توجه داشته باشيد که خلاصه تجاري شرکت اولين چيزي خواهد بود که هر خواننده در ابتدا آن را مطا لعه مي کند اگر خلاصه شرکت شما ضعيف باشد ،خوانندهائي که ممکن بود مشتري شما بشود شرکت شما را به سادگي کنار خواهد گذاشت .
توجه داشته باشيد که خلاصه تجاري شرکت اولين چيزي خواهد بود که هر خواننده در ابتدا آن را مطا لعه مي کند اگر خلاصه شرکت شما ضعيف باشد ،خوانندهائي که ممکن بود مشتري شما بشود شرکت شما را به سادگي کنار خواهد گذاشت .
پس در نتيجه ساير سرمايه و سوابق شرکتتان بي ارزش جلوه خواهد کرد . پس سرمايه گذاري روي خلاصه تجاري شرکت نه تنها جزئ از هزينه هاي شرکت محسوب نمي شود بلکه سرمايه اي است که مي تواند حد اکثر سود را نيز براي شرکت داشته باشد.
دراين مطلب با نحوه ي نوشتن خلاصه طرح اجرائي شرکت آشنا مي شويد . فکر کنيد که اين بخش ، مقدمه ي طرح يک شرکت تجاري است . اين مقدمه شامل اجزائ زيراست .
? توضيحي مختصر از شرکتتان که شامل محصولاتتان و سرويسها و خدماتتان است .
? عبارت فلسفي شرکت .
? مديريت شرکت .
? بازار مشتريان .
? بازاريابي و فروش .
?رقباي شرکت .
? عمليات شرکت .
پروژه ها و طرحهاي مالي. خلاصه اجرايي به يک عبارت پاياني ختم مي شود که مبين اين مطلب است که ، تجارت شرکت شما ، يک تجارت و شرکت موفق است . چگونه يک خلاصه اجرايي بنويسيم .
براي نوشتن يک خلاصه طرح تجاري اجرائي از قدمهايي که در زير ليست شده است شروع کنيد .وبراي هر موضوع 1 تا 3 جمله بنويسيد .
اگر در نوشتن خلاصه مهارتهاي شرکت مهارت کافي نداريد . هدفهاي پايه اي شرکتتان راکه به عنوان شعار شرکت قرار داده ايد، دوباره مرور کنيد .
![خلاصه طرح تجاري اجرائي](/userfiles/Article/1390/11/00185351.JPG)
يک رويکرد براي نوشتن طرح تجاري اجرائي، اين است که از جملاتي که تا به حال براي طرحهاي تجاري نوشته ايد از هر موضوع 2 يا 3 جمله گلچين کنيد . و بعدا" به هم ارتباط دهيد .
در اين روش بايد در پايان طرح به اين سوال براي خواننده جواب دهيد که چرا تجارت شما يک تجارت موفق مي باشد ؟ و براي اين سوال جواب منطقي و مستد ل ارائه دهيد. نکات کاربردي براي نوشتن خلاصه اجرايي.
1) سعي کنيد تا حد امکان خلاصه هايتان را به صورت صحيح و ثليث خلاصه تر کنيد زيرا خواننده هايتان وقت ندارند ودر ضمن نمي خواهنند وقت خودشان را با خواندن مطالب غير لازم و غير ضروري هدر دهند .
2) سعي کنيد طرح تجاري اجرائيتان از زبان قوي و مثبت بر خوردار باشد هرگز خلاصه اجرايي خودتان را با زبان ضعيف ، ناتوان و ناکار نسازيد مثلا" به جاي اينکه بنويسيد . شرکت x ممکن است به موقعيتهاي عالي برسد. بنويسيد . شرکت x به موقعيتهاي عالي خواهد رسيد .
3) نکته سوم اينکه خلاصه شرکت شما نبايد بيشتراز دو صفحه باشد .پس سعي نکنيد خلاصه شرکت را با تعارفات زياد و بي جا و جزييات اضافي بيشتر کنيد .
4) خلاصه خودتان را ويرايش کنيد . آن را بلند بخوانيد آيا ثليث و روان خوانده مي شود يا منقطع خوانده مي شود؟ آيا واضح است يا نا واضح؟
بهتر است خلاصه خود را پيش کسي که هيچ اطلاعاتي در مورد شرکت شما ندارد بخوانيد و از او بخواهيد که اگر پيشنهادي براي بهتر کردن خلاصه دارد، به شما بدهد . 5) خلاصه خودتان را با مخاطبانتان هماهنگ کنيد .
مثلا" اگر منظورتان از اين خلاصه نويسي جلب سرمايه گذار است بهتر است خلاصه شما به فرصتهاي شرکت و تجارتتان تاکيد داشته باشيد .
6) خودتان را به جاي خواننده قرار دهيد و خلاصه تان را دوباره بخوانيد آيا اين خلاصه اي که نوشته ايد علاقه وانگيزه اي در خواننده ايجاد مي کند ؟ اگر نه چرا ؟
منابع و ماخذ:
1. Writing the executive summery of the business plan .2006 Susan Ward
پايگاه اطلاعات صنعتي ايران ارسال توسط کاربر محترم سايت :omidayandh