![نکاتي درباره اهميت کارت ويزيت و نحوه طراحي آن](/userfiles/Article/1390/11/00186431.JPG)
کارت ويزيت يکي از مهمترين ابزاري است که براي بازاريابي مي توانيد تهيه کنيد.
کارت ويزيت شما يکي از مهمترين ابزاري است که براي بازاريابي مي توانيد تهيه کنيد. شما کارت ويزيتتان را به مشتريان احتمالي خود مي دهيد تا اطلاعات لازم براي تماس با شما را داشته باشند. همچنين مي توانيد آنرا داخل نامه ها بيندازيد يا بوسيله آن خودتان و کارتان را به ديگران معرفي کنيد. همچنين اگر در روزنامه ها و پيک ها محلي تبديغات مي کنيد، کارت ويزيت شما مي تواند يک کپي آماده براي صفحاتي باشد که تبليغات با کارت ويزيت افراد چاپ مي شود.
مهم نيست که مي خواهيد چه استفاده اي از کارت ويزيتتان بکنيد، مهم اين است که اين کارت بايد کاملاً حرفه اي، خوانا، و جذاب باشد و به مشتريان کمک کند به خاطر بياورند که شما چه مي فروشيد و چرا بايد از شما خريد کنند.
اعمال همه اين نکات روي يک کاغذ که فقط ½ 3 طول و 2 اينچ عرضش باشد، کار چندان ساده اي نيست؛ اما قابل انجام است. در زير توصيه هايي برايتان دارين که قبل از طراحي کارت ويزيت بايد حتماً در ذهن داشته باشيد.
? يک آرم (لوگو) طراحي کنيد
از يک طراح حرفه اي بخواهيد تا آرمي براي حرفه شما طراحي کند. اگر محصولات يا خدماتي را ارائه مي دهيد که خود سمبلي دارند (مثلاً نقاشي ساختمان، ساختمان سازي، رستوران و از اين قبيل)، آرم شما نيز مي تواند به طريقي نمادي از آن حرفه يا محصول باشد. اين آرم بايد به صورتي باشد که قابل پياده شدن روي کارت ويزيت، سربرگ، بروشورها، و وب سايتتان باشد.
? يک شعار يک جمله اي براي خود بسازيد
اگر کار يا خدماتي که انجام مي دهيد از روي نام حرفه تان مشخص نباشد، بايد يک شعار يک جمله اي بسازيد که به مردم يادآور شود که چه خدمات يا محصولاتي را ارائه مي داديد. اين شعار را هم بايد بر روي کارت ويزيتتان بنويسيد.
? آدرس وب سايت و ايميلتان را هم ذکر کنيد
مشتريان ممکن است بخواهند آدرس وب سايت يا ايميل شما را داشته باشند. اگر نگران پيام هاي تجاري هستيد که ايميلتان را پر مي کند، مي توانيد دو آدرس ايميل براي خود داشته باشيد—که يکي را روي کارت ويزيتتان قيد کنيد و در اختيار عموم قرار دهيد و ايميل ديگر را براي مصارف شخصي استفاده کنيد و فقط به برخي همکاران و دوستان مطمئن خود بدهيد.
? کارت ويزيتتان بايد خوانا باشد
از طراحتان بخواهيد که از شکل و اندازه اي براي فونتتان استفاده کنيد که به اندازه کافي بزرگ باشد که به راحتي بدون استفاده از عينک ته استکاني خوانده شود. دقت کنيد که رنگ نوشته ها از رنگ صفحه پشت زمينه کارت، متمايز باشد. يادتان باشد که هدفتان اين نيست که يک اثر هنري خلق کنيد، شما مي خواهيد يک کارت ويزيت براي کارتان طراحي کنيد که به خوبي بتواند گوياي شغل و حرفه شما باشد. مطمئن باشيد که اگر دريافت کننده کارت نتواند شماره تلفن و اطلاعات شما را از روي کارت بخواند، يک مشتري را از دست داده ايد.
? کارت ويزيتي طراحي کنيد که از بقيه کارتها متمايز باشد
بله، کارت ويزيت شما بايد طوري باشد که از ميان ساير کارت ويزيت ها متمايز و کاملاً مشخص باشد. با استفاده از رنگ هاي روشن و به قول معروف جيغ، گذاشتن عکستان روي کارت و استفاده از کاغذهايي با جنسي متفاوت، کارت ويزيتي متمايز و منحصر به فرد بسازيد.
? از کاغذ و چاپ خوب استفاده کنيد
اگر کاغذ کارتتان شل و ول باشد يا مثل اين باشد که با پرينترهاي ارزان قيمت چاپش کرده ايد، اين احساس را در مخاطب ايجاد مي کند که با شرکتي کوچک و خرده پا روبه رو هستند. پس کمي خرج کنيد و از کاغذ و چاپ خوب براي کارت ويزيتتان استفاده کنيد.
اگر وقت نداريد چاپ کارتتان را بيرون سفارش دهيد، خودتان چاپش کنيد
اگر به خاطر تمام شدن کارت ويزيت هايتان عجله داريد، مي توانيد خودتان با يک پينتر جوهرافشان خوب و با استفاده از کاغذ مرغوب آنرا چاپ کنيد. دقت کنيد که کيفيت پرينتر را روي بهترين درجه آن بگذاريد.
? کارت ويزيتتان درمورد شما چه مي گويد؟
احتمال آن زياد است که براي خودتان کار ويزيت داشته باشيد، اما اگر نداريد، حتماً بايد يکي درست کنيد. کارت ويزيت چيزي است که خيلي از ما آن را دست کم مي گيريم، اما نبايد اينطور باشد. شکل، احساس و پيامي که روي کارت ويزيت شماست، روي نظر مردم درمورد شما و مهمتر اينکه آيا يادتان مي آورند يا نه، تاثير مي گذارد.
وقتي مکالمه اي را ترک مي کنيد و فرد مقابل کارت ويزيت شما را دارد، هويت شما آن تکه کاغذ مي شود. به همين خاطر روي کارت ويزيتتان نه تنها بايد به صاحب کارتان، شماره هاي تماس و شغل و حرفه تان اشاره کنيد، بلکه بايد مطلبي هم درمورد خودتان بنويسيد.
براي مثال، اگر من بخواهم کارت ويزيتم را به شما بدهم، به دلايل زير شما تصور خواهيد کرد که من فردي خوش مشرب و صيميمي هستم:
ـ کارت عليرغم ضخامت کاغدش، اما نرم و لطيف است.
ـ گوشه هاي کارت گرد باشد.
ـ رنگ کارت سبز باشد.
ـ فونت شما کمي دايره اي باشد.
مهمترين دليل که من کارتي با چنين خصوصياتي درست کرده ام اين است که وقتي آن را به مردم مي دهم، مي خواهم احساسي گرم و دوستانه در آنها به وجود آورد. اين مسئله براي من اهميت زيادي دارد چون نظر مردم خيلي براي من مهم است و دوست دارم آنها اين را به ياد داشته باشند و ارتباطشان را با من قطع نکنند.
اگر شما کارت ويزيت نداريد و ميخواهيد يکي براي خودتان درست کنيد، به توصيه هاي زير دقت کنيد.
? رنگ: رنگ ها معمولاً دست کم گرفته مي شوند اما همه آنها معنا و مفهومي پشت خود دارند.
? کاغذ: جنس و کيفيت کارتتان چيزي درمورد شما مي گويد. به هيچ عنوان نبايد از کاغذهاي ارزان و نامرغوب استفاده کنيد.
? يگانگي: اگر کارت ويزيتتان درميان دسته اي از کارت هاي ديگر متمايز و مشخص نباشد، احتمال اينکه افراد شما را به خاطر بياورند خيلي کم است. پس بايد کارتتان را کمي ويژه و منحصربه فرد طراحي کنيد.
? نوشتار: فونت و شکل نوشتار شما حرف مي زند، پس فونتي را انتخاب کنيد که به بهترين شکل شما را معرفي کند و البته خوانا باشد.
? احساس: حس لامسه يکي از مهمترين احساس هايي است که همه ما داريم و کارت ويزيت شما بايد خوشايند اين احساس مردم باشد. اگر ميخواهيد ديگران تصور کنند که فردي لطيف و محترم هستيد، بايد از کاغذهاي نرم که گوشه هاي گردشده دارند استفاده کنيد. اگر مي خواهيد خود را فردي کاري نشان دهيد که بسيار برجسته و ساخت يافته است، بايد از کاغذهاي ضخيم با گوشه هاي تيز استفاده کنيد.
قبل از اينکه کارت ويزيتتان را کسي بدهيد، بايد اول اطمينان يابيد که اطلاعات لازم روي کارتتان نوشته شده است، اما کارتتان بايد چيزي هم درمورد خودتان بگويد. اين مسئله باعث مي شود مردم شما را به خاطر داشته باشند و ارتباطشان را با شما قطع نکنند.
منبع:مردمان پورتال جوانان ارسالي از طرف کاربر محترم : omidayandh /ع