مقدمه :
adaptive cruise control Smartتثبيت کننده هاي سرعت و نسل سوم سيستمهاي Cruise Control مي باشند .که علاوه بر مزيتهاي نسل اول و دوم داراي ايمني و امکانات فراواني مي باشد .ابتدا به معرفي نسل اول و دوم اين سيستم ها مي پردازيم .
Cruise Control (تثبيت کننده سرعت خودرو):
به طور ساده مي توان آن را ابزاري براي ثابت نگاه داشتن سرعت خودرو در ميزان مورد درخواست راننده عنوان نمود. مثلا اگر سرعت را روي 120 کيلومتر بر ساعت تثبيت نماييد خودرو به صورت اتوماتيک تحت هر شرايطي اين سرعت را براي شما ثابت نگه ميدارد، حتي در سربالايي ها، سراشيبي ها و يا هنگام وزش باد مخالف سرعت شما تغيير نخواهد کرد، کروز کنترل علاوه بر اين به شما اين امکان را ميدهد تا بدون نياز به فشردن پدالهاي ترمز و گاز و تنها با فشردن دکمه هاي دستي، سرعت خود را با هر بار فشردن دکمه 1 کيلومتر بر ساعت افزايش يا کاهش ، کروز کنترل در هنگام فشردن پدال ترمز و همچنين در مورد خودروهاي دنده معمولي فشردن پدال کلاج از مدار خارج ميشود، که البته به وسيله فشردن دکمه ديگري دوباره سرعت قبلي که توسط راننده تثبيت شده بود از حافظه سيستم قابل بازيابي است. کروز کنترل در سرعتهاي زير 40-50 کيلومتر قابليت تثبيت سرعت را به راننده نمي دهد چرا که اين سيستم مخصوص مصارف جاده اي با ترافيک کم مي باشد و نبايد در سطح شهر از آن استفاده کرد، همچنين استفاده از آن در شرايط برفي و باراني، جاده هاي پرپيچ و خم و براي رانندگاني که سابقه به خواب رفتن در هنگام رانندگي را دارند مي تواند خطر آفرين باشد .
با توجه به معايب موجود در cruise control و خطرات احتمالي که ممکن است اين سيستم داشته باشد نوع جديدي از اين سيستم به نام Adaptive cruise control طراحي گرديد است .
Adaptive cruise control :
سيستم جديد کروز کنترل Adaptive cruise control قابليت تشخيص فاصله با خودروي پيش رو را نيز داراست ، اين سيستم همانند کروز کنترل معمولي سرعت خودرو را براساس سرعت تنظيمي راننده تنظيم مي نمايد، اما با استفاده از سنسورهاي خود و با درنظر گرفتن فاصله تا خودروي جلويي در صورت کاهش فاصله از حد مجاز ( کاهش سرعت خودروي در پيش رو ) به طور هوشمند سرعت خودرو را کاهش مي دهد.
شرح خدمات :
مزاياي طراحي Adaptive cruise control بسيار گسترده مي باشد از جمله :
· راحتي رانندگي
· مصرف سوخت کم
· کاهش استهلاک لنت ترمز
· جلوگيري از جريمه هاي ناخواسته
· جلوگيري از تصادفات ناشي از سرعت زياد
به علت جديد بودن بحث Cruise Control در ايران و مزاياي که سيستم جديد Adaptive cruise control دارا مي باشد، که خيلي از نگراني هاي موجود براي نصب در اتومبيل را از ميان برده است .بي شک در صورت بومي سازي ،اين سيستم با استقبال زيادي مواجه خواهد شد .
تقسيم بندي کلي :
بروژه براي ساخت به قسمت هاي مختلفي تقسيم بندي مي شود که هر يک از قسمت ها مطابق زمانبدي صورت گرفته طراحي و ساخته مي شود.
1- ساخت cruise control
2- ارتقاء آن به Adaptive cruise control
پروژه به دو قسمت سخت افزاري و نرم افزاري تقسيم بندي مي شود .
سخت افزار :
1- دکمه هاي کنترلي شامل ON/OFF دکمه افزايش ويا کاهش به مقدار کم و دکمه بازگشت به سرعت تثبيت شده
2- Stepperموتور براي کنترل دريچه گاز خودرو
3- سنسور تشخيض سرعت خودرو که در کنار شفت گيربکس گذاشته مي شود
4- کنترل کننده مرکزي
5- ميکرو سوئيچ ها براي عکس العمل در هنگام فشار دادن پدال ترمز و کلاچ
6- نمايشگر ها براي اطلاع راننده
7- سنسور تشخيص سرعت اتومبيل مقابل (راداري يا ليزري)
نرم افزار :
اين قسمت که کنترل کننده مرکزي مي باشد وظيفه کنترل ،هدايت سيستم را بر عهده دارد و با استفاده از يک ميکروکنترل طراحي و ساخته مي شود و داراي قابليت هاي زير مي باشد :
1- گرفتن دستور از دکمه هاي کنترل و اجراي فرامين به کمک دستورات صادره به قسمتهاي ديگر
2- نمونه برداري از سرعت اتومبيل در فواصل زماني مناسب براي اجراي فرمان تثبيت و پايداري بصورتي که اگر بعد از فرمان تثبيت سرعت خودرو به هر دليل از جمله شيب و يا وزش باد کاهش يافت با فرمان به Stepperموتور و تنظيم دريچه گاز سرعت را ثابت نگه دارد .
3- گرفتن اطلاعات از سنسور تشخيص سرعت اتومبيل مقابل و پردازش آن و تطبيق سرعت اتومبيل با اين اطلاعات جهت نگه داشتن اتومبيل در يک فاصله مطمئن براي جلوگيري از بروز تصادفات
4- گرفتن اطلاعات از ميکروسوئيج ها و اعمال فرامين لازمه
5- نشان دادن اطلاعات لازمه در نمايشگر جهت اطلاع راننده
Smart Adaptive cruise control:
اين سيستم گام کوچک رو به سوي هوشمند سازي خودرو براي استفاده از راننده مجازي مي باشد، که به دو قسمت نرم فزاري و سخت افزاري تقسيم بندي مي شود .
در اين سيستم با استفاده از پردازش اطلاعات به دست آمده از امواج ارسال شده و دريافت شده اجسام ثابت از متحرک تفکيک مي گردد و براي عکس العمل نهايي به سيستم کنترل ارسال مي گردد که مي توان با استفاده از سيستم متحرک ترمز خودکار اقدام به توقف وسيله نقليه کرد .
همچنين با تغيير جهت سيستم رادار و يا استفاده از يک رادار ثانويه مي توان خط سير وسيله نقليه را با کمک گرفتن از گاردريل هاي کنار جاده خودرو هاي عبوري از سمت ديگر جاده تثبيت کرد و مانع از انحراف خودرو در رانندگي در زمان شب و هواي مه آلود شد
همانگونه که قبلا ذکر شد اين سيستم قسمتي از کنترل هوشمند اتومبيل مي باشد که براي سادگي و ايمني راننده طراحي شده است از مواردي که در نمونه هاي جديد اين سيستم مد نظر قرار گرفته است مي توان به موارد زير اشاره کرد :
1- حفظ خط فرمان (حرکت خودرو در يک مسير به صورت پيوسته )با استفاده از گارديل هاي کنار جاده
2- بکارگيري سيستم ترمز کمکي براي استفاده در زماني که تغيير دريچه گاز در کاهش سرعت خودرو موثر نباشد .
3- تشخيص اجسام متحرک از ثابت در مسير روبرو براي عکس العمل بهترسيستم .
منابع: [1]. auto.howstuffworks.com/cruise-control3.htm
[2]. Federal Motor Carrier Safety Administration Report No. FMCSA-MCRR-05-007
[3]. A Note on Automobile Cruise Control Faults and Sudden Acceleration [or Unintended Acceleration] by Dr Antony Anderson C.Eng FIEE
[4]. Automobile Cruise Control of flash innovation 2003 design contest by indranil majumdar from india ارسال توسط کاربر محترم سايت :reza578