تدوين استراتژي هاي سازماني در بازاريابي الکترونيکي
![](/images/th1_start.gif) ![](/images/th1_start.gif) ![](/images/th1_start.gif) ![](/images/th1_start.gif) -(3 Body)
|
تدوين استراتژي هاي سازماني در بازاريابي الکترونيکي
Visitor
383
Category:
دنياي فن آوري
براي فروش بيشتر و توسعه منطقي فعاليت هاي سازمان خود در بازار نياز به يک برنامه ريزي دراز مدت و حساب شده داريد. اين برنامه که در واقع استراتژي هاي اساسي سازمان شما نسبت به شاخص ها و متغير هاي گوناگون موثر در بازارهاي وبي مي باشد بايد دورنمايي از کليه حرکت ها و رفتارهاي شما در دستيابي به شرايط ايده آل و کنترل آن داشته باشد مسير کلي جريان تدوين استراتژي را مي توان بر سه مبناي زير استوار ساخت. براي فروش بيشتر و توسعه منطقي فعاليت هاي سازمان خود در بازار نياز به يک برنامه ريزي دراز مدت و حساب شده داريد. اين برنامه که در واقع استراتژي هاي اساسي سازمان شما نسبت به شاخص ها و متغير هاي گوناگون موثر در بازارهاي وبي مي باشد بايد دورنمايي از کليه حرکت ها و رفتارهاي شما در دستيابي به شرايط ايده آل و کنترل آن داشته باشد مسير کلي جريان تدوين استراتژي را مي توان بر سه مبناي زير استوار ساخت. 1) تعيين بازاري مناسب با امکانات و ظرفيت هاي سازمان خود 2) راه اندازي يک سايت مطابق با سطح مورد انتظار و حجم فعاليت هاي پيش بيني شده 3) پرداختن به کسب و کار وبي و پي گيري تراکنش هاي مالي و کالايي گزينش بازار بر اساس کالاهاي رايج در بازارهاي وبي با يک نگاه اجمالي بر فروشگاهها و سازمان هاي فعال در بازار هاي الکترونيکي مي توان مجموعه کالاهاي مورد داد و ستد توسط آنها را به سه دسته عمده تقسيم کرد. الف) گروه فروشندگان کالاهاي فيزيکي اين گروه بر حسب نوع توليدات و يا خدماتي که ارائه مي دهند امکان فروش مستقيم کالاي خود را از طريق اينترنت و دنياي شبکه ندارند.لذا مجبور هستند پاره اي از جريان معامله را با استفاده از امکانات فيزيکي انجام دهند. فروش کالاهايي همچون گل، سخت افزارهاي رايانه اي، لباس، وسايل منزل و... مي تواند تا مراحل ثبت سفارش، ردگيري، تراکنش مالي و خدمات پشتيباني در محيط وب صورت گيرد اما براي ارسال کالا به محل مورد نظر مشتري بايد سيستم يکپارچه و منظمي در محدوده جغرافيايي بازار تعيين شده طراحي و پياده سازي کرد. ب) گروه فروشندگان کالاهاي اطلاعاتي اين گروه از فروشندگان به اين دليل که امکان فروش کالاها و خدمات خود را از طريق وب دارند به راحتي مي توانند استراتژي هاي متفاوتي را براي فروش تدوين کنند. کالاهايي که توسط اين دسته مورد معمله قرار مي گيرند شامل سرويس هاي مشاوره، طراحي، مديريت، از راه دور، خدمات فني و مهندسي، کتاب هاي الکترونيکي، موسيقي، فيلم، نرم افزار و... مي باشد. از محاستن اينگونه کالاها که عموماً دست برنامه ريزان را تا حد زيادي براي سيطره بر بازارهاي گسترده باز مي کند عدم نياز به مسائلي همچون انبار داري، پست، ارتباط فيزيکي با مشتري، خدمات پس از فروش مستقيم و... است. فرنود حسني براي فروش بيشتر و توسعه منطقي فعاليت هاي سازمان خود در بازار نياز به يک برنامه ريزي دراز مدت و حساب شده داريد. اين برنامه که در واقع استراتژي هاي اساسي سازمان شما نسبت به شاخص ها و متغير هاي گوناگون موثر در بازارهاي وبي مي باشد بايد دورنمايي از کليه حرکت ها و رفتارهاي شما در دستيابي به شرايط ايده آل و کنترل آن داشته باشد مسير کلي جريان تدوين استراتژي را مي توان بر سه مبناي زير استوار ساخت. 1) تعيين بازاري مناسب با امکانات و ظرفيت هاي سازمان خود 2) راه اندازي يک سايت مطابق با سطح مورد انتظار و حجم فعاليت هاي پيش بيني شده 3) پرداختن به کسب و کار وبي و پي گيري تراکنش هاي مالي و کالايي گزينش بازار بر اساس کالاهاي رايج در بازارهاي وبي با يک نگاه اجمالي بر فروشگاهها و سازمان هاي فعال در بازار هاي الکترونيکي مي توان مجموعه کالاهاي مورد داد و ستد توسط آنها را به سه دسته عمده تقسيم کرد. الف) گروه فروشندگان کالاهاي فيزيکي اين گروه بر حسب نوع توليدات و يا خدماتي که ارائه مي دهند امکان فروش مستقيم کالاي خود را از طريق اينترنت و دنياي شبکه ندارند.لذا مجبور هستند پاره اي از جريان معامله را با استفاده از امکانات فيزيکي انجام دهند. فروش کالاهايي همچون گل، سخت افزارهاي رايانه اي، لباس، وسايل منزل و... مي تواند تا مراحل ثبت سفارش، ردگيري، تراکنش مالي و خدمات پشتيباني در محيط وب صورت گيرد اما براي ارسال کالا به محل مورد نظر مشتري بايد سيستم يکپارچه و منظمي در محدوده جغرافيايي بازار تعيين شده طراحي و پياده سازي کرد. ب) گزوه فروشندگان کالاهاي اطلاعاتي اين گروه از فروشندگان به اين دليل که امکان فروش کالاها و خدمات خود را از طريق وب دارند به راحتي مي توانند استراتژي هاي متفاوتي را براي فروش تدوين کنند. کالاهايي که توسط اين دسته مورد معمله قرار مي گيرند شامل سرويس هاي مشاوره، طراحي، مديريت، از راه دور، خدمات فني و مهندسي، کتاب هاي الکترونيکي، موسيقي، فيلم، نرم افزار و... مي باشد. از محاستن اينگونه کالاها که عموماً دست برنامه ريزان را تا حد زيادي براي سيطره بر بازارهاي گسترده باز مي کند عدم نياز به مسائلي همچون انبار داري، پست، ارتباط فيزيکي با مشتري، خدمات پس از فروش مستقيم و... است. با توجه به اين تقسيم بندي اين سوالات پيش مي آيد که کدام دسته از کالاها بازار بهتري دارند؟ تا چه حد مي توان جريان فروش کالا را به صورت مجازي طي کرد؟ چه گروههايي از طبقات مختلف جامعه خواهان استفاده از سيستم خريد کالاها به صورت الکترونيکي هستند؟ کدام دسته کالاهاي اطلاعاتي و کدام دسته کالاهاي فيزيکي را مي پسندند و يا احتياج دارند؟پاسخ به اين سوالات مي تواند گره گشاي بسياري از مسائل در تدوين استراتژي گزينش بازار باشد. براي اين منظور بايد بررسي هاي خود را بر روي نوع کالاهايي که قصد عرضه آن را در وب داريد متمرکز کنيد پس از تعيين نوع کالا بر اساس اقبال عمومي، مي توانيد نسبت به گزينش بازار هدف خود اقدام کنيد سپس برنامه ريزي هاي لازم را براي ارائه هر چه بهتر و سريعتر کالا به مشتري تدوين کنيد بسته به اينکه چه حجمي از فعاليت هاي فيزيکي را بتوانيد به وب انتقال دهيد در آمد و سود آوري حاصل از کالاي شما بيشتر خواهدشد. در مقايسه اي کلي و نه خيلي دقيق مي توان گفت کالاهاي اطلاعاتي معمولاً براي افراد و گروههاي خاصي کاربري دارند و بر عکس کالاهاي فيزيکي جنبه استفاده عمومي ندارند. به طور مثال يک کتاب الکترونيکي ويژه آموزش نرم افزار مورد توجه افراد خاصي قرار مي گيرد ولي يک لباس قابل خريد از سوي هر کسي مي باشد. بنابر اين شما در معامله کالاهاي فيزيکي بيشتر کالايي را به کار مي بريد که تقريباً در تمام دنيا مورد استفاده دارد و امکام ارسال آن از طريق شما و عامليت هاي فروش شما به سرتا سر نقاط کره زمين وجود دارد. ولي در کالاهاي اطلاعاتي شما معمولاً فروشنده کالاهايي هستيد که بسيار نادر وانحصاري و تا حدودي سفارشي هستند لذا مشتريان آنها هم گروه خاصي خواهند بود. شما در فروش کالاهاي فيزيکي با مسائلي همچون حجم و تعداد براي حمل و نقل مواجه خواهيد بود اما کالاهاي اطلاعاتي معمولاً اين مشکلات را ندارند. اما نکته مشابهي که نبايد در فروش هر دو دسته کالاي اطلاعاتي و فيزيکي از آن غافل شد اين است که هر چند امکان خريد و فروش مستقيم آن براي شما و مشتري فراهم باشد. اما اگر اينترنت راه حل ساده تري براي بازاريابي و فروش اين کالا باشد اجازه بدهيد اين معامله از طريق اينترنت صورت بگيرد. گواينکه اين راه مي تواند در کاهش هزينه هاي انبارداري، نامه نگاري، تبليغات و... تاثير زيادي بگذارد. استراتژي هاي اساسي توسعه وب سايت(فروشگاه الکترونيکي) مسلماً مهمترين عامل حياتي براي باقي ماندن يک سازمان در عرصه رقابتهاي اينترنتي داشتند يک وب سايت حرفه اي، فعال و پوياست که مورد توجه و اقبال گروههاي مختلف مشتريان قرار گيرد. بنابراين مي توان استراتژي هاي توسعه يک وب سايت را به صورت زير نام برد: مرحله1) طراحي و راه اندازي يک وب سايت با حداکثر پويايي و قابليت انعطاف بالا براي برنامه هاي توسعه آينده(پيش بيني شده و پيش بيني نشده) مرحله2) فعاليت هاي برنامه نويسي، تبليغاتي و... براي جذب و افزايش تعداد بازديدکنندگان فروشگاه الکترونيکي مرحله3) تدوين برنامه هاي لازم در جهت تبديل بازديدکنندگان صرف به مشتريان بالقوه و ايجاد رغبت در آنها براي مراجعت هاي مجدد بازديدکنندگان با هدف تبديل کردن آنها به مشتريان بالفعل گام اول آشنايي مشتري باشما بعد از راه اندازي وب سايت به فرض يک نفر از راه خاصي مثل تبليغات در روزنامه، اينترنت، جستجو و... با وب سايت شما آشنا شد و قدم در فروشگاه الکترونيکي شما گذاشت. اين شخص در اين مرحله چگونه مي تواند با شرکت شما و فعاليت هاي شما آشنا شود؟ همانطور که مي دانيد در وب ميليارد ها صفحه وجود دارد که رد گيري صحت ادعاي آنها کار آساني نمي باشد. بنابراين علاوه بر افرادي که به کسب و کار سالم در اينترنت مي پردازند عده اي هم يافت مي شوند که در صدد فريب مردم و کسب در آمدهاي نادرست هستند. از اين رو مهمترين وظيفه شما در برخورد با بازديدکننده اين است که اطلاعات کامل و دقيقي از خود و سازمانتان به او ارائه دهيد و تاييد صحت آن را از طرق مختلف برايش ميسر سازيد. انجام اين کار براي اعتبار يافتن نام شرکت و سايت شما در ذهن مردم موثر خواهد بود. اين اطلاعات مي تواند شامل موارد زير باشد: 1)نام کامل و ثبت شده شرکت شما 2) معرفي ساختار تشکيلاتي و افراد فعال در سازمان 3) نشاني پستي دفتر مرکزي و دفاتر نمايندگي 4) نشاني پست الکترونيک، شماره تلفن و شماره فکس دفاتر بازاريابي، خدمات پس از فروش و روابط عمومي ها و مديران ارشد سازمان 5) تصاوير، بيوگرافي و رزومه هاي شخصي و شرکتي 6) گواهي نامه ها و رضايت نامه هاي فني دريافت شده در بعد ملي و بين المللي و شماره تماس و پست الکترونيک سازمان هاي ارائه دهنده اين گواهي نامه ها 7) هر اطلاعات ديگري که در جلب اطمينان و ايجاد آرامش خيال در ذهن بازديدکننده موثر باشد. استراتژي توسعه بازار با رايگان کردن برخي از خدمات فراتر از هر تکنيک، ابزار و برنامه ريزي مسئله مهمي که يک تيم بازاريابي چه در محيط مجازي و چه در بازارهاي فيزيکي با آن مواجه مي شود اين است که شما با انشان سر و کار داريد و در واقع مي خواهيد کالاهاي خود را به يک انسان بفروشيد اين مسئله در بازارهاي الکترونيکي نيز نبايد هرگز فراموش شود. با توجه به اين مسئله بايد خود را همچون يک مشتري فرض کنيد و نکات و شاخص هاي جذاب را براي خود ليست کنيد. با اين کار خواهيد ديد که شاخص قيمت کم يا جنس رايگان در رده هاي بالاي ليست شما جي خواهد گرفت بنابر اين به جاست که اين تجربه عيني و واقعي را در بازارهاي الکترونيکي نيز به مورد اجرا و عرضه مشتريان خود قرار دهيد و منتظر عوايد و نتايج مثبت آن باشيد. شيوه هاي مختلفي براي اين کار پيشنهاد شده و تاکنون به اجرا در آمده است که از جمله آنها مي توان به موارد زير اشاره کرد. الف) تبليغ غير مستقيم: فرض کنيم شما فروشنده يک کالاي تخصصي و غير فني هستيد که افراد براي استفاده از کالاهاي شما نياز به داشتن اطلاعات دقيق و به روز شده اي هستند که از جانب شما در اختيار ايشان قرار مي گيرد. در اين صورت شما مي توانيد در کنار ارائه مقالات آموزشي و علمي در حوزه کالاهاي توليدي خود، کالاهاي ديگري را که توليد کرده ايد در معرض ديد آنها قرار دهيد. اين گونه شيوه ها عموماً براي تبليغ کالاهاي مکمل و يا کالاهايي که تازه وارد بازار شدهاند و هنوز دانش و علاقه کافي نسبت به استفاده از آنها نيست انکان پذير است. به طور مثال اگر شما يک نرم افزار ديواره آتش وارد بازار کرده ايد براي آشنا کردن مردم با اين نرم افزار و ترغيب آنها به خريد بايد به ذکر امکانات و مريت هاي آن نسبت نرم افزار هاي قبلي توليد خود يا ديگران بپردازيد و نحوه استفاده از آن را به مردم آموزش دهيد تمام اين کار ها به صورت غير مستقيم در قالب يک مقاله قابل تبليغ و معرفي شدن خواهد بود. ب) فروش غير مستقيم: شما مي توانيد با اين شيوه نمونه هاي غير حرفه اي و يا ارزان کالاهاي خود را به صورت رايگان در اختيار مردم قرار دهيد. آنها بر طبق خصلت هميشگي در استفاده از کالاهاي رايگان شما درنگ نخواهند کرد. اما وقتي که از ويژگي هاي کالاي شما آگاهي پيدا کردند و همچنين نام شرکت شما در ذهن آنها نقش بست خود به خود به ساير محصولات شما اطمينان پيدا خواهند کرد. نمونه اين کار توسط شرکت Adobe سازنده سري نرم افزارهاي کاربردي اداري انجام شده است. اين شرکت نرم افزارAcrobat Reader خود را به صورت رايگان و در نسخه هاي متعدد به روز شده و به صورت مدوام دراختيار مردم قرار داده و شايد به جرات بتوان گفت خيلي ها نامAdobe را با اين نرم افزارمي شناسند. با اين وجود اين شرکت توانست با استفاده از اين ترفند نرم افزارهاي متعددي را با استفاده از محبوبيت و شهرتي که نام تجاريش به دست آورده بود به مردم بفروشد. اهميت نکته وقتي جالب تر مي شود که بدانيم بسياري از شرکتهايي که نرم افزارهايي مشابه با نرم افزارهاي Adobe توليد و عرضه کردهاند علي رغم کارايي توليداتشان نتوانسته اند شهرتي در حدAdobe براي خود دست و پا کنند. ج) توسعه کالاها و يا خدمات عام پسند: هميشه يک سري کالاهايي هستند که مي توانند مورد توجه مردم قرار گيرند و جايگاه شما را در ذهن انها ثابت نگه دارند و حتي ارتقاء دهند . ارائه رايگان اين سري از کالاها و يا خدمات مي تواند علاقمندي و اعتبار شما را در نزد مردم بالا ببرد. به طور مثال شرکت ياهو با ارائه نرم افزارYahoo Messenger خود اين امکان را به مردم سراسر دنيا مي دهد تا به صورت رايگان از اين نرم افزار استفاده کنند و حتماً ديده ايد که در کنار آن تا چه حد شما را با تبليغات(سرشار از درآمد) مواجه مي سازند. د) آزاد سازي زماني بهره گيري از کالاها و خدمات شما قطعاً در صورت پرداخت هزينه هاي آن امکان پذير خواهد بود. اما کسي که به هيچ وجه با کالاي شما آشنايي ندارد و تاکنون از آن استفاده نکرده تا با ويژگي ها و امکانات آن آشنا گردد به سختي در استفاده از آن از خود تمايل نشان خواهد داد پس بهتر است که اجازه دهيد در يک بازه زماني معين قراردادي که يکي از تکنيک هاي خوب بازاريابي است مشتريان بالقوه از کالاي شما استفاده کنند و نياز خود را مرتفع سازند و به خريد آن مجاب گردند. اين کار توسط دو شرکت آمازون و Swish انجام شده است. شرکت آمازون به خريداران خود امکان مي دهد تا بتوانند چند صفحه از کتاب مورد علاقه خود را مطالعه کنند و همچنين بسياري از نرم افزارهاي توليديSwish اين ويژگي را دارند که تا 15 روز به صورت رايگان با استفاده از گذر واژه هايي که سايت شرکت در اختيارشان قرار مي دهد قابل استفاده هستند. ضمن اينکه با اين کار شما اسم و پست الکترونيک يک مشتري بالقوه را که حاضر به آزمايش کالاي شما شده را به دست آورده ايد و مي توانيد برنامه هاي بازاريابي خود را در مورد وي نيز به اجرا درآوريد. هـ) آزادسازي مکاني سياست هاي توسعه بازار در دنياي امروز ايجاب مي کند که شما در هنگام برنامه ريزي براي گسترش بازار هدف به محدوده اجتماعي، جغرافيايي، سني و... خاصي براي جذب مشتري جديد، کالاها و خدمات خود را به صورت رايگان و يا ارزانتر عرضه کنيد. البته اين استراتژي ها مي تواند در تعامل با ترفندهاي تشويقي همچون جايزه، خريد بيشتر کالاي بيشتر و... نيز باشد. تدوين راهبردهاي تبليغاتي در بازاريابي الکترونيک يکي از مهمترين گام هاي شما در رسيدن به يک راهکار اساسي و اصولي در کنترل و مديريت بازار پايه ريزي استراتژي قوي تبليغاتي مي باشد. بازارهاي وبي با ساختارهاي نوين شيوه ها و تکنيک هاي ويژه اي را در امر تبليغات مي طلبند. ضمن اينکه شما مجبور هستيد در ابتداي امر بسياري از مشتريان خود را از بازارهاي معمولي به بازارهاي وبي بکشانيد. به طور کلي در توسعه روند تبليغاتي شما بايد تبليغات خود را در عرصه مجازي و فيزيکي به صورت هدفدار و برنامه ريزي شده گسترش دهيد. حضور در مجلات و روزنامه هاي معتبر براي معرفي خود و استفاده از سايت هاي پر بيننده براي جذب بازديدکننده از جمله اين گام ها هستند ولي هميشه بايد اين گزينش ها با وسواس و دقت فراوان صورت گيرد چرا کهممکن است آگهي شما در روزنامه و يا سايت هاي خاصي درست نتيجه معکوش داشته باشد و عده زيادي بز بازديدکنندگان را بکاهد. امروزه تبليغات در عرصه بازارهاي وبي از شيوه هاي جالب توجه و حرفه اي بهره مي برد و اصولاً وب سايت هايي هستند که به صورت ويژه اين خدمات را ارائه مي دهند. راهبردهاي بهره گيري از موتورهاي جستجو موتورهاي جستجو بهترين ابزارهاي بازاريابان و افراداي هستند که به صورت حرفه اي درصدد يافتن بستر مناسب براي خريد و فروش هستند. آنها براي خريد و فروش کالاي مورد نظر خود حاضر ند ساعتها از طريق موتورهاي جستجو به سايت هاي گوناگون به گشت و گذار بپردازند و شرکت هاي مختلف را از ويژگي هاي مختلفي نظير قيمت، کيفيت، خدمات و... مورد بررسي و مقايسه قرار دهند. موتورهاي جستجو خدمات مفيدي براي شما دارند در عين حالي که رايگان هستند پس نبايد در استفاده از آنها درنگ کرد. راهبردهاي جدا سازي کالاها همانطور که در يک فروشگاه معمولي شما با استفاده از قفسه هاي منظم کالاها را جداسازي مي کنيد و سعي بر آن داريد اجناس همگن را در قفسه هاي نزديک به هم بچينيد در صفحات وب سايت خود نيز بايد اين کار را انجام دهيد. يعني اگر شما فروشنده چندين نوع کالا با ويژگي هاي متفاوت هستيد بايد آنها را در صفحات مختلف معرفي کنيد اين کار مي تواند در بهينه سازي جايگاه شما به هنگام جستجوي کلمات کليدي موثر باشد.زيرا از کثرت کلمات کليدي غير موثر مي کاهد و به جستجوي هدف دار مشتريان و بالا رفتن رتبه شما در ليست کمک مي کند. تعيين استراتژي هاي فاز دوم توسعه بازاريابي در وب بعد از برنامه ريزي و تعيين استراتژي هاي لازم براي جذب و دعوت مردم به بازديد از سايت اينک نوبت به آن مي رسد تا خود را براي تعيين فرآيندهاي بازاريابي در فاز دوم توسعه کسب و کار خود آماده کنيد. خلاصه کلام اينکه بازديدکننده سايت خود را تبديل به مشتري کنيد. براي اين کار بايد در ابتدا او را نسبت به اعتبار سايت و شرکت خود متقاعد سازيد و از اين طريق اعتماد او را به خود جلب کنيد. در واقع کاري کنيد که کالا و يا خدمات مورد نظرش را به راحتي پيدا کند و اگر شما آن کالا را براي فروش در اختيار نداشتيد او را براي اين کار راهنمايي کنيد. قيمت مناسب را با ويژگي هاي دقيق کالا به او پيشنهاد دهيد و پس از خريد او را به حال خود رها نکنيد و برنامه ريزي بر روي او را براي تشويق او به مراجعات بعدي و خريد مجدد از ياد نبريد. تعيين راهبردهاي اعتماد سازي برنامه ريزي براي جلب اعتماد و جذب بازديدکنندگان و فعاليت آنها در قالب مشتري در دو زمان قابل انجام است . 1) قبل از خريد: نشان دهيد که خريد او براي شما بسيار ارزشمند است، با خريد از شما چه خدماتي در آينده و همراه خود کالا شامل حالش خواهد شد، چه مزيت هايي در قياس با کساني که خريد نکرده اند شامل حالشان خواهد شد. 2) بعد خريد: نشان دهيد که يک سازمان پويا هستيد و بعد از اتمام جريان خريد و فروش مشتري خود را فراموش نمي کنيد و به بهانه هاي مختلف با او ارتباط بر قرار مي کنيد حتي براي تبريک سال جديد. براي تدوين اينگونه راهبردها در برنامه هاي بازاريابي خود مي توانيد از ابزارهاي گوناگوني بهره گيري کنيد. اولين، کم هزينه ترين و ساده نرين وسيله پست الکترونيک مي باشد. روش کار به اين صورت است که شما معمولاً در حوزه کاري خود سوالات و مشکلاتي را که مشتريان شما با آن برخورد مي کنند را پيش بيني مي کنيد و با گنجاندن آنها در باک اطلاعاتي فروشگاه وبي خود سوالات را بر حسب کليد واژه هاي ورودي از طرف مشتري پاسخ مورد نظرش را به سرعت دريافت کند. براي سوالات بيشتر شماره تلفن خود را در اختيار او بگذاريد. تمام تلاش خود را براي جلب اطمينان بازديدکننده از امانت داري خود نسبت به اطلاعات شخصي او بکنيد مشتري بايد از توانايي هاي امنيتي شما از جنبه علمي وفني آگاه باشيد و تعهد شما را نسبت به عدم توزيع اطلاعات شخصي اش در ساير سايت ها و محيط وب احساس کند. تدوين راهبردهاي تشکر و قدر داني يکي از مهمترين روشهاي پي گيري و پايداري در ارتباط دو طرفه مشتري و تاجر در کسب و کار الکترونيکي تبادل نامه هاي تشکر و قدر داني است. آنقدر براي مشتري خود ارزش قائل باشيد که از او به واسطه خريد و يا حتي بازديدش از سايت تشکر کنيد و ميزان رضايتمندي او را به صورت محترمانه از او جويا شويد. اين امکان را به بازديدکننده هاي خود بدهيد که از نامه هاي تشکر مشتريان قبلي و رضايت مندي آنها آگاه شوند. تدوين راهبردهاي تسهيل گشت و گذار مشتري در وب سايت يکي از اصول اوليه در طراحي وب سايت استفاده از تمام امکانات و ظرفيتهاي موجود در راهنمايي بازديدکننده براي دسترسي سريع به اطلاعات مورد نياز مي باشد. به عبارت ساده تر هر چه مشتري براي دستيابي به بخش مورد نظر خود در سايت شما کليک هاي کمتري بکند راضي تر و خشنود تر خواهد بود. يکي از مناسب ترين ابزارها در رسيدن به اين هدف استفاده از موتورهاي جستجو گر داخلي است راه ديگر ايجاد دايرکتوري در صفحات براي هدايت سريعتر بازديدکننده است. تدوين راهبردهاي لازم براي بهره گيري از سيستمهاي مالي معتبر سعي کنيد از تمام ظرفيتها و امکانات برقراري تراکنش هاي مالي استفاده کنيد چرا که مشتريان شما افراد متنوعي هستند و هر کدام نوعي خاص از سيستم مالي را براي خود انتخاب کرده اند و با بانک ها و موسسات مالي مختلفي کار مي کنند. اگر مايل هستيد که بعد از جريان گزينش کالا در هنگام پرداخت با مشکل مواجه نشوند و سايت شما را به دليل عدم وجود سيستم مناسب دريافت و پرداخت ترک نکنند خيلي سريع به دنبال رفع نقايص خود باشيد. تدوين راهبردهاي توسعه کانالهاي ارتباطي مشتري وب سايت شما به عنوان درگاه آشنايي مشتريان با شماست. اما چگونه مي توان زمينه هاي ارتباطي آنها را فراهم کرد و توسعه داد؟ شما بايد تمامي امکانات و توانايي ها و نيروهاي خود را براي تسهيل در رون ارتباط مشتري با خود انجام دهيد. براي اين کار نيز بايد چهارچوب هاي مورد نياز پاسخگويي و سطوح لازم را براي هر کدام از ابزار تعريف و رعايت کنيد تا مشتري بداند هر اطلاعاتي را از چه طريقي مي تواند به دست آورد. در صورت عدم تامين خواستهاي مشتري در برخورد با کارمندان امکان ارسال انتقاد ها وشکايتها را براي مديران بخش هاي مربوطه فراهم نماييد. تدوين راهبردهاي اتوماسيون تحت وب فرآيند ثبت و ردگيري سفارش توسعه سيستم هاي وب مدار در چند سال اخير نقش قابل توجهي در تسهيل و توسعه تجارت در بستر مجازي داشته است. پياده سازي سيستم هاي وب مدار در استراتژي هاي بازاريابي الکترونيکي امکان پيش بيني و طرح ريزي نياز ها و حرکات مشتريان را در گزينش کالا و انجام تراکنش هاي مالي داشته است. مشتري در هنگام ثبت سفارش تا دريافت ان از طريق وب کليه فرآيند را شخصاً مورد مديريت و نظارت قرار مي دهد. در تعيين سياستهاي اين بخش بايد ارتباط هاي زير برقرار شود. 1) ارتباط مشتري با کالا 2) سفارش کالا به فروشنده 3)وارد کردن گذرواژه کارت اعتباري 4) ارتباط با بانک مشتري 5) ارتباط با بانک فروشنده 6) ارتباط با شرکت پشتيبان کارت اعتباري 7) پي گيري نقل و انتقال کالا 8) امکان پس فرستاده شدن کالا تدوين راهبردهايي در جهت ايجاد امکان مقايسه قيمت کالاها و ارائه تخفيف شايد به جرأت بتوان گفت در دنياي امروز که از نظر ابعاد فني و تکنيکي به سطح مشخص و معيني رسيده ايم مهمترين عامل موثر در خريد يک کالا از سوي مشتري قيمت ان باشد از اين رو شما بايد با نگرشي کلي به بازار اين زمينه را به وجود آوريد تا مشتريان شما پس از آشنايي با کيفيت و قيمت کالا در صورت اقناع نشدن با قيمت کالاهاي مشابه در سايت هاي همکار شما برخورد کنند و بتوانند آنها را مورد مقايسه قرار دهند. براي مشتريان خود در صورت انجام خريد اول و تدام در خريد جوايز و تخفيفهايي قائل شويد. منبع:مديريت فناوري اطلاعات و ارتباطات ( www.itmanagement.persianblog.ir ) ارسال توسط کاربر محترم سايت : omidayandh
|
|
|