![Intelligence](/userfiles/Article/1390/08/03/82201.JPG)
همانگونه که از مفهوم واژه Intelligence مشخص است، به کمک اين بخش شما مي توانيد مانند يک سازمان اطلاعاتي و جاسوسي هرگونه رخدادي در وب سايت خود را تحت نظر داشته باشيد! همانگونه که سازمان هاي اطلاعاتي و جاسوسي کشورهاي مختلف تمامي رخدادهاي امنيتي در کشور را تحت نظر مي گيرند و در موارد لازم زنگ خطر را به صدا در مي آورد، اين بخش نيز به محض آنکه رخدادي غيرطبيعي مانند رشد يکباره بازديدکنندگان و يا کاهش يکباره زمان ماندگاري آنها در وبسايت روي دهد، آن را اطلاع ميدهد! به نظرتان جالب نيست؟!
با اين مقدمه بد نيست که به توضيح هر بخش Intelligence بپردازيم.
![Intelligence](/userfiles/Article/1390/08/03/82202.JPG)
همانگونه که در تصوير بالا مشاهده مي کنيد، Intelligence شامل چهار بخش است که سه بخش Daily Events و Weekly Events و Monthly Events کاملا شبيه هم هستند با اين تفاوت که هر کدام اطلاعاتي را بر مبناي روز، هفته و ماه ارائه مي دهند.
براي شروع بد نيست که قسمت Overview را توضيح بدهيم و سپس تنها به توضيح Daily Events مي پردازيم چون همانگونه که گفته شده بخش هاي Weekly Events و Monthly Events شبيه Daily Events هستند.
![Intelligence](/userfiles/Article/1390/08/03/82203.JPG)
تصوير بالا شمايلي کلي از Overview است که در آن گوگل آناليتيکز، اتفاقاتي که به صورت غيرعادي در وب سايت شما رخداده است را گزارش مي کند.
به عنوان مثال در جدول بالا مشخص است که در روز 17 آگوست 2011، مدت زمان ماندن بازديدکنندگان در وب سايت به يکباره با رشدي 429 درصدي مواجه شده است (مورد اول) و يا در تاريخ 21 جولاي 2011 مدت زمان متوسط ماندن بازديدکنندگان با کاهش 86 درصدي مواجه شده است (مورد هفتم). براي اطلاعات بيشتر مي توانيد بر روي Details کليک کنيد تا به شما نموداري به صورت زير نمايش داده شود که جزييات اين گزارش در آن نهفته است. به عنوان مثال تصوير زير جزييات گزارش مورد اول جدول فوق است:
![Intelligence](/userfiles/Article/1390/08/03/82204.JPG)
علاوه بر گزارش هايي که به صورت پيش فرض توسط گوگل آناليتيکز به شما ارائه مي شود، شما مي توانيد خودتان نيز گزارش هايي سفارشي ايجاد کنيد که در ادامه طرز ايجاد آنها را توضيح خواهيم داد. اما به اين نکته دقت کنيد که براي مشاهده گزارش هايي که خودتان آنها را ايجاد کرده ايد، شما بايد بر روي گزينه Custom Alerts کليک کنيد که در قسمت بالاي سمت چپ جدول قرار دارد.
Daily Events
در اين قسمت شما مي توانيد گزارش رويدادهاي غيرعادي در وب سايت خود را براساس روز مشاهده کنيد که شماي کلي اين قسمت به صورت زير است:
![Intelligence](/userfiles/Article/1390/08/03/82205.JPG)
همانگونه که گفته شد اطلاعات مطرح شده در اين قسمت براساس روز است که مي توانيد براساس هفته بر روي Weekly Events و براساس ماه بر روي Monthly Events کليک کنيد.
در تصوير بالا شما تنها يک هشدار (Alerts) مشاهده مي کنيد که با کليک بر روي آن مي توانيد در قسمت پايين علت آن را مشاهده کنيد که علت اين هشدار رشد 428 درصدي مدت زمان ماندگاري بازديدکنندگان بوده است.
علاوه بر آن شما مي توانيد با تغيير Automatic Alert Importance جزئيات گزارش خود را تغيير بدهيد به گونه اي که با بردن نشانگر به سمت Low، هشدارهاي کمتري اما با اهميت بيشتر دريافت مي کنيد و زماني که نشانگر به سمت High برده شود هشدارهاي بيشتري را مشاهده ميکنيد اما با اين تفاوت که داراي اهميت کمتري هستند.
اما شايد شما دوست داشته باشيد که يک هشدار اختصاصي درست کنيد. مثلا دوست داريد هر زمان که ترافيک وب سايت شما نسبت به روز مشابه در هفته گذشته دچار 20 درصد افت شد، گوگل آناليتيکز به شما هشدار بدهد. براي اين کار شما بايد بر روي گزينه Create a Custome Alert کليک کنيد و از طريق آن هشدار مورد نظر خود را بسازيد.
![Intelligence](/userfiles/Article/1390/08/03/82206.JPG)
زماني که بر روي Create a Custome Alert کليک کنيد پنجره اي به صورت بالا باز مي شود که شما مي توانيد در آن هشدار مورد نظرتان را بسازيد:
- Alert Name: در اين قسمت اسم مورد نظر خود را مي گذاريد. بهتر است که اين اسم را به گونه اي انتخاب کنيد که بعدا بتوانيد به راحتي متوجه نوع هشدار بشويد.
- Apply to: به کمک اين گزينه شما مشخص مي کنيد که اين هشدار را براي کدام يک از وب سايت هاي خود مي خواهيد ايجاد کنيد. اگر شما تنها يک وب سايت را به گوگل آناليتيکز معرفي کرده باشيد، اين گزينه به صورت خودکار همان وب سايت را انتخاب مي
- Period: شما به کمک اين گزينه مشخص مي کنيد که اين هشدار براساس چه بازه زماني باشد؛ روز، هفته و يا ماه. اگر بخواهيد که هر هشدار از طريق ايميل به شما اطلاع داده شود، بايد گزينه Send me an email when this alert triggers را تيک بزنيد. علاوه بر آن مي توانيد براي دريافت هشدار از طريق تلفن همراه نيز از طريق Setup your mobile phone to receive a text message about Intelligence Alerts اقدام کنيد.
حالا به قسمت شرايط هشدار رسيده ايم که شما بايد مشخص کنيد هشداري که ايجاد مي کنيد به چه چيزي حساس باشد:
- This applies to: از اين قسمت مي توانيد مشخص کنيد که اين هشدار بر روي چه موردي حساس باشد؛ تعداد بازديدکنندگان، ترافيک وبسايت و... .
- Alert me when: در اينجا مشخص مي کنيد که به چه دليل به شما هشدار داده شود. مثلا اگر بازديدکنندگان وب سايت شما 20 درصد از روز مشابه در هفته قبل کمتر شده باشد و يا بيشتر. و در نهايت نيز بر روي گزينه Save Alert کليک مي کنيد تا هشدار سفارشي شما ايجاد شود.
و همانگونه که قبلا هم گفته شد قسمت هاي هفتگي و ماهيانه نيز مانند قسمت روزانه هستند و به همين دليل اين دو بخش را توضيح نمي دهيم زيرا شما با يادگيري بخش Daily Events مي توانيد با اين دو بخش نيز به راحتي کار کنيد.
درس آينده آخرين درس اين دوره آموزشي خواهد بود که در آن به جمع بندي اين دوره خواهيم پرداخت و بايد بگوييم که با پايان رساندن اين درس شما هم اکنون مباني گوگل آناليتيکز را مي دانيد و مي توانيد از اين سرويس به راحتي استفاده کنيد!
منبع:کتاب اصول Seo در گوگل ارسال توسط کاربر محترم سايت : king007