قابليت به کارگيري نيروي انساني را مي توان به صورت گستره اي تعريف کرد که در آن، افراد باتوجه به دانش ومهارت خويش جذب کسب و کارهاي مرتبط مي شوند. بنابراين، مفهوم مزبور به ماهيت استخدام و الگوي فعاليتهاي کسب وکار بستگي دارد. اين مقوله به جريان دانش و رفتارهاي مناسب کاري از سوي کارکنان به سمت سازمانها اشاره دارد و گاه با مفهوم امنيت شغلي که موضوعي مرتبط با ميزان پايداري روند فعاليتهاي افراد است، در چالش است. تشکيل گروه هاي کاري مختلف و درگيري افراد در دسته هاي مختلف کاري، فضايي را ايجاد کرده است که متفاوت ازتعاريف سنتي اشتغال است. مهمترين موضوع در چنين شرايطي، تمرکز بر فرايند کلي حاکم بر کسب و کار و ايجاد روند روبه توسعه و پويايي در آن است. اين امر، افراد را نسبت به فراگيري دانش و مهارتهاي جديد حساس تر کرده است و نسل نوين کارکنان دانشمدار را پديد آورده است. اين موضوع در فناوريهاي نوين و از جمله، اطلاعات و ارتباطات از وضوح بسيار بالايي برخوردار است. در اتحاديه اروپا، فعالان خبره در عرصه فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT) حدود 1/7 درصدکل کارکنان را تشکيل مي دهند. در اين ميان، سهم هلند با 3/2 درصد، بالاترين و يونان با 0/6 درصد کمترين است. 70 درصد از افراد مزبور را مردان تشکيل مي دهند و سن بيش از 70 درصد از آنان بين 25 تا 40 سال است. آزادبودن کسب و کار ارتباطات و توسعه اينترنت و تلفن همراه در شش سال اخير باعث گسترش بازار مزبور شده است و تقاضاي زيادي را از سوي بخش هاي پشتيباني و مشتريان نهايي نسبت به مهارتهاي افراد خبره فناوري مزبور به دنبال داشته است. با اين حال، شواهد حاکي از کاهش تمايل خبرگان فناوري اطلاعات و ارتباطات اروپا به افزايش دانش، مهارت ها و انعطاف پذيري در مقابل شرايط جديد کاري و کسب شيوه هاي جديد است. علل عمده اين امر را مي توان به رکود اقتصادي پس از سال 2001 و کاهش توجه به شيوه هاي خلاقانه و مبتکرانه مشابه با دهه 1990 نسبت داد. سازمان ها نيز در زمينه توسعه کارکنان در زمينه مزبور توجه کمتري از خود نشان مي دهند که علت اصلي آن نيز همان محدوديت خبرگان است.
ازطرف ديگر، بسياري از فعاليتهاي مربوط به فناوري اطلاعات همچون اينترنت و کسب و کارهاي مبتني بر فناوري مزبور در کشورهايي همچون: آلمان، ايتاليا و نروژ به اشباع رسيده است، ولي درکشوري همچون هلند هنوز به عنوان يک مسئله مطرح است. دراغلب کشورهاي مزبور بر فعاليت هاي نرم همچون: نظامهاي ارتباطي انعطاف پذيري، کارگروهي ومشاوره تاکيد مي شود و کمتر به مهارتهايي همچون توسعه نظامها و نرم افزارها توجه مي شود. همه اين موارد به دليل توجه ويژه بر بهبود کيفيت خدمات قابل ارائه به مشتريان است. مديران کسب و کارهاي کوچک و متوسط توجه ويژه اي به نيازهاي بازار و باقي ماندن در عرصه رقابتي دارند و نيروي انساني را در اين راستا بهکار مي گيرند. بنابرنظرات ارائه شده ازسوي مديران شرکتهاي فعال در زمينه فناوري اطلاعات و ارتباطات، توسعه مهارتهاي افراد در زمينه موضوعهاي سخت فقط به درد مواقع بحراني مي خورد و در شرايط عادي نيازي به اين امر نيست. براين اساس، آنان حساسيت چنداني به سن افراد نشان نمي دهند و تفاوت چنداني بين گروه هاي سني مختلف نمي بينند. موضوع قابل توجه ديگر در شرکت هاي کوچک و متوسط اروپايي فعال در زمينه فناوري اطلاعات و ارتباطات، فعاليت هاي منقطع و محدود به مرزهاي کشور متبوع است. براين اساس، آنها تمايل کمتري به يکپارچگي و تشکيل گروه هاي قويتر دارند.
? همکاري شرکتهاي کوچک و متوسط در سويس
بر اساس طرحي که در سويس به اجرا درآمده است، شرکتهاي کوچک و متوسط اين کشور به تبادل اطلاعات با يکديگر در زمينه انجام پروژه ها، مشارکت در سرمايهگذاري و شرکت در مناقصه ها ميپردازند. بر اين اساس، فرصتهاي کسب و کار به ويژه در خارج کشور مورد شناسايي قرار ميگيرد و شرکتها با توجه به منافع خويش بر اساس راهبردي مشترک اقدام به کار ميکنند. با توجه به اينکه هر يک از شرکتها از مزيت رقابتي ويژهاي برخوردار است، طرح مزبور نقش قابل توجهي در کاهش هزينه ها و چيرگي بر رقبا ايفا ميکند. هم اکنون در سطح بين المللي، فراخوان به مناقصه بيش از 2500 ميليارد فرانک سويس در سال است. در اين ميان، سهم اتحاديه اروپا براي شرکت در مناقصه ها 1100 ميليارد فرانک سويس و سهم سويس نيز به طور متوسط 36 ميليارد فرانک در سال بوده است. با توجه به توافقات بين سويس و اتحاديه اروپا در زمينه بازار، پيش بيني ميشود در آينده فرصت هاي بهتري براي شرکتهاي سويسي به منظور فعاليت در نواحي مختلف اروپا فراهم ميشود.
? مراکز دانش روستايي هند
اين مراکز توسط موسسه پژوهشي «ساميناتان» و با سرمايهگذاري مرکز پژوهشي توسعه بينالمللي کانادا راهاندازي شده، منبعي مهم براي دسترسي به اطلاعات مربوط به بسياري از روستاهاي کشور هندوستان به شمار ميرود. اطلاعات مربوط به موضوعهاي بهداشتي، کشاورزي و حمل و نقل توسط کادرهاي مختلف زنان و مردان جوان مستقر در روستاهاي مختلف جمع آوري و به اشتراک گذاشته ميشود. مراکز مزبور باعث بهبود دسترسي به اطلاعات بازار، افزايش دانش بهداشتي، دسترسي به اطلاعات مرتبط با محصولات کشاورزي شده است و عموم را به استفاده از رايانه براي امور روزمره ترغيب کرده است. اين اطلاعات در امور مختلف همچون حوادث غير مترقبه نقش بسزايي دارد. آنان هر لحظه ميتوانند اطلاعات هواشناسي و پيش بينيهاي مربوط را از طريق اينترنت دريافت کنند و بر اساس آن در مورد وظايف روزمره تصميم ميگيرند. براي مراکز دورافتاده تدابير بهتري انديشيده شده است و اطلاعات به طور ويژه بر اساس امواج راديويي فرکانس بالا براي روستاييان و مردم نقاط ياد شده فرستاده ميشود. با وجود منافع قابل توجه اين مراکز از زمان تاسيس آن يعني 1998، هنوز موانعي وجود دارد. فقر فرهنگي، بيسوادي و تفاوتهاي زباني و فرهنگي از مهمترين اين موارد است که براي توسعه فعاليتهاي اين طرح بايد رفع شود. از اينگذشته، هماهنگي با مسئولان محلي و مجريان طرح در زمينه جريان اطلاعات و توجيه آنان درباره منافع اقتصادي و اجتماعي فناوري اطلاعات و ارتباطات و جريان آزاد اطلاعات ضروري است.
? پارک علم و فناوري «ابردين» اسکاتلند
پارک علم و فناوري «ابردين» در شمال شهر ابردين اسکاتلند قرار دارد، اولين تاسيسات آن در سال 1989 ساخته شده و شامل سه محوطه براي توسعه شرکتهاي مبتني بر فناوري پيشرفته در حوزه هاي زير است:
? نرمافزار و فناوري اطلاعات؛
? طراحي الکترونيک و مخابرات؛
? ابزار دقيق و مهندسي؛
? علوم زيستي؛
? پزشکي و فناوري زيستي.
هم اکنون 750 نفر در قالب 53 شرکت در اين پارک فعاليت دارند. شرکتهاي موجود در اين پارک از نظر اندازه متفاوتند و از 2 تا 250 نفر شاغل را در بر ميگيرند. تمامي آنها از تسهيلات محوري ويژهاي بهره مي برند و توسط موسسه «اسکاتيش اينترپرايز» که مديريت پارک را بر عهده دارد، پشتيباني تجاري ميشوند. اين موسسه مسئوليت اصلي توسعه اقتصادي اسکاتلند را بر عهده دارد و توسط دولت اين کشور تاسيس شده است. هدف اصلي اين موسسه، ايجاد شرايط مناسب براي نقشآفريني موثر در سطح اقتصاد جهاني است.
محدوده پارک در حدود 24 هکتار است و به زودي 4 هکتار ديگر بدان افزوده ميشود. برخي خدمات و تسهيلات پشتيباني اين پارک عبارت است از:
? شبکه محلي فناوري اطلاعات، امکانات مذاکره تلويزيوني و اينترنت؛
? تايپ، فتوکپي، فکس و خدمات ديگر؛
? امکانات و تجهيزات برگزاري نشستهاي علمي و رايزني؛
? امکانات بهداشتي و غذايي؛
?تحليل بازار و پشتيباني بازاريابي و فعاليتهاي تجاري؛
?حمايت از طريق شناسايي پشتيبان تجاري و سرمايهگذار؛
?حمايت از طريق استخدام و آموزش تخصصي افراد.
علاوه بر خدمات بالا، برخي خدمات ويژه نيز به متقاضيان ارايه ميشود. شرکتهاي فعال در اين پارک از جاهاي مختلفي شناسايي و به پارک معرفي ميشوند که مهمترين آنها عبارتند از: دانشگاه هاي محلي، شرکتهاي بزرگ و موسسات پژوهشي، بانک ها، سرمايه گذاران، صاحبان صنايع و کسب و کار. مجموعهاي از واحدهاي رشد براي کمک به پاگيري و توسعه تدريجي شرکت هاي کوچک وجود دارد. هما کنون بيش از 90 درصد فضاي قابل استفاده در اختيار شرکتهاي فعال در اين پارک قرار دارد.
منبع: روزنامه تفاهم ارسال توسط کاربر محترم سايت : mohammad_43