نقش مسجد در عرصه جهاد اقتصادي
![](/images/th1_start.gif) ![](/images/th1_start.gif) ![](/images/th1_start.gif) ![](/images/th1_start.gif) -(1 Body)
|
نقش مسجد در عرصه جهاد اقتصادي
Visitor
490
Category:
دنياي فن آوري
مسجد و جهاد اقتصادي : کارکرد اقتصادى مسجد به طور غير مستقيم است و تأثيرى که بيشتر از طريق موعظه، نصيحت و بيان احکام خريد و فروش و انجام کارهاى اقتصادى صورت مىگيرد و نيز تاکيد فراوان فرمايشان حضرت رسول اکرم(ص) و ائمه هدى مبنى بر رعايت انصاف و عدالت در انجام معاملات و انجام دادن کار اقتصادى فقط با هدف رضايت خداوند و رفع حوائج و نياز مسلمانان و نه در نظر گرفتن انگيزه مادى و سودجويانه، همه اينها زمينههايى براي ايجاد رقابت سالم و تأثير در روند معاملات و کارهاى اقتصادى هستند. مسجد نبوى به عنوان مرکز خدمات اجتماعى نيز مورد استفاده بود. اموال عمومى در اين مسجد تقسيم و غنايم جنگى نيز در آنجا ميان مسلمانان توزيع مىشد. در صحيح بخارى آمده است: "مالى را از بحرين براى رسولخدا(ص) آورده بودند. آن حضرت فرمود: آن را در مسجد توزيع کنيد. و اين بيشترين مالى بود که در اين مدت براى پيامبر(ص) آورده بودند. آنگاه رسولخدا(ص) براى اداى نماز به مسجد آمد. پس در کنار آن مال نشست و هيچ کس نبود مگر اينکه پيامبر(ص) چيزى از آن مال را به او بخشيد". پيامبر(ص) در هنگام نصب "عتّاب" به سمت استاندارى مکه و امام جماعت مسجدالحرام، عتّاب را فرمان داد تا درباره چهار نوع معامله ناروا که در جامعه آن روز رايج بود تبليغ کند و مردم را از انجام چنين معاملاتى باز دارد. در يکى از جمعهها که پيامبر اکرم(ص) مشغول خواندن نماز جمعه بود کاروانى به مدينه آمد و طبل و دهلش را براى جمع شدن مردم به صدا درآورد، مردم به خاطر وابستگى اقتصادى که به چنين کاروان هايى داشتند از پاى خطبه پيامبر برخاستند و به سوى کاروان رفتند و بيش از ده نفر همراه آن حضرت نماندند که خداى تعالى آنان را به خاطر اين عمل توبيخ کرده و مورد مذمت قرار داده است و شأن نزول آيات مربوط به جمعه در سوره جمعه در همين ارتباط بوده است. در صدر اسلام اکثر تجّار و بازرگانان به محض اينکه وارد شهرها مىشدند به مساجد مراجعه مىکردند. (با توجه به نقش محوريت مساجد) و حضور اين تجّار و بازرگانان در مسجد نشان از ورود کالاهاى جديدى داشت که به محض اتمام نماز خريداران کالا وارد بحث و مذاکره براى خريد و فروش يا مبادله مىشدند. اگر چه مستقيماً خريد و فروش در داخل مسجد انجام نمىگرفت و هنگام حضور در مسجد اصل همه کارها بر محور عبادت و نيايش بود، ديد و بازديد و گفتگو براى تبادل و خريد بعد از انجام اعمال عبادى صورت مىگرفت. بيتالمال در مسجد نگهدارى مىشد و تنظيم قراردادها در مسجد انجام مىگرفت. ناصرخسرو قباديانى، مورخ و جهانگرد معروف، خود ناظر نوشتن قراردادها و تنظيم سندها بود و اين کارها را از فعاليت هاى پررونق مسجد عمر خود ذکر کرد. خزانه يا دارالمال، معمولاً روى چند ستون مستقل در وسط مسجد ساخته مىشد تا از همه جهت در معرض ديد باشد و کاملاً محافظت شود. علاوه بر بيتالمال مسلمانان، اهالى محل يا شهر، اشياى قيمتى خود را به آنجا مىسپردند. بازرگانان هنگام مسافرت هاى خود که اغلب به درازا مىکشيد، اموال با ارزش خود را در خزانه به امانت مىگذاشتند و پس از بازگشت پس مىگرفتند. از ديگر خدماتى که در زمينه اقتصادى در زمان رسول خدا(ص) در مسجد صورت مىگرفت، پخش کمک هاى مالى ميان مسلمانان بود. در آن زمان هرگاه مالى از ناحيهاى به مدينه مىرسيد آن را به مسجد پيامبر(ص) مىآوردند و با نظر آن حضرت ميان مردم تقسيم مىشد. اين دستورات و قوانين فراگير اسلام در شکلگيرى اجتماعى سياسى و اقتصادى جوامع مؤثر بوده است، چنانکه تا قرنها، بيشتر فعاليتهاى شهرهاى اسلامى بر مدار يک مسجد با موقعيت مرکزى انجام مىگرفت و مساجد به ويژه مسجد جامع به شهرهاى اسلامى چهرهاى کاملاً مشخص مىبخشيد، اين نقش کانونى (مسجد جامع و بازار با محلههايش) همواره منشأ تحرکهاى اجتماعى، سياسى و اقتصادى در اسلام و نيز روابط نزديک دانشمندان با طبقه متوسط شهرى بوده است. بيتالمال هميشه در مسجد اصلى شهر نگهدارى مىشد. اين سنت به نخستين روزهاى خلافت اولين خليفه اسلامى باز مىگردد. وى مسجد را محل مطمئنى براى نگهدارى ثروت امت مىدانست. نقل شده است که خازن بيتالمال، "اسامهبن زيد تَنُوخى" در مسجد عمرو براى بيتالمال مصر در جلو منبر قبّهاى بر چند ستون ساخت. بيتالمال دمشق مدتى در مسجد اموى نگهدارى مىشد. پيترسن مىنويسد: در فلسطين، بيتالمال هر شهر در مسجد اصلى آن نگهدارى مىشد. اين سنت بدان سبب بيشتر تقويت شد که دولت گاهى از مسجد براى انجام امور مالى عمومى خود بهره مىبرد. از جمله نوع ديگر کارکرد اقتصادى که عمدتاً در مساجد و با مشارکت و هميارى مردم و در راستاي کمک اقتصادى به مردم، انجام مىگيرد، مىتوان از: تشکيل صندوق قرضالحسنه، ارائه خدمات بانکى اعم از حفظ سپردههاى مردم و واگذارى وام بدون بهره که از طريق شوراى صندوق قرضالحسنه است، نام برد. اين سنت حسنه قرون متمادى است که بين مؤمنين نمازگزار مساجد انجام مىشود. با توجه به تأکيدات فراوان آيات و روايات درباره منع انجام معاملات ربا، تشکيل صندوق هاى قرضالحسنه از بهترين روش هاى اقتصادى براى رفع احتياجات مالى و اقتصادى مردم است که خاستگاه اوليه تشکيل اين نوع صندوق هاى خيريه و قرضالحسنه مساجد بودهاند. علاوه بر آن مىتوان از تشکيل فروشگاه ها و تعاونىهاى مصرف محله نام برد که توسط هيئت امناء مساجد براي رفع نيازهاى ضرورى جمعيت، حوالى مسجد انجام مىگيرد و نوع ديگر کارهاى اقتصادى که عمدتاً در مساجد صورت مىگيرد و بيشتر جنبه خيرخواهانه و بشر دوستانه دارد، جمع آورى پول براى مستمندان و نيازمندان و خريد جهيزيه براى خانوادههاى کم درآمد و فقير و پيدا کردن کار براى بيکاران و نيز جمع آورى کمک و اعانه براى ساخت کارگاه هاى توليدى و مراکز کوچک اقتصادى که در امر کمک رسانى و با هدف خيرخواهانه و فى سبيلالله در حال انجام و فعاليت است. با توجه به اينکه در ادوار گذشته، مساجد در مرکز شهر بود و بازار در کنار آن ايجاد مىشد، اکثر مساجد داراى حجرهها و دکاکين بودهاند که درآمد حاصل از اجاره يا تجارت آنان براى مسجد هزينه مىشد، و اين درآمدها بخشى از فعاليتهاى اقتصادى مسجد را تشکيل مىداد که در راه کارهاى عامالمنفعه يا تعمير و نگهدارى و توسعه مساجد يا در امر کمک به ابنسبيل و فقيران و مستمندان هزينه مىشد. از ديگر راه هاى تأمين هزينه مساجد وقف است. معمولاً بعضى از مساجد داراى زمين، مغازه يا کارگاههاى توليدى هستند که توسط مؤمنين با هدف توسعه و ترويج فرهنگ اسلامى وقف مىشد و درآمد حاصل از اين زمين ها بالنسبه صرف امورات فوق الاشاره مىشد. از ديگر نقش غير مستقيم مسجد در امر اقتصاد، جلسات وعظ و خطابه و سخنرانى ائمه جماعات و سخنرانان در مساجد درباره رعايت اخلاق اسلامى در معاملات اقتصادى است. با توجه به اينکه مساجد در اکثر کشورهاى جهان اسلام داراى محوريت اصلى بوده و در مرکز بازار و مرکز اقتصادى هر شهر مسجد داراى نقش فعالى است و هنگام نماز مسجد محل مراجعه بازاريان، کسبه و اصناف اطراف بازار است. امام جماعت نيز در هر جلسه نماز با دعوت نمازگزاران که عمدتاً در فعاليتهاى اقتصادى فعال هستند، به رعايت اخلاق اسلامى و اخلاق اقتصادى با نقل آيات، روايت و احاديث حضّار را به رعايت انصاف و عدل در معاملات و کارهاى اقتصادى دعوت مىکند که اين موعظه و سخنرانى ائمه جماعت در مسجد تأثيرى عميق در نمازگزاران ايجاد کرده و به تبع، آنان از نظر اخلاقى و براى رعايت مسائل شرعى مجبور به فعاليت سالم اقتصادى مىشوند. خدمات بين مساجد و بازرگانان متقابل بوده است. يعنى همچنانکه مسجد در امر اقتصادى به کمک تجار و بازرگانان شتافت، بازرگانان نيز نقش مهمى در گسترش اسلام و ساخت مساجد در مسير حرکت و ديگر سرزمينهاى دور دست داشتند. ونساى مونتاى دانشمند فرانسوى مىگويد: اين نيز شيوه بازرگانان مسلمان در سرزمينهايى بود که در شرق هندوستان قرار داشت. اگر کاروان هاى بازرگانان مسلمان در يک محل چند بار فرود مىآمدند، در آنجا مسجدى مىساختند تا محل تجمّع آنان باشد. چيزى نمىگذشت که مردم محل به اين مسجد روى مىآوردند و به اسلام مىگرويدند. راه هاى بازرگانى، راه هاى اسلام در آسيا بود؛ چنانکه در آفريقا نيز راه اسلام همينطور بود. منبع:www.movazzaf.com منبع:پزشك خانواده ارسال توسط کاربر محترم سايت :gh_reza9542
|
|
|