جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
و تغيير در دنياي گرافيک بازي هاDirectX نسخه يازدهم
-(7 Body) 
و تغيير در دنياي گرافيک بازي هاDirectX نسخه يازدهم
Visitor 472
Category: دنياي فن آوري
پس از کش و قوس ها و بدقولي هاي فراوان بالاخره چشم ما به جمال نسخه جديد سيستم عامل مايکروسافت (Windows7) و همراه آن نسخه جديد رابط گرافيکي مايکروسافت براي بازي هاي سه بعدي (DirectX 11) روشن شد!
نسخه دهم اين رابط گرافيکي يعني DirectX 10 به همراه سيستم عامل ويندوز ويستا عرضه شد و قرار بود کارهاي زيادي انجام دهد. اکنون بايد ديد که آيا نسخه جديد مي تواند تغييري در ديدگاه مخاطبان نسبت به اين نرم افزار ايجاد کند يا اينکه نسخه مذکور نيز جهت خالي بودن عريضه ارايه شده است !؟ اين موضوعي است که ما نيز سعي در کشف پاسخ آن داريم:

? کجاي کار DirectX اشتباه از آب درآمد!؟
 

نسخه دهم DirectX به همراه سيستم عامل ويندوز ويستا عرضه شد و اين سيستم عامل نيز با سرعت نور مخالفان بسياري براي خود دست و پا کرد! تنها موفقيت اين نسخه در بازي Far Cry2 بود که در اين نسخه عملکرد بهتري نسبت به نسخه قبلي داشت. بازي Crysis نيز که بيشتر مواقع به عنوان مرجع آزمايش ها به کار مي رود به طور کلي عملکرد بهتري با DirectX 9 دارد و فقط در وب سايت هاي تست سخت افزار با DirectX 10 اجرا مي شود.
به زبان ساده تر اينکه DirectX 10 به شدت با شکست مواجه شد و از عمده ترين دلايل آن زنجير شدن آن به ويندوز ويستا بود و هيچ پاسخ قانع کننده اي براي برتريDirectX 10 نسبت به نسخه قبلي وجود نداشت به جز اينکه تمامي بازي هاي جديد به اجبار هماهنگ با اين نسخه طراحي مي شدند! حتي شرکت Capcom تنها دليل اجراي بازي Resident Evil5 با DirectX 10 را هماهنگي اين نسخه با نرم افزارهاي گرافيکي شرکت nVIDIA عنوان کرد و بيان داشت که از لحاظ تصويري هيچ تفاوتي ميان اجراي اين بازي با نسخه نهم يا دهم DirectX وجود ندارد.

? DirectX 11 چه حرفي براي گفتن دارد؟
 

خوشبختانه نسخه يازدهم با مشخصات و امکانات هيجان انگيزي ارايه شد و علاوه بر آن قرار است به همراه سيستم عاملي در دسترس قرار داشته باشد که در مقايسه با نسخه دهم، منتقدان کمتري در حال سرکوفت زدن به آن هستند! به هر حال زماني که نسخه دهم (که البته نسخه کم ايرادي نيز نبود) به همراه ويندوز ويستا عرضه شد با توجه به عدم استقبال عمومي از اين سيستم عامل نتوانست موفقيتي در جلب نظر کاربران به دست آورد، اما هرچه باشد ويندوز 7 از ابتداي کار با موج مثبت نظريات مواجه شد که اين مسئله کار نسخه يازدهم DirectX را نيز راحت تر مي کند.
در مجموع براي دفاع از برتري نسخه يازدهم مي توان دلايل و مستندات ملموس تري را ارايه کرد، چراکه ليست برتري هاي زيادي براي آن تهيه شده است. برتري ديگر نسخه يازدهم اين است که بر خلاف DirectX 10 اين نسخه پيشينه خود را به فراموشي نسپرده و اصل خويش را فراموش نکرده است و علاوه بر ويندوز 7 قابليت اجرا روي ويندوز ويستا را نيز دارد.

? ارتقا قابليت سخت افزاري به وسيله DirectX 11
 

نکته قابل توجه و هيجان انگيز نسخه يازدهم، ارتقا قابليت هاي سخت افزاري يا به عبارتي استفاده بهينه از قابليت هاي سخت افزاري قطعات است. اين قابليت در قطعات هماهنگ با نسخه يازدهم قرار داده شده است (در حال حاضر تنها در کارت هاي گرافيک سري 5800 رادئون اين قابليت به چشم مي خورد) و مي تواند از مبنا کيفيت تصاوير را به طرز ملموسي بدون نياز به توان پردازشي بالا ارتقا دهد.
اکنون اين قابليت قرار است چه گلي به سر کاربر بزند!؟ خوب ابتدا بايد بدانيد که مدل هاي سه بعدي در بازي ها بر مبناي چندين واحد سه گوشه ساخته مي شوند. اين قابليت اين اشکال ابتدايي را به اصطلاح مي شکند و به چند برابر بيشتر سه گوش هاي کوچکتر تبديل مي کند، بنابراين تصاوير بهتري ظاهر خواهند شد و نياز به کدگذاري هاي پيچيده و بزرگ تري نيز براي اين مدل نيست.
شرکت ATI به همراه اطلاعات کارت هاي جديد سري 5800، تصويري را از بازي Aliens vs. Predator منتشر کرده بود که با استفاده از اين قابليت تصوير دقيق تر، واقعي تر و شبيه تر به افسانه ها به نظر مي آمد.
شرکت ATI مدت هاي مديدي است که از اين قابليت در محصولات خود بهره مي برد، مدتي بسيار زياد که شايد شما هم آن زمان را به خاطر نياوريد! خوشبختانه بايد گفت که سرانجام مايکروسافت نيز اين موضوع را جدي گرفت و در نهايت به صورت مدون در نسخه يازدهم DirectX از آن بهره مي برد. اين موضوع حداقل مي تواند به عنوان يک تغيير چشمگير در کيفيت تصاوير ويديويي به حساب آيد.

? افزايش توان
 

با توجه به افزايش پردازنده هاي چند هسته اي، در حال حاضر نسخه يازدهم مي تواند کاري کند تا از تمام توان هسته هاي پردازنده براي اجراي نرم افزارهاي چندکاناله استفاده شود. همچنين اين نسخه توانايي اين را نيز دارد که براي اجراي نرم افزارهاي به اصطلاح تک کاناله وظيفه اجراي اين نرم افزار و فشار وارده را به جاي يک هسته ميان تمامي هسته ها تقسيم کند و از تمامي آن ها کار بکشد!
همان طور که مي دانيد بازي هاي جديد به شدت به توانايي پردازنده وابسته هستند و کار زيادي از آن مي کشند، بنابراين با بهره گيري از اين قابليت مي توان از تمام توان پردازنده بهره برد و باعث ورود فشار کمتري به پردازنده شد.
کاربران لپ تاپ ها بايد توجه ويژه اي به اين موضوع از خود نشان دهند، زيرا پردازنده هاي چهارهسته اي لپ تاپ ها هنوز به طرز اعجاب انگيزي خوره انرژي هستند و کمي هم جاگيرند. با توجه به توان پردازشي موتورهاي گرافيکي لپ تاپ هاي کنوني و موتورهاي گرافيکي پشت خط مانده که به زودي راهي محصولات جديد مي شوند مي توان اميدوار بود که به همراه اين قابليت شاهد رکوردهاي جديدي در توان پردازش و توان پردازش گرافيکي محصولات جديد اين حوزه باشيم.
به نظر مي رسد نسخه جديد مواردي را نيز از نسخه قبلي يعني DirectX 10.1 به ارث برده است و آن چيزي نيست جز تکنولوژي ضد تصاوير بي کيفيت (پشتيباني اجباري از تکنولوژي anti aliasing). شايد به همراه اين نسخه و در بازي هاي جديد اين موضوع کمي غيرعادي باشد اما در ظاهر اسرار زيادي روي اين مورد است! بايد گفت که فقط کارت هاي Ati Radeon HD سري 3000 از امکانات اين قابليت پشتيباني مي کنند.

? محاسبه مستقيم
 

تغيير ساختار گرافيکي به سمت واحدهاي سايه زني يکپارچه، منتج به بالا رفتن قابل توجه قابليت برنامه ريزي و انعطاف پذيري کارت هاي گرافيکي شد که اين موضوع باعث افزايش توان آن ها در اجراي ساير نرم افزارها به غير از بازي ها نيز مي شد.
شرکت nVIDIA نيز سعي در انجام اين کار در محصولات خود به وسيله تکنولوژي CUDA دارد، که البته اين موضوع را به خوبي نيز به انجام مي رساند. اين تکنولوژي يک ايراد اساسي دارد؛ اين تکنولوژي فقط روي محصولات nVIDIA قابل اجراست. پاسخ مايکروسافت به اين نرم افزار خاصيت محاسبه مستقيم يا همان Direct Computing در DirectX 11 است که اين موضوع به سيستم اجازه مي دهد تا از توان بالاي پردازشي موتورهاي گرافيکي جديد بهره مند شود تا ديگر وظايف خود را با سرعت بيشتري به انجام برساند.
شايد درک اين موضوع و اين قابليت ها در حال حاضر کمي دور از ذهن باشد اما بايد گفت که هر دو غول گرافيکي ATI و nVIDIA در حال اعمال قابليت محاسبه مستقيم روي موتورهاي گرافيکي خود هستند. البته درک اين موضوع زياد مشکل نيست زيرا چيپ هاي گرافيکي موجود به شدت قدرتمند هستند و مجموعه اي توانمند و البته پيچيده سيليکوني به شمار مي روند که مي توانند توان پردازشي سيستم را به شدت ارتقا دهند.
منبع:www.aftabir.com
ارسال توسط کاربر محترم سايت : mohamadaminsh
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image