جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
نقش مسجد در عرصه جهاد اقتصادي
-(1 Body) 
نقش مسجد در عرصه جهاد اقتصادي
Visitor 489
Category: دنياي فن آوري
مسجد و جهاد اقتصادي :
کارکرد اقتصادى مسجد به طور غير مستقيم است و تأثيرى که بيشتر از طريق موعظه، نصيحت و بيان احکام خريد و فروش و انجام کارهاى اقتصادى صورت مى‏گيرد و نيز تاکيد فراوان فرمايشان حضرت رسول اکرم(ص) و ائمه هدى‏ مبنى بر رعايت انصاف و عدالت در انجام معاملات و انجام دادن کار اقتصادى فقط با هدف رضايت خداوند و رفع حوائج و نياز مسلمانان و نه در نظر گرفتن انگيزه مادى و سودجويانه، همه اينها زمينه‏هايى براي ايجاد رقابت سالم و تأثير در روند معاملات و کارهاى اقتصادى هستند.
مسجد نبوى به عنوان مرکز خدمات اجتماعى نيز مورد استفاده بود. اموال عمومى در اين مسجد تقسيم و غنايم جنگى نيز در آنجا ميان مسلمانان توزيع مى‏شد. در صحيح بخارى آمده است: "مالى را از بحرين براى رسول‏خدا(ص) آورده بودند. آن حضرت فرمود: آن را در مسجد توزيع کنيد. و اين بيشترين مالى بود که در اين مدت براى پيامبر(ص) آورده بودند. آنگاه رسول‏خدا(ص) براى اداى نماز به مسجد آمد. پس در کنار آن مال نشست و هيچ کس نبود مگر اينکه پيامبر(ص) چيزى از آن مال را به او بخشيد".
پيامبر(ص) در هنگام نصب "عتّاب" به سمت استاندارى مکه و امام جماعت مسجدالحرام، عتّاب را فرمان داد تا درباره چهار نوع معامله‏ ناروا که در جامعه آن روز رايج بود تبليغ کند و مردم را از انجام چنين معاملاتى باز دارد.
در يکى از جمعه‏ها که پيامبر اکرم(ص) مشغول خواندن نماز جمعه بود کاروانى به مدينه آمد و طبل و دهلش را براى جمع شدن مردم به صدا درآورد، مردم به خاطر وابستگى اقتصادى که به چنين کاروان هايى داشتند از پاى خطبه پيامبر برخاستند و به سوى کاروان رفتند و بيش از ده نفر همراه آن حضرت نماندند که خداى تعالى‏ آنان را به خاطر اين عمل توبيخ کرده و مورد مذمت قرار داده است و شأن نزول آيات مربوط به جمعه در سوره جمعه در همين ارتباط بوده است.
در صدر اسلام اکثر تجّار و بازرگانان به محض اينکه وارد شهرها مى‏شدند به مساجد مراجعه مى‏کردند. (با توجه به نقش محوريت مساجد) و حضور اين تجّار و بازرگانان در مسجد نشان از ورود کالاهاى جديدى داشت که به محض اتمام نماز خريداران کالا وارد بحث و مذاکره براى خريد و فروش يا مبادله مى‏شدند. اگر چه مستقيماً خريد و فروش در داخل مسجد انجام نمى‏گرفت و هنگام حضور در مسجد اصل همه کارها بر محور عبادت و نيايش بود، ديد و بازديد و گفتگو براى تبادل و خريد بعد از انجام اعمال عبادى صورت مى‏گرفت.
بيت‏المال در مسجد نگهدارى مى‏شد و تنظيم قراردادها در مسجد انجام مى‏گرفت. ناصرخسرو قباديانى، مورخ و جهانگرد معروف، خود ناظر نوشتن قراردادها و تنظيم سندها بود و اين کارها را از فعاليت هاى پررونق مسجد عمر خود ذکر کرد.
خزانه يا دارالمال، معمولاً روى چند ستون مستقل در وسط مسجد ساخته مى‏شد تا از همه جهت در معرض ديد باشد و کاملاً محافظت شود. علاوه بر بيت‏المال مسلمانان، اهالى محل يا شهر، اشياى قيمتى خود را به آنجا مى‏سپردند.
بازرگانان هنگام مسافرت هاى خود که اغلب به درازا مى‏کشيد، اموال با ارزش خود را در خزانه به امانت مى‏گذاشتند و پس از بازگشت پس مى‏گرفتند.
از ديگر خدماتى که در زمينه اقتصادى در زمان رسول خدا(ص) در مسجد صورت مى‏گرفت، پخش کمک هاى مالى ميان مسلمانان بود. در آن زمان هرگاه مالى از ناحيه‏اى به مدينه مى‏رسيد آن را به مسجد پيامبر(ص) مى‏آوردند و با نظر آن حضرت ميان مردم تقسيم مى‏شد. اين دستورات و قوانين فراگير اسلام در شکل‏گيرى اجتماعى سياسى و اقتصادى جوامع مؤثر بوده است، چنانکه تا قرن‏ها، بيشتر فعاليت‏هاى شهرهاى اسلامى بر مدار يک مسجد با موقعيت مرکزى انجام مى‏گرفت و مساجد به ويژه مسجد جامع به شهرهاى اسلامى چهره‏اى کاملاً مشخص مى‏بخشيد، اين نقش کانونى (مسجد جامع و بازار با محله‏هايش) همواره منشأ تحرک‏هاى اجتماعى، سياسى و اقتصادى در اسلام و نيز روابط نزديک دانشمندان با طبقه متوسط شهرى بوده است.
بيت‏المال هميشه در مسجد اصلى شهر نگهدارى مى‏شد. اين سنت به نخستين روزهاى خلافت اولين خليفه اسلامى باز مى‏گردد. وى مسجد را محل مطمئنى براى نگهدارى ثروت امت مى‏دانست. نقل شده است که خازن بيت‏المال، "اسامه‏بن زيد تَنُوخى" در مسجد عمرو براى بيت‏المال مصر در جلو منبر قبّه‏اى بر چند ستون ساخت.
بيت‏المال دمشق مدتى در مسجد اموى نگهدارى مى‏شد. پيترسن مى‏نويسد: در فلسطين، بيت‏المال هر شهر در مسجد اصلى آن نگهدارى مى‏شد. اين سنت بدان سبب بيشتر تقويت شد که دولت گاهى از مسجد براى انجام امور مالى عمومى خود بهره مى‏برد.
از جمله نوع ديگر کارکرد اقتصادى که عمدتاً در مساجد و با مشارکت و هميارى مردم و در راستاي کمک اقتصادى به مردم، انجام مى‏گيرد، مى‏توان از: تشکيل صندوق قرض‏الحسنه، ارائه خدمات بانکى اعم از حفظ سپرده‏هاى مردم و واگذارى وام بدون بهره که از طريق شوراى صندوق قرض‏الحسنه است، نام برد.
اين سنت حسنه قرون متمادى است که بين مؤمنين نمازگزار مساجد انجام مى‏شود. با توجه به تأکيدات فراوان آيات و روايات درباره منع انجام معاملات ربا، تشکيل صندوق هاى قرض‏الحسنه از بهترين روش هاى اقتصادى براى رفع احتياجات مالى و اقتصادى مردم است که خاستگاه اوليه تشکيل اين نوع صندوق هاى خيريه و قرض‏الحسنه مساجد بوده‏اند.
علاوه بر آن مى‏توان از تشکيل فروشگاه ها و تعاونى‏هاى مصرف محله نام برد که توسط هيئت امناء مساجد براي رفع نيازهاى ضرورى جمعيت، حوالى مسجد انجام مى‏گيرد و نوع ديگر کارهاى اقتصادى که عمدتاً در مساجد صورت مى‏گيرد و بيشتر جنبه خيرخواهانه و بشر دوستانه دارد، جمع آورى پول براى مستمندان و نيازمندان و خريد جهيزيه براى خانواده‏هاى کم درآمد و فقير و پيدا کردن کار براى بيکاران و نيز جمع آورى کمک و اعانه براى ساخت کارگاه هاى توليدى و مراکز کوچک اقتصادى که در امر کمک رسانى و با هدف خيرخواهانه و فى سبيل‏الله در حال انجام و فعاليت است.
با توجه به اينکه در ادوار گذشته، مساجد در مرکز شهر بود و بازار در کنار آن ايجاد مى‏شد، اکثر مساجد داراى حجره‏ها و دکاکين بوده‏اند که درآمد حاصل از اجاره يا تجارت آنان براى مسجد هزينه مى‏شد، و اين درآمدها بخشى از فعاليت‏هاى اقتصادى مسجد را تشکيل مى‏داد که در راه کارهاى عام‏المنفعه يا تعمير و نگهدارى و توسعه مساجد يا در امر کمک به ابن‏سبيل و فقيران و مستمندان هزينه مى‏شد.
از ديگر راه هاى تأمين هزينه مساجد وقف است. معمولاً بعضى از مساجد داراى زمين، مغازه يا کارگاه‏هاى توليدى هستند که توسط مؤمنين با هدف توسعه و ترويج فرهنگ اسلامى وقف مى‏شد و درآمد حاصل از اين زمين ها بالنسبه صرف امورات فوق الاشاره مى‏شد.
از ديگر نقش غير مستقيم مسجد در امر اقتصاد، جلسات وعظ و خطابه و سخنرانى ائمه جماعات و سخنرانان در مساجد درباره رعايت اخلاق اسلامى در معاملات اقتصادى است. با توجه به اينکه مساجد در اکثر کشورهاى جهان اسلام داراى محوريت اصلى بوده و در مرکز بازار و مرکز اقتصادى هر شهر مسجد داراى نقش فعالى است و هنگام نماز مسجد محل مراجعه بازاريان، کسبه و اصناف اطراف بازار است. امام جماعت نيز در هر جلسه نماز با دعوت نمازگزاران که عمدتاً در فعاليت‏هاى اقتصادى فعال هستند، به رعايت اخلاق اسلامى و اخلاق اقتصادى با نقل آيات، روايت و احاديث حضّار را به رعايت انصاف و عدل در معاملات و کارهاى اقتصادى دعوت مى‏کند که اين موعظه و سخنرانى ائمه جماعت در مسجد تأثيرى عميق در نمازگزاران ايجاد کرده و به تبع، آنان از نظر اخلاقى و براى رعايت مسائل شرعى مجبور به فعاليت سالم اقتصادى مى‏شوند.
خدمات بين مساجد و بازرگانان متقابل بوده است. يعنى همچنانکه مسجد در امر اقتصادى به کمک تجار و بازرگانان شتافت، بازرگانان نيز نقش مهمى در گسترش اسلام و ساخت مساجد در مسير حرکت و ديگر سرزمين‏هاى دور دست داشتند.
ونساى مونتاى دانشمند فرانسوى مى‏گويد: اين نيز شيوه بازرگانان مسلمان در سرزمين‏هايى بود که در شرق هندوستان قرار داشت. اگر کاروان هاى بازرگانان مسلمان در يک محل چند بار فرود مى‏آمدند، در آنجا مسجدى مى‏ساختند تا محل تجمّع آنان باشد. چيزى نمى‏گذشت که مردم محل به اين مسجد روى مى‏آوردند و به اسلام مى‏گرويدند. راه هاى بازرگانى، راه هاى اسلام در آسيا بود؛ چنانکه در آفريقا نيز راه اسلام همينطور بود.
منبع:www.movazzaf.com منبع:پزشك خانواده
ارسال توسط کاربر محترم سايت :gh_reza9542
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image