ده راهکار اثر بخش براي برند سازي وب سايت ها :
تدوين هدف مشخص
شما بايد يک چشم انداز کاملاً روشن درباره آينده وب سايت خود داشته باشيد و از طريق آن ارتباطات اثربخشي را با بازديدکنندگان برقرار کنيد . پس روشن است که آنها بايد از دليل خود براي بازديد از وب سايت آگاه باشند چرا که زمان برايشان بسيار ارزشمند است .
بنابراين در بيان رسالت وب سايت خود به بازديدکنندگان خساست نکنيد و از طرح معماي بي ارزش در جهت جلب توجه آنها جداً خودداري کنيد . فراموش نکنيد هدف شما ترغيب مصرف کنندگان به برداشت يک تصوير ذهني منحصر از وب سايت تان است و هر چه شما در تثبيت نام وب سايت خود در حرفه اي که در آ ن فعاليت مي کنيد موفق تر باشيد از حاشيه بازديد بيشتري برخوردار خواهيد بود .
تعريف سبک نگارشي معين
بررسي هاي بسياري نشان داده اند که بخش نوشتاري وب سايت ها يکي از مولفه هاي اصلي است که بازديدکنندگان در ارزيابي کيفيت جامع وب سايت ها مدنظر قرار مي دهند .
اگر مي خواهيد در برندسازي وب سايت گام هاي عظيمي برداريد بايد در سبک نوشتاري وب سايت خود ثابت قدم باشيد . سبک نوشتاري شما بايد آنچنان اثرگذار و ثابت باشد که بيننده در تشخيص هر عبارتي از آن در هر کجا به راحتي به اثر وب سايت شما در آنجا پي ببرد .
در اين خصوص توصيه مي شود اگر از بانک مقالات بهره مي جوييد حتماً از مقالات مختلف با نام نويسندگان متفاوت استفاده کنيد .
ترويج شعار سازماني
با استفاده از تگ لاين ها يا شعارهاي سازماني مي توانيد تصوير ذهني اثرگذاري از وب سايت خود در ذهن بازديدکنندگان باقي بگذاريد . در اين خصوص بهتر از شعار سازماني خود در کنار لوگوي وب سايت تان استفاده کنيد .
فراموش نکنيد که اگر شعار سازماني وب سايت خود را در هر ماه تغيير دهيد، بازديدکنندگان در حفظ آن توفيق چنداني نخواهند داشت و در نتيجه تصوير مناسبي از وب سايت شما در ذهن آنها شکل نخواهد گرفت .
اگر مي خواهيد از شعار سازماني استفاده کنيد بهتر است از آن در عنوان تگ وب سايت خود استفاده کنيد چرا که موتورهاي جست وجو در شناسايي وب سايت شما و معرفي آن به جست وجوگران اثربخشي بيشتري خواهند داشت .
تثبيت لوگوي ماندگار
همچون دژهاي قرون وسطايي که با پرچم هايشان معرفي مي شدند وب سايت ها هم با لوگوهايشان شناخته مي شوند .
مطمئن باشيد هر چه براي طراحي بهتر لوگوي خود سرمايه گذاري کنيد ضرر نخواهيد کرد . اهميت لوگو تا آنجاست که به عنوان اولين نقطه جلب توجه بازديدکنندگان مي تواند تصوير مثبتي از وب سايت شما بر ذهن آنها حک کند .
به علاوه زماني که ديگران از مطالب شما در وب سايت خود استفاده مي کنند و از لوگوي شما به عنوان منبع مطالب مذکور نام مي برند در واقع نشان مي دهند که لوگوي شما به تنهايي معرفي کننده وب سايت خودتان حتي در وب سايت هاي ديگر است .
به کارگيري لوگوي نوار نشاني ( Favicon )
حتماً مي دانيد که مدرن ترين مرورگرها در حال حاضر امکان شناسايي لوگوهاي نوار نشاني را فراهم ساخته اند . پس بهتر است از لوگوي خود در ابتداي نوار نشاني به درستي استفاده کنيد .
حتماً بارها اين علامت « Y » را در URL ياهو ديده ايد و با ديدن اين علامت در هر کجا رد پايي از ياهو را جست وجو کرده ايد . بد نيست بدانيد که فاويکون ها در بخش بوک مارک کاربرانتان ذخيره مي شوند و آنها در شناسايي آسان تر وب سايت شما را در بين صدها وب سايت ديگر ياري مي رسانند .
انطباق قالب وب سايت با محتوا
قالب وب سايت شما بايد با محتواي مطالب به کار رفته همخواني داشته باشد . به طور مثال اگر قرار است وب سايت شما به بررسي عملکرد بازارهاي بورس بپردازد ، آيا استفاده از تصاوير گل و گياه در پس زمينه وب سايت تان کار عاقلانه اي است ؟ در اين خصوص بهتر است مخاطبان اصلي خود را انتخاب کنيد .
اگر بيشتر بازديدکنندگان شما از جنس متخصصان و افراد باتجربه هستند ، بهتر است از قالب هاي ثابت ، ساده و تک رنگ استفاده کنيد اما اگر با قشر جوان در ارتباط هستيد ، بايد قالب هاي شادتر و برخوردار از جديدترين فناوري هاي روز را به کار گيريد .
پس به ياد داشته باشد که در طراحي وب سايت خود تنها به زيبايي آن توجه نداشته و بيشتر به دنبال به کارگيري قالب هاي مناسب با حرفه خود باشيد .
استفاده از رنگ هاي ثابت
هميشه قبل از طراحي وب سايت خود، رنگ هاي مورد نياز خود را تعيين کنيد . به ياد داشته باشيد که رنگ ها و طرح ها به راحتي در ذهن بازديدکنندگان جاي مي گيرند ، پس از اين موضوع به نفع خود استفاده کنيد .
شما مي توانيد از رنگ اصلي در آيکون ها ، لوگو ، فاويکون و ديگر بخش هاي اصلي وب سايت خود به درستي بهره گيريد . شما مي توانيد در بيشتر وب سايت ها از رنگ سفيد به عنوان رنگ پس زمينه و از رنگ هاي گرم يا سرد بسته به نوع فعاليت خود و خلقيات اکثريت مخاطبانتان استفاده کنيد .
لازم به ذکر است که رنگ هاي گرم، محرک سيستم عصبي بوده و احساسات را تشديد مي کنند و در نتيجه در جلب توجه اوليه بسيار اثرگذار هستند ، در حالي که رنگ هاي سرد آثار آرام بخشي بر بازديد کنندگان مي گذارند .
از اين رو توصيه مي شود که از رنگ هاي گرم در وب سايت هاي رستوران هاي زنجيره اي، صنايع غذايي، پوشاک و آژانس هاي خبري و ازرنگ هاي سرد در وب سايت هاي بانک ها ، بيمه ها ، آژانس هاي مسافرتي ، شرکت هاي دارويي ، کشاورزي و خدماتي استفاده شود .
ثبت نام در شبکه هاي اجتماعي
شبکه هاي اجتماعي بر ايجاد ارتباط آنلاين در بين افراد که علايق و فعاليت هاي مشترک دارند، متمرکزند . اين وب سايت ها از سوي ميليون ها نفر مورد بازديد قرار مي گيرند و در حال حاضر به بخش جدانشدني زندگي روزمره اين افراد تبديل شده اند .
اگر شما سايت خود را وارد اين شبکه ها کنيد ، مطمئناً ارزش نام تجاري شما دو چندان خواهد شد .
تبليغات در راستاي برندسازي
اگر برندسازي آسان بود ، شرکت هاي بزرگ در سرتاسر جهان حاضر نمي شدند ميليارد ها دلار به درستي صرف هزينه هاي تبليغاتي سالانه خود کنند .
اگرچه ساختن يک برند بزرگ بدون صرف هزينه هاي تبليغاتي امکانپذير است اما تلاش در جهت ترويج نام وب سايت از طريق تبليغات اثربخش مي تواند در جهت تحقق اين هدف مسير سريع تر و راحت تري را پيش روي شما قرار دهد .
اگر چنانچه از بودجه لازم براي تبليغات برخوردار نيستيد ، بهتر است تنها در شروع کار وب سايت و چند ماه اول راه اندازي به امر تبليغات بپردازيد و بعد از آن با ارتقاي محتوا و به کارگيري روش هاي ارزان به ترويج وب سايت خود ادامه دهيد .
ترويج وب سايت در همه جا
برند سازي از لحاظ روانشناسي به معناي نفوذ در ذهن مصرف کنندگان است . هر چند که در برقراري ارتباط بين شرکت و مشتري، ابزارهاي ترويجي گوناگوني وجود دارد و پرداختن به تمامي آنها در جاي خود ضروري و حائز اهميت است اما بازاريابي اينترنتي که يکي از ارکان اصلي بازاريابي مستقيم است به مهم ترين ابزار ترويج سازمان ها وبنگاه هاي اقتصادي تبديل شده است .
منبع:وفاق ارسال توسط کاربر محترم سايت :sajad2007