جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
مديريت زمان در دانشگاه مجازي
-(0 Body) 
مديريت زمان در دانشگاه مجازي
Visitor 397
Category: دنياي فن آوري

مقدمه
 

دانشجويان مجازي اغلب نسبت به مدت زمان مورد نياز براي به پايان رسانيدن آموزش درون شبکه اي (Online) آگاهي ندارند. در حقيقت بر خلاف دسترسي آسان به اين نوع آموزش، تحقيقات نشان مي دهند که طول مدت تحصيل آن دو برابر آموزش به شيوه سنتي است (پالوف و پرات، 1999؛ گيلبرت، 2001). در نتيجه مشارکت در فرايند ياددهي- يادگيري درون شبکه اي مستلزم تعهدي عملي نسبت به آن از طرف دانشجويان و مربيان است. مديريت زمان بايد همسو و سازگار با ماهيت برنامه درسي باشد. بعضاً از مربيان خواسته مي شود تا به دانشجويان در مديريت زمان طي فرايند يادگيري کمک کنند. از اين رو وظيفه آنها اين است که اهميت هر يک از سرفصلهاي مطالب درسي را در جريان آموزش براي دانشجويان بيان کنند . مقاله حاضر به بررسي شيوه هاي بهبود مديريت زمان در دانشگاه مجازي مي پردازد .

? مباني مديريت زمان
 

براساس مديريت زمان، توصيه در هر زمينه اي مبتني بر اهداف صورت مي پذيرد. به محض اينکه اهداف و اولويتها مشخص شدند، زمان مورد نياز براي آنها تخصيص مي يابد. به اين روش مي توان براي شرکت دانشجويان مجازي در آموزش درون شبکه اي برنامه ريزي کرده و از ايجاد اضطراب در آنها ممانعت به عمل آورد. در اين قسمت چند توصيه کلي براي دانشجويان مجازي ارايه مي شود:
? اهداف بايد کاملاً مشخص باشند: آموزش درون شبکه اي شيوه اي ساده و آسان براي گذراندن واحدهاي درسي نيست. برآورد مي شود که دانشجوي درون شبکه اي 12 تا 15 ساعت در هفته درگير تحصيل خواهد بود (گيلبرت، 2001). در نتيجه لازم است برنامه ريزي بر اساس آن صورت گيرد.
? مشخص نماييد، چه مقدار وقت براي مطالعه درون شبکه اي در اختيار است: ارزيابي واقع بينانه از وقت مورد نياز براي انجام وظايف روزانه همچون انجام تکاليف درسي، رفت و آمد و رسيدگي به امور خانواده حايز اهميت است. اين ارزيابي به دانشجويان کمک مي کند تا از گرفتن واحدهاي درسي زياد خودداري کنند. معمولاً دانشجويان اظهار مي کنند که تکاليف آنها در واحدهاي درسي ثبت نام شده، به حدي زياد است که بسا ادامه تحصيل را با مشکل روبرو مي سازد.

? تعيين اهداف
 

هنگامي دانشجوي مجازي در آموزش درون شبکه اي به موفقيت دست مي يابد که اهداف مشخصي داشته باشد. ثبت نام در آموزش با هدف روشن، موجب جذابيت محيط يادگيري و ادامه تحصيل مي شود.
بيشتر دانشجويان مسن صرفاً به منظور اخذ گواهي يا مدرکي براي حرفه خود در آموزش درون شبکه اي شرکت مي کنند. اگر چه ممکن است که دانشجويان جوان تر در راستاي رسيدن به اهداف شغلي در اين نوع آموزش شرکت نکنند، اما به پايان رسانيدن دوره جهت دريافت مدرک تحصيلي به خودي خود براي ايجاد انگيزه در آنها کفايت مي کند. در نتيجه، دانشجويان مجازي بايد تشويق شوند که براي شرکت در آموزش و نيز ارزيابي نتيجه برنامه ها، اهداف روشني را دنبال کنند. حتي اگر دانشجويان در پي تحصيل به منظور کسب مدرک باشند، داشتن اهداف واقع بينانه همراه با تعيين اولويتها مي تواند به آنها در استفاده بهينه از وقت کمک کند.
براي مثال اگر هدف کلي در درس آمار که به صورت درون شبکه اي برگزار مي شود، دستيابي به نمره قبولي و هدف واقعي دستيابي به فهم بيشتر از موضوعات گوناگون درس باشد، دانشجو مي تواند به ارزيابي و اولويت بندي اهداف درسي اقدام نموده و سپس بر اساس يک زمان بندي منطقي براي آنها برنامه ريزي نمايد. اغلب به مربيان توصيه مي شود که دانشجويان خود را تشويق کنند تا در ابتداي دوره به منظور کمک به تشکيل گروه در جهت اهداف يادگيري تشريک مساعي کنند. اين فعاليتها مبناي مديريت زمان را تشکيل مي دهد.
لازم به ذکر است که دانشجويان در برخورد با محيط بايد انعطاف پذير باشند: آموزش درون شبکه اي در جهان واقعي صورت مي گيرد، يعني دانشجويان در محيط خود به خلق فضايي مي پردازند که امکان يادگيري را فراهم مي آورد. مسايل زندگي مي تواند مانع از اجراي بهترين طرحها و تحقق اهداف و مقاصد شود. دانشجوي مجازي هنگامي که با مشکلي مواجه مي شود، براي آنکه از درس عقب نيفتد، بايد با مربي تماس گرفته و او را مطلع سازد. مربي نيز لازم است انعطاف پذير بوده و براي فايق آمدن بر موانع و مشکلاتي که ممکن است مانع اتمام دوره تحصيلي شود، با دانشجويان همکاري نمايد. البته اين در صورتي است که مربي نسبت به وجود مشکل مطمين شود. بهانه هاي دانشجويان براي عدم انجام تکاليف در جهان درون شبکه اي تغيير کرده است. دانشجو ديگر نمي گويد که «تکاليف را در خانه ام جا گذاشتم»، بلکه مي گويد: ”رايانه ي من خراب شد“ يا ”من بر حسب اتفاق تکاليف خود را حذف کردم“ يا «تکنسيني به اشتباه هارد درايو مرا را دوباره فرمت بندي کرده است». چشم پوشي انحرافات جزيي دانشجوي مجازي در جريان کار از طرف مربي لازم است، اما در صورت تکرار بهانه ها، بايد نسبت به آنها شک نمود و از دانشجويان ديگر درباره آنها سوال کرد.

? تعيين اولويتها
 

به محض مشخص شدن اهداف مي توان به اولويت بندي آنها پرداخت. دانشجويان بايد بر حسب اهميت و ضرورت اهداف، در صدد تحقق آنها برآيند. جدول مديريت زمان وآموزش درون شبکه اي ، به دانشجويان کمک مي کند تا بر حسب اهميت کارها، به تقسيم بندي زمان بپردازند. در اين قسمت به توضيح ابعاد نمودار يادشده پرداخته مي شود.

? فاقد اهميت و فوريت
 

بسياري از دانشجويان عنوان مي کنند که براي انجام کارهايي همچون تماس تلفني، تماشاي تلويزيون و يا بازي رايانه اي نياز به زمان بندي ندارند. اين در حالي است که براي انجام هر کاري بر حسب اهميتي که دارد، بايد زماني اختصاص داد.
اگرچه به نظر مي رسد که انجام کارهاي ياد شده، وقت افراد را به هدر مي دهند، اما براي رفع خستگي پس از يک کار روزانه، مورد نياز است. بنابراين بايد دانشجويان نسبت به اين نوع کارها توجه داشته و زماني را به آن تخصيص دهند. زيرا حتي با انگيزه ترين دانشجويان نيز نمي توانند به طور دايم به کار مشغول باشند. کارهايي از قبيل تماس تلفني، تماشاي تلويزيون و ... به ما کمک مي کند که تجديد نيرو کرده و دوباره کارهاي روزانه را ادامه دهيم. البته پرداختن به چنين کارهايي نبايد به گونه اي باشد که مانع پيشرفت شود.

? فاقد اهميت اما فوري
 

فشار رواني که بسياري از دانشجويان در طي روز تحمل مي کنند، بعضاً موجب حواس پرتي آنها مي شود. به گونه اي که نمي دانند دقيقاً چه کارهايي را انجام داده اند. درگيرشدن (مشغول شدن) در فعاليتهايي که داراي اهميت نيستند، اما فوري به نظر مي رسند، باعث مي شوند که دانشجوي مجازي احساس کند، صرفاً در حال انجام کار کم اهميتي بوده و کار زيادي به انجام نرسانيده است.

? مهم اما غير فوري
 

کار با اين طبقه مشکل است، زيرا اغلب کارها تا زماني که فوريت پيدا نکنند، به تعويق مي افتند. مثلاً شروع انجام تکليف يا نوشتن مقاله مهم است، اما اگر در انجام آنها عجله اي نباشد، فوري محسوب نمي شود. واداشتن دانشجويان به انجام همه تکاليف درسي در مدت زماني کوتاه ممکن نيست، اما اين امر در درازمدت امکان پذير است. مثلاً انجام هر يک از تکاليف درسي به نوبت تا پايان ترم، روشي سودمند است. بدين ترتيب فعاليتهاي مهم در ميان موضوعات مختلف گم نمي شوند.

? مهم و فوري
 

تعيين ضرب الاجل براي انجام کار موجب ايجاد انگيزه در بسياري از دانشجويان مي شود. مهلت زماني مشخص شده براي ارسال تکاليف، نوشتن مقاله يا پاسخ گويي به بحثهاي درون شبکه اي، اهميت و فوريت کار را افزايش مي دهد. با اين حال براي عده اي از دانشجويان تعيين ضرب الاجل خوشايند نبوده و به تشکيل گروه صدمه مي زند. مثلاً اگر مهلت ارسال تکاليف را تا يک هفته تمديد کنند، در صورتي که مطابق با مهلت زماني تعيين شده قبلي، بيشتر دانشجويان اقدام به ارسال آنها کرده باشند، ممکن است از اينکه نمي توانند از مهلت زماني تمديد شده در جهت ارايه هر چه بهتر تکاليف درسي استفاده نمايند، ناراحت شوند.
بسياري از دانشجويان مجازي همانند دانشجويان کلاسهاي حضوري، ترجيح مي دهند، انجام تکاليف درسي خود را تا آخرين فرصت به تعويق اندازند که اين امر مشکلاتي را در خصوص تشکيل گروه به وجود مي آورد.
مديريت مناسب زمان و تعيين اولويتها در برخورد با نيازها و تقاضاهاي آموزش درون شبکه اي براي شکل گيري گروه يادگيري بسيار حياتي است. اگر دانشجويان متعهد نباشند که به مطالعات خود بيش از ديگر فعاليتهاي غيرمهم و غيرفوري اولويت دهند، ديگر اعضاي گروه به واسطه عدم حضور آنها دچار مشکل خواهند شد.

? تخصيص وقت براي مطالعه و تعامل درون شبکه اي
 

گيلبرت (2001) متذکر مي شود که ابزارهاي موثري براي مطالعه وجود دارد، خواه آموزش به صورت درون شبکه اي باشد و خواه به شکل حضوري و رو در رو. او رويکرد پيش نگري، بررسي و بازنگري را پيشنهاد مي کند. پيش نگري به معناي توجه و نگريستن به کل دوره آموزش قبل از شروع آن است و شامل خواندن و مروري بر ريوس مطالب، برنامه ريزي پيش از انجام تکاليف، نوشتن مقالات، شرکت در امتحانات و هر جلسه گفتگوي برنامه ريزي شده است. بررسي به معناي نحوه انجام تکاليف درسي و به روزبودن آن است. بازنگري، کل فرايند ياددهي –يادگيري را در بر مي گيرد و شامل مرور مقالات مورد بحث و ديگر موارد به منظور آمادگي براي امتحانات و آزمونهاي کوتاه جواب، نوشتن مقالات، درگيري در فعاليتهاي گروهي کوچک و تمرکز بر دانش کسب شده و آموزه هاي پيشين مي شود. براي بازنگري، دانشجويان بايد به همه مواد درسي و جزوات دسترسي پيدا کنند. انجام اين کار به صورت درون شبکه اي ساده تر است، زيرا عمده مواد آموزشي که در سرتاسر ترم تدريس مي شود، در وب سايت برنامه درسي قابل حصول است.
در هر کلاس ممکن است روش آسان براي دانشجويان حذف نکات کم اهميت و صرفاً انجام تکاليف درسي مهم براي گذرانيدن واحد درسي باشد. اما گيلبرت بر اين عقيده است که به منظور يادگيري اصولي مطالبي که تدريس مي شود، دانشجويان بايد به مفهوم آنچه مربي ارايه مي کند، توجه کرده، اطلاعات جديد را با اطلاعات قبلي پيوند دهند و حقايق و اطلاعات کلاسي را به تجارب کسب شده در زندگي واقعي مرتبط کنند. به اين ترتيب زمينه اي براي آنها فراهم مي شود که به تفکر انتقادي و يادگيري عملي دست يابند.
به منظور رسيدن به تفکر انتقادي در فرايند آموزش درون شبکه اي، دانشجوي مجازي بايد اوقاتي را در طي هفته براي يادگيري مطالب اختصاص دهد. صرف تنها يک روز در هفته براي خواندن و انجام تکاليف درسي کافي نخواهد بود و به طور متوسط 2 تا 3 بار در هفته نياز است که درخصوص ارسال مطالب مورد يادگيري و مراوده با گروه اقداماتي صورت گيرد. دانشجويان در زمان کوتاه قادر به پاسخگويي به همه همکلاسي هاي خود براي کمک به يادگيري نيستند. بنابراين دانشجوي مجازي بايد براي رسيدن به يادگيري درون شبکه اي اثر بخش و کارآمد تلاش نمايد. دو بعد اثربخشي و کارآمدي در خصوص انجام کارها ، را مي توان در شکل يک مورد مطالعه قرار داد .

? انجام کارهاي کم اهميت به شکل ضعيف
 

اگر دانشجويي کارهاي کم اهميت را درست انجام ندهد، اثر بخشي کمي داشته و زياد کار آمد نخواهد بود. به جاي انجام کارهاي کم اهميت دانشجو بايد تلاش کند که به وظايف مهم بپردازد.

? انجام کارهاي مهم به شکل ضعيف
 

اگر کارهاي مهم به شکل ضعيف انجام شوند، نشانگر اثربخشي بالا اما کارآمدي کم خواهد بود. انجام کارهاي مهم به شکل ضعيف، نتيجه اي ندارد. مثلاً وقتي دانشجويي تکاليف درسي خود را با تاخير انجام مي دهد، به نتيجه سودمندي نمي رسد. براي افزايش سطح کارآمدي نياز است که در روند انجام تکاليف، بازنگري شود. بايد دانست که در اين مورد نمي توان بر اساس قاعده خاصي عمل کرد و شيوه هاي مختلفي جهت افزايش کار آمدي وجود دارند. اما بعضاً دانشجويان اظهار داشته اند که چنين چيزي به ما گفته نشده است. انجام تکاليف زير حد استاندارد صرفاً موجب مي شود که دانشجو به ادامه فعاليتهايي بپردازد که به يادگيري اثر بخش کمک نخواهد کرد. دقيقاً همانند کلاس حضوري، ايجاد ارتباط در کلاس درون شبکه اي حايز اهميت است و انجام تکاليف دليل بر گرفتن نمره خوب در درس نيست.

? انجام درست کارهاي کم اهميت
 

اگر «دانشجويي کارهاي کم اهميت را درست انجام دهد»، نشانگر اثربخشي کم و کارآمدي بالا خواهد بود. همانند انجام کارهاي مهم به شکل ضعيف، انجام درست کارهاي کم اهميت، نتيجه اي در بر ندارد.
بعضاً دانشجويان وقت زيادي را صرف ارايه کاري مي کنند که کاملاً بي ارتباط با برنامه درسي است، و وقتي آن را به عنوان کاري غير قابل قبول باز مي گردانيم، دچار شوک مي شوند. بنابراين منطقي آن است که آنها وقت خود را صرف انجام کارهايي کنند که با ارزش است.

? انجام کارهاي مهم به شکل درست
 

وقتي دانشجويان از وقت به نحوي بهينه استفاده کرده و به انجام کارهاي درست بپردازند به احتمال زياد موفق مي شوند که اهداف يادگيري را تحقق بخشيده و واحد درسي خود را بگذرانند. بنابراين وقتي که آنها ياد بگيرند از وقت خود درست استفاده کنند، به همه اهداف يادگيري دست خواهند يافت. بعضي از دانشجويان در يافته اند که اگر از برنامه ريزي درستي در جهت انجام تکاليف درسي برخوردار باشند، مي توانند به سطح بالاي از کارآمدي و اثربخشي دست پيدا کنند. بعضي ديگر پي برده اند که براي رسيدن به حد بالايي از کارآمدي و اثر بخشي مي توانند تکاليف درسي را بر حسب اولويت در طي هفته انجام دهند. وظيفه دانشجويان اين است که فعاليتهاي کم اهميت را از فعاليتهاي با اهميت تشخيص داده و فقط وقت خود را براي انجام کارهاي مهم صرف کنند.
انجام کارها در طول هفته از متراکم شدن آنها جلوگيري کرده و دانشجويان تحت فشار رواني قرار نمي گيرند. از اين رو با خونسردي بيشتري به فرايند يادگيري پرداخته و موفق مي شوند.

? دوري از کار زياد
 

در زمان بندي تدريس موضوعات درون شبکه اي زماني براي استراحت در نظر گرفته مي شود. از آنجايي که کلاسهاي درون شبکه اي به طور 24 ساعته و هفت روز هفته باز بوده و به فعاليتهاي ياددهي-يادگيري مي پردازند، به نظر مي رسد که نياز است زماني براي استراحت دانشجويان و مربيان اختصاص يابد. تجربه نشان مي دهد که يادگيري متراکم اثر بخش نبوده و جذابيت آموزش را از بين مي برد. کلاس هاي درون شبکه اي مانند کلاس هاي حضوري از ايام تعطيلي برخوردار است . تعطيلات، فرصتي است براي دانشجويان که به انجام تکاليف و ارسال آنها اقدام کنند. اين کار باعث فراهم آمدن فضاي تنفس مي شود، در غير اين صورت فرايند کار بسيار سخت خواهد بود.
به دانشجويان و اعضاي هيات علمي توصيه مي شود که اوقاتي را در هفته جهت استراحت اختصاص دهند. مثلاً مربيان ممکن است به دانشجويان اطلاع دهند که جمعه ها تعطيل است. اعلام اين که در آخر هفته به هيچ نامه الکترونيک پاسخ داده نخواهد شد، نيز غير منطقي نيست. مادام که دانشجويان از قبل اطلاع يابند که مربي در زمانهاي معيني در دسترس نيست، مشکلي به وجود نمي آيد. دانشجويان نيز ممکن است با توجه به اين مطلب براي تعطيلي خود برنامه ريزي کنند.
بدين ترتيب دانشجويان و اعضاي هيات علمي که در دوره هاي درون شبکه اي شرکت دارند، مي دانند که چه زماني به مسافرت بروند. گرچه به دانشجويان و اعضاي هيات علمي توصيه نمي کنيم که برنامه مسافرت در وسط ترم داشته باشند، با اين حال امکان مسافرت مرتبط با کار، يکي از مزاياي آموزش درون شبکه اي است. طبق مقررات، دانشجويان و اعضاي هيات علمي مي توانند از قبل به يکديگر اطلاع دهند که به دليل مشکلي که دارند، در کلاس شرکت نمي کنند.
مشکلات دانشجويان آموزش درون شبکه اي بعضاً زياد است. به علت ”گزارش دانشجويان در مورد انباشت اطلاعات، اضطراب در مورد برقرار کردن ارتباط، نگراني در مورد پاسخهاي تاخيري در محيط غير همزمان، رشد روز افزون کار و مسيوليت، اشکالات موجود در خصوص ورود به آموزش درون شبکه اي و پيگيري بحث“ (هاراسيم، هيتز، تلس و تروف، 1996، ص 15)، بايد روش هايي جهت بر طرف کردن مشکلات آنها در نظر گرفت. بسياري از مشکلات دانشجويان در آموزش درون شبکه اي ناشي از برخورد با مربيان تازه کار و کم تجربه اي است که تلاش مي کنند، حجم زيادي از مطالب درسي را در زمان مشخص تدريس کنند. پيگيري مباحث در آموزش درون شبکه اي نسبت به کلاس يا سخنراني هاي رو در رو سخت تر است. علاوه بر اين از دانشجوياني که به طريقه درون شبکه اي ياد مي گيرند، انتظار مي رود که مطالبي را در ارتباط با محتواي درس پيدا کرده و به ديگر دانشجويان معرفي کنند. در واقع وظيفه مربي اين است که ريوس مطالب درسي را مشخص کرده و مسيوليتهاي يادگيري را به دانشجويان محول کند.
براي اين که دانشجويان دچار مشکل نشوند، به آنها توصيه مي شود که به موارد زير توجه کنند:
? صرفاً با هدف گرفتن مطالب از شبکه و ذخيره کردن آنها در رايانه خود وارد سايت برنامه درسي شويد.
? در صورت امکان، به منظور بررسي و خواندن پيامها در اوقات فراغت، آنها را چاپ کنيد.
? به محض اين که پيامها مطالعه و بررسي شدند، اقدام به ارسال پاسخهاي تنظيم شده کنيد. تصور نکنيد که در محيطي غير همزمان، پاسخهاي فوري ضروري است.
? به منظور ارسال پاسخ هاي دقيق تر، مطالب را با برنامه ي واژه پرداز تهيه و سپس آنها را کپي کرده، به سايت برنامه درسي بفرستيد. اگر فضاي ديسک سخت کم باشد يا از آزمايشگاه رايانه استفاده شود، پاسخها را به ديسک فلاپي کپي و از آنجا منتقل کنيد (پالوف و پرات 1999، ص 53).
به حداقل رساندن استفاده از گفتگوي همزمان (چت)، شيوه ديگري براي دور شدن از مشکلات است. چالشهاي برنامه ريزي در ارتباط با تعيين زمان براي جلسه گفتگوي همزمان، ممکن است تا اندازه زيادي باعث ايجاد اضطراب شود. مربي با دانشجويان در خصوص تکاليف درسي گروهي، و نحوه همکاري و همراهي با جلسه وايت بورد در ساعات اداري گفتگو مي کند. وظيفه مربي است که براي دانشجويان شرايطي فراهم آورد که در جلسات گفتگو شرکت نمايند. البته در صورتي که دانشجويان امکان شرکت در جلسات گفتگو را نداشته باشند، فرصت دسترسي به اطلاعات را از دست نمي دهند. با استفاده از ابزارهاي چندگانه مي توانند به مطالبي که در جلسات گفتگو مطرح شده، دست يابند.

? چگونگي ايجاد الزام، تعهد و مسيوليت
 

همان طور که گفتيم، مهارتهاي مربوط به مديريت زمان را بايد همگام با آموزش درون شبکه اي مورد بحث قرار داد. از آن جايي که بسياري از موسسات هنوز برنامه هايي در جهت راهنمايي آموزش درون شبکه اي ارايه نکرده اند، اغلب بعد از ثبت نام دانشجوي مجازي، مربي يا مشاور اين وظيفه را برعهده مي گيرند. مربي مي تواند در ابتداي آموزش براي استفاده بهينه از وقت و ايجاد احساس تعهد و مسيوليت نسبت به قوانين و مقررات از پاره اي تمهيدات استفاده کند. اعتقاد ما بر اين است که در هفته اول آموزش بايد به فعاليتهايي جهت تشکيل گروه پرداخت. مثلاً ارسال معرفي نامه يا شرح حال دانشجويان، بيان اهداف و قوانين و مقررات آموزشي. اين امر موجب مي شود که دانشجويان درون شبکه اي نسبت به وظايف و تکاليف خود در طول ترم و همچنين اوقاتي که بايد صرف آموزش کنند، آگاهي يابند. جلب توجه دانشجويان نسبت به مطالعه ريوس مطالب درسي ضروري است.
بعضي از مربيان از ريوس مطالب، آزمون به عمل مي آورند و بخشي از نمره درسي را به آن اختصاص مي دهند. همه اينها به منظور حصول اطمينان از اين که دانشجويان ريوس مطالب و انتظارات برنامه درسي را مطالعه مي کنند و مي فهمند، صورت مي گيرد. اغلب بعد از اين مرحله از دانشجويان خواسته مي شود تا مقاله اي الکترونيک يا پيامي به صفحه بحث ارسال کنند و متذکر شوند که ريوس مطالب درسي را مطالعه کرده و فهميده اند. از اين رو مشخص مي شود که آنها با شرايط مندرج در آن از جمله نحوه ارسال مقالات موافقند. اين منجر به نوعي قرارداد يادگيري مي شود، که در صورت به وجود آمدن مشکلاتي در طول ترم مي توانند به آن مراجعه کنند.
بعضي از مربيان معتقدند که نيازي نيست، هفته اول به فعاليت هاي مربوط به تشکيل گروه و توضيح نرم افزارهاي آموزشي اختصاص داده شود. اين امر وقت يادگيري را به هدر مي دهد. با اين حال اگر اهداف يادگيري واقع بينانه و حجم مطالب درسي متناسب با وقت باشند و دانشجويان با روش پژوهش در حوزه برنامه درسي آشنا شوند، از وقت براي تشکيل گروه به درستي استفاده مي شود. اغلب از دانشجويان انتظار مي رود تا در هفته اول، مطالب مورد بحث در هفته دوم را مطالعه کرده و نظرات خود را در خصوص محتواي درس بيان نمايند. براي مثال، اولين سوال در خصوص درسي تحت عنوان تغيير اجتماعي ممکن است، چنين باشد: درس تغيير اجتماعي چه تاثيري بر زندگي شما داشته است؟

? نتيجه گيري
 

اطمينان از اين که دانشجويان ضرورت آموزش درون شبکه اي را درک و نسبت به آن تعهد پيدا کرده اند، براي موفقيت کفايت نمي کند، اما گامي موثر جهت درگير شدن آنها در جريان يادگيري است. جدول زير، مسايل مورد توجه در مديريت زمان را همراه با شيوه هاي بهبود آن به طور خلاصه ارايه نموده است.
منابع:
1 - Gilbert, S.D. How to Be a Successful online student. New York: McGraw-Hill, 2001.
2 - Harasim, L., Hiltz, S.R., Teles. L., and Turoff. M. Learning Networks Cambridge. Mass: MTT Press, 1996.
3 - Palloff, R., and Pratt, K. Building learning communities in cyberspace: Effective strategies for the online classroom. San Francisco: Jossey-Bass, 1999.
فرهاد شفيع پور مطلق : عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي، واحد محلات
ماهنامه تدبير
آفتاب

ارسال توسط کاربر محترم سايت :amirpetrucci0261
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image