جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
تبلت؛ بررسي بازار ايران و جهان و پيش بيني آينده
-(13 Body) 
تبلت؛ بررسي بازار ايران و جهان و پيش بيني آينده
Visitor 1771
Category: دنياي فن آوري
دنياي IT جايي است که مخاطبان آن هر روز با پديده اي جديد روبه رو مي شوند، اما اينکه اين پديده نو ظهور بتواند خود را در بازار جاي بيندازد و نظر کاربران را جلب کند نکته اي است که ضامن موفقيت آن مي شود. در اين بين تبلت ها هم از اين قاعده مستثني نيستند، اما از آنجايي که تبلت ها خردسال ترين فرزند خانواده رايانه ها به حساب مي آيند و به شکل جدي بيش از 2 سال سن ندارند طبيعي است که در بازار ايران هنوز جايگاه قابل توجهي را بدست نياورده اند، بدين خاطر sandp تصميم بر آن دارد که اولين تحليل خود از تبلت را بيشتر به معرفي اين محصول و بحث در مورد جايگاه اين محصول در چند سال آينده بپردازد.

تبلت؛ بررسي بازار ايران و جهان و پيش بيني آينده

تبلت چيست؟
 

به رايانه هاي قابل حملي که سيستم ورود اطلاعات آن بوسيله ي صفحه ي لمسي (toch screen) است تبلت گويند. از ويژگي هاي بارز آن مي توان به شکل و سايز منحصر به فرد و ارتباط بيسيم و قابليت اتصال آن به شبکه هاي محلي ياد کرد. همچنين تبلت ها داراي سيستم عامل هاي گوناگوني هستند که بعضي از آنها مانند مانند سيستم اپل (ios) ويا اچ پي (webos) مختص محصول خود آن شرکت هستند، اما اکثر تبلت ها از سيستم عامل هاي ارائه شده توسط شرکت هاي توليد کننده نرم افزار استفاده مي کنند که در اين زمينه مي توان به سيستم windows 7 از ماکروسافت و يا android گوگل اشاره کرد.

تاريخچه:
 

پروژهاي که در سال 1989 در مرکز مطالعات شرکت اپل شروع شد، اولين بار در سال 1993 با نام newton به بازار عرضه شد،اما گام دوم تکميل اين محصول را بايد ازآن شرکت مايکروسافت دانست که در سال 2001 به ارائه سيستم عامل xp با نام تبلت پرداخت.همچنين براي اولين باري بود که نام تبلت به آن اطلاق شد و بايد ريشه ي اين اسم را در شرکت مايکروسافت دانست نه اپل. از ويژگي هاي اين محصول ماکروسافت مي توان به قلم نوري و صفحه لمسي که امکان تايپ دستي را بر روي آن فراهم مي آورد اشاره کرد.
اين مدل را مي توان آغازگر ورود برندهاي ديگر بجز اپل ، ابداع کننده ي در آن زمان منزويش دانست. اما در نهايت سال 2010 را بايد سال ورود باشکوه اپل به بازار تبلت دانست . اتفاقي که هواداران بيشمار اپل مدتها منتظر آن بودند بالاخره در اين سال تحقق يافت و اپل توانست با اقتدار کامل سکان هدايت بازار اين محصول را بار ديگر در دست گيرد.

محاسن و معايب :
 

مزيت تبلت نسبت به نوت بوک و البته نت بوک وزن و سايز آن است که امکان استفاده از آن را در شرايط هاي گوناگوني چون هنگام نشستن بر روي مبل، در حال دراز کشيدن و يا حتي هنگام راه رفتن به راحتي هر چه تمام تر فراهم مي آورد.
اما در مورد معايب اين محصول مي توان به صفحه ي لمسي آن اشاره کرد که علاوه بر آنکه در موقعيت هاي مختلف در معرض آسيب ديده گي قرار دارد امکان تايپ با آن را بسيار دشوارتر از کيبرد هاي سنتي کرده است . همچنين اين دستگاه نسبت به نت بوک ، لپ تاپ و pc ها داراي قدرت پردازش پايين و به تبع امکانات و کاربري کمتري است .

سيستم عامل :
 

همانطور که در بالا اشاره شد اين محصول در بازار خود سيستم عامل هاي(os) گوناگوني مي بيند که مي توان از ios, android,windows به عنوان مطرح ترين ها اشاره کرد.با ورود ipad در سال 2010 که سيتم عامل ويژه اپل (ios) بر آن نصب بود ios توانست با فروش خوبي که در اين محصول داشت به تنهايي بيش از 90 درصد سهم سيستم عامل ها را به خود اختصاص دهد . اما در طي يکسال گذشته شرکت گوگل که به تازه گي توانسته عنوان برترين برند سال 2011 را کسب نمايد بي کار ننشسته و با ارائه ورژن هاي مختلف از آندرويد با نام” هاني کام” توانسته رشد خوبي را در اين زمينه داشته باشد.
موسسه ي آمار و اطلاعات بين المللي (IDC)در آخرين گزارشات خود، سه ماهه ي سوم2010 را با داشتن 93 درصد از آن iOS دانست، اين در حالي است که در اين دوره android حضور قابل توجهي در بازار نداشته است.
اما در سه ماهه آخر 2010 با ورود گلگسي تب سامسونگ که اصلي ترين مجراي عرضه آندرويد به حساب مي آيد توانست 17 درصد بازار را بدست آورد. همچنين xoom Motorola با آنکه از اصلي ترين ارائه دهندگان آندرويد به حساب مي آيد در سه ماهه ي نخست 2011 تنها 3/2 درصد از سهم بازار را کسب کرد، که به عقيده ي برخي کارشناسان اين ميزان شکستي براي Motorola به حساب مي آيد. گرچه همچنان اپل با در اختيار داشتن بيش از 60 در صد همچنان در صدر قرار دارد ولي نسبت به سال گذشته 30 درصد از سهم خود را به گوگل تقديم کرده است.
اما در مقام مقايسه مي توان داشتن طراحي زيبا ، سادگي، قابليت airply و از همه مهم تر ويژگي هاي سخت افزاري مناسب را از ويژگي هاي سيستم عامل اپل دانست و در مقابل سيستم آگاه سازي آسان، مولتي تسکينگ کارآمد،صفحه خانگي مناسب ،ابزار هاي منحصر به فرد دوربين و در نهايت خريد آسان برنامه ها روي مرورگر و بدون نياز به هماهنگ سازي را از عوامل متمايز کننده آندرويد دانست.

تبلت؛ بررسي بازار ايران و جهان و پيش بيني آينده

بازار جهاني فروش تبلت :
 

در حال حاظر اپل با داشتن نزديک به 80 درصد از سهم بازار يکه تاز اين عرصه است. جدي ترين رقيب آي پد يعني گلکسي تنها 4 درصد اين بازار را در اختيار دارد. اما با گسترش و تکميل سيستم عامل گلکسي (آندرويد) که در حال حاضر در زمينه گوشي هاي همراه توانسته سهم قابل توجهي را از اپل بگيرد انتظار مي رود در زمينه تبلت هم اين روند ادامه پيدا کند ودر آينده اي نه چندان دور شاهد گسترش بازار فروش تبلت هاي آندرويدي باشيم.

تبلت؛ بررسي بازار ايران و جهان و پيش بيني آينده

تبلت در ايران :
 

در ايران نيز تبلت عضوي تازه وارد در بازار ITمحسوب مي شود. اما با توجه به موج فراگيري که در سطح جهان ايجاد شده ايران را نيز تحت تاثير قرار داده و در آينده اي نه چندان دور مي توان استقبال خوبي را از تبلت ها شاهد بود.

تبلت؛ بررسي بازار ايران و جهان و پيش بيني آينده

در اولين سنجي صورت گرفته در باشگاه اسپيرو با موضوع شاخص محبوبيت برند در بازار تبلت در هفته سوم مرداد ماه 90 آي پد رهبر بازار تبلت توانسته است با کسب 50 درصد در جايگاه اول قرار گيرد مقامي که گرچه برترين جايگاه است اما شايد از آي پد انتظار کسب درصد ي بيش از اين برود ، ولي از دلايل تفاوت درصد سهم اپل نسبت به بازار جهاني را مي توان مشکلات گمرکي و ورود نه چندان آسان اين برند به بازار و به تبع نداشتن نماينده رسمي و خدمات پس از فروش آن نماينده دانست.
اما سامسونگ برند کره اي که سالهاست با ارائه سبدي نسبتا کامل و با کيفيت در زمينه لوازم الکترونيکي اعم از گوشي هاي موبايل، لوازم خانگي و صوتي و تصويري و خدمات پس از فروش مناسب توانسته اعتماد مشتريان ايراني را جلب کند در زمينه تبلت هم داراي موفقيت نسبي بوده و با کسب 29 درصد در جايگاه دوم اين نظر سنجي قرار گرفته است .
همچنين ايسوس که با ارائه تبلت با قابليت اتصال به کيبرد جانبي اش، مشکل برخي کاربران که برايشان کار با صفحه لمسي دشوار است را آسان نموده توانسته با کسب 18 درصد در جايگاه سوم قرار بگيرد.

آينده تبلت :
 

موسسه تحقيقات و مشاوره اي isuppli در تازه ترين گزارشات خود رشد تبلت در سال 2015 را 1200 درصد اعلام کرد. رهودا الکساندر مدير پژوهشي اين موسسه معتقد است که سه موج باعث گسترش بازار تبلت ها مي شود .موج اول به عرضه ي اي پد و سيل تقاضا براي آن در سال 11-2010 مربوط مي شود. موج دوم مربوط به ورود سيستم عامل آندرويد به عرصه تبلت ها و در نهايت هم موج سوم در سال 2013 منجر به ظهور windows که عاملي اساسي براي ورود تبلت ها به باراز رايانه هاست به وقوع مي پيوندد.
الکساندر فروش تبلت در سال 2010 را 17?4 ميليون دانست وپيش بيني کرد که اين مقدار به 242 ميليون در سال 2015 برسد. همچنين وي معتقد است که در سال 2013 که سيستم عامل هاي ويندوز و لينوکس به کمال خود مي رسد و ديگر شاهد حضور اپل در مقام رهبري بازار تبلت نخواهيم بود مگر آنکه اپل مجددا بازار را با محصول جديد ديگري شگفت زده کند.
همچنين در پيش بيني که توسط کارگروه تخصصي مديريت ومهندسي الکترونيک در امريکا(forrester) منتشر شده است، ميزان سهم رايانه هاي شخصي ، لپ تاپ ، نت بوک و تبلت ها را در بين سالهاي 2008 تا 2015 مورد بررسي قرار داده است. از نکات قابل توجه در اين پژوهش مي توان به کاهش سهم pc ها از 45 در صد به 18 درصد در سال 2015 اشاره کرد که اين ميزان سهم در اختيار تبلت ها قرار خواهد گرفت .
همانطور که در نمودار مشخص است سهم تبلت در سال 2010 تنها 6 درصد بوده است اما در سال 2015 اين رقم به 23 درصد خواهد رسيد. نکته قابل توجه در اين پژوهش ثابت ماندن سهم لپ تاپ و نت بوک ها در بازار است.

تبلت؛ بررسي بازار ايران و جهان و پيش بيني آينده

همانطور که ديديم تبلت پديده اي نو ظهور در عرصه IT قلمداد مي شود .اما در مورد آينده تبلت و نقش آن در بازار IT دو نظريه از سوي کارشناسان اين حوزه مطرح است . نظر اول اين است که آيا اين محصول مي تواند همانند لپ تاپ ها که با ورودشان از سهم بازار pc ها کاسته و با ارائه قابليت هاي آسان تر ي همچون وزن کم، ابعاد کوچک و حمل آسان و… روز به روز آنها را منزوي تر نمايد، تبلت ها هم مي توانند جايگزين لپ تاپ ها گردند. اما عده اي ديگر از کارشناسان بر اين عقيده اند که جنس حضور تبلت ها با انواع پيشين رايانه ها متفاوت است و هيچ گاه نمي توان از آنها چنين انتظاري داشت و بايد پذيرفت که تبلت کالايي است که هيچ گاه نمي تواند کارايي يک رايانه را داشته باشد، بلکه دستگاهي است که تنها برخي از قابليت هاي رايانه را برخوردار خواهد بود.
اما اينکه نظر و پيش بيني کدام دسته از کارشناسان در مورد تبلت ها صحيح است موضوعي است که تنها با گذر زمان مشخص خواهد شد.
شاخص اسپيرو نتيجه آمارگيري هفتگي درباره ميزان محبوبيت موضوعات و اقلام مختلف از اعضاي باشگاه فعالان اسپيرو(S&P) مي باشد.
آراي اعضاي اين باشگاه که متشکل از 2000 واحد فعال در امر توزيع و فروش محصولات رايانه و ارتباطات مي باشد ، به صورت آنلاين در پرتال www.sandp.ir ثبت ، جمع آوري و به صورت نمودارهاي آماري ارائه مي گردد. بدون هرگونه ادعاي مربوط به ميزان جامعيت شاخص ارائه شده، اين آمار به تفکيک تهران و شهرستانها ، نمودارهاي مقايسه اي و تحليل و گزارش مرتبط با هر شاخص و آرشيو شاخص ها در سايتwww.sandp.ir براي دسترسي عموم موجود مي باشد. همچنين شما مي توانيد نظرات و پيشنهادات کارشناسانه خود را از طريق پست الکترونيک info@espeero.com ارسال نماييد.
منبع:http://www.barsam.ir
ارسال توسط کاربر محترم سايت :hasantaleb
User Comments تعداد نظرات کاربران : 1
تبلت هيونداي

ممنون از سايت خوبتون

1392/11/17-15:3

0
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image