? شناخت سيستم مولتي مديا، قابليت ها و كاربردها
مولتي مديا (Multimedia) كه مي توان آن را به واژه چند رسانه اي ترجمه كرد، عبارتست از انتقال اطلاعات از طريق چند رسانه در كنار يكديگر، براي ارائه يك پيام به عبارتي تاثيرگذاري همزمان دو يا چند رسانه بر روي يك شخص ، براي رسيدن به يك هدف خاص ، مولتي مديا ناميده مي شود .
اين رسانه ها مي توانند شامل انواع داده ها مانند متن ، صدا، گرافيك ، انيميشن ، تصاوير ثابت و متحرك و ... باشند كه توسط تكنولوژي ارتباطات و كامپيوتر، كنترل مي شوند .
براي درك بهتر مولتي مديا، نه تنها نياز به شناخت هر يك از رسانه هاي فوق داريم ، بلكه بايد بدانيم كه اين رسانه ها چگونه به وسيله ابزارها و تكنولوژي هاي كامپيوتري، به هم ارتباط داده شده و مورد استفاده قرار مي گيرند .
نقش شبکه هاي اطلاع رساني و تکنولوژي چند رسانه اي در ارتقاي سطح علمي و فني کشورها
? مقدمه:
توسعه در ابعاد اقتصادي -اجتماعي، مستلزم توانمنديهايي است كه زائيده تحولات علمي و تكنولوژيكي بوده و از رقابت تنگاتنگ در عرصه گسترش دانش بشري و نوآوري هاي تكنولوژيكي نشات مي گيرد.
امروزه در فرآيند توسعه پايدار، مهمترين عامل در پيشبرد اهداف و باقي ماندن در عرصه رقابت جهاني، استفاده موثر از منابع علمي و تكنولوژي هاي نوين است. در اين ميان، نقش تكنولوژي هاي ارتباطي و سيستم هاي اطلاع رساني در سرعت بخشيدن به اين روند و كمك به پيشرفت علمي جوامع، انكار ناپذير است .
استفاده از سيستم هاي اطلاع رساني و تكنولوژي هاي ارتباطي، جوامع را قادر مي سازند كه در عين تلاش براي كسب دانش نو، شيوه هاي پيشرفته فناوري را نيز به خدمت گيرند و با ارتقاي سطح دانش عمومي و آگاهي هاي اجتماعي، اقشار و گروه هاي فراگيرتري از جامعه را به ميدان مبارزه جهت كسب موقعيت در عرصه جهاني، وارد سازند.
امروزه ، تكنولوژي هاي ارتباطاتي، زمينه لازم جهت انتقال سريع و آسان اطلاعات را فراهم ساخته و امكان انتقال و دسترسي به اطلاعات را در كسري از ثانيه، ميسر كرده است.
توسعه كامپيوترهاي شخصي ، تبديل ديسك هاي مغناطيسي به ديسك هاي فشرده و امكان انباشت عظيم اطلاعات در كامپيوترها، افق وسيعي را در صنعت ارتباطات نمايان مي سازد .در اين راستا، تكنولوژي هاي چند رسانه اي مولتي مديا، يكي از جديدترين دستاوردها به شمار مي آيد كه در سالهاي اخير، جاي خود را در ميان تكنولوژيهاي ارتباطاتي باز كرده است و در عين حال نقطه آغازي براي پيدايش شيوه هاي مدرن ، توانمند و متنوع انتقال مفاهيم و اطلاعات به حساب مي آيد.
? شناخت سيستم مولتي مديا، قابليت ها و كاربردها
مولتي مديا (Multimedia) كه مي توان آن را به واژه چند رسانه اي ترجمه كرد، عبارتست از انتقال اطلاعات از طريق چند رسانه در كنار يكديگر، براي ارائه يك پيام به عبارتي تاثيرگذاري همزمان دو يا چند رسانه بر روي يك شخص ، براي رسيدن به يك هدف خاص ، مولتي مديا ناميده مي شود .
اين رسانه ها مي توانند شامل انواع داده ها مانند متن ، صدا، گرافيك ، انيميشن ، تصاوير ثابت و متحرك و ... باشند كه توسط تكنولوژي ارتباطات و كامپيوتر، كنترل مي شوند .
براي درك بهتر مولتي مديا، نه تنها نياز به شناخت هر يك از رسانه هاي فوق داريم ، بلكه بايد بدانيم كه اين رسانه ها چگونه به وسيله ابزارها و تكنولوژي هاي كامپيوتري، به هم ارتباط داده شده و مورد استفاده قرار مي گيرند .به همين منظور توضيح مختصري درباره هر يك از رسانه|ها ارايه مي كنيم :
? متن :(Text)
متن مي تواند شامل هر نوشتاري باشد، از يك فهرست مطالب گرفته تا يك رمان كامل ، حتي در برنامه هايي كه جنبه تصويري دارند، ارائه متن به صورت عناوين ، زير نويس ، خلاصه نويسي و يا خودآموز برنامه ، مي تواند نقش كمكي موثري در انتقال مفاهيم داشته باشد .
صدا:
(Audio) صدا شايد يكي از جالبترين اجزاي مولتي مديا باشد .صدا مي تواند شامل صداي انسان ، موسيقي و افكت هاي صدا باشد، چه از منابع زنده ضبط شده باشد و چه به طور الكترونيكي ساخته و پرداخته شده باشد .
? گرافيك :(Graphics)
منشا گرافيك در مولتي مديا همان رسانه هاي سنتي از قبيل رسم ، چاپ نقاشي هاي دستي و يا كامپيوتري است .در حقيقت هر نوع كار هنري روي كاغذ نقشه ، نقشه هاي معماري ، پوسترها، انواع طرح ها و نقاشي ها و ديگر كارهاي مشابه را مي توان به شكل الكترونيكي در مولتي مديا به كار گرفت .
? انيميشن :(Animation)
انيميشن يا نقاشي متحرك در سطح وسيعي ، در مولتي مديا كاربرد دارد، از اشكال سه بعدي روي فيلم گرفته تا تصاوير كامپيوتري .
? تصاوير :(Images)
تصاوير در دو نوع ثابت و متحرك ، مبين واقعي تصويرهاي عكاسي مانند اسلايد، ترانسپارنت و نگاتيو و تصاوير فتوگرافيك متحرك هستند كه توسط دستگاههاي متداول سمعي و بصري مانند دوربين ضبط شده و براي استفاده در مولتي مديا به صورت داده هاي ديجيتالي روي ديسك ها ذخيره مي شوند .
? ساير داده هاي اطلاعاتي از قبيل آمار، جداول ، نمودارها، منحني ها، برگه هاي عملياتي و يادداشت هايي از هر نوع
? انواع مولتي مديا
مولتي مديا را مي توان سيستمي دانست كه توان پردازش حداقل 2 رسانه از رسانه هاي فوق را به صورت همزمان و يكپارچه داشته باشدو يك برنامه مولتي مديا، مجموعه اي گوناگون از منابع سمعي - بصري ، داده ها و دستورات است. همچنين يك سيستم مولتي مديا به دو صورت nonactive وInteractive قابل استفاده است .
در حالت اول، سيستم فقط مي تواند به صورت يكطرفه مورد استفاده قرار گيرد، يعني كاربر تنها مي تواند به صورت يكطرفه از اطلاعات و برنامه هايي كه به كمك رسانه هاي مختلف در اختيار او قرار مي گيرد، استفاده كند .در حالت دوم ، چنانچه سيستم مولتي مديا به يك مركز اطلاع رساني و ديتا متصل شده و با آن هماهنگي داشته باشد، كاربر قادر خواهد بود ارتباطي دو طرفه و متقابل با سيستم داشته باشد و بر روي آن اثر بگذارد و اطلاعات ارائه شده از هر نوع را با توجه به نياز خود تغيير دهد .
با شناخت ماهيت مولتي مديا، مي توان به معمولي ترين سيستم مولتي مديا، يعني تلويزيون اشاره كرد كه براي انتقال اطلاعات از رسانه هايي مانند صوت ، تصوير و متن استفاده مي كند .ليكن سيستمي كه امروزه به عنوان مولتي مديا مورد توجه قراردارد، مولتي مدياي مبتني بر تكنولوژي كامپيوتري است .در مولتي مدياي مبتني بر كامپيوتر، از سيستم ديجيتالي براي انتقال اطلاعات استفاده مي شود و به همين علت داراي مزاياي عمده اي چون خرابي كمتر داده ها، سرعت بالا، كيفيت مطلوب، امكان دستكاري و ايجاد تغييرات در انواع مختلف داده ها مانند صدا، تصوير ، متن و غيره است و همچنين امكان دسترسي به هر قسمت از اطلاعات به راحتي وجود دارد .
با امكانات وسيعي كه تكنولوژي ارتباطات و كامپيوتر، در زمينه هاي دريافت ، انباشت و پردازش داده ها در اختيار مولتي مديا، قرار مي دهد، مي توان به گستردگي قابليتها و كاربردهاي سيستم مولتي مديا، پي برد .
? سخت افزار و نرم افزار
همچنين دو زمينه عمده كاري در مولتي مديا وجود دارد كه شامل بخش سخت افزاري و نرم افزاري است .در بخش سخت افزاري ،طراحان و سازندگان سخت افزارهاي كامپيوتري ، در صدد يافتن روشهاي مناسب تري براي فشرده سازي تصوير، صوت ، متن و ... هستند تا بتوانند حجم اطلاعات انبوه تري را بر روي ديسك ها ذخيره كنند و در عين حال بتوانند كيفيت هر يك از رسانه هاي فوق را افزايش دهند .
از طرف ديگر، همين طراحان و سازندگان تلاش مي كنند تا با كاهش قيمت كامپيوتر و ساير ملزومات مورد نياز مولتي مديا مشتريان بيشتري را به دست آورده و بر رونق كار خود بيافزايند .
در بخش نرم افزاري ، طراحان نرم افزار و برنامه هاي كاربردي ، همزمان با پيشرفتهاي سخت افزاري ، وارد عمل شده و با توجه به نيازهاي مشتريان ، اقدام به طراحي برنامه هاي كاربردي جديد مي كنند.
با توسعه نرم افزاري و سخت افزاري مولتي مديا، كاربردها نيز توسعه مي يابند و هر روز بر شمار كاربران افزوده مي شود .در همين راستا، طراحان و سازندگان سخت افزار و نرم افزار، در صدد توليد برنامه هايي هستند كه بر رويPC هاي معمولي هم قابل اجرا باشند و كامپيوتر بتواند قابليتهاي اصلي خود را در ايجاد سرگرمي و بالا بردن كارآيي حفظ كرده و در عين حال به عنوان يك ابزار نيرومند در اختيار مولتي مديا قرار گيرد .
? معرفي كاربردهاي مولتي مديا
با اتصال سيستم مولتي مديا به مركز اطلاع رساني و بانكهاي اطلاعاتي و ايجاد يك شبكه مولتي مديا، مي توان به كاربردهاي مختلفي دست يافت .شبكه مولتي مديا، كاربردهاي مولتي مديا را از كامپيوترهاي شخصي و ايستگاههاي كاري به سيستم هاي گسترده بسط مي دهد.
به طور كلي كاربردهاي مولتي مديا را مي توان به دو گروه تقسيم كرد -1 :داراي زمان حقيقي يا متقابل مانند كنفرانس ويدئويي -2 داراي زمان غيرحقيقي مانند تصوير و فيلم براساس در خواست .
در زير كاربردهاي متعدد ديگري از مولتي مديا ارايه مي شود كه بسياري از آنها از طريق شبكه مولتي مديا، امكان پذيرند:
? طبابت از راه دو كار از راه دور
? آموزش از راه دور خريد از راه دور
? تبليغات از راه دور فروش از راه دور
? كنفرانس تصويري تلفن تصويري
? پخش فيلم بر اساس درخواست
? پخش اخبار بر اساس درخواست
? انجام كارهاي بانكي در منزل
? تلويزيون كابلي
? سيستم خدمات يكپارچه
? انواع بازيها و سرگرمي ها
? انواع كاربردهاي مهندسي
? انواع ديسك هاي موسيقي
? كتاب زنده
? صحبت كردن و همخواني در خلال يك فيلم يا صوت
? كاربردهاي نظامي
? كاربردهاي هواشناسي و زمين شناسي
كاربردهايي در زمينه جرم شناسي ، انگشت نگاري ، تشخيص هويت و بسياري از كاربردهاي ديگر كه بسته به نياز مشتري و توانايي هاي سيستم مولتي مديا، قابل ارائه است .
هر يك از كاربردهاي ذكر شده به نوبه خود قابل تقسيم به بسياري ازكاربردهاي جزئي تر هستند، مانند آموزش از راه دور كه مي توان برنامه هاي مولتي مدياي بسياري را در مورد آن برشمرد از جمله انواع فرهنگ لغت با تلفظ لغات ، انواع دائره المعارف مصور، انواع برنامه هاي آموزش زبان ، برنامه هاي آموزش دروس مختلف ، كتابهاي زنده كه شامل صوت و تصوير و روخواني متن هستند و....
با توجه به قابليتهاي مولتي مديا و گسترش روز افزون تكنولوژي ارتباطات ، كاربردهاي اين سيستم نيز روز به روز گسترده تر خواهد شد و آنچه كه در زمينه اين كاربردها اهميت زيادي دارد، ايجاد محيط مناسب براي به كارگيري درست و مناسب اين كاربردهاست .
? بررسي ابعاداجتماعي ،اقتصادي ،فرهنگي مولتي مديا
صنعت نوين مولتي مديا، افق روشني را در برابر توليد كنندگان كالا، بخش خدمات ، بخش آموزش و نيز فعاليتهاي اقتصادي گشوده است .در مولتي مديا، اساس بر اين است كه با توجه به نوع مخاطب و نوع ارتباطي كه مورد نظر است ، دو يا چند رسانه را در كنار يكديگر به كار گيرند به طوري كه از تلفيق آنها، نقاط ضعف هر يك با استفاده از نقاط قوت ديگر رسانه ها جبران شود و انتقال مفاهيم ، سريعتر و بهتر انجام گيرد .
در عصر حاضر، توسعه رسانه هاي نوين ، خود به شاخصي از توسعه بدل شده است و هر چه كشوري از رسانه هاي نوين بيشتر و گسترده تر بهره ببرد، خود دليلي بر توسعه يافتگي بيشتر به شمار مي آيد .توزيع اطلاعات نيز همانند توزيع ثروت در بين ملل مختلف به نحوي ناعادلانه صورت مي گيرد در حالي كه اطلاعات ، نقش تعيين كننده اي در روند رشد و توسعه اجتماعي ، اقتصادي ، فرهنگي و سياسي پيدا كرده و بدون دستيابي به اطلاعات انبوه ، سريع و منظم ، نمي توان در هيچ زمينه اي به آينده اميدوار بود .
در بين رسانه هاي نوين ، مولتي مديا به دليل نقش بزرگي كه در عرصه هاي مختلف توسعه ايفا مي كند، مورد توجه كشورهاي جهان قرار گرفته است .تجربه كشورهاي پيشرفته جهان نشان مي دهد كه سرمايه گذاري در اين بخش ، جدا از بازده اقتصادي و ايجاد عرصه اي نوين براي توليد كالا و خدمات ، داراي منافع عظيم اجتماعي نيز هست .برخي از عرصه هايي كه مولتي مديا در آنها به فعاليت گسترده دست زده است ، عبارتند از :
? تبليغات و بازاريابي
با توجه به تنوع روز افزون اقلام و گسترش بازارها، با توسعه شبكه هاي اطلاع رساني به وسيله مولتي مديا، مي توان كليه اطلاعات مربوط به انواع محصولات ، خدمات ، نشريات ، كتب و ... را در اختيار مشتريان قرار داد .تبليغات با كمك شبكه هاي مولتي مديا، به سراسر جهان كشيده خواهد شد و مشتريان ، مي توانند بدون مراجعه حضوري ، از تازه ترين كالاها و خدمات ارائه شده و همچنين كيفيت و قابليتهاي آنها مطلع شوند .همچنين با كمك شبكه هاي فروش از راه دور و خريد از راه دور توسط مولتي مديا، فعاليتهاي بازاريابي و تحويل كالا تسهيل مي شوند.
بدين ترتيب بازاريابي آينده با حضور سيستم هاي مولتي مدياي دو جانبه ، شكل سنتي خود را از دست داده و روابط حرفه اي در تجارت ، دچار تحول ژرف خواهند شد .
? مولتي مديا و خدمات
با كمك مولتي مديا و شبكه هاي اطلاع رساني و خدماتي نظير تهيه بليط هاي مسافرتي ، رزرو محل اقامت ، انجام خريد، انجام امور بانكي ، ارائه خدمات آموزشي ، خدمات بهداشتي و درماني ، خدمات بيمارستان و خدمات بيمه ، گسترش چشمگيري يافته و از رفت و آمدهاي غير ضروري و هزينه بر و همچنين اتلاف زمان ، جلوگيري مي شود .
? تحقيقات علمي
با گسترش مولتي مديا و بانكهاي اطلاعاتي ، انجام تحقيقات در زمينه هاي مختلف علمي و پژوهش ، بسيار سريع و آسان انجام مي گيرد .امروزه كتب و نشريات علمي سخنرانيها، نتايج پژوهشهاي علمي ، مشاهدات علمي و ... در قالب بانكهاي اطلاعاتي مورد استفاده همه علاقمندان در اقصي نقاط جهان قرار مي گيرند .همچنين با بهره گيري از امكان پيشرفته صوتي -تصويري و سيستم هاي كنفرانس تصويري و تلفني مي توان از راه دور به طور همزمان از كنفرانسهاي علمي و مباحثات چند جانبه استفاده كرد كه در نهايت ، منجر به تسهيل كار جويندگان دانش مي شود .
? مولتي مديا و بزرگراه هاي اطلاعاتي
با پيشرفت روز افزون تكنولوژي ارتباطات ، دسترسي به بزرگراههاي اطلاعاتي ، حالت واقعيت به خود گرفته است .با توسعه اين بزرگراهها، نقش مولتي مديا بارزتر شده است .اين بزرگراههاي اطلاعاتي ، به دليل نقش و جايگاهي كه در آينده بازي خواهند كرد، بخش وسيعي از آموزش عمومي ، پرورش افكار و فرهنگ عمومي ، توسعه تجاري و خدماتي و ... را بر عهده خواهند داشت .
بنابراين ، لازم است كه امكان دسترسي به آنها براي همه اقشار وجود داشته باشد تا اثربخشي اجتماعي لازم را داشته باشد و بتواند با تاثير بر فرهنگ عمومي ، جامعه را به سوي ترقي سوق داده و راهگشاي توسعه در ابعاد مختلف باشد .
? مولتي مديا و آموزش
اگر آموزش را به عنوان يكي از مهمترين اركان توسعه فرهنگي ، اقتصادي و اجتماعي به حساب آوريم ، مي توانيم به نقش پراهميت مولتي مديا در اين زمينه پي ببريم .با قابليتهاي فراواني كه مولتي مديا در اختيار قرار مي دهد، به راحتي مي توان آموزش را به دورترين مناطق برد .
از نظر محتواي ، اين آموزشها با توجه به نوع مخاطب ، آموزشهاي عمومي يا آموزشهاي ويژه را در بر مي گيرند .با ايجاد هماهنگي بين شبكه هاي اطلاع رساني و شبكه هاي مولتي مديا، مي توان آموزش را به بهترين وجه در ابعاد مختلف آن ، ارائه داد .استفاده از انواعCD هاي آموزشي ، ارتباط با مراكز آموزشي ، دسترسي سريع به كتابخانه ها و منابع و مراجع علمي ، همه به آموزش از راه دور كمك مي كنند .
? نقش سيستم هاي چند رسانه اي در ارتقاء جايگاه علمي و فني كشور
آموزش در بعد همگاني ، از اركان توسعه پايدار است كه شامل آموزشهاي عمومي و آموزشهاي اختصاصي مي شود .آموزشهاي عمومي باعث افزايش سطح آگاهي عمومي شده و آموزشهاي تخصصي ، منجر به افزايش دانش فني ويژه و افزايش توانمندي هاي تكنولوژيك مي شود .از اين رو، موانع رشد و توسعه آموزش همگاني را مي توان موانعي بر سر راه توسعه در ابعاد مختلف دانست .
پيشرفت و گسترش تكنولوژيهاي ارتباطاتي در دهه هاي اخير، افق هاي جديدي را فراروي برنامه ريزان و دست اندركاران امر آموزش گشوده است .تكنولوژي هاي ارتباطي ، فاصله ها را كوتاه و يا حذف كرده است و مي توان با استفاده از اين امكانات ، كارآيي تكنولوژيك ، شيوه هاي آموزش از راه دور را جايگزين روشهاي سنتي كرد .يكي از مهمترين كاركردهاي سيستم هاي چندرسانه اي در امر آموزش ، روش آموزش از راه دور است .اين سيستم آموزشي ، مزاياي عمده اي دارد كه برخي از آنها عبارتند از :
? كاهش نياز به ايجاد فضاهاي آموزشي و در عين حال توسعه كمي آموزش
? استفاده بهتر از اساتيد و متخصصين هر حرفه
? كاهش هزينه سرانه آموزشي با توجه به استفاده متمركز از امكانات آموزشي
? فراهم كردن شيوه هاي كلاسيك آموزشي با شيوه هاي فراگيرتر
در شيوه هاي آموزش از راه دور به وسيله سيستم هاي چند رسانه اي ، تنوع قابل ملاحظه اي وجود دارد كه بر حسب مورد و با توجه به اهداف آموزش ، مي توان به نوآوري در اين زمينه بهاداد .به عنوان مثال ، موسسات آموزشي مي توانند، با استفاده از خطوط مخابراتي و ياCD ، آموزش را به دورترين نقاط برده و كمترين هزينه را متقبل شوند .از ديگر مزاياي اين نوع آموزش ، كوچك كردن تشكيلات اداري براي امر آموزش است كه به نوبه خود، منجر به اصلاح ساختار اداري ، صرفه جويي در هزينه هاي عمومي و كاهش بودجه مي شود .
در بعد فرهنگي و رشد و توسعه عمومي فرهنگ نيز مي توانيم با استفاده از سيستم هاي چندرسانه اي ، آموزشهاي عمومي و غير كلاسيك را اجرا و پياده سازي كنيم .
? جمع بندي و نتيجه گيري
با توجه به آنچه كه تا به حال در مورد مولتي مديا ارائه شد، مي توانيم به اين نتايج دست يابيم :
? بهره برداري مطلوب از قابليتهاي مولتي مديا، نيازمند خطوط ارتباطي گسترده و توسعه كمي و كيفي شبكه هاي اطلاع رساني است .
? براي بهره برداري مطلوب از قابليتهاي مولتي مديا، زمينه اجتماعي مناسب ، مورد نياز است .
امروزه امكانات سخت افزاري و نرم افزاري مولتي مديا، تا حد قابل قبولي در كشور وجود دارد، ولي مشكل عمده ، عدم شناخت كافي مصرف كنندگان از مزاياي اين سيستم است .
? در حال حاضر گردش اطلاعات در كشور ما به صورت سنتي است كه مشكلات فراواني را به همراه دارد و در بسياري از موسسات ، ادارات ، مراكز خدماتي ، علمي و ... جمع آوري و دسته بندي اطلاعات تحت فرمت هاي مشخص مانند بانك هاي اطلاعاتي ، انجام نمي شود .
حتي شبكه كامپيوتري بزرگي مانند اينترنت در سطح دانشگاهها فعاليت صد در صد ندارد و امكان دسترسي عموم جامعه به اين سرويس ها به علت عدم توسعه آنها در كشور، وجود ندارد .در حالي كه بسياري از كاربردهاي مولتي مديا مانند خريد و فروش از راه دور، طبابت از راه دور نيازمند وجود شبكه هاي اطلاع رساني قوي است .
? توسعه مولتي مديا نيازمند سرمايه گذاري بالايي است و بايد كوشش كرد تا از اين سرمايه ، بهره برداري مناسب و كافي به عمل آيد.
? با اولويت بندي نياز بخشهاي مختلف جامعه به مولتي مديا، به تقسيم درست امكانات موجود كمك كنيم .
مولتي مديا، شكل توسعه يافته اي از ارتباطات صوتي -تصويري است كه با كيفيت قابل رقابت ، با امكان استفاده از آن به عنوان يك ارتباط خوب دو جانبه ميان گيرنده و فرستنده پيام ، راه تازه اي در برابر پيشتازان صنعت ارتباطات گشوده است .بدون ترديد اين عرصه نيز در وهله اول در كشورهايي توسعه خواهد يافت كه خود توسعه يافته اند و مصرف كنندگان آن را بالقوه دارند .اما در دنياي پررقابت و شتابان كنوني ، عدم بهره برداري از تسهيلات فناوري مدرن و به ويژه در زمينه ارتباطات ، منجر به عقب ماندگي مضاعف خواهد شد .
اين نوع نگرش كه كشورهاي در حال توسعه همواره بايد گام قبلي كشورهاي توسعه يافته را بردارند، نگرشي غير واقعي و نادرست است .بايستي از فناوري پيشرفته در جهت الحاق به كاروان علم و توسعه بهره برد .صنعت مولتي مديا، نقش مهمي در سرعت بخشيدن به اين روند بازي مي كند .سرمايه گذاري روي اين صنعت ، تاثيرات جانبي مثبت ديگري نيز در برخواهد داشت كه زمينه توليد و توزيع اطلاعات را فراهم ساخته و نيروهاي متخصص داخلي را از حالت رخوت خارج كرده و فعال مي سازد.
منبع:http://maghaleh.net/article299.html ارسال توسط کاربر محترم سايت : iranianboy