بر اساس اعلام گارتنر، پس از رونق قابل توجهي که در انتظار بازار موبايلهاي هوشمند و تلويزيونهاي السيدي خواهد بود، بيشترين رشد بازارسختافزار در سال جاري به رقمي معادل 3/391 ميليارد دلار ميل خواهد کرد که علاوه بر بازار قطعه در بخش نوتبوک نيزکمپانيهايي مانند اچپي، اپل، دل و لنوو به ترتيب شانس فتح بيشترين سهم از بازار فروش را خواهند داشت. همچنين گارتنر در طي اين گزارش، در دو ليست مجزا به ترتيب بهترين و پرفروشترين برندهاي لپتاپ در سال 2010 را معرفي کرده است. در فهرست اول، گارتنر منتخبان خود را با تکيه بر قواعدي همچون کيفيت برگزيده است و در ليست دوم از ميان پرفروشترين نوتبوکهاي سال اخير، برندها و برترين مدلهايشان را بر اساس افزايش سهم بازار انتخاب کرده تا به اين ترتيب شمايلي کلي از بازار لپتاپ در سال 2010 را به تصوير بکشد.
برترينهاي سال
روياي سپيد اپل
حتي تمام منتقدان اپل هم اعتقاد دارند که سال 2010 بدون شک دوران درخشش اپل و محصولاتش بود. به طوريکه پس از غوغاي آيپد، افزايش سهم بازار مکبوکهاي اپل در کنار قيمت نسبتا بالاي اين محصولات در بازارهاي جهاني چشمگير بود. در اين ميان apple macbook pro ها در ميان اعضا خانواده اپل به واسطه کارايي و کيفيت بالا خوششانستر بودند. نصب سيستمعامل جديد mac os و همچنين افزودن جاذبههاي طراحي روي اين نوتبوکها نکات قابل توجهي بود که اپل به آنها توجه کرد و از اين رو در ليست موفقترين برندهاي جهان در نوتبوک جاي گرفت.
سامورايي هميشه حاضر
سوني پس از سالها قدرتنمايي در لايههاي مختلف بازار لپتاپ با ورود رقباي تازهوارد تايواني همچنان انتخاب شناخته شدهاي به حساب ميآيد. با وجود اينکه سروصداي سوني در سالي که گذشت همانند ساير بازيگران نبود اما سري جديد خانواده وايوها به واسطه طراحي شکيل، بدنه مقاوم و در عين حال ظريف و ساختار منعطف خود در فناوري، توانستند سهم اين برند ژاپني الاصل را در بازار لپتاپ حفظ کنند. گارتنر تلفيقي از کارايي، فناوري و قيمتهاي متنوع را يکي از رازهاي ماندگاري اين برند عنوان کرده و معتقد است که سوني بدون اعمال نوسانهاي رايج در سال جاري نيز جايگاه مشخص و مستقلي از نظر ميزان فروش خواهد داشت.
اسطوره روزهاي تغيير
مهر عجيبي که گارتنر بر پيشاني لنوو مشهور با تاريخچه معلوم و استوار IBM نهاده به خوبي بيانگر خصوصيات نوتبوکهاي اين برند است. اغلب نوتبوکهاي لنوو که سهمي ثابت در رتبهبندي بازار جهاني دارند علاوه بر داشتن ظاهر و ساخت ارگونوميک، تمرکز بالايي بر به روزآوري سختافزار دروني دارند. به همين دليل است که جديدترين تکنولوژيهاي عرضه شده در بازار پردازنده يا مادربورد در اولين معرفي روي لپتاپهاي لنوو قابل مشاهده هستند. Thinkpadو IdeaPad هنوز در ليست فهرست پرفروشهاي بازار در رده حرفهاي است.
يادگار روزهاي خوش
با گذشت سالهاي اقتدار توشيبا، هنوز هم اگر در بازار دنبال نوتبوکي با کارايي بالا و قيمت پايين باشيد توشيبا يکي از گزينههاي پيش روي شماست. اين موضوع نکتهاي است که گارتنر براي انتخاب توشيبا در چهارمين رده، دست مايه قرار داده است. به ويژه در حوزه نتبوکها، مدل NB305 و درنوتبوکهاي توشيبا به Satellite E205 به عنوان يکي از پرفروشترين و محبوبترين محصولات اين برند معرفي شده است. اين در حالي است که کمپاني توشيبا نيز در جديدترين برنامههايش اعلام کرده که سياست خود را براي عرضه نوتبوکهاي رده ارزان با کيفيت قابل قبول در سال جاري نيز ادامه خواهد داد.
مدافع پيش تاخته
بسياري از ناقدان بازار لپتاپ، اصرار HP براي توليد نوتبوکهاي غولپيکر با ساختار سنگين سختافزاري را يکي از محاسن ويژه اين برند ميدانند. با وجود اينکه اچپي اخيرا روي بازار نتبوکهاي خود نيز فروش قابل توجهي داشت، اما دايره گسترده توليد لپتاپهاي سخت پوست و بزرگ اچپي نشان ميدهد که اين کمپاني هنوز هم بازار حرفهايهاي سنگين وزن را نشانه گرفته است. صرفنظر از کيفيت بالا در همه ابعاد سختافزاري، تنوع مدلهايي که اچپي روي نوتبوکهاي خود دارد و توجهي که به روزآمد کردن آنها معطوف ميکند، باعث شده تا طيف وسيعي از کاربران تحت پوشش اين برند خوشنام آمريکايي قرار گيرند.
6- معروف هميشگي
فراتر از سابقه تاريخي دل در اغلب کشورها، نکتهاي که نام عموميترين برند بازار نوتبوک را بر اين کمپاني قرار ميدهد بيشک گرايش به قيمتهاي پايين با حفظ آراستگي و تکنولوژي است. دل هنوز توجه عميقي به تغييرات سريع بازار سختافزار از آخرين فناوريهاي پردازشي تا مخابراتي دارد. سري Vostro و Studio همچنان بهترين لپتاپهاي دل براي کاربراني است که خواستار ترکيبات پيچيده يک کامپيوتر دسکتاپ در قاموس يک نوتبوک با کيفيت هستند.
پرفروشترينهاي سال
1-ايسر و پديده اسپاير
همان زمان که ايسر اولين مدل ازلپتاپهاي خانواده اسپاير را به بازار معرفي کرد تحليلگران آينده درخشاني براي اين نوت بوک هاي ظريف پيشبيني کردند به طوريکه جايزه پرفروشترين لپتاپ سال 2010 نيز به 5738PG Aspire رسيد. قيمت فوقالعاده، وزن بسيار پايين، نمايشگر 14اينچي، 12 ساعت باتري بدون شارژ با ظرفيت250 گيگابايت و 3/4گيگابايت حافظه با چندين و چند ويژگي درشت سختافزاري عواملي است که باعث شده اين نوتبوک در صدر قرار گيرد.
2- اپل و بازي مکها
در کنار کل ويژگيهاي پيچيده و سادهاي که اپلهاي پر سرو صدا و حرفهاي بر جاي ميگذارند جذابيت در طراحي متفاوت، واقعا قابل چشم پوشي نيست. نوتبوکهاي سري 13 و 15 اينچ MAC در رده پرفروشترين نوتبوکهاي سال قرار گرفتند. نمايشگر الايدي و فوق نازک، پردازندههاي Corei5,i7 و هارد 250 گيگابايت جديدترين تکنولوژيهاي گرافيکي نکاتي است که آشکار ميکند چرا مکها اينقدر محبوب و پرفروش هستند.
3- ايسوس و زماني براي تصرف
قطعا براي اسوس هم صعود در زماني کمتر از سه سال به فراز بام نوتبوکها کمي دور از انتظار بود. در سال 2010 نيز اسوس با Eee PC 1018 فاتح بازار لپتاپهاي مبتني بر توان گرافيکي شده است. نمايشگر 1/10 اينچ، وزن بسيار کم و قيمت مناسب از ويژگيهاي اين محصول براي فروش بالا بودند. همچنين لپتاپهاي سري لامبورگيني موسوم به VX6 و VX7 که مخصوص بازيها طراحي شدهاند توانستند فروش شايستهاي داشته باشند.
4- دل و نامزدهاي پرافتخار
دو مدل لپتاپ جديد دل يعني Adamo XPS و Latitude Z600 توانستند در سال 2010 عنوان پرفروشترين لپتاپهاي دل را به خود اختصاص دهند. Adamo XPS به واسطه نازکترين بدنه لپتاپ در جهان و Z600 به دليل تغذيه به صورت بيسيم و قابليتهاي قفل توانستند به خوبي در بازار بدرخشند. وضوح نمايش تصاوير از طريق نمايشگر LED و صفحه کليد حساس به لمس از بارزترين ويژگيهاي اين دو لپتاپ برگزيده است.
5-HP وسخت پوستان
پاويليون DV6-2113sa امسال در رده پرفروشترين برندهاي بازار لپتاپ قرار گرفت. قيمت بسيار پايين، بدنه محکم، پردازنده 2هستهاي اينتل با فرکانس 5/2 گيگاهرتز و کاربري آسان امتيازهايي است که اين محصول تازه وارد اچپي را از باقي رقباي نتبوکي خود متمايز ميکند. اچپي تلاش کرده تا با افزودن قابليتهايي همچون حساسيت به لمس و کاهش وزن به نسبت مدلهاي پيشين ويژگيهاي اين مدل را تا حدامکان متمايز از ساير اعضا خانواده پاويليون کند.
منبع:www.e-pedian.com ارسال توسط کاربر محترم سايت :mina_k_h