بررسي روابط تجاري موفق و ناموفق نهايتاً ما را به سمت ليست قواعد کلي و آموزه هاي اساسي زير هدايت مي کند .
1 - پيش از انتخاب شريک موقعيت خود را به خوبي بررسي کرده و جايگاهتان را دريابيد
زمانيکه در کنار ديگران هستيد مواضع خود را معين کنيد . از سوي ديگر مي بايست از مواضع طرف مقابل هم مطلع گرديد . سپس توجه و تمرکز خو را بر روي کليدي ترين مشکلات موجود در کار منعطف نموده و بعد هم گروه هاي متخصصي که در انجام کار مورد نظر تبحر خاص دارند را شناسايي کرده و با آنها ارتباط برقرار کنيد .
2 - بدانيد با چه کسي معامله مي کنيد
همه ي شرکا يکي نيستند بنابراين همه آنها را به يک چشم نگاه نکنيد . يکي از محققان معظم در زمنيه " کار و تجارت " با نام " جان الکينگتون " تئوري جالب و در عين حال کارامدي را در اين زمينه معرفي مي کند . اين فرضيه در زمينه ي گونه شناسي شرکا مطرح مي گردد . او آنها را به گروه هاي کوسه ماهي ، گاو ماهي ، شير دريايي ، و دلفين ها تقسيم بندي مي نمايد . کوسه ها هميشه آماده ي حمله کردن هستند ، آنها به راحتي مي توانند بوي خون و ضعف را از کيلومتر ها دورتر تشخيص دهند . گاو ماهي ها از ترس طرف مقابل سوء استفاده مي کنند تا قدرت و هيبت خود را تحکيم نمايند . شيرهاي دريايي محافظه کار هستند و بيشتر روي مسائلي مانور مي دهند که در مورد آن اطلاعات کافي داشته باشند . دلفين ها با هوش ، خلاق هستند و مي توانند در دفع کوسه ها کمک کنند . نتيجه اي که از نظريه ي فوق مي توان گرفت اين است که کار کردن با برخي از افراد راحت تر از سايرين است . به شما پيشنهاد مي کنيم که تا مي توانيد خودتان را از گروه هاي خطرزا مثل کوسه ها دور نگه داريد .
3 - صبر داشته باشد
اگر مي خواهيد از اين مقاله تنها يک درس بگيريد ما به شما پيشنهاد مي کنيم که همين گزينه را انتخاب کنيد . بناي اعتماد و اطمينان با گذشت زمان شکل مي گيرد . ممکن است سال ها طول بکشد . همانطور که " ديو مک لاين " تحليلگر تجاري معتقد است : " سعي کنيد تا جايي که مي توانيد به روابط بلند مدت خود استحکام بخشيده و آنها را تقويت نماييد " .
4 - از فرهنگ و ارزش هاي طرف مقابل با خبر شويد
طي تحقيقاتي که داشتم به شخصي برخورد کردم که فقط 6 ماه بر روي فرهنگ توده اي خاص کار مي کرد تا نهايتاً تصميم بگيرد که آيا مي تواند با آنها وارد رابطه تجاري بشود يا خير . تفاوت چشمگيري ميان ارگان هايي که تنها به دنبال سود بيشتر هستند و آن دسته اي که فقط در پي افزايش منافع فردي نيستند وجود دارد . شايد براي رسيدن به موفقيت هاي بيشتر لازم باشد به فرهنگ هاي ديگر هم مسلط شويم اما مطمئن باشيد که اين کار نشدني نيست . ما حتي يادگيري زبان هاي ديگر را هم به شما پيشنهاد مي کنيم .
5 - اهداف عملي براي خود برگزينيد
اهداف ميان شرکا بايد با دقت توسعه داده شده و معين گردد . هر دو طرف مي بايست طبق مسائل محيطي به پيشرفت برسند و لزوماً به هسته ي اصلي تجارت نيز مرتبط باشند . در ابتدا راه اهداف دست يافتني کوتاه مدت تعيين کرده ، به آنها برسيد و سپس آنها را گسترش دهيد . هيچ گاه در حضور جمع قول ها و وعده وعيد هايي ندهيد که بعداً نتوانيد به آنها عمل کنيد .
6 - رهبران با قدرت انتخاب کنيد
هر سيستم موفق براي عملي کردن پروژه ها و حفظ روابط با سايرين نياز به يک رهبران اجرايي توانا دارد . براي تثبيت کردن هر چه بيشتر موفقيت ها لازم است مديراني را جهت مواقع بحراني تربيت و آماده سازيد تا در مواقع ضرري به کمک شما بيايند .
7 - بزرگ فکر کنيد اما گام هاي کوچک برداريد
زنجيره اي کردن خدمات و محصولات ايده ي خوبي به شمار مي رود ، اما هدفي نيست که بتوانيد آنرا يک شبه عملي کنيد . برنامه هاي آموزشي شبيه سازي شده ي پرواز موقعيتي را فراهم مي کند که خلبان آماتور بتواند هر گونه حدس و گماني را تست کند ، خود را در شرايط بحراني قرار دهد و به طور کلي راندمان و کيفيت کار خود ارتقا بخشد . در زمينه ي کاري هم پيش از هر چيز بايد اعتماد بوجود آورد و به مرور زمان با آزمايش و امتحان هاي گسترده ، اساس ارتباط وسيع تر براي شراکت را پي ريزي نمود .
8 - کليه ي روابط را هماهنگ کنيد
زماني که نابهنگام به يکي از طرفين احساس غلبه و ظفر دست مي دهد ، حتي بزرگترين روابط شراکتي به سرعت فاسد شده و از بين مي روند . نمي توانيد انتظار داشته باشيد که همانطور که خودتان در مورد مسئله اي خاص مي کنيد ، طرف مقابل هم با ديد شما به قضيه نگاه کند . در مورد هيچ مسئله اي تا زمانيکه به يک منبع موثق دست پيدا نکرده ايد ، صحبت نکنيد . اين امر کمک شايان ذکري در هماهنگ کردن شما با سايرين مي کند .
منبع:persiafun.com ارسال توسط کاربر محترم سايت :sajad2007