تغيير کيفيت سطوح و لغزنده شدن آنها مانند سطوح خيس ، يخ زده و... باعث اصطکاک کمتر بين تاير و سطح مسير حرکت شده و در نتيجه با وجود فشار ثابت و پيوسته در سيستم ترمز بدون ABS بر اين سطوح ، منجرب بلوکه شدن سريع تر چرخ ها نسبت به سطوح با اصطکاک بيشتر و انحراف با شدت بيشتر و خط ترمز طولاني تر مي شود . براي جلوگيري از بلوکه شدن چرخ ها و ايجاد ترمز گيري ، پايداري و کنترل بهتر ( ABS ( Anti lock breake system يا همان سيستم ضد بلوکه ترمز طراحي و امروزه به صورت يک استاندارد ايمني بر روي خودرو ها نصب مي شود . ABS با کنترل در فشار هيدروليک ترمز و قطع و وصل کردن آن باعث ارتباط و يا قطع شدن ارتباط بين لنت ترمز و ديسک به صورت پيا پي به هدف جلو گيري از بلوکه شدن چرخ مي شود ، کاربرد ABS در سطوح لغزنده و سرعت هاي زياد به طور چشم گيري بيشتر مي شود . رانندگاني که تجربه ي ترمز گيري در فعال شدن ABS را ندارند با شنيدن صداي قطع و وصل شدن ارتباط لنت و ديسک ترمز و ورود اين صدا به داخل کابين و لرزش پدال در زير پايشان احساس شکستگي و خرد شدن قطعات ترمز به آنها دست داده و فشار روي پدال ترمز را کم مي کنند . در نظر داشته باشيد روش ترمز گيري صحيح با ABS فشردن پدال کلاج تا انتها و به طور هم زمان فشردن پدال ترمز به صورت مداوم مي باشد ، همچنين در زمان ترمز گيري فرمان دادن به جهت هدايت خودرو به مناسب ترين مسير . سلامت سيستم ABS با وجود لامپ زرد رنگ با نوشته ANTI LOCK و يا ABS در صفحه نمايش گر مشخص مي شود و روشن ماندن دائمي آن از نشانه هاي نقص در اين سيستم مي باشد . امروزه سيستم هاي کمکي و تقويت کننده مکانيکي و الکترونيکي براي ارتقاء و هر چه بهتر کردن عملکرد ترمز به کمک رانندگان آمده و با اندک فشار بر روي پدال فعال و بهترين نتيجه را در اختيار راننده مي گذارد . در خودرو هاي با گيربکس اتومات نيز در صورت فعال شدن ترمز کمکي و احساس اضطرار به تناسب سرعت و شرايط ترمز گيري گيربکس نيز از دنده هاي خود کم کرده و با ايجاد مقاوت در چرخش چرخ ها به عمليات ترمز گيري کمک مي کند ( سيستم ايمني سفارشي در گيربکس هاي اتومات ) . ABS با وجود سنسورهاي مختلف ميزان چرخش چرخ ها و سرعت خودرو و همين طور شتاب در محورهاي طولي و عرضي را محاسبه و به واحد پردازش ECU ( electronic control unit ) به طور دائمي فرستاده و در هنگام ترمز گيري در صورت تغيير داده ها از سمت سنسور ها به ABS ، ECU فعا ل شده و بر حسب اين داده ها و مقاومت چرخ ها ميزان فشار ترمز گيري را بر اساس وضعيت چرخ ها ، تنظيم و با قطع و وصل کردن پر سرعت عمليات ترمز گيري در لنت ها و ارتباطشان با ديسک يا کاسه مانع از بلوکه شدن چرخ ها و بر هم خوردن ترمز گيري و فرمان پذيري مي شود .
![ABS چيست و چه مي کند ؟](/userfiles/Article/1390/09/02/nn2841.JPG)
قطعات موجود در ABS عبارتند از : سنسورهاي سرعت چرخ سنسورهاي سرعت چرخ هاي جلو و عقب با آهن رباي دائمي ، کوئل و هسته در مقابل دنده هايي که اطراف روتور قرار گرفته اند هنگام گردش روتور ولتاژ AC را با فرکانس متناسب با سرعت گردش روتور توليد مي کنند . از ولتاژ AC در ECU براي دريافت داده هاي مورد نياز مربوط به سرعت چرخ ها بهره گيري مي شود . سنسور شتاب بهره گيري از سنسور شتاب ، ECU را قادر مي سازد تا مقدار شتاب منفي خودرو را محاسبه کند و به اين ترتيب از شرايط سطح جاده بهتر مطلع شود و به جهت پيش گيري از بلوکه شدن چرخها دقت ترمز گيري افزايش مي يابد ، همچنين به سنسور شتاب حسگر G نيز گفته مي شود. فعال کننده ABS فعال کننده ABS با سيگنال هاي دريافتي از ECU ميزان فشار روغن هيدروليک در هر يک از چرخ ها را به صورتي کنترل کرده که به هر کدام از ترمز ها فشار روغن به صورت مناسبي وارد شود . قطعات مکانيسم ترمز ABS 1 واحد کنترل الکترونيکي : ECU 2 واحد کنترل هيدروليکي : HCU 3 پمپ 4 سيلندر اصلي 5 سلونوئيدها 6 اکومولاتورها 7 حسگر هاي سرعت 8 ساير ادوات ورودي واحد 9 کنترل الکترونيکي
منبع: نمايندگي 1992 ايران خودرو