اگرچه در ساليان گذشته شرکت ها بيشتر به دنبال مديريت منابع انساني و مالي خود بوده اند اما در دهه هاي اخير با گسترش فضاي کسب و کار مجازي، آنها براي رسيدن به جايگاهي مناسب در بين سازمان هاي الکترونيک ناگزير به فکر مديريت داده ها و اطلاعات خود افتاده اند تا بتوانند با مديريت ابزار و اطلاعات سازماني شان در جهت پيشبرد فروش از طريق بازاريابي الکترونيکي گامي عظيم بردارند.
اگرچه در ساليان گذشته شرکت ها بيشتر به دنبال مديريت منابع انساني و مالي خود بوده اند اما در دهه هاي اخير با گسترش فضاي کسب و کار مجازي، آنها براي رسيدن به جايگاهي مناسب در بين سازمان هاي الکترونيک ناگزير به فکر مديريت داده ها و اطلاعات خود افتاده اند تا بتوانند با مديريت ابزار و اطلاعات سازماني شان در جهت پيشبرد فروش از طريق بازاريابي الکترونيکي گامي عظيم بردارند.
حالا که شرکت ها متوجه اهميت بهينه سازي رتبه وب سايت خود در موتورهاي جست وجو شده اند به هر طريقي مي کوشند تا با بهره گيري از يک سيستم مديريت محتواي کارآمد بتوانند در رسيدن به جايگاهي مطمئن در صفحات جست وجوگرها، ارزش نام تجاري خود را دوچندان کنند. امروزه با گسترش حجم اطلاعات و گرايش شرکت ها استفاده فراگير از شيوه هاي بازاريابي اينترنتي، به کارگيري سيستم مديريت محتوا به منظور ارتقاي جايگاه وب سايت و افزايش حجم بازديد، امري لازم و اجتناب ناپذير است. از اين رو، مديران وب سايت ها بايد علاوه بر استفاده از قالب هاي زيبا، در به کارگيري کلمات کليدي براساس سيستم بهينه سازي موتورهاي جست وجو (SEO) و مديريت مقالات مرتبط تلاش بي شائبه اي داشته باشند.سيستم مديريت محتوا (CMS) سيستمي است که به مديران وب سايت ها اجازه مي دهد به راحتي اطلاعات سازماني خود را در عرض چند دقيقه و بدون صرف هزينه به روز کنند. از آنجا که وب سايت ها به بهترين مکان براي ترويج فعاليت هاي يک سازمان تبديل شده اند و مديران نيز با ارائه جديدترين محصولات خود در ويترين هاي آنها فاصله چنداني را با مشتريانشان احساس نمي کنند، شکي نيست که به روزرساني وب سايت ها و مديريت روزانه محتواي آنها مي تواند شرکت ها را در ارائه خدمات بهتر و البته جلب توجه بيشتر مشتريان ياري رساند.
به طور کلي سيستم هاي مديريت محتوا مديران را قادر مي سازند به راحتي مطالب و اخبار فعاليت ها و موفقيت هاي سازماني خود را در اولين فرصت به اطلاع مشتريانشان برساند و از آمار بازديدهايشان، نحوه ورود آنها و همين طور آخرين نظرات و پيشنهادات مشتريان خود آگاه شوند. از اين رو با توجه به اهميت مديريت اطلاعات در عصر حاضر و افزايش سطح تحصيلات مصرف کنندگان و گرايش آنها به خريد از طريق اينترنت، شرکت ها را بر آن داشته است با به کارگيري روش هاي نوين بازاريابي اينترنتي و البته مشاوره با بزرگان اين صنعت قدم هاي ارزشمندي را در راستاي ارتقاي نظام بازاريابي خود و ايجاد بستري مناسب براي احراز شرايط يک سازمان الکترونيک بردارند. در ادامه به 10 ويژگي شرکت هاي برخوردار از سيستم مديريت محتوا اشاره شده است:
1) پيشروي در موتورهاي جست وجو
بهره گيري از سيستم مديريت محتوا اين امکان را براي شما فراهم مي سازد تا با استفاده از کلمات کليدي در عنوان توضيحات وب سايت خود و معرفي آن به موتورهاي جست وجو از شانس بيشتري براي قرار گرفتن در صفحات نخست جست وجوگرها برخوردار باشيد. به علاوه شما مي توانيد به هر ميزان که علاقه داريد از مقالات مرتبط در وب سايت خود استفاده کنيد و با به کارگيري کلمات کليدي در متن آنها توجه موتورهاي جست وجو را بيشتر به خود جلب کنيد و آنها را از حضور مقتدرانه خود آگاه سازيد.
2) ايجاد هماهنگي بين کارکنان
سيستم مديريت محتوا، کارکنان واحد ارتباطات سازمان را با يکديگر مرتبط مي سازد به طوري که آنها به راحتي مي توانند در برقراري ارتباط با مشتري در کمترين زمان ممکن هماهنگي لازم ميان تمام بخش ها را پديد آورند. به طور مثال اگر يک مشتري خواستار دريافت اطلاعات بيشتري درخصوص قيمت محصولات باشد، واحد ارتباطات مي تواند در عرض چند ثانيه با ارسال اي ميل مشتري براي بخش فروش، همکارانش را از خواسته مشتري مطلع سازد. با اين روش اگر چنانچه افراد تصميم گير در محل سازمان حضور نداشته باشند، به راحتي مي توانند از هر جايي و با دسترسي به اينترنت کارکنان خود را از نتيجه تصميماتشان آگاه سازند.
3) به کارگيري روش هاي بازاريابي هوشمند
وقتي شما از سيستم مديريت محتوا در شرکت خود استفاده مي کنيد، در کمترين زمان ممکن مي توانيد با آگاهي از شکست هاي اخير رقبا از طريق منابع موثق، مشتريان بالقوه خود را از آخرين اقدامات بي اثر آنها آگاه سازيد و سهم بيشتري از بازار هدف را در اختيار بگيريد. شکي نيست که اطلاع رساني به موقع مي تواند ميزان بازديد از سايت شما را تا حدود زيادي افزايش دهد و در نتيجه شما مي توانيد با رصد کردن وب سايت هاي رقبا و اطلاع از مزاياي رقابتي آنها، در کمترين زمان ممکن به انعکاس موفقيت هاي اخير خود از طريق سايت خبري تان بپردازيد که به اين طريق از شانس بيشتري براي جذب مشتريان جديد برخوردار خواهيد بود. خوشبختانه سازمان ها با اعلام اخبار موفقيت آميز خود از طريق وب سايت هايشان، امکان بهره برداري آسان از اطلاعاتشان را براي رقبا مهيا ساخته اند و تنها کافي است تا با رويت روزانه وب سايت هاي آنها در تدوين استراتژي هاي بازاريابي جديد خود وارد عمل شويد. پس بهتر است تنها به انعکاس مطالبي بپردازيد که موجب افزايش رضايت مشتريانتان مي شود و اطلاعات ارزشمندي را در اختيار رقبايتان قرار نمي دهد.
4) امکان بازاريابي فردي
خوشبختانه سيستم مديريت محتوا شرکت ها را به ابزارهاي لازم براي بازاريابي فردي مجهز مي سازد. ارزيابي فردي به توانايي يک وب سايت در سازماندهي اطلاعات و تبليغاتش با سطح انتظار هر کاربر خاص اطلاق مي شود، بدين ترتيب شما مي توانيد با راه اندازي بخش مديريت اعضا به هر يک از مشتريان خاص خود يک کد کاربري و رمز عبور ارائه دهيد تا آنها با اطمينان بيشتري نسبت به انتشار نيازهاي سازماني شان در وب سايت شما اقدام کنند. با اين کار شما مي توانيد اعتبار بيشتري براي شرکت تان در جهت ارتقاي رضايت مشتريان فراهم سازيد و به جايگاه تک تک آنها در مسير پيشرفت تان هويت بخشيد.
5) مديريت ارتباط با مشتريان
براي آنکه بتوانيد در فروش محصولاتتان توفيق بيشتري کسب کنيد بايد از ميزان فروش دقيق محصولات، تعداد مشتريان، ميزان بازديد از سايت، پرفروش ترين و کم فروش ترين محصولات، جغرافيا و حيطه فعاليت مشتريان و... آگاه کافي داشته باشيد. يک سيستم مديريت محتوا شما را قادر مي سازد با راه اندازي يک فروشگاه آنلاين و فروش تمامي محصولاتتان از طريق پرداخت الکترونيکي امکان خريد مشتري را سهولت بخشيد و خود نيز زمان کمتري را به ارزيابي ميزان فروش تان اختصاص دهيد چرا که با بررسي بخش مديريت وب سايتتان مي توانيد از تعداد بازديدها، ميزان فروش، هويت مشتريان، سفارشات جديد و پيشنهادات آنها بدون صرف هزينه مطلع شويد.
6) کاهش هزينه هاي نگهداري وب سايت
وقتي شما مي توانيد با آموزش کارکنان بخش وب سايت خود تمامي تغييرات لازم در وب سايتان را بدون صرف هزينه هاي بيروني در داخل شرکت صورت دهيد، آيا باز هم حاضريد سرمايه خود را براي هر تغيير کوچکي در محتواي وب سايتتان بي جهت هدر دهيد. کاملاً روشن است وقتي از يک سيستم مديريت محتوا استفاده مي کنيد و تنها يک بار براي مالکيت آن و آموزش کارکنانتان هزينه کرده ايد، ديگر لازم نيست هزينه هاي چندباره اي براي به روز رساني وب سايتتان متقبل شويد.
7) به روزرساني فعاليت هاي سازماني
با استفاده از سيستم مديريت محتوا مي توانيد امکان نمايش مطالب متفاوت را در بازه هاي زماني مختلف در وب سايتتان فراهم آوريد. بدين ترتيب شما مي توانيد در يک فاصله زماني معين، بخشي از فعاليت هايتان را در صفحه اصلي به نمايش درآوريد و با گسترش حجم فعاليت هايتان مبني بر جذب مشتريان معتبر جديد و همين طور ارائه محصولات نو به بازار، توجه همگان را به خود جلب کنيد. فراموش نکنيد مشتري با تماشاي اخبار چندماه گذشته شما در وب سايت کنوني تان تنها چيزي که برداشت مي کند بر نبود اخبار جديد از کسب و کار شما دلالت دارد.
8) مديريت ارتباط با همکاران
همانطور که مي دانيد استفاده از لينک هاي مرتبط نقش به سزايي در افزايش بازديد از سايت و ارتقاي رتبه آن در نزد موتورهاي جست وجو دارد. پس با مديريت لينک هاي همکارانتان مي توانيد در هر زمان که قصد حذف يکي از آنها را داشتيد، به راحتي اقدام کنيد. اغلب مشاهده مي شود با گسترش فعاليت هاي يک شرکت، همکارانش موضع جديدي اتخاذ مي کنند و سعي در حرکت موازي با آن شرکت دارند و به هر طريقي سعي مي کنند تا از ورود بازديدکنندگان شان به وب سايت همکارشان جلوگيري کنند لذا توصيه مي شود هر روز از لينک خود در وب سايت هاي همکارانتان مطمئن شويد و اگر پي برديد که آنها علاقه اي به ادامه همکاري با شما ندارند و لينک شما را عملاً از کار انداخته اند، شما هم از معرفي لينک آنها به بازديدکنندگان تان خودداري کنيد و به فکر ارتباط با همکاران جديدي باشيد.
9) بهره گيري موثر از تبليغات اينترنتي
با افزايش روبه رشد وب سايت ها و گرايش روزافزون مصرف کنندگان به خريد آنلاين، تبليغات اينترنتي نيز از اهميت دوچنداني برخوردار شده است. يکي از ويژگي هاي مهم سيستم مديريت محتوا امکان تبليغ وب سايت از طريق نمايش بنرهاي تبليغاتي، ارسال خبرنامه و اي ميلي هاي فارسي و ارسال پيامک هاي گروهي براي بسياري از کاربران اينترنت است. شما مي توانيد با طراحي بنرهاي اثرگذار در حد فاصل زماني معين نسبت به معرفي آخرين محصولات جديد خود اقدام کنيد، از طريق ارسال خبرنامه هاي الکترونيکي مشتريانتان را از آخرين اخبار صنعت خود آگاه سازيد و با ارسال اي ميل يا پيامک هاي فارسي از آنها دعوت کنيد تا از پيشرفت فعاليت هاي شما ديدن کنند.
10) مديريت ارتباطات بين المللي
با توجه به اينکه يکي از اهداف شرکت ها رسيدن به پاي ميز مذاکرات بين المللي و برقراري ارتباط با مشتريان خارجي است، کسب و کار مجازي به مدد شرکت ها آمده تا آنها بتوانند به راحتي و با کمترين هزينه از طريق اينترنت با مشتريان خود در سرتاسر جهان ارتباط موثر برقرار کنند. از اين رو با برخورداري از سيستم مديريت محتوا مي توان با راه اندازي صفحه زبان ها، وب سايت خود را به چند زبان بين المللي مجهز کرد و در نتيجه آن به کسب و کار در بازارهاي هدف خارجي پرداخت. در اين خصوص توصيه مي شود که بيشتر از زبان هايي استفاده کنيد که بيشترين سهم بازار هدف شما را شامل مي شوند.
منابع:
1-www.spbyte.com
2- www.evolt.org
توسط مهدي ياراحمدي خراساني
http://athir.blogfa.com ارسالي از طرف کاربر محترم : omidayandh /ع