«برنامه ي بازاريابي» قدرتمندترين ابزار بازاريابي براي كسب وكارهاي كوچك در اين كره ي خاكي است. هنگامي كه از «برنامه ي بازاريابي» سخن مي گوييم، مرجع تنها تمرينات موجود در كتاب هاي دانشگاهي بازاريابي يا برنامه هاي از پيش تعريف شده ي نرم افزاري براي «برنامه ي كسب و كار» نيست.
كسب و كارهاي كوچك
«برنامه ي بازاريابي» قدرتمندترين ابزار بازاريابي براي كسب وكارهاي كوچك در اين كره ي خاكي است. هنگامي كه از «برنامه ي بازاريابي» سخن مي گوييم، مرجع تنها تمرينات موجود در كتاب هاي دانشگاهي بازاريابي يا برنامه هاي از پيش تعريف شده ي نرم افزاري براي «برنامه ي كسب و كار» نيست. در اين مقاله قصد نداريم سهم بازار را بر آورد كنيم؛ بلكه هدف اين است كه كسب و كارهاي كوچك با خواندن اين مقاله بتوانند ترتيباتي در پيش بگيرند تا به تعداد مشتريان خود، ده مشتري اضافه كنند. «برنامه ي بازاريابي» يك سند يا نوشته ي ساده (در بيش تر موارد يك صفحه) است كه به شكلي اختصاصي به سوالات زير پاسخ مي دهد : شناسايي شركت شما، نوع كار و فعاليت شما، شناسايي كساني كه به فعاليت شما نياز دارند، برنامه ي شما براي به چنگ آوردن آن ها (به طور دقيق هدف نه جذب مشتري است، نه به دست آوردن با روش هاي محتاطانه، بلكه هدف به چنگ آوردن مشتري است آن هم به هر قيمتي. پس به ياد داشته باشيد در اين رابطه نه با كسي تعارف داشته باشيد و نه به رقبا رحم كنيد !!)، زمان اجراي برنامه ونحوه ي تامين مالي آن. نحوه ي توضيح و پاسخ به مجموعه سوال هاي بالا بايد به نحوي باشد كه براي تمام افراد سازمان، شبكه ي اعضاي كاري و موكلين به روشني قابل درك باشد. مورد ديگري كه بايد به آن توجه كنيم اين است كه صاحبان مشاغل كوچك «فاعل» هستند، نه «برنامه ريز و طراح». اگرچه گفته مي شود كه «اقدام كردن بهتر از نشستن و فكر كردن است»، اگر اقدام بدون مسير و هدف باشد به روزمرگي و نوعي از بازاريابي لحظه اي و هفتگي منجر خواهد شد و هر فرصت و شانسي را براي رشد و توسعه ي واقعي مشاغل كوچك از بين خواهد برد. مراحل شش گانه ي ايجاد يك «برنامه ي بازاريابي» به قرار زير است:
مرحله ي يك: بر روي يك بازار ويژه متمركز شويد.
در اين مرحله به آن بخش از بازار و مشتريان توجه كنيد كه «در حال حاضر» بيش تر با آن ها كار مي كنيد. مشخص كنيد كه چرا و به چه علت آنها با شما كار مي كنند و چه ويژگي منحصر به فردي در كار شما وجود دارد كه مورد توجه آن هاست. در يك پاراگراف وضعيت ظاهري و خصوصيات كلي آن ها را توصيف كنيد و بيان كنيد كه آن ها از زندگي چه چيزي مي خواهند. سپس نگاه عميق تر و آگاهانه تري به بقيه ي موكلان و مشتريان خود بياندازيد و بررسي كنيد كه اين گروه تا چه حد با ويژگي هاي مربوط به گروه بهترين مشتريان شما تطابق و هماهنگي دارند. در ضمن زماني كه تلفن زنگ زد، بي اختيار نگوييد «نه خداي من، اين مربوط به بازار هدف من نيست!» به قول معروف، مشتري را روي هوا بقاپيد!
مرحله ي دو: موقعيت كسب وكار خود را مشخص و تعريف كنيد .
مشخص كنيد كه چه كاري را بهتر انجام مي دهيد، چه سرويسي را بهتر ارايه مي كنيد، بازار هدف شما، براي كدام محصول و يا سرويس شما پول بيش تري پرداخت مي کند. نقطه ي قوت خود را به تمام دنيا بگوييد، شايد نوع بسته بندي شما منحصر به فرد است، هر خدمت يا محصول ويژه اي كه شما را از ديگران متمايز مي كند، مي تواند در بوق وكرنا نواخته شود و به گوش همگان برسد. به اين نكته هم بايد اشاره كرد كه شايد شما به نقاط قوت يا ضعف خود واقف نباشيد. در اين صورت حداقل از 3 يا 4 موكل يا مشتري بخواهيد كه به شما بگويند به چه دلايلي از شما خريد مي كنند.
مرحله ي سوم: پيام هاي جامع وكامل.
چند مورد از كامل ترين و قطعي ترين مزاياي انجام معامله با شركت خود را عنوان كنيد و سعي كنيد به آن چه كه مي گوييد پاي بند باشيد و به آن عمل كنيد. به ياد داشته باشيد مزيت زماني معنا پيدا مي كند كه در ذهن مشتري نقش ببندد، نه ذهن شما. مشتري وموكل شما چيزي را كه شما مي فروشيد، نمي خرد، بلكه آن چه را كه براي او سود به بار مي آورد، خريداري مي كند.
مرحله ي چهار: ابزار و وسايل بازاريابي.
ابزار و وسايل بازاريابي را دوباره خلق كنيد، براي مثال وب سايت تان را دوباره بسازيد. بگذاريد آن ها پيام هاي شما را انتقال دهند و با بازار هدف شما سخن بگويند.
مرحله ي پنج: هرگز به سردي سخن نگوييد.
اطمينان حاصل كنيد كه تبليغات شما در گام نخست مشتريان آينده را با حفظ مشتريان فعلي هدف گذاري كرده است. بازار هدف شما نياز دارد كه بداند و ياد بگيرد كه با پرداخت پول براي كالا يا سرويس شما چه ارزش هايي كسب خواهد كرد.
مرحله ي شش: بر اساس يك تقويم كاري زندگي كنيد.
پس از كامل كردن مراحل يك تا پنج، برآورد كنيد كه براي اجراي آن ها به چه چيز يا چيزهايي نياز داريد و آن ها را بر اساس تقويم كاري برنامه ريزي كنيد. برنامه ريزي هاي شما مستلزم آن است كه در موعد مقرر انجام شود. اگر قرار است فلان كار را در مدت يك ماه انجام دهيد، طبق تمام برآوردها و محاسبات، آن كار بايد شدني باشد و شما بايد متعهد به انجام آن باشيد. مطمئن باشيد اگر طبق برنامه شروع كنيد و هر فعاليتي را (براي مثال يك يا دو فعاليت را در يك ماه) با برنامه به انجام برسانيد. مي بينيد كه در طول شش ماه توانسته ايد به شكلي ايده آل تمام كارها را انجام دهيد. پس سعي كنيد آهسته، ولي پيوسته برابر برنامه فعاليت هاي خود را انجام دهيد.
منبع:
مركز توسعه كارآفريني
www.eMarketingway.ir ارسالي از طرف کاربر محترم : omidayandh /ع