سرانجام زمان موعود فرا رسيد. نزديک به 18 ماه پس از آخرين عرضه مهم شرکت Adobe، مجموعه Creative Suite از راه رسيده است تا کلاس تازه اي را در حوزه محصولات مرتبط با خلاقيتهاي حرفه اي براي صفحات و نمايشگرها، ايجاد نمايد.
با در نظر گرفتن ارتقاءهاي مهم براي محصولات صدرنشين و معتبر بازار نظير Flash Professional، Dreamwaver، InDesign، Photoshop و After Effect، مي توان مطمئن بود که موضوعات فراواني براي بحث و بررسي در اين عرضه جديد وجود خواهد داشت. در واقع Creative Suite 5 با معرفي يک نرم افزار کاربردي کليدي ديگر يعني Flash Catalyst، شاهد عرضه همزمان 16 نرم افزار کاربردي مي باشد. ما در طول اين مقاله به بررسي مجموعه اي از نرم افزارهاي کاربردي عرضه جديد Adobe خواهيم پرداخت که بيشترين ارتباط را با چاپ و طراحي وب دارند. بعبارت ديگر، پوشش ابزارهاي توليد ويديوئي در شماره هاي بعدي ما انجام خواهد شد. اما اين تمام ماجرا نيست. دو برنامه پشتيبان بسيار مهم ديگر يعني Device Central CS5( براي آزمايش نحوه رفتار مضمون بر روي دامنه گسترده اي از امولاتورهاي ابزارهاي موبايل) و Bridge( که يک ابزار مديريت رسانه به حساب مي آيد) نيز در اين عرضه حضور دارند. Adobe در عين حال از عرضه مجموعه Creative Suite 5 براي حرکت به سمت سرويسها استفاده مي کند. اکثر اين سرويسها در هنگام آماده سازي اين مقاله هنوز فعال نشده بودند، البته به استثناء BrowserLab.
کدام مجموعه را خريداري کنيم؟
براي آنکه به تمام سرويسهاي CS5، نرم افزارهاي کاربردي مستقل و پشتيبان دسترسي داشته باشيد، بايستي خود را براي خريد مجموعه Master Collection آماده کنيد. اين مجموعه با قيمت نزديک به 3500 دلار اصلاً ارزانقيمت به نظر نمي رسد. با اينحال، کاربران هريک از مجموعه هاي CS4 و CS3 اکنون مي توانند ارتقاء به نسخه جديد را با نصف اين مبلغ انجام دهند.
با اينحال، Master Collection با يک مشکل عمده مواجه است: بسيار بعيد خواهد بود که يک کاربر واحد، بطور همزمان مشغول انجام پروژه هاي چاپ تجاري، طراحي سايتهاي وب، نرم افزارهاي کاربردي غني اينترنت و پخش ويديوئي باشد. اکثر کاربران متوجه خواهند شد که خريد يکي از ويرايش هاي اختصاصي اين مجموعه برايشان منطقي تر خواهد بود. در عين حال، خريد ترکيبي از مجموعه ها( با استفاده از الگوهاي مجوزدهي انبوه Adobe) براي بنگاه هاي تجاري گزينه بهتري به حساب مي آيد.
ارزانترين و متمرکزترين ويرايش، مجموعه CS5 Design Standard است. اين مجموعه نرم افزارهاي کاربردي Illustrator CS5، Photoshop CS5، InDesign CS5 را در اختيار شما قرار مي دهد. کافي است Acrobat 9 Professional را به اين مجموعه اضافه نمائيد تا به يک ترکيب تأثيرگذار تبديل گردد که با يک گستردگي بي نظير از ارتقائها، بيش از پيش جذابيت پيدا خواهد کرد.
براي افرادي که به دنبال ترکيب طراحي وب و چاپ هستند، Adobe مجموعه Design premium CS5 را عرضه مي کند و به لطف الگوي قيمت گذاري نرخ ثابت ارتقاء از مجموعه CS4 به اين نسخه، مي تواند يک معامله پر سود براي کاربران فعلي Design Standard به حساب آيد. در اينجا، قابليتهاي InDesign در حوزه Flash به يک ويژگي مرکزي تبديل شده است، زيرا يک پل فوق العاده مابين طراحي« مبتني بر کاغذ» سنتي و ارائه « مبتني بر نمايشگر» را فراهم مي کند.
Adobe در عين حال مسير ديگري به سمت ارائه مبتني بر Flash را با Flash Catalyst CS5 باز مي کند. اين نرم افزار کاربردي، کارهاي هنري توليد شده با ابزارهاي خلاقانه را گرفته و آنها را به نرم افزارهاي کاربردي تعاملي AIR و Flash تبديل مي نمايد. در نهايت، Design premium شامل نسخه قدرتمند و جديد Dreamweaver CS5 مي باشد.
اما طراحان اختصاصي وب چه مي شوند؟ خبر بزرگ اين است که Adobe ويرايش Web Standard را از فهرست خود حذف نموده، با اين توضيح که کاربران فعلي بايد به ويرايش Web Premium ارتقاء پيدا کنند. اين موضوع براي توسعه دهندگان وب در مقياسهاي کوچک به معناي يک دردسر واقعي است، اما ارتقاء دهندگان متوجه خواهند شد که Web Premium چهار نرم افزار کاربردي هسته اي ويرايش Web Standard را دو برابر مي نمايد، آن هم با يک قيمت بسيار جذاب. البته تصميم Adobe مبني بر حذف مجموعه Web Standard و ترويج مجموعه Web Premium تا حدودي منطقي به نظر مي رسد، زيرا صفحات وب ساده اي که توسط Webmasterها آماده مي شوند، به پايان کار خود نزديک مي شوند. با خاتمه دوراني که از مدل قديمي مبتني بر صفحات استاتيک استفاده مي شد و سپس تأمين مسيري نسبتاً ساده به يک آينده مبتني بر Flash، شرکت Adobe مي تواند اين توجيه را مطرح نمايد که تصميم گيري مذکور به طراحان کمک خواهد کرد تا با طبيعت متغير وب همگام بمانند. با اينحال، توسعه يک RIA در Flash Builder فاصله بسيار زيادي با سر هم بندي يک صفحه وب ساده مبتني بر HTMA دارد و اين بدان معني است که ارتقاء به Design Premium براي اکثر طراحان ارجحيت خواهد داشت.
البته يک راه حل جايگزين نيز وجود دارد. خيزش سيستمهاي مديريت محتوا( CMS) در کنار پشتيباني جديد Dreamweaver از آنها، به معناي آن خواهد بود که اگر شما يک کاربر Web Standard CS4 هستيد شايد بهتر باشد که تنها به Dreamweaver ارتقاء يافته و زمان خود را در مقابل براي کسب مهارت در کار با Joomla، WordPress و يا Drupal صرف نمائيد.
در نهايت، بهترين گزينه در رابطه با نحوه دسترسي شما به قدرت مذکور، به اين بستگي خواهد داشت که شما از کجا آمده ايد و مهمتر اينکه مي خواهيد به کجا برويد. با اينحال، در بين ويرايشهاي مختلف مجموعه جديد، نرم افزارهاي کاربردي مستقل و گزينه هاي ارتقائي موجود، هيچ ترديدي نيست که Creative Suite 5 باز هم کاملاً موفق بوده و يک دامنه شگفت آور از قدرت خلاقانه جديد را فراهم مي کند.
Adobe Photoshop CS5
نرم افزار کاربردي Adobe Photoshop از زمان عرضه اوليه خود در سال 1990 به بعد، بر دنياي ويرايش حرفه اي عکسها تسلط پيدا کرده است. طبيعت Computing در طول اين 20 سال بطور چشمگيري تغيير نموده و Photoshop CS5 اين واقعيت را با درج هر دو نسخه 32 بيتي و 64 بيتي( که نسخه دوم عملکرد سريعتري را بر حسب مقدار حافظه نصب شده بر روي سيستم شما نويد مي دهد)، منعکس مي کند.
ويرايش عکس نيز با پيشرفتهاي مهمي مواجه بوده و از کار بر روي اسکنهاي گاه و بيگاه به هزاران عکس تهيه شده با دوربينهاي ديجيتال تبديل شده است. CS5 با بهبودهاي کليدي همراه است که بيانگر تشخيص اين واقعيت هستند. عنصر اصلي مديريت تصوير يعني Bridge CS5 همچنان در جاي خود حضور دارد و تا حدود زيادي در اين حوزه بدون تغيير باقي مانده، اما در داخل نرم افزار کاربردي قدمهاي بزرگي به سمت جلو برداشته شده است. پانل جديد Mini-Bridge اکنون به شما امکان مي دهد تا به سرعت و مستقيماً به جستجوي عکسها و مشاهده پيش نمايش آنها بپردازد، بدون آنکه با شلوغي پانلهاي متاديتا درگير شده و يا مجبور باشيد نرم افزار کامل Bridge را بارگذاري نمائيد.
فرمت RAW
يک انتقال قابل توجه ديگر در حوزه عکاسي مدرن، افزايش اهميت فرمتهاي فايل RAW است که دامنه کامل داده هاي پردازش نشده، دوربين را ذخيره مي کنند. در اين رابطه، Camera Raw 6 Plugin در Photoshop CS5 بطور چشمگيري بهبود يافته است. اين مؤلفه اکنون بيش از 275 فرمت RAW را تحت پوشش خود قرار داده و کنترل بيشتري بر روي Vignetting و Sharpening را فراهم مي سازد. در عين حال کنترل بيشتري بر روي کاهش نويز و همچنين توانائي بالاتري براي اضافه کردن عمدي نويز بعنوان دانه بندي( به خودي خود يک افکت بسيار جذاب که مي تواند انبوهي از اشتباهات را مخفي نمايد) تأمين شده است.
براي بهره گيري از ويژگيهاي جديد، شما الزاماً نبايد در حال استفاده از فرمتهاي RAW باشيد. فرمان Merge to HDR PRO در Photoshop CS5( که به شما امکان مي دهد عکسهاي Bracketed در هر فرمتي را گرفته و آنها را براي توليد تصاويري با نورپردازي بي نقص ترکيب نمائيد) نيز ارتقاء پيدا کرده است. عکسها اکنون بطور کارآمدتري ترازبندي مي شوند و گزينه جديد Remove Ghosts نيز به حذف تأثير تار شدگي که آيتمهاي متحرک مي توانند ايجاد نمايند، کمک مي کند. جعبه محاوره اي Merge to HDR Pro در عين حال کنترل پيشرفته نگاشت سايه رنگ بر روي گاما، نوردهي و جزئيات و همچنين کنترل رنگ بر روي Vibrance و اشباع( Saturation) را اضافه مي کند. کنترل بر روي شعاع و قدرت درخشش حاشيه ها را به اين مجموعه اضافه کنيد تا تمام قدرتي که براي ايجاد تصاويري با تأثير بالا نياز داريد را بدست آوريد، آن هم با يک Styling که مي توانيد ذخيره سازي نموده و بعداً مجدداً اعمال کنيد. امکانات خلاقانه مشابهي اکنون از طريق تنظيمات رنگي HDR toning براي تصاوير 8 بيتي استاندارد نيز در دسترس قرار گرفته اند.
از پشت لنز
عنوان بعدي در فهرست، فيلتر Lens Correction( که براي تصحيح Pin-cushion و Barrel distortion مورد استفاده قرار مي گيرد) است که با يک برگه Auto Correction جديد بهسازي شده و قدرتمندتر گرديده است. اين برگه امکان انجام اصلاحات براساس ترکيبي از متاديتاهاي تصوير، دوربين و يا پروفايلهاي لنز را فراهم مي سازد. شما مي توانيد پروفايلها را مستقيماً از فيلتر بارگذاري کنيد اما يک ابزار Profiling رايگان نيز براي بارگذاري در دسترس مي باشد که به کاربران فني تر امکان مي دهد تا تجهيزات خودشان را پروفايل بندي نمايند.
در قسمت ديگري، فرمان جديد Straighten ابزار خط کش کار صاف کردن عکسهاي شما و بدست آوردن ترکيبهاي بهتري در هنگام برش آنها را آسانتر مي سازد. تغيير پيش تنظيمهاي فضاي کاري Photoshop که همه آنها اکنون تغييرات را تا زمان Reset صريح حفظ مي کنند نيز يک تنظيم خصوصاً مفيد ديگر به حساب مي آيد.
ايجاد هياهو
پيشرفتهاي کوچک در زمينه بازدهي مي توانند يک تفاوت بزرگ شگفت انگيز را در زندگي کاري شما به همراه داشته باشند، اما Adobe در عين حال مي خواهد کمي عامل تعجب را نيز به هر نسخه جديد Photoshop اضافه کند. قابليت جديد Puppet Warp يقيناً در اين فهرست قرار مي گيرد: کافي است بر روي يک لايه تصوير کليک نموده و پايه هاي middle، top و end را تنظيم کنيد تا امکان دستکاري سوژه بصورتي که انگار يک عروسک خيمه شب بازي متصل بوده است را بدست آوريد. با سه حالت اعوجاج به همراه تنظيماتي براي چگالي Mesh و عمق پايه، انبوهي از کنترلها براي ارائه وجود خواهند داشت.
Photoshop CS5 در عين حال با ارتقاء قابليتهاي هنري خود به يک قلمروي خلاقانه جديد قدم مي گذارد. در گذشته، قلمهاي Photoshop مبتني بر يک نوک ساده بودند، اما اکنون شما مي توانيد به قلمهاي واقعي تري با Bristleهاي متعدد دسترسي داشته باشيد. شما سپس با استفاده از پالت Brush مي توانيد خصوصيات Bristle نظير شکل، چگالي و سختي را با هر دو روش پيش نمايش ضربه و بازسازيهاي قلم بر روي صفحه نمايش که بطور منطبقي بروزرساني مي شوند، به دقت تنظيم نمائيد.
بزرگترين پيشرفت هنري، معرفي Mixer Brush است. اين قلم، رنگ Reservoir را با رنگهاي Pickup که بطور پيوسته از تصوير زيرين نمونه برداري شده اند، ترکيب مي نمايد. با تغيير تنظيمات Load، Wet و Mix، شما مي توانيد گستره اي که قلم شما با رنگهاي موجود در تصوير تعامل مي کند و همچنين عواملي نظير اينکه قلمتان با چه سرعتي رنگ خود را از دست مي دهد، کنترل نمائيد. يک نوک مبتني بر Bristle و گزينه مربوط به تمام لايه هاي زيرين را انتخاب کنيد تا بتوانيد به سرعت يک احساس و ظاهر هنري و جذاب را در عکسهاي فعلي خود ايجاد نمائيد.
بهبودهاي هسته اي
با اينحال، تمرکز اصلي Photoshop هنوز بر عکاسي است و قدرت ويژه آن در حوزه ترکيب عکسها باقي مي ماند. ترکيب عکس موفق به حاشيه هاي بدون درز آبجکتها نياز دارد و حالا توليد اين حاشيه ها به لطف جعبه محاوره اي بازنگري شده Refine Edges در Photoshop CS5 آسانتر شده است. گزينه جديد Smart Radius که بصورت خودکار روش انتخاب خود را برگزيده و آن را براساس طبيعت حاشيه زيرين تغيير مي دهد( براي مثال، Hard براي يک کت چرمي و Soft براي يک بلوز موهر)، بطور اخص قابل توجه است.
امکان تنظيم دقيق حاشيه آبجکت با ابزارهاي Refine Radius وجود دارد و شما اکنون کنترل بيشتري بر روي نحوه نمايش ماسک بر روي صفحه در اختيار داريد. هنگاميکه از نتيجه کارتان راضي شديد، مي توانيد مستقيماً از ماسک خود بعنوان يک Selection، يک سند و يا يک لايه جديد خروجي بگيريد. در مورد آخر، گزينه اي براي Decontaminate Colours وجود دارد که به حذف حاشيه هاي رنگي ناخواسته کمک مي کند.
با اينحال، Content-Aware Fill برجسته ترين ويژگي جديد Photoshop CS5 به حساب مي آيد. کافي است يک انتخاب را انجام داده و سپس اين فرمان را انتخاب کنيد تا Photoshop پيکسلهاي احاطه کننده ناحيه انتخاب را آناليز نموده و بطور هوشمندانه اي براي پر کردن فضاي مورد نظر تلاش نمايد. البته ناحيه پيرامون ناحيه انتخاب بايد براي اين تکنيک مناسب باشد تا چنين ترميم نامرئي بخوبي کار کند.
به هر حال، تعداد دفعاتي که فرمان Content-Aware Fill بطور کارآمدي ناحيه مورد نظر را پر مي کند واقعاً شگفت آور است. حتي زمانيکه اين کار را انجام نمي دهد، نقطه شروع خوبي براي تنظيمات بيشتر را در اختيار شما مي گذارد و با حذف عناصري ناخواسته مي تواند به يک ابزار پاکسازي معتاد کننده براي عکسهايتان تبديل گردد. رتوش( Retouching) محدوده اي است که فناوري واقعاً به جايگاه اصلي خود مي آيد. ابزار Spot Healing Brush را در حالت جديد Content Aware آن قرار داده، سپس قلم خود را بر روي عناصر ناخواسته اي نظير سيمهاي برق و يا نواقص عکس کليک نموده و بکشيد تا بطور يکپارچه اي ناپديد شوند.
چه چيز بيشتري مي توانيد بخواهيد؟ با پيشرفتهاي بدست آمده در حوزه بازدهي که در همه جا به چشم مي خورند و قابليتهاي مهم جديد در حوزه هاي کليدي راندوي هنري، تصحيح تصوير و رنگ، ترکيب عکسها و نهايتاً رتوش تصوير، اين يک عرضه بسيار مهم به حساب مي آيد. بهترين خبر اين است که Photoshop CS4 که اکنون به سن قابل احترام 20 سالگي رسيده، هنوز مي تواند شما را با جادوي پردازش تصوير خود غافلگير کرده و برايتان لذتبخش باشد.
Adobe Photoshop CS5 Extended
نام Photoshop Extended بسيار تأثيرگذار به نظر مي رسد، اما در واقع قدرت بيشتري براي ارائه در حوزه بيت مپ ندارد، بلکه توانائي مديريت و راندوي پيکسلها در فضاي 3 بعدي را فراهم مي نمايد.
در نسخه هاي قبلي، شما مي توانستيد مدلهاي 3 بعدي را Import نمائيد اما قابليتهاي ايجاد مدلهاي 3 بعدي در Photoshop به توليد کارتهاي پستي 3 بعدي« تخت» و شکلهاي ابتدائي عجيب و غريب محدود مي شدند. اين نسخه به بعد ديگري حرکت کرده و به شما اجازه مي دهد تا متن، شکلهاي برداري و يا محدوده انتخاب شده پيکسلهاي خود را Extrude نموده يا به شکل ديگري دستکاري کنيد.
براي انجام اينکار، شما يک آبجکت را انتخاب کرده و سپس بر روي فرمان جديد 3D Repousse کليک مي نمائيد. شما سپس مي توانيد گزينه مورد نظر خود را از ميان دامنه گسترده اي از پيش نمايشهاي Preset انتخاب کرده و کنترل دقيقي بر روي عمق، مقياس، خميدگي، برش، پيچش و تورم Extrusion و همچنين نوع Bevel آن داشته باشيد.
بعلاوه، Photoshop CS5 Extended گزينه هاي تکميل کننده Finishing را در مقايسه با گذشته جدي تر گرفته است. دامنه اي از Presetها مي توانند مستقيماً از منوهاي dropdown در جعبه محاوره اي Repousse و يا از پانل 3D اصلي اعمال شوند و شما مي توانيد مواد مختلفي را براي سطوح جداگانه انتخاب نموده و مستقيماً نقشه هاي بافت تشکيل دهنده آنها را ويرايش کنيد.
از سوي ديگر، چندين Preset نورپردازي نيز پيش بيني شده اند و CS5 به شما اجازه مي دهد تا منابع نوري Spot، Point و Infinite را اضافه کنيد. شما اکنون مي توانيد تصاوير ( از جمله عکسهاي HDR) را بعنوان منابع نوري بارگذاري نموده و يک Groud Plane Shadow Catcher را تنظيم کنيد.
هنگاميکه صحنه شما در نهايت ( با استفاده از موتور جديد Adobe Ray Tracer 2) راندو مي شود، نتايج بدست آمده مي توانند تأثيرگذار باشند. اما اگرچه قدرت 3 بعدي که Photoshop Extended در اختيار شما قرار مي دهد واقعاً براي يک نرم افزار ويرايشگر بيت مپي فوق العاده است، هنوز در مقايسه با يک نرم افزار کاربردي 3 بعدي اختصاصي بسيار کند و سرهم بندي شده به نظر مي رسد.
Photoshop CS5 Extended دست کم اکنون به کاربران امکان مي دهد تا عناوين و لوگوهاي 3 بعدي ساده اي را ايجاد کنند که جاه طلبي 3 بعدي آنها را تا اندازه اي پوشش مي دهند. با اينحال، اين روش گرانتر و سر هم بندي شده تر از آن است که بعنوان يک گزينه عملي در نظر گرفته شود و از آنجائيکه شما مي توانيد همان کارها را با هزينه کمتر و بصورت بسيار آسانتري با گزينه هائي نظير Xara Xtreme 4 انجام دهيد، دليل چنداني براي پرداخت اين هزينه اضافي وجود نخواهد داشت.
Adobe INDesign CS5
Adobe INDesign عموماً بعنوان برترين محصول در حوزه نشر حرفه اي شناخته مي شود، اما جنگ هنوز به پايان نرسيده است. مدتي کوتاهي پس از عرضه CS4، نرم افزار قدرتمند QuarkXPress 8 توانست InDesign را تحت الشعاع پيشرفتهاي تأثيرگذار خود در زمينه بازدهي و بهره وري و همچنين خروجي Flash خود که به طور نگران کننده اي( براي Adobe) فوق العاده بود، قرار دهد.
InDesign CS5، پاسخ Adobe به حساب مي آيد و بلافاصله يک نقطه ضعف مهم را برطرف مي نمايد، زيرا به شما امکان مي دهد تا صفحاتي با اندازه هاي مختلف را در يک نشر ترکيب و منطبق نمائيد. Adobe يک ابزار غير ضروري و گيج کننده را در اين فرآيند اضافه کرده، اما حداقل اکنون مي توان اندازه صفحه را از يک منوي Dropdown بر روي پانل Pages تنظيم نمود.
ويژگي خوشايند بعدي، اداره بهتر عناصري است که هر صفحه را تشکيل مي دهند. پانل Layers اکنون يک نماي سلسله مراتبي به سبک Illustrator از آبجکتها را نمايش مي دهد که باعث مي شود پنهان نمودن و يا قفل کردن عناصر مجزا، آسانتر باشد. اين نما در عين حال بازچيني عناصر و اضافه کردن آبجکتها به گروه هاي موجود را آسانتر مي نمايد. بهترين نکته اين است که شما مي توانيد مؤلفه هاي داخل يک گروه را تفکيک( Isolate) نمائيد، بدون آنکه مجبور باشيد ابتدا آنها را Ungroup کنيد.
جذاب ترين ويژگي جديد، نحوه اداره گرافيکهاي قرار گرفته بر روي صفحه است. پانل جديد Mini-Bridge به شما اجازه مي دهد تا فايلها را بر اساس Thumbnail مرور و انتخاب کرده، فايلهاي متعددي را براي روي صفحه کشيده( Drag) و آيتمهائي را در يک شبکه Grid قرار دهيد، آنهم تنها با کليک بر روي کليدهاي پيکان راست و چپ براي ايجاد ستونها و رديفها. پس از استقرار، شما مي توانيد يک شبکه را با استفاده از ابزار Gap که فريمهاي متعددي را بطور همزمان با تغيير فضاي سفيد مابين آنها بروز رساني مي نمايد، تصحيح کنيد.
دامنه گسترده گزينه هاي Fitting و همچنين Modifierهاي صفحه کليد نرم افزار کاربردي InDesign به حيات خود ادامه مي دهند، اما در يک وضعيت مشابه با ابزار Gap، حالا شما مي توانيد کارها را با تنظيمات Auto-Fit( که تضمين مي کند اندازه مضمون با فريم آن تغيير خواهد کرد) تسهيل نمائيد. CS5 در عين حال يک Widget ابتدائي On-Picture Content Grabber را براي استقرار مجدد اضافه مي کند.
ساير اصلاحات انجام شده در زمينه اداره فريمها عبارتند از اضافه شدن امکان تنظيم مستقيم افکتهاي گوشه ها بر روي خود فريم و همچنين اداره هر گوشه بطور جداگانه. شما مي توانيد Captionهائي نظير داده هائي که مستقيماً از خود تصوير دريافت شده اند را ايجاد کرده و بطور خودکار استقرار دهيد. در عين حال، هر Caption مي تواند زنده باشد، بصورتي که وقتي تصوير را تغيير مي دهيد بطور خودکار بروزرساني گردد.
در مورد چيدمان متن، اکنون مي توانيد يک شبکه از چند فريم متني را با استفاده از کليدهاي مکان نما ايجاد کرده و يا به تقسيم يا گسترش ستونها بپردازيد. عملکرد دوم مي تواند بر روي يک Style و يا بر مبناي پاراگرافها اعمال گردد و متن مي تواند ستون خودش، تمام ستونها و يا تعداد معيني از ستونها را پوشش دهد. يک قابليت تأثيرگذارتر، توانائي تقسيم متن در داخل ستون جاري است.
CS5 در عين حال تلاش زيادي انجام مي دهد تا تصديق نمايد که کار نشر يک تلاش مشارکتي به حساب مي آيد و به همين دليل يک کپي از CS Review را براي راه اندازي پيش نمايشها و دريافت بازخورد مسقتيم در داخل نرم افزار کاربردي، درج کرده است.
بقيه ويژگيهاي جديد بر روي نشر تعامل( Interactive Publishing) متمرکز شده اند. InDesign مدتها است که پشتيباني ناقصي را از اين قابليت عرضه مي کند، اما CS5 سرانجام حوزه مذکور را جدي گرفته است. اين موضوع بيش از هر جائي در فضاهاي کاري اختصاصي تعاملي و 5 پانل جديد قابل مشاهده است.
اولين پانل يعني Animation، به شما اجازه مي دهد تا دامنه عظيمي از انيميشنهاي Preset نظير Fadeها، Growها، Fly-inها و Bouncها را پياده سازي کرده و سفارشي نمائيد. پانل دوم يعني Timing، به شما اجازه مي دهد تا انيميشنها را با افکتهاي Linking و Delaying هماهنگ کنيد. پانل سوم يعني Object State، به شما اجازه مي دهد تا وضعيتهاي متفاوتي نظير فرمت بندي و يا چيدمان صفحه را تنظيم نمائيد که بعداً مي توانيد آنها را با گزينه هاي Action از پانل Buttons موجود، هدف قرار دهيد. پانل Media به شما اجازه مي دهد تا يک تصوير پوستر و همچنين پوسته کنترلر را براي فايلهاي ويديوئي جاسازي شده( نظير SWF و FLV) انتخاب کرده و حتي نقاط هدايتي را تنظيم نمائيد که امکان پرش Actionها به آنها وجود داشته باشد. آخرين پانل يعني Preview به شما نشان مي دهد که نشرتان چگونه رفتار خواهد کرد، بدون آنکه مجبور باشيد ابتدا آن را Export نمائيد.
اگر تمام اين موارد را در کنار يکديگر قرار دهيد، مي توانيد نتيجه بگيريد که InDesign CS5 صرفنظر از ملزومات شما يک ابزار تأليف تعاملي و آنلاين بسيار قدرتمند به حساب مي آيد. اگر تمام چيزي که به آن نياز داريد مشاهده ساده آنلاين است، مي توانيد بلافاصله از يک نشر چاپي موجود بصورت SWF خروجي بگيريد که با هدايت توکار صفحه تکميل مي شود.براي ارزش افزوده و پخش و مطالعه آفلاين، مي توانيد ويديو و صدا را به نشر خود اضافه کرده و از آن بصورت PDF تعاملي خروجي بگيريد. براي دستيابي به حداکثر تأثير، مي توانيد بطور کامل نشرهاي خود را براي تعامل مبتني بر صفحه نمايش با رسانه هاي غني، بازسازي کنيد.
در نهايت، براي رسيدن به حداکثر قدرت و سرگرم کننده ترين نشرها ( و يک ويژگي که QuarkXPress قادر نيست به آن رقابت نمايد)، InDesign CS5 به شما اجازه مي دهد تا از نشرهاي خود به فرمت Flash Professional CS5 عمق بيشتري را به آن بيفزائيد.
نقطه قوت واقعي InDesign CS5 در اين است که تمام اين قدرت اضافي با قرباني کردن توسعه در ساير بخشها بدست نيامده. حتي اگر هيچ علاقه اي به موضوعات فراتر از چاپ نداشته باشيد، InDesign CS5 يک ارتقاء ضروري براي شما و يک پاسخ دندان شکن به QuarkXPress به حساب مي آيد.
Adobe Illustrator CS5
تاريخچه Adobe Illustrator که اولين بار در سال 1988 معرفي گرديد، حتي از Photoshop نيز طولاني تر است. از سوي ديگر، در بخش عمده اي از اين دوران، قابليتهاي خلاقانه Illustrator بطور مؤثري با PostScript( زبان تشريح صفحه Adobe) تعريف و تعيين شده اند.
Illustrator CS5 هنوز با PostScript تعريف شده( اينکار به منظور دستيابي به خروجي برداري کاملاً مقياس پذير با تفکيک پذيري بالا، الزامي است)، اما Adobe هرچه در توان داشته براي گسترش قابليتهاي اين محصول خود انجام داده است. اين بار، Illustrator با کنترل بهتري بر روي سرهاي پيکاني و خطوط منقطع( Dashed) همراه است.
تغيير بزرگ اين است که Illustrator CS5 يک ابزار Width را اضافه مي کند تا به شما امکان دهد از نقاط متعددي در امتداد يک مسير « Drag-out» نموده و پهناي آن را بطور تعاملي تغيير دهيد. اين ويژگي بطور جالب توجهي يکي از محدوديتهاي بزرگ PostScript را برطرف مي نمايد: مسيرهائي که تنها در يک پهناي ثابت قابل ترسيم بودند.
براي ارائه Strokeهاي گوياتر، Illustrator CS5 در عين حال نحوه اداره قلمها را با تأمين کنترل بر روي نحوه بسط شکلها در امتداد يک مسير و نحوه اداره گوشه هاي تنگ، ارتقاء مي دهد. اين نسخه در عين حال Bristle Brush را معرفي مي کند. با مديريت عواملي نظير شکل، چگالي، سختي و شفافيت( Opacity)، اين قلم ترسيماتي را توليد مي کند که بطور وهم انگيزي به نمونه هاي ايجاد شده توسط قلم موي يک هنرمند شباهت دارند. اين يک موفقيت شگفت انگيز در داخل يک محيط برداري به حساب مي آيد.
درست همانند ترسيم مسيرهاي باز، PostScript به شما اجازه مي دهد تا شکلهاي بسته را پر کنيد. در اغلب موارد، بهترين روش براي ايجاد دقيق شکل مورد نظرتان اين است که آبجکتهاي موجود را ترکيب نمائيد و Illustrator CS5 براي کمک به اين فرآيند يک ابزار ShapeBuilder اختصاصي را اضافه مي کند. با اينحال، ابزار مذکور چندان مبتني بر درک مستقيم نمي باشد و اکثر کاربران همچنان به يک بازديد گاه و بيگاه از پانل Pathfinder ادامه خواهند داد.
يک تلاش موفقيت آميزتر براي اضافه نمودن يک جنبه خلاقانه به قدرت موجود، معرفي حالتهاي Drawing است. حالت اول يعني Draw Behind تمام ترسيمات را وادار مي کند تا در پشت انتخاب جاري ظاهر شوند در حاليکه حالت دوم يعني Draw Inside هرگونه ترسيمي خارج از انتخاب جاري را مخفي مي کند. هر دو افکت مذکور قبلاً نيز از طريق ماسکهاي Clipping قابل دستيابي بودند، اما اين روش جديد احساس يک جريان خلاقانه تر را ايجاد مي کند.
قديمي ترين محدوديت مبتني بر PostScript/EPS در Illustration، محدوديت آن به صفحات منفرد بود. اين مشکل سرانجام در عرضه CS4 قبلي تا حدودي از طريق معرفي Artboardها تا حدودي عجيب به نظر مي رسيد. CS5 روش اداره آشناتر سبک صفحه را از طريق يک پانل Artboards معرفي مي کند که در آن شما مي توانيد به سرعت Artboardهاي خالي را ايجاد کرده و يا Artboardهاي موجود را بازچيني نمائيد. شما همچنين مي توانيد Artboardهاي مجزا را ( بصورت فايلهاي AI Export نموده و آبجکتها را در ميان تمام Artboardها Paste کنيد.
هر Artboard جديد اکنون مبداء مختصات خودش مي باشد که کار استقرار آبجکتها را بسيار آسانتر مي نمايد. خبر بهتر در اين زمينه، گزينه جديد Align to Pixel Grid در Illustrator CS5 است که تضمين مي کند Strokeهاي تک پيکسلي در نهايت بطور نامطلوبي هموارسازي ( Antialiasing) نخواهند شد. چهار گزينه Antialiasing جديد براي متن، واضح ترين خروجي ممکن براي وب را فراهم مي سازند.
هيجان انگيزتر از تمام اين موارد، ضميمه بزرگ جديد Illustrator CS5 است: اداره پرسپکتيو. اگر ابزار جديد Perspective Grid را انتخاب کنيد، يک شبکه( Grid) بر روي فضاي کاري شما ظاهر مي شود که مي توانيد آن را با کشيدن نقاط کنترل به اطراف دستکاري کرده و شبکه هاي راهنماي پرسپکتيو 1، 2 و يا 3 نقطه اي ايجاد نمائيد.
شما سپس مي توانيد از اين شبکه راهنما بعنوان کمکي براي ترسيمات خود استفاده کنيد، اما قدرت واقعي از توانائي اتصال آبجکتها به يک صفحه خاص، سرچشمه مي گيرد. صفحه Right، Left و يا Ground را بر روي On-screen Plane Switching Widget انتخاب کرده و سپس يک شکل را اضافه نمائيد تا بطور خودکار با پرسپکتيو همان صفحه انطباق پيدا کند. آبجکتهاي تخت موجود را با ابزار Perspective Select بکشيد تا آنها نيز همين انطباق را بدست آورده و با حرکت بر روي صفحه مربوطه کوچکتر يا بزرگتر شوند.
ترسيم پرسپکتيو واقعگرايانه، يک ضرورت هميشگي براي بسياري از طراحان به حساب مي آيد و اين ابزارها مطمئناً انجام آن را آسانتر خواهند نمود. براي مثال، اکنون ايجاد ساختمانهاي واقعي با پنجره هاي متعددي که همگي از پرسپکتيو دقيق برخوردارند، بسيار ساده و آسان شده است.
با اندکي تفکر جانبي، کنترل خلاقانه اي که Adobe از معماري زيربنائي Illustrator استخراج کرده است واقعاً شگفت انگيز به نظر مي رسد اما عليرغم اين واقعيت که چنين راه حلهائي مي توانند بسيار مؤثر باشند، تنها کاربران واقعاً حرفه اي خواهند توانست پتانسيل کامل خود را تحقق بخشند و حتي در چنين شرايطي نيز آنها يک جريان آزاد و استفاده آسان را فراهم نخواهند کرد. به اين ترتيب، در حاليکه بهره گيري کامل از پتانسيل خلاقانه Photoshop CS5 غالباً به يک جادو شباهت دارد، انجام همين کار در Illustrator CS5 عموماً به يک کار سخت شباهت پيدا مي کند.
Adobe Dreamweaver CS5
Dreamweaver تا حدود زيادي وب را به آن صورتي که ما مي شناسيم ساخته است، البته از طريق توانائي خود براي ايجاد صفحات وب سفارشي و نرم افزارهاي کاربردي وب سفارشي. با اينحال، طبيعت وب هميشه در حال تغيير است و با گسترش سيستمهاي مديريت محتواي مبتني بر سرور (CMS)، اين احتمال واقعي بوجود آمده است که Dreamweaver مبتني بر دسک تاپ به پايان راه خود رسيده باشد.
براي آنکه از بحث اصلي خارج نشويم، بايد بگوئيم اولين چيزي که Dreamweaver CS5 در اختيار شما قرار مي دهد، آغاز ساده تر طراحي سايتهاي وب است و البته اين شروع را بخوبي انجام مي دهد. در گذشته، شما مجبور بوديد براي تعريف يک سايت مابين چند حلقه( Hoop) جهش نمائيد. اکنون شما صرفاً بايد يک نام را مشخص کرده و سپس مستقيماً کار خود را آغاز نمائيد. هنگاميکه براي حرکت به مرحله بعدي آماده شديد ( مثلاً راه اندازي يک سرور آزمايشي)، Dreamweaver اطلاعات اضافي را از شما درخواست خواهد کرد.
Dreamweaver CS5 در عين حال فرمان New Document خود را کاملاً بازسازي کرده و اکنون يک دامنه کاملاً بازنگري شده از چيدمانهاي CSS را در بر مي گيرد. اين چيدمانها نه تنها از بهترين تجربيات مدرن نظير Selectorهاي تسهيل شده و کد Starter براي منوها پيروي مي کنند، بلکه مملو از توضيحات کمکي مي باشند.
گزينه چيدمانهاي CSS در Dreamweaver صرفنظر از اينکه مشغول ايجاد صفحات استاتيک مبتني بر HTML هستيد يا صفحات ديناميک مبتني بر JSP، ColdFusion، ASP و يا PHP قابل دسترسي خواهد بود، اما در اين نسخه يک تأکيد متمايز بر روي PHP به چشم مي خورد. اشارات کد PHP هسته اي بطور چشمگيري با تجزيه و فيلترگذاري شناور، پشتيباني از آبجکتها و همچنين توابع و اطلاعات بيشتر در صفحه Description، بهبود يافته اند. صفحه Description با يک لينک مستقيم به صفحه راهنماي PHP.net تکميل مي شود.
نکته تأثيرگذارتر، پشتيباني جديد Dreamweaver CS5 از اشارات ( Hints) کد ويژه سايت، خصوصاً براي سه سيستم Open source بزرگ مديريت محتواي مبتني بر PHP يعني Joomla، WordPress و Drupal است. تمام کاري که بايد انجام دهيد، هدايت Dreamweaver به فولدرهاي حاوي چارچوب کاري خودتان است تا اشارات بطور مقتضي تنظيم شوند. براي مثال، اگر يک سايت را براساس WordPress راه اندازي کرده، ترکيب Ctrl+Space و سپس wp را تايپ نمائيد، اشارات مرتبط براي متدهاي WordPress ظاهر خواهند شد که با ادامه تايپ محدودتر مي شوند.
بزرگترين تغييرات در Dreamweaver CS5 زماني ظاهر مي شوند که شما به حالت LIVE View اين برنامه سوئيچ مي کنيد. اين حالت به شما اجازه مي دهد تا صفحه خود را به همان صورتي که در موتور مرورگر WebKit(Open-Source) راندو خواهد شد، مشاهده نمائيد. Split View و LIVE Code را فعال کنيد تا بتوانيد کدي که مرورگر براي راندوي صفحه از آن استفاده مي نمايد را نيز ببينيد. هنگاميکه ماوس خود را بر روي صفحه حرکت مي دهيد، Dreamweaver CS5 هرگونه تغييري در کد را برجسته مي نمايد که باعث مي شود بازرسي و اشکال زدائي آن بسيار آسانتر از گذشته باشد.
فرمان Inspect، قدرت مشابهي را براي CSS فراهم مي کند. براي شروع، اين فرمان با برجسته نمودن Borderها، Padding و Marginها با رنگهاي مختلف به شما کمک مي کند تا نحوه کنترل استقرار عناصر خود توسط مدل جعبه CSS را درک نمائيد. سپس هنگاميکه ماوس خود را بر روي صفحه حرکت مي دهيد، پانل CSS Style بطور بلادرنگ بروزرساني مي شود تا قواعد CSS مربوطه و خصوصيات آنها را نمايش دهد. شما در عين حال مي توانيد پارامترها را به سرعت تغيير داده يا خصوصيات CSS را فعال يا غير فعال کرده و تأثيرات مربوطه را مشاهده نمائيد. اين روزها بسياري از طراحان براي تأمين روش مشابهي جهت اداره زنده CSS به سمت ضمائم( Add-on) مرورگرها نظير Firebug گرايش پيدا کرده اند، اما اکنون شما مي توانيد بازرسي و ويرايش اين موارد را مستقيماً در Dreamweaver CS5 انجام دهيد.
LIVE View براي صفحات استاتيک HTML/CSS کاملاً عالي است، اما صفحات مبتني بر CMS چه مي شوند؟ اين صفحات تا زمانيکه بر روي سرور ايجاد نشده و در اختيار مرورگر قرار نگرفته باشند اساساً وجود ندارند و اين يک مشکل حل نشدني به نظر مي رسد. براي رفع اين مشکل، LIVE View قابليت Live Navigation را ارائه مي کند. کافي است بر روي يک لينک Ctrl-Click نمائيد تا منطق مورد نياز بر روي سرور آزمايشي شما اجرا گرديده و صفحه بطور متناظري راندو شود. اگر گزينه Follow Links Automatically را انتخاب کنيد، مي توانيد کد مرورگر و راندوي هر صفحه CMS را مشاهده نمائيد.
توانائي مشاهده کد نهائي، تمام ماجرا نيست؛ صفحات CMS در عين حال نتيجه تعامل يک مجموعه کامل از ماجولهاي PHP مبتني بر منطق و فايلهاي CSS هستند. در اينجا نيز Dreamweaver CS5 با هيچ مشکلي مواجه نخواهد شد. اين برنامه با استفاده از قابليت Dynamically Related Files خود مي تواند بطور خودکار تمام مؤلفه هاي وابسته آماده را بصورت آماده براي مشاهده و ويرايش بارگذاري نمايد. از آنجائيکه هر صفحه مي تواند با تعداد زيادي از فايلها سر و کار داشته باشد، شما در عين حال مي توانيد فايلهاي مرتبط را به سرعت براساس نام يا نوع فايل فيلتر گذاري کنيد.
تا اينجا فرض بر اين بوده است که صفحاتي که در LIVE View مشغول مشاهده آنها هستيد بطور محلي بر روي سيستم خودتان ذخيره و يا ايجاد شده اند، اما اين يک ضرورت به حساب نمي آيد. Dreamweaver CS5 با فراهم نمودن اين امکان براي شما که يک URL وب را در فيلد Address بر روي نوار ابزار جديد BrowserNavigation وارد کنيد، LIVE View را به نقطه نهائي منطقي آن رسانده است. اين قابليت به شما اجازه مي دهد تا نه تنها صفحات وب استاتيک، بلکه صفحات CMS توليد شده و فايلهاي داراي ارتباط ديناميک که آنها را تشکيل مي دهند را نيز مشاهده، بازرسي و ويرايش نمائيد.
اين قابليت در عين حال شما را به صفحات زنده خودتان محدود نمي کند. شما مي توانيد هر صفحه وبي را مرور کرده و کد درگير در ايجاد آنها را مشاهده نمائيد. در نتيجه، Dreamweaver CS5 به يک مرورگر وب مجلل تبديل مي شود که نه تنها از توانائي نمايش هر صفحه اي برخوردار است، بلکه مي تواند آن را تجزيه نموده و نشان دهد که دقيقاً چطور ايجاد شده است. پتانسيل آموزش( و البته کپي برداري) در اين بخش واقعاً عظيم است.
تمام اين موارد بسيار تأثيرگذار به نظر مي رسند، اما طراحان وب در عين حال نياز دارند که نمايش همسان صفحات خود را بر روي تمام مرورگرها تضمين کنند. شما مي توانيد محبوب ترين مرورگرها را بر روي سيستم خود نصب کرده و صفحات خود را بطور محلي مشاهده نمائيد، اما اکثر نرم افزارهاي کاربردي به شما اجازه نمي دهند که نسخه هاي متعددي از آنها را بطور همزمان بر روي سيستم خود داشته باشيد. نصب مرورگرها بر روي سيستمهاي عامل متفاوت نيز يک مسئله دشوارتر خواهد بود.
راه حل اين مشکلات، سرويس BrowserLab در Dreamweaver CS5 است. اين سرويس يک نرم افزار کاربردي مبتني بر Flash است که تصاوير لحظه اي از صفحات شما را به همان صورتي که توسط نسخه هاي مختلف مرورگر بر روي سکوهاي متفاوت راندو خواهند شد تهيه مي کند و سپس به شما اجازه مي دهد تا آنها را بر روي صفحه نمايش خود مقايسه نمائيد. تنها مشکل سرويس مذکور در اين است که تنها براي يکسال رايگان خواهد بود و هنوز مشخص نيست که پس از اين مدت چقدر هزينه خواهد داشت. جنبه مثبت قضيه اين است که روش مبتني بر Cloud اين سرويس امکان بررسي Cross-Platform را از يک سيستم واحد فراهم مي سازد. در واقع اين سرويس باعث مي شود مشاهده SuperPreview مبتني بر دسک تاپ Microsoft Expression Web نه تنها بسيار ضعيف، بلکه يک قابليت دچار سوء تفاهم به نظر برسد.
حالا که درباره ضعف و سوءتفاهم صحبت کرديم، بايد بگوئيم که Adobe در عين حال Contribute CS5 را نيز ارتقاء داده است. اين مؤلفه اکنون از توانائي اضافه کردن متن Subscripted/Superscripted و Hotspoهاي تصويري برخوردار است و در عين حال مي تواند جاسازي Flash را نيز اداره کند. قابل ذکرترين ويژگي، توانائي آن براي راه اندازي انواع مضامين از پيش تعريف شده با تنظيمات جريان کاري خودشان و پشتيباني از ويرايش مستقيم مضمون XML است. با اينحال روش Contribute در مقايسه با نسل جديد CMSهاي قدرتمند Open-Source تا حدودي قديمي به نظر مي رسد.
Adobe Fireworks CS5
هنگاميکه Adobe شرکت Macromedia را تصاحب کرد، اين احتمال احساس مي شد که توسعه Fireworks را به نفع نرم افزارهاي کاربردي گرافيکي قدرتمندتر خودش متوقف نمايد. در مقابل، Adobe پشتيباني از صفحات متعدد را به Fireworks اضافه کرده و با افزودن امکان توليد طراحيهاي اينترفيس کاربري جديد و پيش نمايشهاي کامل سايت، روح تازه اي را در کالبد آن دميده است.
اين بار بخش عمده اي از تلاشهاي توسعه اي بر روي حذف اشکالات، ساده سازي عمومي و تقويت پاسخ دهي برنامه متمرکز بوده است. دامنه از الگوهاي ابتدائي پيش بيني شده است و پروژه ها مي توانند مستقيماً از Device Central CS5 شروع شوند که اندازه صفحه را براي ابعاد صحيح تنظيم نموده و به شما اجازه مي دهد تا به سرعت کار خود را در تمام انواع ابزارهاي هدف مشاهده کنيد.
در زمينه قدرت گرافيکي جديد، Fireworks CS5 پيشرفتهاي مختلف کوچکي را به همراه دارد. براي مثال، امکان محدود کردن نسبت تصويري مستطيلها و همچنين Snapping به نزديکترين پيکسل براي اجتناب از هموار سازي( Antialiasing) وجود خواهد داشت. Adobe در عين حال پانل Properties را مورد بازنگري کامل قرار داده است تا دسترسي سريعتري به کنترل بر روي Strokeها و Gradientها را فراهم نموده و توانائي ايجاد مسيرهاي مرکب را بصورت تعاملي و غير مخرب ( non-Destructive) را اضافه کند.
شما مي توانيد براي انتخاب صفحه اي که مايل به بازکردن آن هستيد به تماشاي پيش نمايشهاي Thumbnail بپردازيد و صفحات را در يک سند باز درج نمائيد. کنترل ارتقاء يافته متن بسيار نويدبخش به نظر مي رسد، اما تنها به اندکي بيشتر از پشتيباني از ميان برهاي Kerning و Undo محدود مي شود.
در اينجا چيز زيادي براي صحبت وجود ندارد و Adobe تلاشهاي خود را بر روي Flash Catalyst متمرکز نموده است که قابل درک به نظر مي رسد. با اينحال، Catalyst براي توليد طراحيها از نقطه صفر در نظر گرفته نشده است، بلکه براي تبديل کارهاي هنري از ساير نرم افزارهاي کاربردي Creativr Suite بکار گرفته مي شود. در نتيجه، مهمترين ويژگي جديد Fireworks CS5، خروجي FXG2 توسعه يافته آن است که امکان درج فايلهاي اين برنامه توسط Catalyst را فراهم مي سازد. با پشتيباني FXG از ويژگيهائي نظير لايه ها، فيلترهاي زنده و صفحات متعدد، شما مي توانيد اينترفيس صفحه خود را با Fireworks CS5 طراحي نموده و سپس آن را با Catalyst زنده کنيد. بنابراين، در حاليکه Fireworks CS5 يک عرضه مستقل کوچک به حساب مي آيد، اما در يک زمينه گسترده تر مي تواند يک نقش بالقوه مهم جديد را بدست آورد.
Adobe Flash Professional CS5
Adobe جاه طلبي هاي کاملاً تسلط جويانه اي را براي Flash بعنوان سکوي منتخب طراحان و برنامه نويسان وب در ذهن دارد، اما اين برنامه کار خود را بعنوان يک بسته انيميشن ساده براي توليد کارتونهاي آنلاين آغاز کرد.
همه چيز در مقايسه با دوران افکتهاي ابتدائي Tween که Flash شهرت خود را از آنها بدست آورد، بطور چشمگيري پيشرفت کرده است. در عرضه CS4 قبلي، Flash پشتيباني از Inverse Kinematics را براي متحرکسازي واقعگرايانه شکلهاي متصل ( Jointed Figures) اضافه کرد. اکنون CS5 يک موتور فيزيکي را اضافه مي نمايد که به استخوانها امکان مي دهد ويژگيهاي ارتجائي ( Spring) و ميرائي( Damping) داشته باشند. اين همان چيزي است که شما براي ايجاد افکتهاي طبيعي نظير جنبش آبجکتها در زماني که ناگهان متوقف مي شوند به آن نياز داريد. مزيت اصلي که Flash براي انيميشن آنلاين به همراه دارد، اداره گرافيکهاي برداري با مراعات محدوديتهاي پهناي باند است. در اينجا، Flash Professional CS5 ابزار Procedural Deco خود را بطور بنيادي مورد بازنگري قرار داده است تا امکان اضافه نمودن عناصري نظير ساختمانها، درختان، گلها و افکتهاي ذرات متحرکسازي شده را به آن بيفزايد.
پشتيباني ويديوئي نيز بطور چشمگيري تغيير کرده و امکان کدگذاري فايلها در هنگام Import آنها را فراهم مي سازد( Media Encoder هنوز براي تأمين کنترل بيشتر در بسته بندي قرار دارد). پس از کدگذاري، حتي ويديوهائي که بصورت خارجي بارگذاري شده اند نيز مستقيماً نمايش داده خواهند شد و شما مي توانيد به سرعت آنها را براي اضافه کردن نقاط اشاره( Cue) بررسي نمائيد.
اداره متن در Flash Professional CS5 نيز با پشتيباني از Adobe Text Layout Framework دچار تحول شده است. اين چارچوب، کنترل چاپي پيشرفته اي را بر روي ويژگيهائي نظير Kerning، Ligature و Tracking فراهم مي نمايد. مهمتر اينکه، اين قابليت به Flash Professional امکان مي دهد تا بلکوهاي متني رشته بندي شده ( Threaded) واقعي را براي اولين بار عرضه نمايد که با کنترل بر روي چيدمان چند ستوني، گرافيکهاي Inline، تورفتگي( Indentation) و Padding تکميل مي گردد.
قابليت جديد اداره چيدمان متن در Flash Professional CS5 هنگام کار با نشرهاي تعاملي که در InDesign CS5 ايجاد شده اند، به نقطه اوج خود مي رسد زيرا به معناي آن است که بلوکهاي متني مي توانند کاملاً قابل ويرايش باقي بمانند. اما يک پرسش در ذهن ايجاد خواهد شد: از آنجائيکه InDesign CS5 اکنون مي تواند خودش نشرهاي SWF پيشرفته مبتني بر Flash را ايجاد کند، چرا اساساً ممکن است که بخواهيد Flash Professional را در اين فرآيند درگير نمائيد؟ يک دليل محکم براي اين تصميم، دامنه گسترده تر گزينه هاي خروجي است که پيش از همه Adobe AIR در ميان آنها خودنمائي مي کند. Flash Professional CS5 در عين حال توانائي تبديل فايلها به نرم افزارهاي کاربردي بومي iPhone را معرفي مي کند. با اينحال، پس از هياهوي اوليه اي که اعلام اين خبر را در بر گرفت، Adobe به سختي در اين زمينه عقب نشيني کرده است. Packager معرفي شده براي مؤلفه iPhone تنها بصورت يک « پيش نمايش» ارائه شده است و شما تشويق مي شويد تا بجاي استفاده خشمگينانه، آن را« بررسي و مرور» نمائيد.
دليل اصلي بعدي براي آوردن نشرهاي InDesign به Flash Professional، اضافه کردن تعامل سفارشي است. Flash Professional CS5 يک پانل Code Snippets مبتني بر ActionScript 3 را معرفي مي کند که به شما اجازه مي دهد يک مجموعه کامل از وظايف نظير هدايت خط زماني، انيميشن، صدا و ويديو را اداره نمائيد. براي کدنويسي سنگين تر، اشارات سفارشي کد کلاس، تکميل کد و توانائي مراجعه کارآمدتر به کتابخانه هاي کد به معناي آن است که شما مي توانيد دستاوردهاي بسيار بيشتر را در Flash Professional CS5 داشته باشيد.
اين هنوز مؤثرترين سکوي برنامه نويسي به حساب نمي آيد، بنابراين اکنون گزينه اي جهت ترک کامل برنامه به منظور ويرايش و اشکال زدائي ActionScript در Flash Builder( يک ضميمه جديد به Web Premium Creative Suite) براي کدنويسان جدي در نظر گرفته شده است.
Flash Professional CS5 با معرفي XFL که يک فرمت « FLA فشرده سازي نشده» بومي جديد به حساب مي آيد، يک قدم مهم ديگر را به سمت تجربه برنامه نويسي مدرن بر مي دارد. XFL تمام اطلاعات را بصورت کد XML باز ذخيره مي کند و مضمون باينري درج شده را بصورت فايلهاي مرجع اداره مي نمايد. اين قابليت تا حدود زيادي بازدهي جريان کاري را تقويت خواهد کرد و به مضمون امکان مي دهد تا به سادگي با جايگزين شدن فايلهاي لينک شده بروزرساني گردد .در عين حال، اين ويژگي به کاربران متعدد امکان مي دهد تا بطور همزمان بر روي يک پروژه واحد کار کنند.
براي آنکه Flash بتواند پتانسيل کامل خود بعنوان يک سکوي وب را تحويل دهد، فرمت بايد از گذشته مستقل، باينري و انحصاري خود دور شده و به سمت يک آينده مدرن، يکپارچه و بازتر حرکت نمايد. Adobe هرچه در توان دارد را براي حرکت Flash Professional در اين مسير انجام مي دهد، اما تصميم گيري براي کشاندن Flash Builder به حوزه عمومي CS و تأمين يک نرم افزار کاربردي جايگزين در قالب Flash Catalyst است که بيشترين تأثير را به همراه خواهد داشت.
بطور مؤثري، اين وضعيت Flash Professional CS5 را از مسئوليت وظايف برنامه نويسي پيشرفته که آشکارا با آنها تناسب ندارد، خلاص خواهد کرد و به اين برنامه امکان مي دهد تا بر روي آنچه که هميشه به بهترين نحو ممکن انجام داده است يعني توليد محتواي کارآمد وب با تأثيرگذاري بالا، تمرکز نمايد. طراحان Flash به اين ترتيب نفس راحتي خواهند کشيد.
Adobe Flash Catalyst CS5
براي سالهاي متمادي، Flash يک فرمت انيميشن برداري ساده به حساب مي آمد و تنها راه براي ايجاد آن، استفاده از برنامه اختصاصي Flash Professional بود. با Creative Suite 5، فرمت Flash به يک سکوي وب همه منظوره با وسايل مختلفي براي توليد تبديل مي شود که مهمترين عنصر براي انجام اينکار، نرم افزار کاربردي کاملاً جديد Flash Catalyst است.
Flash Catalyst که در داخل هر سه مجموعه Premium CS قرار دارد، براي تحويل گرفتن مسئوليت ايجاد محتواي تعاملي مبتني بر صفحه نمايش از نرم افزار مبتني بر فريم Flash Professional در نظر گرفته شده است.
با اينحال، در اولين نگاه نمي توان چيز زيادي از آن فهميد. اگر فرمان New را از منوي File انتخاب کنيد، يک جعبه محاوره اي ساده نمايش داده خواهد شد که مي توانيد اندازه پيش فرض صفحه و رنگ پس زمينه را در آن تنظيم نمائيد. با يک مجموعه ابتدائي از ابزارهاي ترسيمي، مي توانيد عناصر گرافيکي نظير خطوط مستقيم، مستطيلها و چند شکل ديگر را اضافه کنيد. عناصر اينترفيس کاربري نظير نوارهاي لغزنده و کليدها بر روي Stage ترسيم مي شوند و امکان تغيير سبک آنها با استفاده از تنظيماتي نظير رنگ پر کننده و خطوط به همراه جلوه هاي ابتدائي Bevel، Shadow، Blur و Glow وجود خواهد داشت.
در اين مرحله، طراحان احساس ناخوشايندي خواهند داشت. اين همان قدرت خلاقانه پيشرفته اي نيست که Adobe بخاطرش شهرت پيدا کرده. ابزارهاي تأمين شده در اينجا بطور خجالت آوري محدود هستند.
با اينحال، نيازي نيست که سردرگم شويد، زيرا Catalyst طراحي نشده است تا يک نرم افزار کاربردي تأليف کامل باشد. در مقابل، همانطور که از نام آن مشخص است، اين برنامه طراحي شده تا کارهاي هنري ايجاد شده در ساير برنامه ها( خصوصاً در Photoshop، Illustrator و Fireworks) را تبديل نمايد. وظيفه اصلي Catalyst زندگي بخشيدن به کارهاي هنري ثابت است و اين کار را به روشهاي مختلفي انجام مي دهد. پيش از هرچيز، به شما اجازه مي دهد تا فايلهاي رسانه اي نظير فيلمهاي SWF Flash و ويديوهاي FLV يا F4V را اضافه کنيد. سپس با استفاده از پالت Interactions مي توانيد Actionهاي کنترل و پخش را اضافه نمائيد، بدون آنکه مجبور باشيد کدي را بنويسيد.
قدرتمندترين ويژگي Catalyst، توانائي ايجاد سريع وضعيتهاي متفاوت براي مؤلفه ها و صفحات با استفاده از پانل Pages/States است که در قسمت بالائي صفحه قرار دارد. اين پانل بطور خودکار انيميشنها يا Transitionهاي ابتدائي را مابين وضعيتها اضافه مي نمايد و شما سپس مي توانيد آنها را از طريق پانل Timelines مديريت کرده، تغيير داده و يا مشاهده نمائيد.
تمام اين موارد مفيد هستند، اما باز هم قدرتي که ارائه مي کنند به هيچوجه بي نظير يا حيرت آور نيست. آخرين نسخه InDesign به طراحان امکان مي دهد تا کارهاي مشابهي را در يک محيط نشر قدرتمندتر انجام دهند و مطمئناً گسترش قابليتهاي طراحي UI يا پيش نمايش سايت در FireWorks نيز مي توانست بسيار آسانتر باشد. بنابراين چرا Adobe تصميم گرفته تا دوباره چرخ را اختراع کند؟
اگر Catalyst را به فضاي کاري Code آن سوئيچ کنيد، دليل اين تصميم کاملاً آشکار خواهد شد. در اينجا، شما خواهيد ديد که همه چيز در رابطه با اينترفيسي که ايجاد کرده ايد بصورت کد MXML(Macromedia eXtensible Markup Language) اداره مي شود. اين موضوع قابل توجه است زيرا MXML يک زبان مبتني بر XML به حساب مي آيد که توسط Flash Builder براي اداره Presentationها مورد استفاده قرار مي گيرد. فرآيند يکپارچه سازي بسيار ظريف بوده و Flash Catalyst فايلهاي خود را بصورت FXP ذخيره سازي مي کند، همان فرمت فايلي که توسط Flash Builder مورد استفاده قرار مي گيرد.
در يک دوره بلند مدت، روش مبتني بر MXML در Flash Catalyst و جداسازي آشکار مابين نمايش و منطق نرم افزار کاربردي، مي تواند با ويژگيهاي پيشرفته UI نظير چيدمانهاي تطبيقي( Adaptive) براي همه سودمند باشد. با اينحال، در حال حاضر مزيت اين روش به کاربراني محدود خواهد شد که اينترفيسهائي را براي توسعه بيشتر در Flash Builder تهيه مي کنند.
در عين حال، محدوديتهاي تأليف مبتني بر MXML به معناي آن است که Catalyst بيشتر شبيه به يک ابزار برنامه نويسي رفتار خواهد کرد تا يک نرم افزار کاربردي خلاقانه و از آنجائيکه Adobe آن را از نقطه صفر آغاز کرده است، تا حدودي ضعيف به نظر مي رسد. اين موضوع نه تنها در مورد ابزارهاي خلاقانه، بلکه درباره ويژگيهاي هسته اي آن نيز صادق است. براي مثال، هيچيک از مواردي نظير Guideهاي هوشمند، اداره متن غني، صفحات Master، انيميشن سفارشي، گزينه هاي پيشرفته و يک پيش نمايش تعاملي در اين برنامه به چشم نمي خورند.
فيل داخل اتاق، Expression Blend است که يک نقش طراحي تعاملي بسيار مشابه را براساس زبان نمايشي XMAL مايکروسافت و ادغام با ويژوال استوديو بازي مي کند. Catalyst سه مزيت عمده را نسبت به Expression ارائه مي نمايد: ادغام با ابزارهاي خلاقانه CS، يک محبوبيت گسترده تر در ميان کاربران موجود و نفوذ بسيار مهم Flash Player در ميان کاربران . در وراي اين موارد، هيچ نقطه رقابتي وجود ندارد. Expression Blend مدل يک نرم افزار کاربردي طراحي تعاملي مدرن، قدرتمند و کارآمد به حساب مي آيد، در حاليکه Flash Catalyst فاقد اين ويژگيها مي باشد.
منبع: بزرگراه رايانه، شماره 129