فرمت فايلهاي نرمافزار Blender
فرمت اصلي و داخلي اين نرمافزار، Blend است که امکان ذخيرهسازي صحنههاي مختلف در قالب يک فايل را به کاربر ميدهد. درباره اين فرمت، در نظر داشته باشيد، فايلي که با فرمت Blend ايجاد شود، توسط تمام نسخههاي اين نرمافزار (چه قديمي و چه جديد) قابل شناسايي و کار است. از طرفي تمامي اطلاعات مربوط به صحنه، بافتها، صداها، مواد و... در همين فايل ساده ذخيره ميشوند که حجم بسيار اندکي دارد.
پروژههاي معروف ساخته شده با Blender
يکي از رايجترين کارها براي به اصطلاح جا انداختن نرمافزارهاي جديد و معرفي امکانات آنها به کاربران در سراسر دنيا، به خصوص در زمينه طراحي انيميشن و بازي، استفاده از آنها در ساخت پروژههاي گوناگون و معرفي ابزار و امکانات اين نرمافزارها به علاقهمندان است. نرمافزار Blender پس از ورود به بازار، با استقبال به نسبت خوبي از سوي کاربران مواجه شد، اما همواره اين شک و ترديد وجود داشت که اين نرمافزار، بيشتر يک برنامه تفريحي است تا يک برنامه تخصصي که بتوان به کمک آن، پروژههاي قابلقبول توليد کرد. تون روزندال، براي اثبات نادرستي اين ادعا، به همراه تيمي متشکل از طراحان و برنامهنويسان، نسبت به ساخت پروژههاي گوناگوني در ابعاد به نسبت بزرگ اقدام کرد تا با اين کار بتواند تواناييهاي نرمافزار ارزشمند خود را بيشتر از قبل به ديگران نشان دهد. از جمله اين پروژهها ميتوان به انيميشن کوتاه Elephants Dream اشاره کرد (شكل 4).
![Blender را بشناسيم (قسمت دوم)](/userfiles/Article/1390/09/001/58941.JPG)
اين انيميشن کوتاه 9 دقيقهاي، نخستين پروژه تمام عياري بود که به کمک نرمافزار Blender ساخته شد. اين داستان، روايتگر تقابل زندگي انسانها با ماشينها در دنياي به شدت صنعتي آينده بود. اين پروژه با بودجهاي حدود 150 هزار دلار و در عرض هشت ماه ساخته و در 24 مارس سال 2006 بهصورت ويديويي به بازار عرضه شد. فضاي سورئال فيلم و روشهاي به کار گرفته شده در ساخت آن، باعث جلب نظر منتقدان و مردم شد و نتيجه، برنده شدن آن به عنوان بهترين انيميشن کوتاه در جشنواره فيلم سهبعدي اروپا بود. بعد از موفقيت اين انيميشن، تيم طراح Blender تصميم گرفت، با ارتقاي نرمافزار به کمک کاربران و به مدد اپنسورس بودن آن، ساخت پروژهاي بزرگتر را با جزئيات بسيار بيشتري آغاز کند. حاصل کار، ساخت انيميشن Big Buck Bunny بود (شكل5).
![Blender را بشناسيم (قسمت دوم)](/userfiles/Article/1390/09/001/58942.JPG)
شكل 5- انيميشن کوتاه Big Buck Bunny
اين انيميشن کوتاه ده دقيقهاي، براي طرفداران انيميشن در ايران، شناخته شدهتر از ساير محصولات توليد شده با Blender است. اين کار هم که با بودجهاي تقريباً 150هزار دلاري ساخته شد، روايتگر داستان خرگوشي است که براي انتقامگرفتن از سه سنجاب، نقشه جالب و پيچيدهاي طرحريزي ميکند. توجه به جزئيات، يکي از مهمترين نقاط قوت اين انيميشن بود. ايجاد ساختار پوست حيوانات و طراحي دقيق و ظريف کاراکترها، اين انيميشن را به يکي از به يادماندنيترين کارهاي کوتاه تبديل کرد. کاري که در آوريل سال 2008 و پس از هفت ماه کار، به بازار عرضه شد و مورد توجه علاقهمندان به انيميشنهاي کامپيوتري قرار گرفت. بعد از موفقيت اين دو پروژه بزرگ و چندين و چند پروژه کوچک ديگر، کمکم زمان آن رسيده بود تا تواناييهاي Blender در ساخت بازيهاي کامپيوتري به کاربران معرفي شود. به همين دليل، طراحان Blender ، باز هم به سرپرستي آقاي روزندال، نسبت به ساخت يک بازي کامپيوتري اقدام کردند. بازي که تحت عنوان Yo Frankie ! به بازار عرضه شد. اين بازي كه براساس شخصيتها و اتمسفر انيميشن Big Buck Bunny توليد شده است، نخستين بازي توليد شده توسط Blender بود. بهطور كلي طراحي مدلها، انيميشن و طراحي مراحل بازي به کمک نرمافزار Blender انجام شد و موتور بازي داخلي Blender در کنار موتور بازي Crystal 3d و با بهرهگيري از اسکريپتهاي پايتون، محصول نهايي را به بازار ارائه کردند. نکته جالب توجه اين است که از اين بازي دو نسخه وجود دارد. نسخه نخست اين بازي با بهرهگيري از موتوربازي Blender و با زير عنوان A Furry Vendetta به بازار ارائه شد و نسخه ديگري از آن نيز با استفاده از موتوربازي Crystal 3d و با زيرعنوان Furry Funny Frankie منتشر شد. هر دو بازي مراحل و کاراکترهاي يکساني دارند، اما نوع بازي (Game Play) آنها به تابعيت از موتور بازيشان متفاوت است.
جايگاه Blender
Blender از همان ابتدا خود را به عنوان نرمافزاري مطرح کرد، که خلاقيتها و نوآوريهاي فراواني در عرصه گرافيک سهبعدي دارد و آيندهاي روشن در انتظار آن است. آيندهاي که امسال با رونمايي از نسخه جديد، شايد نزديکتر و ملموستر به نظر برسد. استفاده از Blender به هيچ عنوان به معناي بينيازي از استفاده از نرمافزارهايي مانند 3dMax و Maya نيست و بايد در نظر داشت که اين نرمافزار ميتواند به عنوان يک ابزار کمکي، بسياري از کارهايي را که با ساير نرمافزارها نيز قابل انجام است، به شکلي سريعتر و سادهتر به انجام رساند. طراحي بدن انسان يا هماهنگي حرکات لب و دهان با گفتار (LipSink) در نرمافزارهايي مانند 3dMax و ... نيز قابل انجام هستند، اما نرمافزاري مانند Poser ميتواند در خيلي از موارد، کار را براي کاربر راحتتر کند. Blender نيز دقيقاً همين حالت را دارد. کساني که قصد کار در حيطه گرافيک سهبعدي را دارند، ميتوانند در عين به کارگيري نرمافزارهايي مانند 3dMax، از امکانات جانبي Blender و ساير نرمافزارهاي مشابه (Zbrush، Rhinoceros و ...) نيز جهت افزايش سرعت و کيفيت کار خود، بهره گيرند.
منابع:
- www.blender.org
- www.wikipedia.com
- www.imdb.com
ارسال توسط کاربر محترم سايت : hasantaleb