا با به کار گرفتن سيستمي که با گوگل همخواني دارد توانسته است در هر ماه 3000 نفر از کساني را که تصميم دارند به اسپانيا سفر کنند به سايت خود جذب کند. ريک پرايس مدير اجرايي شرکت تورهاي اسپانيا معتقد است استفاده از موتور جستجوي گوگل بيش از 100 هزار دلار در مخارج تبليغاتي شرکت او صرفه جويي کرده است. رتبه بندي گوگل در نشان دادن نتايج مورد جستجوي کاربران با کمک 10000 کامپيوتر که تمام وبسايتهاي موجود و سايتهاي جديد در اينترنت را در شبانه روز کاوش و ايندکس ميکنند انجام ميشود. رتبه بنديها به همين دليل مدام تغيير ميکند و شرکتها هميشه به دنبال راهي هستند تا نام خود را در ابتداي ليست قرار دهند. شرکت 10E20 Web Design که در نيويورک مستقر است در قبال دريافت 1500 تا 5000 دلار از گردانندگان سايت متعهد ميشود که نام شرکت و آدرس وبسايت را در صدر 5 ميليارد صفحه ايندکس شده قرار دهد. کمپانيهاي گوناگون با رضايت اين مبلغ را ميپردازند زيرا بيش از 70 درصد از جستجوها در سايت گوگل انجام ميشود و حداقل مراجعه کنندگان 200 ميليون است. شري ترو در شرکت طراحي وبسايت گرانتاسيک ايلينوي کار ميکند و کتاب او با نام Google It جزييات طرز تبليغ در اينترنت را به خوانندگان خود آموزش ميدهد. کتاب او تنها يکي از 20 عنواني است که انتشاراتي معتبر بارنز و نوبل در وبسايت خود در مورد گوگل دارد. محاسبه مبلغ آگهي هاي گوگل ساده است. هر گاه کسي کلمات جستجوي خود را در سايت گوگل تايپ کند در کنار ليست آدرسهاي يافته شده آگهي کوچکي که در ارتباط با موضوع جستجو است ديده ميشود که آگهي دهنده در ازاي هر کليک به آن تبليغ مبلغي بين 5 سنت تا 50 دلار به گوگل پرداخت ميکند. آگهيهاي اينترنت مانند تبليغات راديو، تلويزيون و مجلات نيست. معاون اجرايي گوگل در بخش فروش جهاني عقيده دارد ما مزاحم کسي نيستيم و هيچکس را وادار به جستجو در سايت خود نکرده ايم تا مانند شنوندگان راديو و بينندگان تلويزيون براي ادامه برنامهها مجبور به ديدن و شنيدن آگهي باشد. گلينا ورا عادت داشت در سايت يي بي کت و شلوار و پيراهن دوخت ايتاليا را به حراج بگذارد. يک روز به پيشنهاد دوستش آگهي خود را در گوگل قرار داد و هر کس که به دنبال لباس ايتاليايي بود و اين دو کلمه را در بخش جستجو تايپ ميکرد آگهي او در کنار اولين سايت که متعلق به او بود ديده ميشد. از اولين روز تبليغ سيل مشتريان به سمت سايت او سرازير شد و او با استخدام 3 نفر در چند هفته اول هر روز حداقل 25 تا 30 سفارش کت و شلوار ايتاليايي دريافت ميکرد. کن کارلتون جهت تبليغ مغازه آهنگري خود در آگهينامه توماس رجيستر هر سال 40 هزار دلار ميپرداخت و در قبال آن 5 تا 10 مشتري جديد پيدا ميکرد. تعداد مشتريان او پس از شروع به تبليغ در گوگل به 16 تا 20 مشتري در هر ماه افزايش يافت. گوگل از مشتريان خود در قبال هر کليک پول ميگيرد. دووان يکي از آگهي دهندگان گوگل است و لباس عروس و داماد، بليت مسافرتهاي ماه عسل و هديه عروسي ميفروشد www.TheBigDay.com او ميگويد ما در انتظار دريافت صورتحساب خود در حدود 10 کليک در روز بوديم اما با کمال تعجب فهميديم که روزانه بيش از 1000 کليک به آگهي ما خورده است. مسيولان گوگل متوجه شدند که يکي از رقباي تجاري براي عاجز کردن ما مدام به تبليغ ما کليک ميکرده است. مسيولان گوگل او را شناسايي کردند و صورتحساب پرداختي ما در قبال هر کليک تعويض شد. اگر چه گوگل از رقباي خود مانند ياهو و مايکروسافت فاصله زيادي دارد و هيچ يک از آنها به طور جدي موقعيت آن را تهديد نميکنند اما گوگل بر خلاف ام اس ان سرويس فروش موسيقي ندارد. موتور جستجوي موزيک مايکروسافت Direct Action نام دارد و در صورت درخواست جستجوي نام خواننده، نام آهنگ و يا نام آلبوم استفاده کننده بلافاصله به فروشگاه آنلاين موسيقي مايکروسافت هدايت ميشود. فروشگاه موزيک مايکروسافت شديداً درگير رقابت با سيستم معروف آي تيون متعلق به شرکت کامپيوتري اپل است. گوگل از چندي پيش با اضافه کردن بخش Local خود سايتهاي محلي هر شهر مانند رستوران و سينما را به جستجوهاي خود اضافه کرد که مايکروسافت هم چنين ويژگي را که Near Me خوانده ميشود در سايت خود قرار داد.چگونگي پيدا کردن سايتهاي ديگر توسط موتور جستجوي گوگل بر بانک اطلاعاتي استوار است. گري پرايس و کريس شرمن در بخش دوم کتاب خود با نام The invisible Web طرز کار سايتهاي جستجو را فاش کرده اند. کتاب در مورد گوگل اشاره ميکند که آنها به 3 طريقه متفاوت سايتها را کاوش ميکنند. بخش اول شبکه بندي هزاران کامپيوتر ارزانقيمت است که به صورت موازي به يکديگر متصل شده اند و همه آنها همزمان به پردازش ميپردازند تا به يافتن موضوعي متون صفحات اينترنت سرعت بخشند. در ابتدا يافته هاي دو روبات که Googlebot Google web Crawler خوانده ميشوند و مسيوليت آنها يافتن موضوع جستجو با خواندن صفحات موجود در اينترنت است به بخش ايندکس و فهرست گوگل فرستاده ميشوند. روباتها را ميتوان مانند عنکبوتهايي مجسم کرد که به سرعت صفحات وب را ميخوانند و موارد مشابه با کلمات تايپ شده را از بقيه صفحات جدا ميکنند. در واقع روبات گوگل عنکبوت نيست و به صورت الکترونيکي با ارسال هزاران پيام همزمان حاکي از موضوع جستجو به سرورهاي ديگر، از آنان درخواست ارسال وبسايت و آدرس آنها را ميکند. پس از يافتن وبسايتها و آگهيهايي که کلمه جستجو در آنها يافت شده و داراي حروف مشترک و مشابه هستند آنها را جمع آوري و گلچين کرده و به طبقه بندي آنها ميپردازد. سيستم بانک اطلاعاتي گوگل در اين مرحله صفحات اينترنت را فهرست موضوع بندي کرده و آدرس آنها را در براي استفاده مجدد در آينده در خود بايگاني ميکند. نگهداري و به روز رساني آدرسهاي فهرست شده نيز بر عهده روباتهاي گوگل است. اين روباتها معمولاً به هر سايت يکبار سر ميزنند و اطلاعات جديد را به ايندکس خود اضافه ميکنند. سايتهايي مانند بورس، هوا و ليست برنامه هاي راديويي و تلويزيوني در حال پخش که در هر لحظه دچار تغيير ميشوند مدام توسط روباتها باز خواني شده و آخرين اطلاعات به روز رسانده شده در سايت قرار ميگيرند. مرحله دوم يافتن سايتهاي توسط گوگل توسط ايندکس بانک اطلاعاتي انجام ميشود. بخش ايندکس پس از دريافت اطلاعات از روباتها آنها را به صورت الفبايي و به ترتيب حروف طبقه بندي ميکند تا در موارد درخواستي آينده مورد استفاده قرار گيرد. گوگل جهت بهبود کارايي سيستم جستجوي خود کلمات معمول مورد استفاده در جملات مانند is, on, for, how, or و حروف و اعداد تنها مانند a, z, 2, 8 را ناديده ميگيرد و از فهرست بندي آنها خودداري ميکند. سيستم ايندکس گوگل همچنين ميتواند کدهاي اچ تي ام ال پنهان از ديد و نوشتههاي داخل وبسايت را مرور کرده و کلمات مشابه را در هر دو منبع جمع آوري کند. مرحله آخر فيلتر و تقسيم وبسايتهاي يافته شده به بخشهاي مختلف است. اين مرحله Query Processor خوانده ميشود و وظيفه آن مطابقت کلمات درخواستي با بخشهاي وبسايت ليست شده است. کامپيوترهاي گوگل صدها عامل گوناگون را براي فهرست کردن صفحات در نظر ميگيرند تا تشخيص دهند که کدام سايت را بايد در ابتداي ليست قرار دهند و طبقه بندي کنند. تصحيح اشتباهات املايي و حذف سايتهاي اسپم نيز در اين زمان انجام ميگيرد. ارسال توسط کاربر محترم سايت : b000ashkan /ج
|
|
|