4 کلمهاي که 25 ميليارد دلار ميارزند (قسمت اول)
![](/images/th1_start.gif) ![](/images/th1_start.gif) ![](/images/th1_start.gif) ![](/images/th1_start.gif) -(2 Body)
|
4 کلمهاي که 25 ميليارد دلار ميارزند (قسمت اول)
Visitor
379
Category:
دنياي فن آوري
سرويسهاي تخفيف كوپني (Couponing) امروزه به طرز غيرقابل باوري در اکوسيستم تجارتهاي اينترنتي محبوب شدهاند. در اين ميان نوع، ويژهاي از سايتهاي فعال در اين حوزه که به ارائه قراردادهاي روزانه(Deal-of-the-day) ميپردازند، کسبوکارهايي عظيم،که در مواردي ارزش آنها به چندين ميليارد دلار هم ميرسد، را به دنبال داشتهاند. گروپان را بايد موفقترين نمونه اين سايتها دانست. کسبوکار اندرو ميسون و همکارانش که قدمتش به سه سال هم نميرسد، اکنون در حال آمادهسازي خود براي عرضه عمومي سهامي (IPO) 25 ميلياردي است.فرض کنيد که رستورانداري در شهر شما تصميم ميگيرد، شنبه هفته بعد تخفيف ويژهاي را براي مشتريان خود در نظر بگيرد. وي براي اعلام عمومي اين امر ميتواند به سايت گروپان مراجعه کرده و با ثبتنام سرويس خود، کار مطلع کردن مشتريان احتمالي را به گروپان بسپارد. سرويس جديد اين شرکت حتي پا را از اين نيز فراتر گذاشته و ميتواند به مشتريان بهينهترين تبليغات را براساس مکان فيزيکي آنان در لحظه ارائه كند. اين برداشتي بسيار ساده از کاري بود که گروپان انجام ميدهد. اما در لايههاي عميقتر اين کسبوکار، مسائل بسيار پيچيدهتر ميشوند.اندرو ميسون و همکارانش قطعاً گروهي بلندپرواز هستند و شايد آرمان آنها براي آينده گروپان کمي غيرواقع بينانه باشد. اما به هر سو، تا همين لحظه نيز آنان از هر پيشبينياي فراتر عمل کردهاند. عملکردي که اگر با همين شتاب به رشد خود ادامه دهد، به اعتقاد گروپان بازار گوگل را در مقابل بازار اين شرکت بسيار کوچک جلوه ميدهد. در يکي از صبحهاي سرد اوايل ماه مارس، اندرو ميسون در گوشه خياباني خارج از دفتر شركت ايستاده بود و در حال بيان نقشهاش براي پايان بخشيدن به يکي از سؤالهايي بود که همواره در طول تاريخ ذهن انسانها را به خود مشغول کرده بود: کجا بايد ناهار خورد؟ ميسون مدير عامل يک شرکت ارائه خدمات تخفيف كوپني(Couponing) ديجيتال با نام گروپان «Groupon» است. گروپان شرکتي تازه تأسيس و بسيار محبوب است که هر روز براي بيش از هفتاد ميليون مشترک در سراسر دنيا ايميل ميفرستد. ميسون از طريق آيفونش به سرويس جديدي به نام Groupon Now لاگين کرده و به صحبت درباره دو دکمه سادهاي ميپردازد که نه تنها ممکن است عادتهاي زمان ناهار افراد دنيا را تغيير دهند، بلکه ميتوانند مکاننگاري بازار چند ميليارد دلاري تجارتهاي محلي را نيز دچار تغيير سازند. اما اين دو دکمه چه چيزهايي هستند؟ آنها دو اصطلاح رايج را شامل ميشوند: «من گرسنهام و حوصلهام سر رفته است.» با اين که ساعت 11 صبح براي صرف ناهار خيلي زود است، ميسون روي دکمه «من گرسنهام» کليک کرده و تلفنش مکان وي را به سرورهاي گروپان منتقل ميکند. به اين ترتيب، فهرستي از رستورانهاي نزديک براي وي به نمايش درميآيد. در آن سوي پلي که روي رودخانه شيکاگو واقع شده، يک رستوران آسيايي با نام Thalia Spice در حال آزمايش کردن سرويس Groupon Now است و به همين دليل غذايي را که قيمتش بيست دلار است، با دوازده دلار به شما ارائه ميدهد. در خيابان شمالي نيز رستوراني با نام Spot Cafe وجود دارد که اعلام ميکند، ميتوانيد غذاي ده دلاري را با شش دلار تهيه کنيد. البته، هر دو رستوران تأکيد ميکنند، اين تخفيفها تنها در ساعات خاصي از روزهايي انتخابي قابل ارائه هستند و اين چيزي است که باعث ميشود گروپان از نگاه ميسون به ترکيبي از Yellow Pageها، بسته کوپن Valpak و دربان مطلع از قيمتي براي ميليونها مصرف کننده تبديل شود. وي ميگويد: «ممکن است در نهايت وضعيت بهگونهاي شود که مردم تنها چيزي را که در گروپان يافتهاند، ميل کنند. جالبتر از اين وقتي است که آنها زمان خوردنشان را نيز مطابق با زمان يافتن غذا در گروپان تنظيم كنند.» اين روزها اندرو ميسون توجه زيادي را دبه خود جلب کرده است. در مدت زماني کمتر از دو سال، نوازنده كيبورد يک گروه راک سابق، توانسته است شركتي را برپا سازد که شايد بتوان گفت سريعترين رشد را در تمام تاريخ داشته است. بله، درست خوانديد! پيش بيني ميشود کسب و کار گروپان در سال 2011 چيزي حدود سه تا چهار ميليارد دلار درآمد برايشان به ارمغان آورد، رقمي که در سال 2010 حدود 750 ميليون دلار بود. آوريل گذشته، گروپان 1,4 ميليارد دلار قيمت گذاري شد. اين رقم در نوامبر به سهميليارد دلار رسيد و دو ماه پس از آن پيشنهاد شش ميليارد دلاري گوگل براي خريد آن رد شد. در ماههاي گذشته، شركت بارها جلسههايي را با بانکداران درباره احتمال عرضه اوليه سهام به صورت عمومي (IPO) برگزار كرده است. کاري که بنا به شنيدههاي نشريه بيزينسويک از افراد دخيل در اين مذاکرات، ميتواند تا 25 ميليارد دلار براي شركت سرمايه به ارمغان آورد. هاوارد شولتز، مدير عامل کنوني استارباکس و عضو سابق هيئت مديره eBay که در فوريه به هيئت مديره گروپان پيوسته و در آن سرمايهگذاري كرده، ميگويد: «استارباکس و eBay در مقايسه با آن چيزي که براي گروپان اتفاق ميافتد، کاملاً شركتهايي ساکن محسوب ميشوند. در حقيقت من تا به حال شاهد چنين پديدهاي نبودهام. آنها درموقعيتي بسيار استثنايي به شکستن کدها پرداختند و به جايگاه کنوني دست يافتند.» ايميلهاي روزانه گروپان ميتوانند در هر زمينهاي از غذا گرفته تا ماساژ براي مشتريان تخفيف ارائه كنند. بهعنوان مثال، مشترياي براي يک درس پرش با چتر نجات صد دلاري، پنجاه دلار پرداخت ميکند. حال گروپان اين پول را با تاجر تقسيم کرده و بين چهل تا پنجاه درصد آن را برميدارد. البته مشتريان اين معاملهها ميدانند که گروپان تنها بازيگر اين حوزه نيست، بلکه فهرست بلندي از سرويسهاي معامله روزانه وجود دارد که هر روز نيز طولش بيشتر ميشود. از شرکتهاي تازه تأسيسي مانند LivingSocial، Tippr، Bloomspot، Scountmob و BuyWithMe گرفته تا شرکتهاي اينترنتي قديميتري مانند سايت نقد Yelp، سلطان رزرو رستوران يعني OpenTable، گوگل، فيسبوک، ياهو و مايکروسافت. همه اين شركتها توانستهاند ضعفي اساسي را که در مدل گروپان سو سو ميزند، کشف كنند: اين کسب و کار بهراحتي قابل کپيکردن است. فناوري درگير در اين کسب و کار پيچيدگي خاصي ندارد؛ شما تنها به يک سري فروشنده نياز داريد که تا جاي ممکن به رستورانها و سالنهاي زيبايي زنگ بزنند. اما مسئله اينجا است که بايد ديد اين کسب و کارهاي محلي تا چه اندازه به گروپان وفادارند. سرويس Groupon Now تلاش فعلي ميسون براي ساختن چيزي است که نتوان به راحتي از روي آن کپيبرداري كرد: يک بازار بزرگ و نقد براي ترافيک رهگذران. ميسون نه تنها ميخواهد زمان غذا خوردن مردم را دچار تغيير سازد، بلکه قصد دارد با نگاهي بلندپروازانهتر گروپان را به برنامه روزانه زندگي مصرف کنندگان و تاجران وارد سازد. وي ميگويد: «ما ميخواهيم مردم هر بار که از در بيرون ميروند به گروپان فکر کنند.» هريولر، يک سرمايهگذار و مشاور گروپان که ميسون را قانع كرد رابط Groupon Now را سادهتر ساخته و به جاي گزينههاي مختلف صرفاً دو دکمه «گرسنه» و «بي حوصله» را در برنامه قرار دهد، در اينباره ميگويد: «اگر ما بتوانيم راه را درست طي کنيم، بازار گوگل در مقابل آن خيلي کوچک به نظر ميآيد. اين سرويس دقيقاً به سراغ بزرگترين بخش تجارت ايالاتمتحده، يعني تجارتهاي محلي رفته است.» گروپان بخشي از طبقه ششم ساختمان سابق Montgomery Ward را اشغال کرده است. فروشگاه زنجيرهاي سابقي که به همراه ديگر تاجرفعال در شيکاگو، يعني Sears Roebuck در طول قرن نوزدهم و بيستم تعريف جديدي را براي خرده فروشي ارائه كردند. آرون مونتگومري وارد، ممکن است ديگر قادر به شناسايي ساختماني که در سال 1908 آن را بنا كرد نباشد. کارکنان گروپان به صورت بسيار فشردهاي در کنار هم قرار گرفتهاند. نقاشيها و کارتونها بيشتر ديوارها و وايت بردها را پوشانده است. قفسهها با کارتنهاي قهوه و شيريني پر شده است. به اين بازار شام، توپهاي آبي يوگا را نيز اضافه کنيد که شركت به هر کارمندي يکي از آنها داده و در بسياري از موارد به عنوان جايگزين صندلي ميز کار از آنها استفاده ميشود. اتاق کنفرانس يا به بيان خود گروپانيها «اتاق جنگ» مکان عرضه Groupon Now است. يک وايت برد با نقشههاي عظيم از شهرهايي که قرار است اهداف اوليه باشند و سياههاي از شماره تاجراني که در هر ناحيه ثبتنام کردهاند، پر شده است. شركت برنامهريزي كرده تا در اوايل آوريل به صورت گسترده سرويس را عرضه كند. قبل از آنکه ميسون به مشهورترين فراهمکننده کوپن در دنيا تبديل شود، رؤيايي به مراتب بلندپروازانهتر در سر داشت: او ميخواست تا به حل سركشترين مشکل جهان کمک کند. ميسون در حال تحصيل در مقطع کارشناسي ارشد سياستگذاري عمومي در دانشگاه شيکاگو بود که تصميم گرفت دانشگاه را رها کرده و The Point را راهاندازي كند. The Point يک شبکه اقدام اشتراکي بود که در آن مردم ميتوانستند صدايشان را ترکيب کرده تا شركتها و مقامات دولتي را راضي به تغيير برخي سياستها كنند؛ به عنوان مثال، درخواست از دولت فدرال براي اعلام روز انتخابات به عنوان يکي از تعطيلات رسمي. اما The Point راه به جايي نبرد. افراد به ندرت در اين جمع شرکت کردند و اهداف اين اعمال مانند دولت و شركتها نيز نسبت به آن توجهي نشان ندادند. اما ايده The Point به نحو احسن در حوزه تجارت محلي پيادهسازي شد. يک شركت ممکن است اهميتي به حرف چند صد آشوبگر ندهد، اما با کمال ميل حاضر خواهد شد تخفيفي پنجاه درصدي ارائه دهد تا مردم براي نخستينبار پايشان را داخل درهاي شركت بگذارند. منبع:http://www.shabakeh-mag.com ارسال توسط کاربر محترم سايت : hasantaleb
|
|
|