کليد موفقيت شما در هدايت يک کسب و کار موفق
![](/images/th1_start.gif) ![](/images/th1_start.gif) ![](/images/th1_start.gif) ![](/images/th1_start.gif) -(1 Body)
|
کليد موفقيت شما در هدايت يک کسب و کار موفق
Visitor
470
Category:
دنياي فن آوري
يک برنامه ي بازاريابي چنانچه درست پياده شود بايد شامل درک صحيحي از وضعيت موجود شرکت، مطالعه ي بازار، موقعيت کنوني شما، مشتريان يا گروهي از مشتريان هدف شما، رقباي کاري و تجاري شما، محصول شما (کالا يا خدماتي که ارائه مي دهيد)، قيمت فروش، اقدامات پيشبردي و تبليغات شما باشد. برخورداري از يک برنامه بازاريابي (Marketing Plan) کليد موفقيت شما در کسب و کاري است که داريد. در اين مقاله، هر چند کوتاه و اجمالي، قصد داريم برخي از نکات مهم را به هنگام تهيه ي يک برنامه بازاريابي يادآوري کنيم. يک برنامه ي بازاريابي چنانچه درست پياده شود بايد شامل درک صحيحي از وضعيت موجود شرکت، مطالعه ي بازار، موقعيت کنوني شما، مشتريان يا گروهي از مشتريان هدف شما، رقباي کاري و تجاري شما، محصول شما (کالا يا خدماتي که ارائه مي دهيد)، قيمت فروش، اقدامات پيشبردي و تبليغات شما باشد. ما معتقديم که بازاريابي موثر، برنامه ريزي و اقدامات پيشبردي، با **جمع آوري اطلاعات موجود** درباره ي بازار شروع مي شود. براي يک شروع خوب مي توانيد از کتب و مجلات مرتبط با بازارتان استفاده کنيد. بنابر اين به کتابخانه ها برويد و از کتابداران بخواهيد که کتب مرتبط را به شما معرفي کنند. مشتريان خود را خوب شناسايي کنيد و با آنها به گفتگو بنشينيد. يک برنامه ي بازاريابي خوب، در زمان حال جريان دارد، در طي مدتي که داريد برنامه را تهيه مي کنيد، خودتان را منزوي نسازيد، ممکن است همان زمان يک مشتري از راه برسد و بخواهد شما را ببيند، نگوييد وقت ندارم، نمي توانم شما را ببينم، ما داريم يک برنامه بازاريابي تهيه و تنظيم مي کنيم که خيلي مهمتر است! نه اين اشتباه بزرگي است! شما بايد بدانيد که براي همان مشتري و همان مراجعه کننده است که داريد اين برنامه را تهيه مي کنيد. مطمئن باشيد که او هم آمده است به شما کمک کند. پس از هر فرصتي براي درک بهتر مشتري و نيازهاي او استفاده کنيد. به منشي خود بگوييد که **درب اين اتاق به روي مشتري هايمان هميشه باز است! ** حتي نيازي به وقت قبلي گرفتن هم نيست. تبليغات کسب و کارهاي ديگر که مرتبط با کسب و کار شما است را بايد دقيقا زير نظر داشته باشيد. نکات جالبي که در تبليغات و اقدامات پيشبردي شان داشته اند را يادداشت کنيد، بالاي اين يادداشت ها تاريخ بگذاريد و يادتان نرود که حتما با کارشناسان حرفه اي و خبره مشاوره کنيد. با استفاده از ابزارهاي محاوره اي (تعاملي) نقاط ضعف و قوت خودتان را مشخص کنيد. وقتي تمام اطلاعات مورد نيازتان را جمع آوري کرديد آنگاه برنامه بازاريابي خود را بنويسيد. حال زماني است که مي دانيد دقيقا کسب و کارتان چيست، آن را خيلي واقع بينانه و صريح بيان کنيد، به جاي محصول مداري، مشتري مدار باشيد و نيازهاي مشتري را مد نظر قرار دهيد، به قول فيليپ کاتلر، تعاريف هميشه بهتر است مبتني بر بازار باشد؛ نه محصول يا تکنولوژي و اين خيلي مهم است. کالا يا خدماتي که ارائه مي دهيد را بايد به خوبي بشناسيد. موقعيت جغرافيايي بازاريابي هم مهم است، در چه منطقه يا محلي مي خواهيد اقدام به بازاريابي کنيد؟ آيا رقبايتان را به خوبي مي شناسيد؟ خودتان را چگونه از رقبا متمايز مي کنيد؟ چه مزيتي کالا يا خدمات شما را از کالا و خدمات رقبا متمايز مي سازد. قيمت کالا و خدمات شما خيلي مهم است، آن را دست کم نگيريد. شيوه هاي تبليغي رقبايتان چگونه است؟ آيا از اين موضوع اطلاعاتي داريد؟ چنانچه نداريد، پيش از نوشتن برنامه ي بازاريابي لازم است تحقيق کنيد. شيوه ها و الگوهاي تبليغي خودتان را بدانيد. شيوه هاي توزيع شما و مکاني که کسب و کارتان در آن قرار دارد نيز مهم هستند. وقتي اين اطلاعات را در دست داشتيد، اقدام کنيد به مرحله ي بعد. يادتان باشد که يک برنامه ي بازاريابي يک شبه بوجود نمي آيد. مرحله ي بعد اين است که مشتريانتان را به خوبي بشناسيد. بانک اطلاعات مشتريان کنوني بايد به شما بگويد که بيشتر مشتريان کنوني شما در چه رده سني قرار دارند. جنسيت آنان چيست؟ درآمد آنان چقدر است (ماهانه يا سالانه) و از لحاظ فيزيکي در چه فاصله اي از شما قرار دارند. آيا نزديک به شما زندگي مي کنند يا دور؟ شما بايد بدانيد که مشتريانتان چطور با شما و کالا يا خدماتتان آشنا شدند. از طريق تبليغات؟ با نامه نگاريهاي مستقيمي که با ايشان داشتيد؟ از طريق دوست و آشنا (WOM)؟ از طريق نيازمنديها؟ اينترنت؟ و ... - من هميشه در سمينارهايم اين موضوعات را با طرح مثال مي آورم که متاسفانه مجال چنداني در اينجا براي آن ندارم. شما بايد عادات و الگوهاي مشتريانتان را بدانيد. مثلا بايد بدانيد که آنها معمولا از کجا خريد مي کنند؟ چه مجلات يا روزنامه هايي مطالعه مي کنند؟ چه برنامه هاي تلويزيوني را مي بينند؟ چه کانال راديويي را انتخاب مي کنند. شما حتي بايد مشتريان بالقوه و آتي تان را بشناسيد و عادات و رفتارهاي آنان را در برنامه ي بازاريابي تان مورد تجزيه و تحليل قرار دهيد و بيان کنيد. در يکي از سمينارهايم از کيفيت کالا مثال آوردم. بايد بدانيد که مشتري شما چه کيفيتي از کالا و خدمات شما برايش مهمتر و با ارزش تر است. چه کيفيتي اهميت کمتري دارد؟ آيا مي توان آن را طوري تغيير داد يا تعديل کرد که رضايت مشتري را جلب کنيم؟ مي خواهم در اين باره فکر کنيد و هر اطلاعاتي که در اين مورد يا موارد داريد يادداشت کنيد. مطمئن باشيد که اين يادداشتها يکي از مهمترين سرمايه هاي يا دارايي هايي است که در اختيار داريد. مطمئن باشيد که برخورداري از يک برنامه بازاريابي (Marketing Plan) صحيح کليد موفقيت شما در کسب و کاري است که داريد. براي گام برداشتن در مسيري درست، بايد گامهايي درست برداريم و اين نيازمند دقت است. يک برنامه بازاريابي با تصميم شما و اين اقدامات اوليه آغاز مي شود، اما اين به همين جا خاتمه نمي يابد و تازه اول راه هستيم. منبع:www.drazimirc.com ارسال توسط کاربر محترم سايت :omidayandh
|
|
|