آخرين بخش Reports که در اين دوره آموزشي به آن مي پردازيم، محتوا يا Content است که شما مي توانيد تجزيه و تحليل آمار وب سايت خود را براساس محتوايي که در آن قرار داده ايد، مشاهده کنيد. اين بخش شامل 7 قسمت مي شود که در تصوير زير آنها را مشاهده مي کنيد:
![محتوا (Content)](/userfiles/Article/1390/08/03/77841.JPG)
در اين درس به بخش هاي Events و Adsense نخواهيم پرداخت چون بخش Events براي افرادي که به صورت حرفه اي مي خواهند از گوگل آناليتيکز استفاده کنند کاربرد دارد و بخش Adsense نيز براي کاربران ايراني به دليل عدم استفاده از اين سرويس کاربردي ندارد.
Overview
شايد يکي از واژه هايي که بارها در طول اين دوره آموزشي آن را تکرار کرده ايم، Overview است که در آن شما مي توانيد خلاصه گزارش آن بخش را مشاهده کنيد. در بخش Content نيز اين مورد حاکم است و شما مي توانيد به کمک اين قسمت خلاصه اي از وضعيت Content را مشاهده کنيد.
![محتوا (Content)](/userfiles/Article/1390/08/03/77842.JPG)
تصوير بالا شمايلي کلي از Overview است که با نگاهي کلي مي توان گفت که مخلوطي از Overview بخش هاي Visitors و Traffic Sources هست، اما با اين حال بد نيست که براي محکم کاري بار ديگر اين قسمت را مرور کنيم، هر چند که در درس هاي گذشته در مورد معناي هر کدام از قسمت ها توضيح داده ايم.
اگر از بخش نمودار که بارها در مورد آن صحبت کرده ايم بگذريم، شما با يک سري درصدها و کلمات مواجه هستيد که معناي هر کدام به صورت زير است:
- Pageviews: منظور از Pageviews تعداد کل صفحات نمايش داده شده است.
- Unique Pageviews: عدد مقابل Unique Pageviews به شما تعداد صفحات يکتاي نمايش داده شده را نشان مي دهد.
نکته: تفاوت دو عدد بالا در اين است که در Pageviews اگر يک صفحه 10 بار توسط يک بازديدکننده مشاهده شود، هر 10 بار به عنوان تعداد نمايش محاسبه مي شود اما Uniquie Pageviews اين ده بار نمايش را يک بار فرض مي کند.
- Ave. Time on Page: اين عدد زمان متوسطي را که هر بازديدکننده در يک صفحه از وب سايت شما مي گذراند را نشان مي دهد.
- Bounce Rate: منظور از Bounce Rate درصدي از بازديدکنندگان است که وارد وب سايت شما مي شوند و بدون آنکه تمايلي به ادامه گردش در وب سايت شما داشته باشند، آن را ترک مي کنند. در درس «بازديدها (Visitors)- بخش اول» در اين مورد به صورت مفصل صحبت کرده ايم و مي توانيد به اين درس مراجعه کنيد.
- Exit: درصد نمايش داده شده در مقابل اين کلمه به شما نشان مي دهد که چند درصد از بازديدکنندگان شما از صفحه يا مجموعه اي از صفحات وب سايت شما خارج شده اند. در ادامه در اين مورد به صورت مفصل صحبت خواهيم کرد.
با توجه به اينکه در ايران استفاده از سرويس Adsense گوگل که براي نمايش آگهي در گوگل به کار مي رود، امکانپذير نيست به همين دليل از توضيح Index و AdSense Revenue و AdSense Page Impressions و AdSense Ad Units Viewed خودداري مي کنيم.
اما قسمت ديگري که نمونه اي از آن در درس «منابع ترافيک (Traffic Sources)» نيز وجود دارد و در مورد آن توضيح داده ايم، جدولي است که به کمک گزينه هاي مختلف سمت چپ آن مي توانيد اطلاعات جالبي را در مورد محتواي وب سايت خود بدست آوريد:
![محتوا (Content)](/userfiles/Article/1390/08/03/77843.JPG)
شما با انتخاب گزينه Page مي توانيد ليستي از صفحات پربازديدکننده وب سايت خود را براساس تعداد دفعات بازديد شده را مشاهده کنيد. اهميت اين موضوع در اين است که شما مي توانيد به کمک اين آمار محبوب ترين مطالب وب سايت خود را پيدا کنيد و به صورت دقيق تر بتوانيد برنامه هاي آينده وب سايت خود را برنامه ريزي کنيد.
Page Title نيز دقيقا همان کار گزينه Page را انجام مي دهد با اين تفاوت که شما در حالت Page تنها لينک صفحات برتر را مشاهده مي کنيد اما در حالت Page Title عنوان صفحات همراه با لينک آنها را مشاهده مي کنيد.
اگر شما از جستجوگر گوگل به عنوان جستجوگر وب سايت خود استفاده کنيد، مي توانيد به کمک گزينه Search Term کلمات کليدي برتر که در وب سايت شما جستجو شده است را بدست آوريد. دقت کنيد که اين گزينه زماني براي شما آمار و ارقام را نمايش مي دهد که شما موتور جستجوگر گوگل را به عنوان جستجوگر پيش فرض وب سايت خود تعيين کرده باشيد.
به کمک Event Category شما مي توانيد وضعيت دسته بندي هايي که در گوگل آناليتيکز تعريف کرده ايد را مشاهده کنيد. در اين مورد شما بايد تنظيمات خاصي را انجام بدهيد که براي اطلاعات بيشتر مي توانيد به اين آدرس مراجعه کنيد.
گزينه آخر هم وضعيت صفحات را براساس Adsense نشان مي دهد که به دليل عدم کاربرد آن در ايران، از توضيح آن مي گذريم.
Site Content
اين بخش شامل چهار قسمت است که شما مي توانيد تجزيه تحليل آمار بازديدکنندگان وب سايت خود را براساس محتوايي که در وب سايت تان قرار دارد مشاهده کنيد.
![محتوا (Content)](/userfiles/Article/1390/08/03/77844.JPG)
Pages
شما در اين قسمت مي توانيد وضعيت صفحات وب سايت خود را براساس بيشترين بازديدکننده با جزئيات کامل مشاهده کنيد. قبلا در قسمت Overview نيز در اين مورد صحبت کرده ايم که مي توانيد بار ديگر به اين قسمت مراجعه کنيد.
Content Drilldown
در اين قسمت شما مي توانيد بازديدکنندگان وب سايت خود را براساس دسته بندي صفحات مشاهده کنيد. به عنوان مثال فرض کنيد که شما در وب سايت خود دسته بندي به نام «اطلاعات عمومي» داريد و مي خواهيد ببينيد که اين دسته بندي چقدر بازديدکننده دارد؛ براي اينکار شما مي توانيد به اين قسمت مراجعه کنيد و مشاهده کنيد که هر يک از دسته بندي ها از جمله اطلاعات عمومي چه ميزان بازديدکننده دارد.
دقت کنيد که تفاوت بين اين بخش و Pages در اين است که شما در اين بخش آمار دسته اي از صفحات وب سايت خود را مشاهده مي کنيد اما در Pages شما آمار هر صفحه را به صورت مجزا مشاهده مي کنيد.
Landing Pages
Landing به معناي فرود آمدن و به زمين نشستن است و در اينجا به معناي صفحاتي هستند که بازديدکنندگان وب سايت شما وارد آن صفحه مي شوند. شما در جدولي که در اين بخش به شما نمايش داده مي شود، صفحه هايي که بازديدکنندگان بيشتري به آن وارد شده اند را مي توانيد مشاهده کنيد.
شايد از خودتان سوال کنيد که تفاوت اين قسمت از ديگر قسمت ها مانند Pages در چيست؟
در پاسخ به اين سوال بايد بگوييم که آمار نمايش داده شده در اين قسمت نشان مي دهد که بازديدکنندگان وب سايت شما از طريق کدام صفحه وارد وب سايت شما شده اند و به نوعي صفحات محبوب براساس ورود بازديدکنندگان به آنها نمايش داده مي شود.
Exit Pages
اين گزينه به شما صفحاتي که بازديدکنندگان وب سايت شما از طريق آن وب سايت تان را ترک کرده اند را براساس بيشترين ترک وب سايت نشان مي دهد. اهميت اين امکان گوگل آناليتيکز در اين است که شما به کمک آن مي توانيد صفحاتي که باعث فرار مخاطبان شما شده اند را پيدا کنيد، هر چند که بسته به نوع وب سايت، مي توان تعريف هاي مختلفي از آمار اين صفحه کرد.
Site Speed
يکي از امکاناتي که به تازگي گوگل آناليتيکز آن را فعال کرده است، امکان بررسي سرعت دانلود وب سايت است به طوري که شما مي توانيد به کمک اين گزينه سرعت لود صفحات مختلف وب سايت خود را مشاهده کنيد و ببينيد که کدام صفحه در وب سايت شما سريع لود مي شود و کدام صفحه کند است.
اهميت اين امکان در اين است که شما به کمک آن مي توانيد طراحي وب سايت خود را بهينه کنيد و صفحاتي که به سختي لود مي شوند را پيدا و مشکل آنها را حل کنيد.
اگر دوست داريد که اطلاعات بيشتري در مورد اين امکان جديد گوگل آناليتيکز بدست آوريد، بهتر است به اين آدرس مراجعه کنيد که به صورت کامل هر آنچه را که لازم است در اين مورد بدانيد را توضيح داده شده است.
Site Search
تذکر: اگر شما از جستجوگر گوگل به عنوان جستجوگر وب سايت خود استفاده مي کنيد، اين قسمت براي شما کاربرد دارد، در غير اين صورت مي توانيد اين قسمت را ناديده بگيريد.
![محتوا (Content)](/userfiles/Article/1390/08/03/77845.JPG)
Site Search شامل چهار قسمت است که در اينجا با توجه به اينکه سه قسمت Usage و Search Term و Pages در قسمت Overview آمده است، تنها به توضيح Overview مي پردازيم.
Overview
اين قسمت همانگونه که بارها گفته ايم، خلاصه اي از آن بخش را نشان مي دهد و شما در اينجا به کمک اين بخش مي توانيد خلاصه اي از Site Search را مشاهده کنيد.
نموداري که در اين قسمت مشاهده مي کنيد، به شما وضعيت بازديد از وب سايت شما را براساس جستجوهاي صورت گرفته نشان مي دهد به طوري که شما به کمک اين نمودار مي توانيد به اين نکته پي ببريد که در هر روز چند بار کاربران از جستجو براي گشت و گذار در وب سايت شما استفاده مي کنند.
اما در زير اين نمودار شما کلمات و اعدادي را مشاهده مي کنيد که در اينجا به توضيح آنها مي پردازيم:
- Visits with Search: عدد مقابل اين عبارت به شما ميگويد که چند نفر از بازديدکنندگان وبسايت شما از امکان جستجو در وب سايت شما استفاده کرده اند.
- Total Unique Searches: عدد مقابل اين عبارت تعداد دفعات استفاده از قابليت سرچ وب سايت شما را به صورت يکتا نشان مي دهد. تفاوت اين عدد با Visits with Search در اين است که در اينجا کلمات کليدي يکسان که توسط يک بازديدکننده جستجو شده است، محاسبه نمي شود.
- Results Pageviews/Search: عدد مقابل اين عبارت نسبت تعداد نمايش صفحات نتيجه جستجو به تعداد دفعات استفاده از قابليت سرچ (Total Unique Searches) را نمايش مي دهد.
- % Search Exits: عدد مقابل اين عبارت نسبت تعداد دفعاتي که بازديدکننده در وب سايت شما جستجو مي کند و بلافاصله وب سايت شما را ترک مي کند به تعداد کل بازديدکنندگاني که در وب سايت شما جستجو کرده اند را به صورت درصد نمايش مي دهد. اين درصد به شما کمک مي کند که شما بتوانيد به کمک آن کلمات کليدي که ممکن است براي بازديدکنندگان شما جذاب باشد ولي آنها به نتيجه اي نرسيده اند را پيدا کنيد.
- % Search Refinements: عدد مقابل اين عبارت به شما تعداد دفعاتي که بازديدکنندگان وب سايت شما جستجوهاي پي در پي کرده اند را نشان ميدهد.
- Time after Search: عدد مقابل اين عبارت به شما زماني را که بازديدکنندگان وب سايت شما بعد از جستجو، در وب سايت شما گذرانده اند را نشان مي دهد.
- Search Depth: عدد مقابل اين عبارت به شما متوسط تعداد صفحاتي که بازديدکنندگان بعد از جستجو در وب سايت شما آنها را بازديد کرده اند را نشان مي دهد.
اما قسمت ديگري که در بخش Overview وجود دارد، جدولي است که شما مي توانيد در آن آمار و ارقامي را از وضعيت جستجو در وب سايت خود براساس سه گزينه مشاهده کنيد:
- Search Term: به کمک اين گزينه شما مي توانيد کلمات کليدي که بازديدکنندگان در وب سايت شما جستجو کرده اند را مشاهده کنيد.
- Site Search Category: شما به کمک اين گزينه مي توانيد جستجوهايي که در وب سايت انجام شده است را به صورت دسته بندي مشاهده کنيد. البته بايد بگوييم که اين قابليت آنقدرها براي زبان فارسي بهينه سازي نشده است و ممکن است نتايج دقيقي را مشاهده نکنيد.
- Start Page: شما به کمک اين گزينه مي توانيد جستجوهاي انجام شده در وب سايت خود را براساس صفحه اي که جستجو از آن شروع شده و صفحه اي که جستجو در آن به پايان رسيده است را مشاهده کنيد.
In-Page Analytics
اما آخرين بخشي که به آن مي خواهيم بپردازيم و شايد يکي از جالب ترين و هيجان انگيزترين بخش هاي گوگل آناليتيکز است، بخش In-Page Analytics است.
زماني که شما بر روي In-Page-Analytics کليک کنيد نمايي از وب سايت خود را مشاهده مي کنيد که بر روي برخي از قسمت ها درصدهايي نوشته شده است. اين درصدها به شما اين امکان را مي دهند که کدام بخش از وب سايت شما بيشترين کليک و کدام بخش از وب سايت شما کمترين کليک را خورده است.
اهميت اين موضوع زماني مشخص ميشود که شما مي توانيد براساس اين درصدها مکان هاي مناسب و پربيننده براي تبليغ و يا قرار دادن مطالب داغ که مي خواهيد بازديدکنندگان وب سايت شما آنها را مشاهده کنند را کشف کنيد! به نظر شما چه چيزي بهتر از اين است که شما رفتار و ساختار کليک کردن بازديدکنندگان وب سايت خود را رصد و رهگيري کنيد؟
شايد بد نباشد با گزينه هاي مختلف اين بخش بازي کنيد تا هر چه بيشتر به اهميت و هيجان انگيز بودن آن پي ببريد.
خوب، با خواندن اين درس شما با مباني مربوط به قسمت Reports آشنا شديد به گونه اي که هم اکنون شما مي توانيد بدون هيچ مشکلي در قسمت هاي مختلف بخش Reports گردش و اطلاعات مورد نظر خود را پيدا کنيد.
منبع:کتاب اصول Seo در گوگل ارسال توسط کاربر محترم سايت : king007