هنوز يک سال هم از حضور «لئو اپوتکر» به عنوان مدير عامل HP در اين شرکت نميگذرد، اما يکي از بزرگترين شرکتهاي تکنولوژي جهان هميشه شاهد تغييرات متفاوتي بوده و هست.
در همين چند ماه عدهاي از مديران شرکت با اپوتکر دست همکاري دادهاند و عدهاي ديگر استعفا کردهاند. با اين همه اما مديرعامل جديد استراتژيهاي جديدي را با تمرکز بر سرويسهاي رايانش ابري براي HP در نظر گرفته است.
اين در حالي است که بازار جهاني کامپيوترهاي شخصي روند رشد نزولي را در پيش گرفته است و اين موضوع مهم وحياتي براي اين شرکت بزرگ به حساب ميآيد. حالا HP که سال گذشته شرکت Palm را به خاطر سيستمعامل webOS آن خريد، تحت فشار است و براي آنکه رقبايي مانند Apple، Google و RIM آن را از ميدان تجارت موبايلهاي هوشمند بيرون نرانند بايد يک استراتژي قابل اعتماد و خوب را براي تجارت تبلتهايش ارائه کند.
وال استريت ژورنال به تازگي گفتوگويي را با «لئو اپوتکر» درباره استراتژيهاي آينده او براي HP انجام داده است که آن را در پايين ميخوانيم:
شما در حال کار در يکي از بزرگترين شرکتهاي تکنولوژي جهان هستيد. چند مدت است در اين سمت هستيد و احساس شما نسبت به اين شرکت چيست؟
الان هفت ماه است که در HP هستم. اجازه بدهيد بگويم که HP نه تنها بزرگترين شرکت کامپيوتري جهان، بلکه بزرگترين شرکت تکنولوژي جهان است.
معمولا شرکتهاي بزرگ نميتوانند به اندازه شرکتهاي کوچکتر به رقابت بپردازند و رشد کنند. شما چطور با رقبايتان که در زمينه طراحي و توليد گوشيهاي موبايل و تبلتها فعاليت ميکنند، رقابت ميکنيد؟
به عقيده من تکنولوژي به طور خاص براي رقابت در فضاي تجاري نيست. شما در دنياي تکنولوژي براي ارائه يک خروجي مناسب تجاري براي مشتري فعاليت و تلاش ميکنيد. اين خروجي تنها يک محصول نبوده و در واقع ترکيبي از محصولات و خدمات است. شيوه فعاليت ما هم به اين صورت است. HP تلاش ميکند تا خودش را در راستاي همگرايي تکنولوژيها قرار بدهد. ارائه محصولات و خدمات با کيفيت هدف همه ما در هيات مديره شرکت است و فکر ميکنم اين يک مزيت است.
چند درصد از تجارت شما مربوط به شرکت است و چند درصد مربوط به مصرف کنندگان؟
26 درصد از فعاليتهاي HP متعلق به مصرفکنندگان است و بقيه هم مربوط به فعاليتهاي غير مصرفي است و فکر ميکنم اين نسبت خوبي است.
و شما يک برند مصرفي بزرگ و شناخته شده هم هستيد.
اين يکي ديگر از مزاياي شرکت ماست. در واقع ما هر دو بازار مصرفي و تجاري را داريم و اين به ما اين امکان را ميدهد تا نوآوري ارائه شده براي مصرف کنندگان را در اختيار بخش تجاري هم قرار بدهيم.
اين روزها از گوشه و کنار ميشنويم که شرکتهاي IT با چالشهاي رقابتي جديدي مواجه هستند. به عنوان نمونه حالا ديگر اغلب مديران در شرکتهاي تکنولوژي ترجيح ميدهند يک iPad در اختيار داشته باشند و از محصولات به روز تکنولوژي استفاده کنند. واکنش شما به اين موضوع چيست؟
لازم نيست با اين موضوع مقابله کنيم، کافي است آن را مديريت کنيم. موضوعي که ميگوييد هر روز در حال رخ دادن است؛ اما شما به عنوان يک مدير بايد بتوانيد همه چيز را حفظ کنيد.
همه کارکنان يک شرکت تکنولوژي ميخواهند تا اطلاعات مورد نيازشان در دسترس قرار داشته باشد. ما بايد يک فضاي ايمن را ايجاد کنيم تا آنها بتوانند از اطلاعات در يک فضاي باز، ايمن و راحت استفاده بکنند.
بياييد کمي درباره سيستمعامل webOS صحبت کنيم. شما در اصل يک شرکت سختافزاري هستيد، اما رفتيد و يک سيستمعامل را خريديد. من اين کار را دوست دارم، اما من شنيدهام که شما بوروکراسي سختي داريد و من کنجکاوم که بدانم برنامه شما براي webOS چيست؟
تعبير شما از شرکت ما درست است. ما يک سيستمعامل خوب و برجسته را خريديم. اما چيزي که ميخواهم تکذيب کنم اين است که HP شرکت Palm و webOS را نخريد تا بتواند زودتر در بازار حضور پيدا کند. من سعي کردهام تا webOS را از تشريفات اداري و بوروکراسي شرکت محافظت کنم، حتي اگر به اندازه شما به بوروکراسي HP اعتقاد نداشته باشم. ما از بوروکراسي براي سازماندهي به امور مختلف استفاده ميکنيم. برنامه ما براي webOS اين است که آن را روي موبايلهاي هوشمند و تبلتها ارائه کنيم.
ما پلتفرمي را به عنوان يک سرويس ايجاد ميکنيم تا توليدکنندگان نرمافزار بتوانند از همه ابزاري که دارند براي توليد برنامههاي کاربردي جالب و مناسب استفاده بکنند.
از طرفي ما تصميم داريم که سيستمعامل webOS را روي کامپيوترهاي شخصي هم ارائه کنيم و به اين ترتيب تمام کامپيوترهاي شخصي که ما در آينده به بازار عرضه خواهيم کرد، مبتني بر سيستمعامل webOS خواهند بود.
آيا اين سيستمعامل جايگزين ويندوز ميشود؟
بله به تدريج اين اتفاق ميافتد. اين سيستمعامل همچنين روي هر پرينتر ما که با قيمت بالاي 100 دلار عرضه ميشود هم قرار ميگيرد. با خدمات اينترنتي و تحت وبي که ما ارائه ميکنيم، پرينترها به يک محصول اينترنت خيلي جالب تبديل ميشوند.
اين به معني آن است که شما بر مصرفکنندگان تجاري تمرکز کردهايد. اما مردم سالهاست که عادت دارند نام HP و Dell را با هم بياورند. اما شما حالا بيشتر شبيه به Apple هستيد. اين يک HP کاملا متفاوت است. قرار است چه اتفاقي بيفتد؟
HP بايد متفاوت باشد. ما کارهاي زيادي براي مصرفکنندگانمان انجام ميدهيم و همچنين خدمات خوبي را هم براي مشتريان تجاري خودمان ارائه ميکنيم. انگيزه ما ايجاد دنيايي است که شما در آن هنگامي که مشغول انجام کارهاي شخصي يا اداري با استفاده از محصول ديجيتال شخصي خودتان هستيد، ديگر نيازي به استفاده از يک محصول ديگر نداشته باشيد. همه اين خدمات بايد کنار هم قرار بگيرند.
اين در دنياي تکنولوژي و براي رقباي شما به چه معناست؟
HP و Microsoft شرکاي خوبي هستند، اما تجارت کامپيوترهاي شخصي به سرعت در حال تغيير است. حالا در تجارت کامپيوترهاي شخصي دو جهان متفاوت مصرفکنندگان و جهان غير مصرفکنندگان را داريم. در حالي که دنياي غيرمصرفکنندگان روند رشد بسيار سريعي دارد، دنياي مصرف کنندگان همچنان با روند ثابتي حرکت ميکند.
اگر من الان با يک iPad اينجا نشسته بودم، ميتوانستم کارهاي زيادي انجام بدهم. من فکر ميکنم افرادي که در زمينه نوتبوک و کامپيوترهاي شخصي فعاليت ميکنند حالا به تبلتها فکر ميکنند.
اما من هنوز افرادي را ميبينم که از iPad با يک کيبورد استفاده ميکنند. چرا شما ميخواهيد چنين محصولي را با خود داشته باشيد در حالي که ميتوانيد يک لپتاپ داشته باشيد؟ براي پردازشهاي کامپيوتري سنگين و زياد شما همچنان به يک کامپيوتر شخصي نياز داريد.
پس به ما بگوييد رقباي شما چه شرکتهايي هستند؟
شرکتهاي زيادي هستند که با HP رقابت ميکنند. Apple يکي از آنهاست. اما در زمينه پرينترها ما فقط با Epson رقابت ميکنيم.
شما چيزي درباره Dell نگفتيد!
بله Dell هنوز هم رقيب ماست اما بيشتر در زمينه سهم بازار.
شما بيشتر درباره رقابت با کدام يک از رقبايتان نگرانيد؟
من اصولا درباره رقابت نگراني ندارم، چون فکر ميکنم آنقدر خوب کار ميکنيم که نبايد نگراني از اين بابت داشته باشيم.
منبع:تبيان زنجان ارسال توسط کاربر محترم سايت : mohamadaminsh