امروزه شاهد آغاز به کار مشاغل تجاري کوچک و نوپا در سراسر دنيا هستيم . برخي از آنها به سرعت رشد کرده و پله هاي صعود را پشت سر مي گذارند . اما برخي ديگر از اين مشاغل به دلايل مختلف در آغازين ماههاي شروع به کار ، عليرغم سرمايه گذاري هاي فراوان ورشکست مي شوند . شما جزو کدام دسته هستيد ؟ اگر خواستار رسيدن به موفقيت و دانستن قوانين و تکنيکهاي اين تجارت جهاني هستيد ، 15 راهکار زير را که در همين رابطه تنظيم شده است مطالعه کنيد .
از يک محل تجاري کوچک شروع کنيد !
براي آغاز فعاليت تجاري لازم نيست که حتما مکاني وسيع ، سرمايه اي چند ميليوني و کارمندان زيادي داشته باشيد . نکته قابل توجه در شروع فعاليت شما بازاريابي و معرفي محصول است . بقيه موارد در يک فاصله زماني مداوم مشخص خواهد شد .از سفارشات کوچک و متناسب با بودجه شرکت خودتان کار را آغاز کنيد . در همين مراحل ابتدايي سعي کنيد تا تمام تواناييهاي خود را به اجرا گذاريد و سفارش کالا بگيريد . بجز دو ماه اول که زمان بازاريابي و معرفي شرکت است ، از ماه سوم بايد کالاها را ميان مشتريان و بازارهاي تجاري مختلف توزيع کنيد . به ياد داشته باشيد در آغاز اينکار هميشه مشکلاتي وجود دارد که ممکن است با برآوردهاي شما مغايرت داشته باشد . اگر چنين مسئله اي پيش آمد نگران نشويد و عجولانه تصميم نگيريد . نوسانات بازار برروي کسب و کار همه تاجران و کارآفرينان تاثير معکوس به جاي خواهد گذاشت . بنابراين شما نيز جزيي از اين موج تجاري هستيد. براي رفع اين مشکل پيشنهاد مي کنم حتما با يک مشاور و تاجر کهنه کار و باتجربه مشورت کنيد و راهنماييهاي لازم را از وي دريافت کنيد . اگر درآغاز تجارت با رقيبي سرسخت و کاملا حرفه اي برخورد کرديد سعي کنيد به توليد کالايي بپردازيد که در آن شرکت وجود ندارد يا قيمت و تنوع محصول بيشتري داشته باشيد . بحرحال اين کار با صرف زمان ، ابتکار و خلاقيت هاي يک مدير کارآزموده ميسر مي شود .
اگر شرکت کوچکي داريد ، در عوض بزرگ بينديشيد !
آيا تاکنون به تاثيرات شگرف روانشناسي در تجارت فکرکرده ايد ؟ آيا اساسا انسان مثبت انديشي هستيد و به راهکارها و راهبردهاي روانشناسانه در دنياي تجارت انديشيده ايد؟ و درنهايت آيا انسان خوش بيني هستيد ؟ يا با کوچکترين مشکلي نااميد و عصبي مي شويد ؟ اگر تجارت مي کنيد و مي خواهيد در اين حرفه گامهايي تزلزل ناپذير برداريد به توصيه هاي روانشناسانه و تجربيات من گوش کنيد . نخستين سوالي که تاجران جوان در آغاز اين فعاليت از خود مي پرسند اين پرسش است . چگونه مي توانم با شرکتهاي تجاري ديگر رقابت کنم ؟ هميشه شرکت هاي تجاري کوچک امتيازي برتر نسبت به رقباي تجاري بزرگتر خويش دارند . شايد باوراين مسئله براي شما تعجب آور باشد ولي دقيقا همين طور است . خاصيت خطرپذيري ، پاسخگويي سريع به مسائل و ابهام هاي تجاري وتامين خدمات بيشتر به مشتريان از جمله اقداماتي هستند که درشرکتهاي تجاري کوچک به چشم
مي خورند . مطمئن باشيد که شرکت تجاري کوچک شما بالاترين امتياز را درميان شرکتهاي مناطق ديگر داراست زيرا هم به فکر رقابت با شرکتها و رقباي بزرگتر از خود هستيد و هم آرام آرام و مطمئن در افزايش صادرات خود تلاش مي کنيد.
تنوع محصولات
همانطور که اشاره کرديم تنوع محصولات ، کاهش قيمتها و برچسب هاي متفاوت از ديگر دلايل موفقيت شما در اين حرفه است . همانطور که مي دانيد اين روش کاملا رقابتي و حساس است . به بيان ديگر رقابتي پويا و منصفانه براي بقا در عرصه تجارت ، مهمترين مزيت اينکار اجتناب از تقليد در فروش و ابداع راهکاري مناسب براي رقابت با شرکتهاي تجاري ديگر و رقيبان است ." هر جا که دانش و صنعت با يکديگر متحد شوند محصول و ابداعي نوين خلق مي شود و با اجراي اين تحول در بازارهاي تجاري پديده اي تاريخ ساز و به ياد ماندني شکل مي گيرد ".
نخستين نشانه ها و بازتابهاي موفقيت در تجارت
به ياد داشته باشيد ، شما تجارتي را آغاز کرده ايد که اکنون بازتابهاي گسترده اي ميان شبکه رقيبان منطقه اي و در دراز مدت رقباي جهاني خواهيد داشت . بنابراين سعي کنيد با بهره گيري از تمام انرژي خود در به تحقق رسانيدن اين مهم بکوشيد . بر کيفيت محصولات خود بيفزاييد . اجازه بدهيد نکته قابل تاملي را که استادم سالها پيش برايم تعريف کرد را بازگو کنم . وي گفت : " هيچگاه دومين برخورد تاثير اوليه را ايجاد نخواهد کرد " . برهمين اساس شما نيز سعي کنيد محصولي ارائه دهيد که مشتري با اولين خريد از شرکت شما ، خواستار هميشگي محصولاتتان باشد . البته اين اصل را مي توان در ميان ديگر ويژگيهاي يک مدير و کارمند موفق نيز اعمال کرد . نحوه پوشش ، رفتار ، ارتباط با مشتري و ارائه خدمات پس از فروش از ديگر اقداماتي هستند که در اين راه به شما کمک خواهند کرد . به ياد داشته باشيد حتي در مکالمات تلفني که امروزه اغلب مديران با آن مواجه هستند اين اصل اتفاق مي افتد و صداي شما در پشت تلفن دقيقا بيانگر حالت و وضعيت شما است . و مخاطب دقيقا متوجه مي شود که با چه نوع مديري و چه طرز فکري روبرو خواهد بود . شما در راس هرم مديريت ، وظيفه اي کاملا متفاوت برعهده داريد . شما الگويي تمام عيار براي کارمندان ، مخاطبان و مشتريان هستيد . مشتريان شما تحت تاثير حالات شما قرار مي گيرند و انرژي مثبت و منفي شما به آساني به آنها انتقال داده مي شود . هميشه اين نکته را به خاطر بسپاريد . شما درجايگاه مديري کارآمد و موفق بايد شخصي حرفه اي ، متين و با مهارت هم در زمينه تحصيلي و هم در روند کار و نحوه برخورد با مشتريان باشيد .
اعتبار و شهرت
معمولا در روند تجارت ، اغلب مديران دو نوع اعتباردارند . اعتبار شخصيتي و اعتبار مالي . اعتبار شخصيتي دليل پذيرش شما درميان ديگر رقبا و همکارانتان در عرصه تجارت است . که براثرسالها کار موفق ، اخلاق شايسته و خوش حسابي شما ايجاد شده است . بطوريکه ديگران با شنيدن نام شما از سلامت محصول ، صحت کالا و ارزش آن صد در صد اطمينان مي يابند . اما اعتبار مالي تنها به دليل وجود سرمايه اي است که به واسطه دوران تجارت و عملکردي دوطرفه حاصل شده است . اما براي شما که درآغاز اين راه پرپيچ و خم قرار داريد ، کسب اين دو عاملي بسيار مهم و تاثيرگذار است . چگونه مي توانيد در طول مدتي کوتاه هم در ميان مخاطبان و مشتريان و هم در ميان همکاران به چنين جايگاهي برسيد . بايد به خاطربسپاريد که تمام اين مسائل قابل حل و پيش بيني هستند . اما شما در جايگاه تاجري جوان و تحصيلکرده با سرمايه اي اندک ، بايد به تجربه ، بينش و درکي صحيح از محيط تجارت ، روند داد و ستد و نحوه اجراي اصولي قوانين برخورد با مخاطبان و همکاران و همچنين نوسانات بازارکار داشته باشيد . کيفيت محصولات ، نحوه توزيع کالاها و رفتار با مخاطب کليدهاي طلايي موفقيت شما هستند . هميشه به کيفيت محصولات خود و به روز کردن و ايجاد تغييرات اساسي در نوع و عرضه آنها بينديشيد .
توسعه پايدار
ثبات در تجارت يعني همگام شدن با فن آوري ها و اجراي اقدامات مقتضي در پيشبرد اهداف تجاري . لزوم هميشه درصحنه ماندن ، پويايي ، خلاقيت و بازازيابي است. شما وارد عرصه اي شده ايد که هر روز نوسانات و وقايع جديدي درآن اتفاق مي افتد . بنابراين بايد موازي با هرحرکت تجاري به سوي توسعه و فن آوري هاي نوين گام برداريد . کارآفرينان با آگاهي از اين موضوع و قدرت خطرپذيري و پذيرش عقايد جديد مي دانند که بايد پيوسته محصولات و نوع خدماتشان را تغيير دهند . اساسا يکي از ويژگيهاي بازارهاي تجاري نيز تبديل و نو شدن به اشکال گوناگون است. هميشه کساني دراين عرصه موفق هستند که از تجربيات و مشاوره هاي ديگران بهره گيرند. بنابراين همانطور که مي بينيد دنياي تجارت دانشگاهي بزرگ با تجربياتي کاملا جديد و متفاوت است.
و دراين ميان مشتريان شما هميشه خواستار ديدن پديده هايي کاملا جديد و متفاوت در محصولات هستند. يک مدير موفق ، مانند يک معمار کارآزموده که هرروز از روند پيشرفت ساختمانش مطلع مي شود، بايد براي بقاي شرکتش بطور مداوم بر روند تبادلات تجاري خويش نظارت داشته باشد و پيوسته با علوم و شيوه هاي نوين در عرصه تجارت آشنا باشد و در نحوه توزيع و کيفيت کالاها ، زمان عرضه محصولات و رقابت با رقبا به راهکارهاي جديدي دست يابد.
ارتباط با مشتري !
نکته فوق العاده ظريف و حساسي است که کمتر به آن توجه شده است . اغلب مديران ديدگاهي نظارتي و گذرا نسبت به اين مسئله دارند و از زاويه اي کاملا بالا به آن مي نگرند در صورتي که تمامي نياز يک مدير و شرکتش وابسته به ميزان فروش و جذب مشتري است . يکي از نکات کاملا حساس در روند تجارت ايجاد رابطه با مشتريان است . با مشتريان و مخاطبان خود تبادل افکار داشته باشيد و از نظرات و راهنماييهاي آنان استفاده کنيد . اعتماد مخاطبانتان را جلب کنيد ، کيفيت محصولات را افزايش دهيد ، به طوريکه آنها از خريدشان راضي باشند . شايد بتوان گفت نيمي از فروش اکثر مديران به دليل مشتري مداري ، ايجاد رابطه و اخلاق حرفه اي است . بنابراين اگر به لحاظ موقعيتي ، محل تجاري شما در مکان مناسبي قرار ندارد ، حداقل با اخلاق و کيفيت محصولاتتان مشتريان را جذب کنيد . اين نکته را به خاطر داشته باشيد . راه اندازي مشاغل تجاري بدون يک طرح جامع و کامل و مشتري مداري ، مانند رانندگي در سرزميني ناشناخته بدون داشتن نقشه راهنما است .
طرحي براي موفقيت !
درباره کارآفرينان ذکر اين موضوع الزامي است که داشتن طرح از برنامه هاي بنيادي هر تجارتي است . پيش از هر چيز در اين حرفه اعتماد و تضمين موفقيت طرح هاي تجاري حرف اول را مي زند . کارآفرينان و مجريان طرح هاي تجاري و پروژه هاي کوچک و بلند مدت نيز با آگاهي کامل از روند اين برنامه ها ، مبناي کارشان را براساس صحت طرح ها و سوددهي قرار مي دهند . طرح مناسب شما را در پيشبرد اهدافتان ياري مي کند و به شما ، شرکت و محصولاتتان هويت مي بخشد . همچنين اگر طرح ارائه شده تجاري حساب شده باشد ، اهداف ، ارزيابي ها ، ارزشها ، بقا و ثبات تجارت شما را تضمين خواهد کرد .
بسياري از شرکتهاي تجاري بزرگ با وجود بزرگترين تيمهاي مشاوره و امکانات پيشرفته ، هرساله متحمل ضررهاي جبران ناپذيري مي شوند . شرکت در جلسات هفتگي ، طرحهاي توسعه و بازدهي ، بررسي الگوهاي تجاري و افزايش بازدهي تنها زماني تاثيرگذار خواهد بود که مديرشرکت در بافت جامعه و در ميان مشتريان و کارمندان حضور داشته باشد و از نزديک زواياي مختلف را از آغاز تا پايان بازنگري کند . جلسات طولاني مدت و کلاسهاي آموزشي در جاي خود از ارزش خاصي برخوردارند ، اما مهمترين عامل ايجاد انگيزه و بازنگري مستقيم مدير ازعملکرد اعضايش در هنگام کار است . آنگاه با اتخاذ تصميمات حساب شده و منطقي مي توان تجارت را توسعه بخشيد . ميان کارمندان انگيزه ايجاد کرد و به الگويي جامع و کامل در فروش دست يافت .
براي رسيدن به هر يك از هدفهاي خود مهلتي تعيين كنيد. آنچه بيش از هر چيز با موفقيت و خوشبختي همسويي دارد خوشبيني است. هر موقعيتي را مي توان مثبت تلقي كرد، به شرطي كه آن را به عنوان فرصتي براي رشد و پيشرفت در نظر بگيريم. اگر در هر شخص و در هر شرايطي به دنبال نقاط مثبت باشيد، تقريباً هميشه آن را پيدا خواهيد كرد. كليد موفقيت در اين است كه هدف خود را تعيين كنيد و طوري عمل كنيد كه گويي امكان شكست وجود ندارد و هينطور هم خواهد شد. هر تجربه اي را به يك تجربه آموزنده مبدل كنيد. در هر نااميدي و شكستي، به دنبال درسي با ارزش باشيد. رسيدن به موفقيت، آرزوي مشترك تمام انسانهاست ولي فقط عده محدودي مي توانند لذت رسيدن به اين آرزوي مشترك را بچشند! تنها دليل موفقيت اراده نفوذناپذيراست .
خلاق باشيد !
خلاقيت و پويايي لازمه حرکت و استمرار در روند تجارت است . از فنون و شيوه هاي نوين در محصولاتتان بهره جوييد ، به تغييرات و برنامه ريزي هاي جديد بينديشيد و راهکارهاي مختلف را براي توليد محصولي بهتر با کيفيت مناسب تر امتحان کنيد . از تغييرات تحت عنوان سکوي پرش براي افزايش شايستگي ها ، شهرت و
بهره وري در حرفه تان استفاده کنيد . مطالعات خود را افزايش دهيد ، به کلاسهاي آموزشي برويد و تا حد امکان فنون جديد را در محصولاتتان بکار ببريد . اما لازمه خلاقيت ، ميزان علاقه مندي ، استعداد و مهارت در حرفه مورد نظر است . بي شک مخاطبان نيز همسو با امواج جديد فن آوري هاي مدرن درعرصه علم و صنعت از طرح هاي جديد استقبال خواهند کرد .
با برنامه و منسجم حرکت کنيد !
درجايگاه يک کارآفرين و تاجر موفق بايد اصولي را رعايت کنيد که در آينده تاثيرات بسيار شگرفي در روند تحول تجاري شما به جاي خواهد گذاشت . پيش از هر چيزي بايد به اعتماد به نفس برسيد . از خطرپذيري نهراسيد زيرا خطرپذيري تنها بخش کوچکي در فرايند اين عرصه بزرگ است . تحقيقات مختلف درباره بزرگان اين عرصه حاکي از آن است که انسانهاي موفق اغلب دورانديش و افرادي با تجربه و خلاق بوده اند و با پذيرش خطرات مختلف ، سرمايه خويش را افزايش داده اند . آنها با آگاهي کامل از روند سير صعودي و نزولي مبادلات تجاري ، نه تنها در بازارهاي داخلي ، بلکه با گامي بلندتر درعرصه جهاني نيز با مديريت زمان ، نحوه توزيع کالاها و کيفيت مطلوب به موفقيت هاي چشمگيري دست يافته اند . آنان مرداني خطرپذير و کارآزموده بوده اند ، چنانکه اگر درعرصه تجارت طرح هاي آنها با روند تجاري بازار مطابقت نمي کرد ، قاطعانه طرح تجاري خويش را تغيير مي دادند و تا رسيدن به نتيجه دلخواه اين روند را ادامه مي دادند . به بيان ديگر اصل خلاقيت ، تنوع و بازاريابي را رعايت مي کردند . بگذاريد جمله اي از استادم را که درهمين رابطه است برايتان بازگو کنم . وي گفت : " مردان موفق درهنگام رويارويي با بن بست هاي شغلي مسيرشان را تغيير مي دهند ، اما مردان عجول شغلشان را ". اگر بخواهيم با ديدگاهي منطقي به اين قضيه بنگريم ، به تاثيرات و نتايج تفکر مثبت و روانشناسي شخصيتي و بازتاب آن در رسيدن به موفقيت پي خواهيم برد . بنابراين تاکيد برمطالعه و استفاده از تجربيات افراد کارآزموده و نقش آنان در اين عرصه بطور مداوم به چشم مي خورد . نکته اي که بايد به آن اشاره کرد اصلاح روند تجاري است . تاجر موفق از ميزان فروش به معياري جامع مي رسد و خطاها را کاهش مي دهد با استفاده از مشاوره هاي افراد ديگر معايب کار را مي پوشاند و بر نکات قدرت مي افزايد . آنان مسير موفقيت را مي شناسند و با پيروي از چارچوب هاي منطقي و از پيش تعيين شده در جهت شکوفايي محصولات و توسعه پايدار گام برمي دارند .
سلامت محيط کار
حتما با شنيدن کلمه سلامت به ياد امراض جسمي و پزشک مي افتيد . اما واقعيت چيز ديگري است . منظور ما از سلامت حفظ آرامش رواني و امنيت شغلي است . موضوعي که به دليل پرداخته نشدن به آن در سالهاي اخير باعث به وجود آمدن حاشيه هايي در فضاي اغلب شرکتها و بازارهاي تجاري صنعتي شده است . مدير هر شرکت مسئول حفظ نظم و آرامش محيط کار است . وي با استفاده از ترفندها و فنون رهبري ، بايد فضايي کاملا رقابتي و منسجم ميان کارمندان ايجاد کند و در برابر هرگونه حاشيه پردازي و اخلاق غير حرفه اي ، اقدامي قاطعانه از خود نشان دهد . هميشه توسعه و پيشرفت در محيطي آرام با تحقيقات و مطالعات گروهي و ترغيب افراد ايجاد مي شود . بنابراين همانطور که بايد سلامت جسمي کارمندان مورد توجه قرار گيرد ، سلامت روحي و رواني آنها نيز در محيط کار بايد به دور از هرگونه تشويش و استرس آسوده باشد .
منبع:PowerHomeBiz.Com ارسال توسط کاربر محترم سايت :sajad2007