جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
بايدهاي اخلاقي در مديريت
-(4 Body) 
بايدهاي اخلاقي در مديريت
Visitor 406
Category: دنياي فن آوري

مقدمه
 

از جمله مواردي که يک مدير را نمونه و موفق و در کارها پيروز مي گرداند و در حوزه مديريت نقش به سزايي ايفا مي کند عنصري است که از آن به عنوان « اخلاق » ياد مي شود. منظور ما از اخلاق ، منش ، روحيه ، شايستگي ، و شخصيت هاي اخلاقي ويژه اي است که همه افراد به ويژه مديران و مسئولان بايد آن را احراز نمايند.
موضوع اخلاق مديريت عبارت است از : انسان مدبري که فضائلي همچون : پايداري ، سعه صدر ، صبر ، مشورت ، فروتني ، حسن خلق و راستگويي و امانتداري و ...که هرچند براي همه ي انسان ها، در همه شرايط زندگي خوب و بايسته است لکن براي مديران و مسئولان خوب تر و پسنديده تر است .
پيامبر گرامي اسلام حضرت محمد صلي الله عليه و آله مي فرمايند : « عدالت نيک است ولي براي زمامداران نيک تر است،سخاوت نيک است ولي براي اغنياء نيکوتر است ، صبر نيک است ولي براي فقرا نيکوتر است ، توبه نيک است ولي براي جوان نيکوتر است ،شرم نيک است ولي براي زنان نيکوتر است » (1)
يکي از اين رابطه ها ، مناسبت ها و موقعيت هاي مهم زندگي انسان ها ، موقعيت « مديريت و مسئوليت » است بدين لحاظ ، توفيق درانجام وظايف و رسالت هاي آن ، نيازمند اخلاق ويژه است ، بنابراين در تعريف اخلاق مديريت بايد گفت : « اخلاق مديريت عبارت است از ملکات نفساني انسان ، از آن جهت که اداره ي امور جمعي از انسان ها را در نيل به اهداف معين ، عهده دار است »(2)
دراين تحقيق سعي شده است تا به استناد آيات قرآن کريم و رواياتي از سيره و سنت نبوي و خاندان مطهرش بعضي ازبايد ها و نبايد اخلاقي در مديريت و مسئوليت را مرور نمائيم ، اميد است همه ما بتوانيم اموري را که ياد آور مي شويم در مديريت و مسئوليت هاي فعلي و آينده مد نظر قرار دهيم .

چکيده
در اين مقاله بر آن هستيم که آموزه هاي اخلاقي که يک مدير و مسئول بايد در برابر ديگران و در برابر کارها و مشکلات داشته باشد و مي تواند آن را در کارها موفق گرداند را بيان کنيم ، از قبيل : استقامت و پايداري در برابر مشکلات و سختي ها ، حسن خلق و تواضع در برابر همکاران و مراجعه کننده ، مشورت جهت بهتر اجرا کردن کارها و ...
کليد واژه : مديريت ، مدير ، ابزار ، فضائل ، تواضع ، مشورت ، شورا و ....
 

بايدها و فضائل اخلاقي در مديريت
 

الف : حسن خلق در مديريت
 

يکي از ارکان اساسي سعادت و بهروزي در زندگي مادي و معنوي بشر ، محاسن و مکارم اخلاقي است . در پرتو محاسن اخلاقي و خلقيات حميده ، شور و نشاط به کالبد زندگي دميده شده و زندگي فردي و اجتماعي در مسير تعالي و تکامل قرار گرفته و به کام انسان گوارا مي گردد . تأثير « عامل اخلاقي » در زندگي اقوام و ملت ها و پيروزي و شکست آنها تا جايي است که هرگاه محاسن و مکارم اخلاقي را مايه حيات انساني قلمداد نمائيم مبالغه گويي نکرده ايم .
پايه گذاران نهضت اخلاقي را بايد پيامبران بزرگ خدا دانست . زيرا آنها بودند که در طول تاريخ براي تربيت و سازندگي انسان ها ، ضوابط و اصول اخلاقي را ارائه دادند ، آنها آمدند تا نفوس انسان ها را از رذائل و اخلاق زشت و صفات حيواني پاک و منزه سازند و فضائل و مکارم اخلاق را پرورش دهند . پيامبران آمدند تا به انسان ها درس خود سازي و تهذيب اخلاق را بياموزند و در طريق کنترل و مهار کردن اميال و خواهش هاي نفساني و اخلاق زشت يار و مددکارشان باشند . رسول گرامي صلي الله عليه و آله مي فرمايند : « همانا من براي تکميل والائي هاي اخلاق برانگيخته شده ام»(3)
رسول اکرم صلي الله عليه و آله به عنوان رهبر اسلام ، خوش خويي و حسن خلق را در حد کمال داشت تا جايي که از سوي خداوند مدال « إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظيم‏ »(4) مفتخر گشت .
با تأمل در اين آيه شريفه و اخلاق بسيار نيکوي پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله و جانشينان معصومش در مي يابيم که خوش خويي از ضروريات اخلاق مديريت در اسلام است و هرکسي که بهره بيشتري از آن داشته باشد به نبي مکرم صلي الله عليه و آله نزديکتر است ، چرا که آن حضرت فرمودند : « اشبهکم بي احسنکم اخلاقا »(5)

آثار و برکات حسن خلق در مديريت
 

آراستن قدرت مديريت و مسئوليت به خوش خلقي و مکارم اخلاقي ، کاري مدبرانه است که داراي آثار و برکات فراواني است که در اينجا با استناد به سخنان پيشوايان دين به بخشي از آنها مي پردازيم :
1. حسن خلق همچون دژي پولادين از کيان مديريت صيات مي کند . اميرالمؤمنين علي عليه السلام مي فرمايند : « نيکو سيرتي زينت قدرت و دژ حکومت است »(6)
2. حسن خلق مايه تحکيم روابط اجتماعي بر پايه مهر و محبت مي شود . پيامبر گرامي اسلام صلي الله عليه و آله مي فرمايند : « اخلاق نيک ، دوستي و محبت را تحکيم مي بخشد »(7)
3. خوش خلقي موجب آساني و پيشرفت در کارها است . امام علي عليه السلام مي فرمايند: « کسي که خوشخو باشد ، راه ها ( ي پيشرفت ) برايش آسان مي شود »(8)
4. حسن خلق مايه عزت و سربلندي است ، امام علي عليه السلام مي فرمايند : «چه بسا عزيزي که اخلاق بد ، مايه ذلت او گشته و چه بسا ذليلي که خوش اخلاقي او را به عزت رسانده است »(9)

ريشه هاي خوش خلقي
 

در پيدايش و استمرار نيک خويي و خوش اخلاقي عواملي چند مؤثر مي باشند که از جمله آنها مي توان به « ايمان کامل ، خردمندي و پاک سرشتي » اشاره نمود .

ب : صبر و پايداري مهمترين رمز موفقيت مديران و مسئولان
 

« فَاسْتَقِمْ كَما أُمِرْت‏ »(10)
استقامت کن همانطور که بدان مأموريت يافته اي .
استقامت ، پايداري ، صبر و شکيبايي از مفاهيم ارزشمند اخلاق اسلامي و از عالي ترين و ارزنده ترين صفات انسان و از عوامل مهم رسيدن به موفقيت ، پيروزي ، سعادت و رستگاري است . افرادي که از اين صفت ارزشمند بي بهره اند ، چه بسا کارهاي مهم و مفيدي را با شور و اشتياق آغاز مي کنند ولي پس از برخورد با موانع و مشکلات تاب و توان خود را از دست داده و از ادامه فعاليت منصرف مي شوند و به زودي خود را تسليم شريط و حوادث مي نمايند. ولي کساني که داراي روحيه ي استقامت و پايداري هستند در فراز و نشيب هاي زندگي و در مواجهه با سختي ها ، مصائب ، حوادث و وقايع ، شجاعانه مقاومت نموده تا به اهداف خود نائل گردند .
اصولا فضايل اخلاقي ديگر، بدون استقامت و پايداري ارج و بهايي نخواهد داشت ، زيرا پشتوانه همه آن ها صبر و پايداري است . حضرت علي عليه السلام مي فرمايند : « آدم با حوصله ، پيروزي را به چنگ خواهد آورد ولو بعد از يک زمان طولاني »(11)
صبر و استقامت يکي از شرايط امامت و رهبري است و شخصي که داراي چنيني روحيه و صفتي نباشد، شايسته مقام والاي امامت و ولايت نيست ، قرآن کريم يکي از صفات برجسته پيامبران اولوالعزم را صبر، استقامت و تحمل دشواري ها درراه خدا مي داند و به پيامبر خاتم صلي الله عليه و آله مي فرمايد : «فَاصْبِرْ كَما صَبَرَ أُولُوا الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُل‏»(12) پايداري کن همچنان که پيامبران اولوالعزم پايداري کردند.
مديريت از شئون امامت و رهبري بوده و بدون شک مديران جامعه اسلامي بايد متصف به روحيه مقاومت و پايداري باشند تا بخوبي بتوانند با فراز و نشيب ها و مشکلات و سختي هاي حوزه مديريتي خود مقابله نموده و بر آن فائق آيند .
اگر استقامت و پايداري پيامبران الهي به ويژه پيامبر بزرگوار اسلام صلي الله عليه و آله در مقابل ظلم و ستم قدرت طلبان و زور مداران دنيا طلب و جهالت بدانديشان و کج انديشان و تکذيب، تضعيف ، تمسخر و استهزاء مخالفين نبود ، امروز ديگر نامي از خدا پرستي ، عدل و انصاف و انسانيت و دين مداري وجود نداشت ، اگر پيامبر صلي الله عليه و آله در مقابل اتهاماتي همچون کاهن ، مجنون، شاعر ، ساحر و کذاب متزلزل مي شد و در امر تبليغ دين خدا بي مهري ها را تحمل نمي کرد از اسلام و قرآن خبري نبود.
اگر استقامت و پايداري علماء و مجاهدان راه خدا و صبر و شکيبايي آنان در مقابل شکنجه ، آزار، محروميت ، تبعيد ، زندان و سياه چال هاي مخوف ستمگران و مستکبران عالم نبود ، شايد در عصر نوين عشق به خدا ف قرآن و پيامبران و اولياء الهي جرم نابخشودني بود . اگر دفاع سلحشورانه و مجاهدت و ايثارگري رزمندگان اسلام در طول 8 سال دفاع مقدس و بردباري و استواري و صبر مادران و پدران شهداء و آزادگان و جانبازان نبود ، امروز شاهد مجد و عظمت و سربلندي اسلام و انقلاب اسلامي نبوديم ، اگر قاطعيت و درايت و استقامت حضرت امام خميني (ره) و رهبر فرزانه انقلاب اسلامي و مردم سخت کوش و دلاور کشورمان در مقابل زورگويي ها و زياده خواهي استکبار جهاني نبود،امروز شاهد عزت و استقلال ايران اسلامي نبوديم .
برادران و خواهران گرامي امروز همه ما مأمور به انجام رسالتي هستيم که همه انبياء و ائمه الهي و نبي مکرم اسلام صلي الله عليه و آله بدان مأمور بودند، مأمورت حساس و سختي همچون حفاظت و پاسداري از اسلام و قرآن و ترويج و تبليغ دين خدا و مقابله با توطئه هاي پيچيده دشمنان داخلي و خارجي ، و اين ميسر نيست مگر با تقويت روحيه ي پايداري و استقامت در آحاد امت اسلامي ، همان روحيه اي که از اول بوده و بايد تا آخر باقي بماند تا فتح و نصرت الهي شامل حال ما شود .
مقام معظم رهبري مي فرمايند : « امروز ما احتياج با هستقامت داريم ، ما هم از يک طرف ، جاذبه هاي زندگي رنگارنگ ، دل ها و هوس هاي ما را برمي انگيزد ، در دوران انقلاب ، چقدر آدم ها ديديم که دلها و اعتقادهاي خوبي داشتند ، اما در مقابل راحت طلبي ، شهوت ، قدرت و مقام و تعريف اين و آن و تهديد دشمن طاقت نياوردند به يک طرف لغزيدند و به معارضان و احيانا معاندان راه خدا تبديل شدند. بنابراين ايستادگي لازم است . در مقابل دشمن هم ايستادگي لازم است .دشمن تهديد مي کند، وعده و وعيد مي دهد ..... استقامت کردن در مقابل فريب ها و تهديدهاي دشمن هنر بزرگي است اگر يک ملت اين هنر را داشته باشد ، آن وقت به قلّه مي رسد ، به جايي که ديگر دشمن فايده اي در تهديد نمي بيند و مجبور است با او بسازد يا در مقابل آن تسليم شود »(13)

ج : تواضع و فرتني زينت مديريت و مسئوليت
 

تواضع ، آن شکسته نفسي است که مانع از بهتر دانستن خود از ديگري مي شود.(14) و نيز به معناي آن است که انسان ، خود را از کساني که در جاه و مقام از او پايين ترند ، برتر نداند و نيز به معناي شکسته نفسي و افتادگي امده است که آدمي خود را از ديگران بالاتر نبيند .(15)
يکي از برجستگي هاي اخلاقي که قرآن کريم در وصف بندگان خدا بيان کرده ، رفتار متواضعانه ي آنان است « وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاما »(16) بندگان خداي رحمان کساني هستند که با تواضع روي زمين راه مي روند و چون نادانان خطابشان کنند سخن نرم و مسالمت جويانه گويند.
خداوند بزرگ ، تواضع را در رديف اولين دستورهاي خويش به پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله قرار داده ، مي فرمايد : « وَ أَنْذِرْ عَشيرَتَكَ الْأَقْرَبينَ *وَ اخْفِضْ جَناحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنين‏ »(17) نخست خويشان و نزديکان را از (خدا) بترسان ، آنگاه در برابر هر يک از مؤمنان که از تو پيروي مي کند ، فروتني کن .
انسان هاي متواضع به مثابه درختان پرباري هستند که به هر مقدار که ميوه ي زيادي آورند افتادگي و تواضعشان بيشتر مي شود ، بعنوان مثال پيامبران الهي و ائمه معصومين عليهم السلام که از نظر علم و فضيلت ، سخاوت و شجاعت ، عصمت و عدالت و مجموعه ي خصلت هاي ارزشمند معنوي ، سرآمد همهي انسان هاي جهان مي باشند ، در تواضع و فروتني نيز به همان مقدار ازديگران جلوتر قرار دارند . زندگي پر افتخار پيامبر عظيم الشأن اسلام صلي الله عليه و آله بهترين گواه براين مدعاست ، شخصيتي که از طريق وحي با ذات اقدس حق ارتباط دارد و پيام آور خداوند است ، مديريت و فرماندهي سپاه ، امامت جمعه و جماعت ، مرجع حل و فصل امور ، ملجأ بي پناهان و بسياري از مسئوليت هاي ديگر سياسي و اجتماعي را برعهده داشت ، در همان حال پدري مهربان در خانه ، شوهري دلسوز براي همسر ، همکاري پرتلاش در محيط خانه و همنشيني با صفا با محرومان نيز بود .
در نظام اداري و تشکيلاتي اسلام ، کسي که بعنوان مدير و مسئول در رأس يک مجموعه قرار مي گيرد و از نظر اجتماعي داراي موقعيتي بالا مي باشد ، بايد به همان اندازه فروتني اش بيشتر باشد چنانکه سعدي شيرازي در مورد تواضع اين گونه سروده است :
يکي قطره باران ، ز ابري چکيد
خجل شد ، چو پهناي دريا بديد
که جايي که درياست ، من کيستم
گر او هست ، حقا که من نيستم
چو خود را به چشم حقارت بديد
صدف در کنارش به جان پروريد
سپهرش بجايي رسانيد ، کار
که شد نامور لؤلؤ شاهوار
بلندي از آن يافت ، کو پست شد
در نيستي کوفت ، تا هست شد
تواضع کند هوشمند گزين
نهد شاخ پرميوه ، سر بر زمين .(18)

آثار تواضع
 

برخورد هاي متواضعانه در کل جامعه به ويژه در حوزه هاي مديريتي و مسئوليتي داراي آـثار و فوايد گرانقدر است که مي تواند مدير را در نيل به اهداف مورد نظر يارينمايد .
ما در اينجا با استفاده از سخنان گهربار معصومين عليهم السلام ، تنها به بخشي از برکات تواضع در حوزه مديريت اشاره مي کنيم :
1. تواضع مايه سربلندي و نزول رحمت الهي است ، پيامبر گرامي اسلام صلي الله عليه و آله مي فرمايند : « ان التواضع لايريد العبد الّا رفعه فتواضعوا يرحمکم الله »(19) فروتني جز به سربلندي بنده نيفزايد ، پس تواضع کنيد ، خدايتان شما را رحمت کند.
2. تواضع نردبان شرافت است ، اميرمؤمنان علي عليه السلام مي فرمايند: « التواضع سلم الشرف »(20) فروتني نردبان شرافت و بزرگي است .
3. تواضع محبت آور است ، اميرمؤمنان علي عليه السلام مي فرمايند:« ثمره التواضع المحبه »(21)

د : مشورت ، کليد موفقيت در تصميمات
 

بطور قطع و يقين پيشرفت و توسعه هر جامعه و کشوري منوط به بهره مندي از عقل و خرد جمعي است ، اگر نگاهي اجمالي به علل و عوامل عقب ماندگي کشورهاي توسعه نيافته بيفکنيم ، شايد به جرأت بتوان گفت يکي از علل اصلي آن سلطه انسان هاي مستبد و بي کفايت و عدم بهره برداري از ساز و کار هاي عقل جمعي و مديريت مشورتي است . در آموزه هاي ديني ، پديده ي جماعت و شوري حکايت از واقعيتي عيني دارد که : « مردم در وصرت تشکل جمعي براي تحقق اهداف معقول مي توانند از فهم ، عقل و وجدان يکديگر بهره برداري کنند و هر يک از آنان کتابي گشوده در مقابل ديدگان ديگري باشند ، اجتماع و تفاهم انساني کمترين نتيجه اي که در بر دارد ، آن است که نتيجه تفکررا به تصاعد حسابي و گاه هندسي ارتقاء مي بخشد . اصل شوري ، نعمت بزرگ خداوند براي انسان ها است ، آنان را به خود متکي مي سازد و از داشتن استعدادها و امکانات و نيروهاي سازنده آگاه مي نمايد و ايشان را به اصل تفاهم و ايجاد هماهنگي درزندگي قادر مي نمايد . خداوند يا ابن اصل مشورت ، اثبات مي کند که اين موجود شايستگي زندگي، مستند به عقل و شعور را دارا مي باشد»(22)
خداوند متعال در قرآن کريم شوري را مبناي اصلي سلوک و رفتار متقابل مردم دانسته و آن را يکي از خصائص برجسته ي مؤمنان و در رديف اطاعت از امر خدا و برپاداشتن نماز قرار داده است ، تا بدين ترتيب راه خيره سري ، خود محوري و استبداد بر روي افراد بسته شود و با تعامل افکار و تضارب انديشه ها هم زمينه ي تفاهم و ايجاد امنيت خاطر بين افراد فراهم آيد و هم اين که بهترين و مناسب ترين تدبير اتخاذ گردد .
حتي پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله عليرغم داشتن مراتب مطلق عقل و انديشه و متکي بودن به وحي الهي ، موظف به مشورت با اطرافيان خود گرديده است تا بدين صورت ساير زمامداران و مديران و مسئولان به مقام شامخ او تأسي جويند و خشونت ، سخت دلي و استبداد را از ذهن خود بزدايند و رابطه اي توأم با نرمش و عطوفت را با مردم داشته باشند .
در روايت آمده است که : « .... ما رأيت احدا ن الناس اکثر مشوره لاصحابه من رسول الله »(23) هيچ کس را نديدم که با اصحاب خود بيشتر از رسول خدا با اصحابش مشورت کند .
پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله در کليه ي مسائل سياسي ، اجتماعي ، اقتصادي ، نظامي و..... با اصحاب و ياران خود به مشورت مي پرداختند که از جمله مي توان به تشکيل شوراي نظامي بدر ، احد ، تبوک ، فتح مکه و ...... اشاره نمود .
در اهميت شوري و مشورت همين بس که در قرآن سوره اي به نام « شورا » نامگذاري شده است و روايات زيادي از ائمه معصومين عليهم السلام دررابطه با آثار ، اهميت ، جايگاه و ضرورت مشورت بيان گرديده است که در اينجا به تعدادي از آنها اساره مي کنيم :
پيامبر گرامي اسلام صلي الله عليه و آله مي فرمايند: « لايفعلن احدکم امرا حتي يستشير »(24)هرگز هيچ يک از شما کاري انجام ندهد مگر آن که مشورت کند .
حضرت علي عليه السلام مي فرمايند : « لايستغني العاقل عن المشاوره »(25) انسان عاقل هرگز خود را از مشورت بي نياز نمي بيند .
به طور کلي ائمه معصومين عليهم السلام درروايات زيادي شورا را مطمئن ترين پشتيبان دانسته و کاربست آن را براي نيل به بهترين و صحيح ترين راه و جلوگيري از اشتباه و خطا تأکيد نموده و استبداد رأي را موجب هلاکت ، لغزش و عدم سعادت و بهرورزي فرد و جامعه دانسته اند.

ه : سعه صدر ، مهمترين ابزار مديريت
 

مديران و مسئولان در مقام و جايگاه مديريت همانند همهي کارها ، نيازمند به ابزار و وسايلي مي باشند که بايد بواسطه آن ابزار، اعمال مديريت کنند .مديراني که از ابزار و وسايل لازم برخوردار نباشند ، همچون مرغان بي بال و پري هستند که هرگز قادر به پريدن نمي باشند ، يکي از مهمترين و ضروري ترين ابزارهاي اعمال مديريت شرح صدر مي باشد . مولاي متقيان علي عليه السلام مي فرمايند : « آله الرياسه سعه الصدر »(26) ابزار رياست ، سعه صدر است .
علامه طباطبائي مي نويسد : « مراد از شرح صدر پيامبر صلي الله عليه و آله فراخي سينه اوست ، بگونه اي که از يک سو وسعت و توان دريافت وحي و رسالت الهي را داشته باشد و از وسي ديگر ، مصيبت ها ، سختي ها و اذيت در راه خدا را تاب آورد و به عبارت ديگر ، جان مقدس پيامبر صلي الله عليه و آله ، آمادگي کافي براي دريافت فيض الهي را داشته باشد »(27)
از ديدگاه قرآن « شرح صدر » مايه ي هدايت و « ضيق صدر » عامل گمراهي انسان است و خداوند هر کس را که بخواهد هدايت کند سينه اش را براي پذيرش حق گشاده مي سازد و آن کس را که بخواهد گمراه نمايد ، سينه ي جانش را تنگ مي گرداند تا قدرت و توانايي رسيدن به قله کمال را نداشته باشد .« فَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ وَ مَنْ يُرِدْ أَنْ يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقاً حَرَجا .... »(28) پس هر كس را كه خدا بخواهد هدايت كند سينه‏اش براى پذيرش و تسليم شدن وسعت مى‏دهد و هر كه را بخواهد اضلال كند، سينه‏اش را تنگ و تنگتر مى‏كند ....
مدير و مسئولي که شرح صدر نداشته باشد ، هرگز قادر به انجام مسئوليت نيست ، زيرا مديريت توان مخصوص مي خواهد ، تواني که بتواند کارها را در حوزه ي مسئولي بر محور حق هماهنگ سازد و سنگيني هاي ناشي از مديريت او را از پاي در نياورد .

نتيجه گيري
 

از مطالبي که بيان کرديم به اين نتيجه مي رسيم که مدير و مسئولي که در سازمان ها و اداره جات در حال خدمت رساني هستند با توکل بر خدا و استقامت و پايداري مي توانند بسياري از مشکلات اداره يا سازمان مربوطه خود را حل و همچنين با مشورت و شرح صدر در برابر تمام مشکلات پيروز از ميدان به در آيند و با استفاده از حسن خلق در برابر ارباب رجوع مشکلات آنها را در حد توان حل و به آنها آرامش بخشند . ان شاءالله که با توکل بر خداوند هميشه در برابر مشکلات پيروز باشند .

پي‌نوشت‌ها:
 

. نهج الفصاحه ، ترجمه ابوالقاسم پاينده ، چاپ نهم ، ص 434 .
2 . واثقي ، قاسم ، درس هاييي از اخلاق مديريت ، ص 24 .
3 . به نقل از نور الثقلين ، ج 5 ، ص 392 ، انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق .
4. سوره قلم ، آيه 4.
5 . بحارالانوار، ج 71، ص 387.
6 . به نقل از غرر الحکم ، ج 3 ، ص 391 .
7 .بحار الانوار ، ج 77، ص 148.
8 . به نقل از غررالحکم ، ج 5 ، ص 451.
9 . به نقل از سفينه البحار ماده خلق .
10 . سوره هود ، آيه 112.
11 . کل مطلب بر گرفته از ،شعبان آقاجاني ، استقامت رمز موفقيت مران بزرگ ، ص 171 .
12 . سوره احقاف ، آيه 35 .
13 . برگرفته از قسمتي از بيانات مقام معظم رهبري از سايت ايشان .
14 . ملااحمد ، نراقي ، جامع السعادات ، ج 1، ص 394.
15 . علي اصغر ، الهامي نيا ، اخلاق فرماندهي و مديريت ، ص 51 ، بنقل از لغت نامه دهخدا .
16 . سوره ي فرقان، آيه 63.
17 . سوره ي شعرا، آيات 215-214 .
18 . بر گرفته از گلستان سعدي
19 . جامع السعادات ، ج 1 ، ص 396 .
20 . شرح غررالحکم ، ج 1 ، ص 263.
21 . همان ، ص 327.
22 . محمد تقي ف جعفري، شورا ها کتاب نقد ، شماره 8 ، ص 292-298 .
23 . بر گرفته از کتاب شوري در قرآن و حديث ، ص 59 .
24 . طبرسي ، مجمع البيان في تفسير القرآن .
25 . غررالحکم و دررالکلم ص 441 .
26 . شرح نهج البلاغه ، فيض الاسلام ، حکمت 167.
27 . طباطبائي ، محمد حسين ، تفسير الميزان ، ج 2 ، ص 304 .
28 . سوره ي انعام ، آيه 125 .
 

منابع
* قرآن کريم
1. تقوي دامغاني ، سيد رضا ، نگرشي بر مديريت اسلامي ، چاپ سوم ، تهران ، 1380، ص 118 .
2. واثقي ، قاسم ، درس هايي از اخلاق مديريت ، تهران ، 1380، ص 24 .
3. الهامي نيا ، علي اصغر ، سيره اخلاقي - تربيتي امام خميني ، بي جا ، 1381، ص 211 .
4. آقا جاني ، شعبان ، اشتقامت رمز موفقيت مردان بزرگ ، قم ، 1382 ، ص 171.
5. الهامي نيا ، علي اصغر ، اخلاق فرماندهي و مديريت ، بي جا ، بي تا ، ص 51.
6. نرم افزار علوم اسلامي : گنجينه روايات نور.
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image