جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
نقش تجارت الکترونيک در اصلاح الگوي مصرف
-(4 Body) 
نقش تجارت الکترونيک در اصلاح الگوي مصرف
Visitor 490
Category: دنياي فن آوري

چکيده
 

اصلاح يعني تغيير در انحرافاتي که از مسير درست و واقعي خارج شده است بر اين اساس اصلاح الگوي مصرف سامان دادن و به مسير درست وارد کردن چارچوب هاي تعيين کننده کيفيت و کميت مصرف است و هدف آن بر طرف کردن انحرافات مي باشد يكي از راههاي اصلاح الگوي مصرف، کاهش هزينه ها‏ي موجود با استفاده از فناوري‏هاي نو در كشور است، فناوري‏هايي كه موجب تغيير كسب وكار از روش سنتي به مدرن گرديده است . يكي از اين فناوري ها وجود اينترنت است كه موجب تجارت الكترونيكي گرديده است. تجارت الکترونيک که داراي مدل هاي متنوعي است و مزايايي از جمله کاهش هزينه ها ، صرفه جويي در وقت و تلاش، معرفي وسيع تر و کم هزينه تر برند شرکت و حذف مرزهاي جغرافيايي را دارد. تجارت الکترونيکي موجب مي‏شود هزينه ها به صورت زنجيره اي در كشور كاهش يابند و اين اصلاح الگوي مصرف را نتيجه مي‏شود، انجام پرداختها و دريافتها با کارتهاي اعتباري ، توليد کالاها با توجه به نيازها ودرخواستها، كاهش هزينه‏هايي همچون انبارداري ، بالا رفتن کيفيت کالاهاجهت رقابت، اصلاح الگوي مصرف کارخانجات و حذف هزينه هايي که داراي ارزش افزوده در توليد و خدمات نيستند ،گسترش بازارهاي فروش و كاهش تبليغات تجاري، جلوگيري از اتلاف وقت مشتريان وفروشندگان جهت بازاريابي، كاسته شدن حمل ونقل براي امور تجاري وحذف كاغذ از انجام فعاليتها نمونه هايي از بهينه سازي مصرف در صورت استفاده از تجارت الکترونيک است.

کلمات کليدي:
 

تجارت الکترونيک، اصلاح الگوي مصرف، فناوري اطلاعات، بانکداري الکترونيکي

مقدمه :
 

بدون ترديد اصلاح الگوي مصرف و عملياتي شدن آن مستلزم برنامه ريزي در همه زمينه ها اعم از توليد، خدمات، توزيع، تجارت ، فرهنگ، قانون گذاري و... مي باشد و از طرفي يک فرآيند بلند مدت است که لازم است ضمن شناخت ريشه ها و علل ناصحيح مصرف گرايي، همه دست اندرکاران و صاحب نظران الگوها و مدلها مناسبي را جهت مصرف بهينه در همه بخشها اعم از فردي و اجتماعي، خصوصي و دولتي و انتفاعي و غير انتفاعي ارايه کنند زيرا تجربه نشان داده اصلاح الگوي مصرف فقط نوعي صرفه جويي نيست بلکه يافتن راههاي صحيحي است که براي مصرف درست بايد تدوين و عملياتي گردد . اصلاح الگوي مصرف موجب بالا رفتن سطح رفاه اجتماعي مي گردد . در مصرف ميزان درآمد و نوع هزينه ها موثر هستند و هميشه مصرف بهينه باعث کاهش هزينه مي گردد.
تحولات شگرف و پرشتاب در حوزه‏ي فناوري اطلاعات و ارتباطات تغييرات متنوعي درهمه‏ي ساختارها اعم ازاقتصادي، سياسي و اجتماعي را موجب شده و افزايش دسترسي عموم مردم به اينترنت موجب گرديده که امکان تجارت از طريق اين شبکه‏ي جهاني از اهميت و جايگاه ويژه‏ا‏ي برخوردار گردد.
اينترنت فرصت هاي جديدي در تجارت و به طور خاص براي تجارت الکترونيکي بنگاه با بنگاه به وجود آورده است. به طوري که حتي شرکتهاي کوچک نيز ميتوانند از اين طريق جهاني متولد شوند و از همان ابتدا در سطح بازارهاي بين المللي فعاليت نمايند.
استفاده از اينترنت راهي است کم هزينه جهت ورود به بازارهاي جهاني براي شرکتهايي که قصد دارند به حيطه صادرات وارد شوند. در بازاريابي صادراتي، اينترنت به عنوان يک رسانه‏ي ارتباطي باعث ميشود که صادر کننده از طريق اقداماتي مانند روابط عمومي و تبليغات اينترنتي شرکت خود را بيشتر و بهتر از گذشته معرفي مي کند و همچنين اينترنت مي تواند از طريق خدمت به مشتري پشتيباني فناوري و فروش آنلاين (online ) فرصتهاي جديدي را براي صادرکنندگان به همراه بياورد.(سعيدنيا،خداياري،87 )
به گفته مايکل پورتر( 2001 ,Porter ) اينترنت توانسته نقش گذشته‏ي استراتژي و رقابت را دگرگون سازد.همچنين خبرگان حوزه ي IT اعتقاد دارند از ابتداي انقلاب صنعتي تا کنون هيچ چيز به اندازه‏ي فناوري اطلاعات ويژگيهاي محيط کسب وکاررا تغيير نداده است.
استفاده از تجارت الکترونيک کم کم به صورت يک ضرورت براي شرکتها در مي آيد ، دولت و شرکتها بايد زيرساختارهاي لازم را براي استفاده از آن فراهم کنند، چرا که استفاده از آن موجب حذف هزينه هاي مختلفي مي گردد و يکي از راههاي صحيح مصرف در جامعه است که در زنجيره عرضه کالا موجب صرفه جويي زماني و هزينه اي مي شود.
اگر اصلاح الگوي مصرف را بهينه سازي نحوه مصرف بدانيم استفاده از فناوري هاي نوين در بخشهاي مختلف همانند تجارت خود نوعي اصلاح انجام همان زمينه است يعني با استفاده از تجارت الکترونيکي نحوه انجام تجارت نيز اصلاح مي گردد به طوري که منافع و مزاياي کثيري دارد و با تغييرات ايجاد شده اصلاح الگوي مصرف را توام با اين تغيير به دنبال دارد.

تعريف تجارت الکترونيک:
 

تجارت الکترونيک عبارت است از انجام کليه‏ي فعاليت هاي تجاري با استفاده از شبکه‏هاي ارتباطي کامپيوتري به ويژه اينترنت که به اصطلاح نوعي تجارت بدون کاغذ است. به وسيله‏ي تجارت الکترونيک تبادل اطلاعات خريد و فروش و اطلاعات لازم براي حمل و نقل کالا با زحمت کمتر و مبادلات بانکي باشتاب بيشتر انجام خواهد شد. شرکتها براي ارتباط با يکديگر محدوديتهاي فعلي را نخواهند داشت و ارتباط آنها با يکديگر ساده و سريعتر صورت مي پذيرد. ارتباط فروشندگان با مشتريان نيز ميتواند به صورت يک به يک با هر مشتري باشد. به عبارتي تجارت الکترونيک نامي عمومي براي گستره اي از نرم افزارها و سيستم ها است که خدماتي مانند: جستجوي اطلاعات، مديريت تبادلات، بررسي وضعيت اعتبار، اعطاي اعتبار، پرداخت به صورت روي خط، گزارش گيري و مديريت حسابها را در اينترنت به عهده مي گيرد اين سيستم ها زيربناي اساسي فعاليت هاي مبتني بر اينترنت را فراهم مي آورند هدف از به کارگيري تجارت الکترونيک ارايه روشي جديد در انجام امور بازرگاني مي باشد. به واسطه‏ي اين روش تاجران قادرند که محصولات وخدمات خود را به شکل تمام وقت و به تمام خريداران در سرتاسر جهان _مستقل از مرزهاي جغرافيايي و ملتها_ عرضه کنند.
زواس تعريف کاملي از تجارت الکترونيک ارائه کرده است "تجارت الکترونيک عبارت است از تبادل اطلاعات از طريق شبکه الکتريکي، در هر مرحله از زنجيره عرضه، خواه در درون يک شرکت بين شرکتها،بين شرکت و مشتري يا بين بخش خصوصي و عمومي اقتصاد و خواه توام با پرداخت پول باشد يا اينکه پرداختي صورت نگيرد.( 2001, Kala kota )

مدلهاي تجارت الكترونيك:
 

1 ) تجارت فروشنده با فروشنده B2B[1] :
در اين تجارت خريد و فروش عمده به صورت الكترونيكي انجام مي گيرد اين مدل اولين روش خريد و فروش معاملات الكترونيكي است و بيشترين عايدي را دارد.
2 ) تجارت فروشنده و مصرف كننده [2] B2C :
مهم ترين مورد در تجارت الكترونيك از نوع B2C را خرده فروش تشكيل ميدهد، اين نوع تجارت با گسترش وب به سرعت افزايش يافته و اكنون مي‏توان كالاهاي مختلف را از طريق اينترنت خريداري كرد.
3 ) تجارت مصرف كننده با مصرف كننده [3] C2C :
در اين مدل تجارت الكترونيك مزايده ها و مناقصه هاي كالا و خدمات از طريق اينترنت انجام مي‏گيرد. اين مدل بيشتر نيازمنديهاي روزنامه ها و يا سمساري مي‏باشد و دليل آن هزينه‏ي ناچيز تبليغات اينترنتي است.
4 ) تجارت مصرف كننده با فروشنده [4] C2B :
با توجه به بازار مصرف كننده به صورت online وگسترش آن بسياري از خريداران دريافته اند كه شيوه‏ي انتخاب محصول بسيار متنوع است . چون مصرف كننده سايتهايي درمورد محصول موردنظرخود مي‏يابد، يافتن خود محصول در سايت و به دست آوردن قيمت در آن دشوار است بنابراين جهت راحتي خريد شركتهاي واسطه اي بين مصرف كننده و فروشنده تلاش مي‏كنند با استفاده از روشهاي جديد خريد و فروش خريدار را به بهترين وجه ممكن در خريدش ياري نمايند.
5 ) تجارت نقطه به نقطه [5] P2P :
اين مدل براي تسويه حساب كردن شركت كنندگان در حراج با فروشنده است. اين مدل در چارچوبي كار مي‏كند كه افراد بتوانند مستقيما" با هم پول ردوبدل كنند ودر حالي كه سهم اصلي دادوستد پولي را نقل وانتقال رودررو بر عهده دارد مثل كارتهاي اعتباري، پرداختهاي الكترونيكي و تلفن همراه كه پرداخت به صورت ديجيتال از كارتي به كارت ديگر يا از حسابي به حساب ديگر انتقال پيدا مي‏كند.
6 ) تجارت فروشنده با اداره [6] B2A :
اين نوع تجارت شامل تمام مبادلات تجاري مالي بين شركتها و سازمانهاي دولتي است. تأمين نيازهاي دولت توسط شركتها و پرداخت عوارض و ماليات و... از اين قبيل تجارت است .
7 ) تجارت مصرف كننده با اداره [7] C2A :
اين مدل هنوز پديدارنشده است اما به دنبال رشد مدلهاي B2C,B2A دولتها مبادلات الكترونيكي خود را با مردم گسترش مي‏دهندكه بايد ساختارهاي لازم از جمله بانكداري الكترونيك و ساختارهاي سخت افزاري ونرم افزاري ايجاد گردد، در اين صورت مردم مي‏توانند امورات خود از جمله پرداخت ماليات ، خريد سهام بورس و... را به صورت ديجيتال انجام دهند كه نيازمند دولت الكترونيك و بانكداري الكترونيك و دركل شهر الكترونيك مي‏باشد که بيشتر دولتها در سالهاي اخير به دنبال آن مي باشند.

عوامل موفقيت در تجارت الكترونيك:
 

درتحقيقات انجام شده داخل وخارج و بررسي خبرگان تجارت الكترونيك عوامل مختلفي به عنوان عوامل موفقيت در تجارت الكترونيك ذكر شده است بخشي ازآنها عوامل درون سازمان تحت كنترل شركتها وسازمانها و بخشي ديگرعوامل برون سازماني است.
اين عوامل به قرار ذيل هستند:
1 ) ثبات سيستم: يعني سيستم ازنظرفني بدون خطا باشد و دچار مشكلاتي از قبيل قطع و وصل و... نگردد ومشكل فني نداشته باشد.
2 ) امنيت سيستم: وب سايت درحفظ امنيت اطلاعات مربوط به شركتها دربرابر برنامه هاي ضد امنيتي قوي باشد.
3 ) سرعت: سيستم مورد نظرسرعت لازم وكافي رادرهرزماني داشته باشد.
4 ) سهولت استفاده: مشتريان جهت خريد با سيستمي ساده وبا سهولت استفاده روبرو مي‏شوند.
5 ) جذابت سايت: سايتها داراي جذابيتي براي مشتريان باشد مثل مقايسه ،معرفي به خريدو...
6 ) تنوع كالاوخدمات: درسايت شركتها كالاهاي متنوع وخدمات متنوع عرضه گردد كه مكمل هم باشند.
7 ) قيمت مناسب يا پايين كالاها يا خدمات: به دليل رقابت مشتري دنبال كالا يا خدمات با كيفيت وارزان مي‏باشد.
8 ) اطلاعات كافي درمورد كالاها خدمات: اطلاعات كافي وجود داشته باشد مثل مدل كالاها ،مقايسه‏ي آنهاو...
9 ) عمليات ساده وكم هزينه : خدمات يا كالا به مشتريان بايد با هزينه‏ي كمتري عرضه گردد وبه صورت ساده توسط مدير سايت اجراشود.
10 ) ‏‏‏‏فرايند پرداخت: فرايند پرداخت بايد به نوعي باشد كه مشتريان به راحتي به صورت online يا الكترونيكي ويا هنگام تحويل كالا هزينه را پرداخت نمايند.
11 ) تحويل كالا: نحوه‏ي تحويل كالا بايد مشخص باشدوبه سادگي صورت گيرد مثل ارسال پستي و زمان تحويل وتضمين كيفيت نيز مهم مي باشد.
12 ) فرايند خريد : مشتريان جهت خريد مراحل مختلفي را طي نكنند وبه سادگي وبه صورت متنوعو راحت با انتخاب سبد خريد سريع خريد خودرا انجام دهند.
13 ) مشتري مداري : مثل عضويت مشتريان در سايت ،ايجاد صفحه‎‏‏ي شخصي براي آنها وارسال ايميل تبليغاتي براي آنها ازكالاهاي جديد مورد نياز آنها و...
14 ) امنيت اطلاعات مشتريان: حفظ امنيت اطلاعات مشتريان در وب سايت
15 ) كسب اعتماد مشتري
16 ) عرضه‏ي هديه وجايزه به مشتريان خوب به صورت آنلاين
17 ) عرضه‏ي خدمات متناسب و مورد نياز مشتريان
18 ) چند زبانه كردن سيستم ها
عوامل برون سازماني شامل موارد زير مي‏باشد:
آموزش افراد، حمايت از وبسايتها توسط دولت وسازمانها، تدوين قوانين لازم، مقابله با جرايم اينترنتي، قوانين ومقررات مالكيت معنوي، ايجاد بسترهاي مناسب ارتباطات مخابراتي ، فرهنگ سازي تجارت الكترونيكي ، گسترش بانكداري الكترونيكي

مزاياي استفاده از تجارت الکترونيکي
 

? تحقيقات بازاريابي از طريق اينترنت آسان تر، سريع تر و کم هزينه تر انجام مي گيرد
? مديريت صحيح اطلاعات از طريق اينترنت
? کاهش هزينه ها ، صرفه جويي در وقت و تلاش
? معرفي وسيع تر و کم هزينه تر برند شرکت
? حذف واسطه ها و برقراري ارتباطات بهتر و آسان تر با توليدکنندگان کالاها و مشتريان
? حذف مرزهاي جغرافيايي و دسترسي سريع تر به بازارهاي جهاني
? تبليغات سريعتر و ارزانتر از طريق اينترنت.(سعيدنيا،خداياري،87 )

اصلاح الگوي مصرف
 

اصلاح در لغت به معني به صلاح آوردن، سامان بخشيدن و تغييرات است اما اصلاح به تغييراتي اطلاق مي شود که در جهت رساندن امور به مصلحت و تصحيح و تغيير در انحرافاتي که از مسير درست و واقعي خارج شده است بر اين اساس اصلاح الگوي مصرف سامان بخشيدن و به مسير صحيح وارد کردن چارچوب هاي تعيين شده کيفيت وکميت مصرف است و به تعبيري نوع مصرف جامعه بايد طوري تغيير کند که به خير وصلاح فرد و جامعه باشد . اصلاح يعني تغيير در انحرافاتي که از مسير درست و واقعي خارج شده است بر اين اساس اصلاح الگوي مصرف سامان دادن و به مسير درست وارد کردن چارچوب هاي تعيين کننده کيفيت و کميت مصرف است و هدف آن بر طرف کردن انحرافات مي باشد . اصلاح براي همه جوامع يک ضرورت است و هدفش برطرف کردن انحرافات مي باشد. سخن از تدوين يک الگو و نقشه اي است که اگر مصرف جامعه براساس آن ساماندهي شود، جامعه به همان ميزان مصرف نسبت به حالت قبل از سطح ثروت و رفاه چند برابري برخوردار مي شوند و اين امر تحقق پيدا نخواهد کرد مگر با تلاش همه همانطور که مقام معظم رهبري در پيام نوروزي خود فرمودند: همه ما، به خصوص مسئولان قواي سه گانه ، شخصيتهاي اجتماعي و آحاد مردم بايد درسال جديد در مسير تحقق اين شعار مهم وحياتي واساسي يعني «اصلاح الگوي مصرف »در همه زمينه ها برنامه ريزي وحرکت کنيم تا با استفاده صحيح و مدبرانه از منابع کشور، مصداق بر جسته اي از تبديل احوال ملت به نيکوترين حالها ظهور و بروز يابد.

انواع مصرف و عوامل موثر بر آن:
 

مصرف در لغت يعني استفا ده از کالاها و خدمات که به دوشکل زير است:
الف ) مصرف نهايي کالا وخدمات خانوار که با هدف کسب رضايت خاطر صورت مي گيرد. اين مصرف به صورت عمده توسط خانواده ها انجام مي شود و هزينه هاي خدمات و کالاهاي نهايي مصرف توسط دولت و موسسات غيرانتفاعي را نيز در بر مي گيرد براين اساس مصرف نهايي را به مصرف خصوصي و دولتي نيز تقسيم مي کنند. هدف مصرف کننده(خانوار ) کسب رضايت خاطر بيشتر و هدف دولت يا موسسات غير انتفاعي، کسب حداکثر رفاه براي جامعه است.(عزتي،1388 )
ب ) مصرف واسطه اي به استفاده از کالاها و خدمات با هدف انجام توليد کالاها و خدمات نهايي يا واسطه اي ديگر گفته مي شود. به اين نوع کالاها و خدمات، مواد اوليه و مصارف واسطه اي توليد نيز گفته مي شود. (عزتي،1388 )هدف نهايي توليد کننده کسب منافع بيشتر است پس نوع هزينه ها را مي توان به هزينه هاي مصرفي خانوار يا افراد ، موسسات غير انتفاعي و دولتي و مصرف واسطه اي تفکيک کرد.

نقش تجارت الكترونيك در اصلاح الگوي مصرف:
 

يكي از راههاي اصلاح الگوي مصرف، کاهش هزينه ها‏ي موجود با استفاده از فناوري‏هاي نو در كشور است، فناوري‏هايي كه موجب تغيير كسب وكار از روش سنتي به مدرن گرديده است . يكي از اين فناوري ها وجود اينترنت است كه موجب تجارت الكترونيكي گرديده است.
ر قابت در صحنه‏ي بازارهاي بين المللي صادركنندگان را وادار مي‏سازد تا براي پاسخگويي به نياز مشتريان و بازارها وهمچنين براي بهبود كيفيت محصولات خود، به فناوري پيشرفته و مؤثر دانش بازار و تحقيق و مديريت بهتر روي ‏آوردند و اينترنت به عنوان ابزاري براي افزايش كارايي تجاري مورد پذيرش همگان در بازارهاي جهاني قرارگرفته است( 1998.Samiee,s. )
تجارت الكترونيك موجب اصلاح الگوي مصرف وقت و هزينه گرديده است كه بصورت متنوع در ذيل به آنها مي‏پردازيم:

جستجوي اينترنتي :
 

هنگامي كه مشتري نياز به كالايي داشته باشد براي خريد آن بايد زماني از وقت خود را صرف يافتن آن در بازارهاي مختلف نمايد كه خود ضمن اتلاف وقت و زمان موجب صرف هزينه‏هاي مختلف مانند هزينه‏هاي اياب وذهاب و نيروي انساني و ... مي‏گردد. چون يافتن كالا با كيفيت مورد نظر و خدمات مورد نياز و قيمت مناسب هزينه بر مي‏باشد، با جستجوي اينترنتي مشتريان با بررسي سايتهاي فروشندگان مختلف ضمن حذف هزينه هاي گوناگون با مقايسه‏ي كالاهاي شركتهاي مختلف كالاي مورد نياز خود را در اسرع وقت مي‏يابند يعني در جستجوي سنتي با مصرف مختلف منابع خربدار محصول خود را ميابد ولب در جستجو گري اينترنتي نحوه پيدانمودن محصول مورد نظر اصلاح مي گردد و در خيلي از هزينه ها صرفه جويي مي گردد. .

خريد سريع وتبادل اطلاعات آني:
 

در صورت انتخاب كالا توسط مشتري، خريدار و فروشنده ميتوانند بصورت آنلاين ارتباط داشته باشند و در همان لحظه مشتري كالاي مذكور را خريداري و وجه را بصورت الكترونيكي پرداخت نمايد كه خود ضمن حذف هزينه هايي را در بردارد بطوري که خريد سنتي با مصرف منابعي خريد انجام مي شود مثل پرداخت وجه که انتشار پول با هزينه هاي کلان تهيه مي شود که ايجاد بانکداري الکترونيک موجب کاهش و حذف پول کاغذي و استفاده از کارتهاي بانکي مي گردد و اين هزينه هاي انتشار پول کاهش و يا حذف مي گردد .

تبليغات:
 

فروشندگان يا تجار با اين نوع تجارت بدون پرداخت هزينه هاي زياد براي تبليغات وآگهي ها ي مختلف بصورت ساده توسط وب سايت به معرفي وسيع وكم هزينه برند شركت مي‏پردازند.

حذف واسطه ها:
 

در خريد و فروشهاي سنتي واسطه هاي مختلفي بين خريدار و فروشنده قراردارد كه موجب فروش كالا با قيمت بالا مي‏گردند كه وجود واسطه ها ضمن ايجاد هزينه‏هايي براي دولت وكشور مي‏گردند وكالا را با قيمت‏هاي چند برابر به خريدار مي‏رسانند و حذف اين واسطه ها موجب اصلاح توزيع کالا با قيمت مناسب و حتي بهاي تمام شده و کاهش هزينه مصرف عموم مي شود.
درواقع تجارت الکترونيک به نوعي موجب مي‏شود هزينه ها به صورت زنجيره اي در كشور كاهش يابند و اين اصلاح الگوي مصرف را نتيجه مي‏شود. انجام پرداختها و دريافتها با کارتهاي اعتباري، توليد کالاها با توجه به نيازها ودرخواستها، كاهش هزينه‏هايي همچون انبارداري، بالا رفتن کيفيت کالاهاجهت رقابت، اصلاح الگوي مصرف کارخانجات و حذف هزينه هايي که داراي ارزش افزوده در توليد و خدمات نيستند، گسترش بازارهاي فروش و كاهش تبليغات تجاري، جلوگيري از اتلاف وقت مشتريان و فروشندگان جهت بازاريابي، كاسته شدن حمل ونقل براي امور تجاري وحذف كاغذ از انجام فعاليتها ، { اگرشركتي بخواهد كالاهايي را خريداري كند بايد به صورت بررسي در شركتهاي تجاري و انجام استعلام از چند شركت با صرف هزينه‏هاي مختلف پس از بررسي مجدد به شركت تجاري پذيرفته شده برود وپس از انعقاد قرارداد با دادن چك كالارا خريداري نمايد كه خود مستلزم پرشدن دهها فرم جهت استعلام ، درخواست خريد، مجوزات لازم در صورت خريد از شركت تجاري، صدورچك و غيره مي‏باشد ومجددا" عكس آن نيز براي شركت تجاري فروشنده تا دريافت چك از بانك اتفاق مي‏افتد}را مي توان نمونه اي از اصلاح الگوي مصرف در زمينه تجارت الکترونيک دانست. امروزه با الكترونيكي شدن تجارت كليه اين امور بدون نياز به رفت وآمد فيزيكي فقط با رايانه از طريق اينترنت انجام مي‏شود كه خود موجب كاهش هزينه‏هاي زيادي چه براي شركتها وچه براي كشور وصرفه جويي در وقت مي‏ گردد.

خلاصه ونتيجه
 

در اين مقاله سعي شد با ارايه تعريف از اصلاح الگوي مصرف و شناخت انواع مصرف ها، و همچنين معرفي تجارت الکترونيک و مدلهاي متنوع و مزايايي وجود ي آن نقش تجارت الکترونيک را در اصلاح الگوي مصرف بررسي کنيم .
اهميتي که توسعه تجارت الکترونيک در تمامي جوامع دارد و تلاشي که در راستاي توسعه کاربري فناور ي اطلاعات و ارتباطات در اقتصاد و بازرگاني مي شود قطعاً مستلزم تبيين اهداف و استراتژي هاي مربوطه به منظور بهره برداري موثر از اين پديده و افزايش کارآيي و اثربخشي جريان توسعه آن است. به همين دليل نياز به زيرساخت ها و آموزش نيروي انساني لازمه انجام تجارت الکترونيک است .
اصلاح تجارت از سنتي به الکترونيکي داراي مزايايي متنوع و مختلفي براي سازمانها مي باشد . استفاده از تجارت الکترونيک باعث اصلاح الگوي مصرف زمان و هزينه مي گردد به طوري که شرکتها در دستيابي به سود در مصرف منابع بنگاه خود تغييراتي ايجاد مي کنند که موجب سود دهي بيشتر مي گردد ، اين تغييرات موجب تغييرا نوع مصرف اين بنگاهها مي شود. درنتيجه مي توان استفاده از تجارت الکترونيک را يکي از راههاي اصلاح الگوي مصرف دانست که بايد دولت ضمن ايجاد زيرساختهاي مناسب شرکتها را جهت انجام اين نوع تجارت تشويق کند.
منابع :
اصغر زاده، عزت ا...و حقيقي، محمد و عابدي، احسان، ارائه مدلي مفهومي به منظور شناسايي و اولويت بندي عوامل کليدي موفقيت ( CSF ) سايتهاي خريد و فروش الکترونيکي در ايران، فصلنامه بصيرت، سال پانزدهم، شماره شماره 39، بهار 1387،صفحه 165
سعيدنيا، حميدرضا و خداياري، فرانک، شناسايي و تبين عوامل موثر بر اثربخشي بازاريابي اينترنتي شرکت هاي عضو تشکل هاي صادراتي، فصلنامه بصيرت، سال پانزدهم،شماره شماره 39، بهار 1387، صفحه190
فتحي، سعيد و عزيزي، شهريار، بررسي تاثير کسب و کار الکترونيکي بر توسعه صادرات : شناسايي اولويت هاي بخش صنعت در کشور، فصلنامه پژوهشنامه بازرگاني، شماره 45، زمستان 1386، صفحه 179
عزتي، مرتضي، اصلاح الگوي مصرف، پژوهشکده مطالعات وتحقيقات بسيج، چاپ اول، 1388
Clarke, Irvine and Madison, James and Flaherty, Theresa B.(2005 ) , “Advances in Electronic Marketing” published in the United States of America by Idea Group publishing (an imprint of Idea Group Inc. ) ,{Online}.
Kalakota, Ravi and Marcia Robinson (2001 ) : “E-Business 2.0 Roadmap for Success Addison Wesley
Porter, M (2001 ) “Strategy and Internet”, Harvard business Review, vol.79 No.3.
Samiee,S. (1998 ) , “Export and the Internet: a conceptual perspective”, International Marketing Review, vol.15 No.2.
ارسال مقاله توسط كاربر محترم سايت: mezadi
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image