جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
تاريخچه اي از هواپيماي بوئينگ 727
-(2 Body) 
تاريخچه اي از هواپيماي بوئينگ 727
Visitor 305
Category: دنياي فن آوري
بوئينگ 727 هواپيماي جت مسافربري بزرگي است که شرکت بوئينگ از سال 1963 مي‌ساخت. اين هواپيما بسيار موفق و محبوب بود و بسياري از شرکت‌هاي هوايي چند فروند از آن را در ناوگان هوائي خود داشتند تا جائيکه رکورد فروش مدل 727 به عنوان بيشترين مدل فروخته شده در تاريخ هواپيمايي در سالهاي آغازين دهه 1990 توسط مدل 737 شکسته شد. هواپيمائي ملي ايران نيز چند فروند از اين هواپيما را خريد و هنوز هم عليرغم اينکه وعده خارج کردن 727 ها، قبل از سقوط هواپيما در اروميه داده شده بود همچنان چند فروند از اين مدل هواپيماها در خطوط پروازي ايران استفاده مي شود. ناگفته نماند که بوئينگ 727 اولين هواپيماي جت هواپيمائي ملي ايران بود که گويا هنوز هم در ايران تاريخ مصرفش تمام نشده است.

تاريخچه اي از هواپيماي بوئينگ 727

اين يک هواپيماي سايز متوسط، با بدنه باريک و سه موتوره‌ است. بوئينگ 727 داراي 3 موتور جت است که دوتاي آنها در دو سوي قسمت عقب بدنه، و سومي زير دم هواپيما نصب است. هواپيماي بوئينگ 727 براي مدتي طولاني، محبوبترين هواپيماي مسافربري در دنيا بوده ‌است. براي اولين بار اين هواپيما در دهه 1960 چند سال پيش از خواهر بزرگتر و مشهورتر خود يعني بوئينگ 747 به پرواز در آمد. حتي زماني که مدل 747 در دهه 1970 وارد بازار شد، شرکتهاي هواپيمايي بين المللي هنوز خواستار 727 بودند. دليل ديگر محبوبيت مدل 727 اين بود که اين هواپيما مي‌تواند محدوده متنوعي از پروازها با مسافتهاي مختلف را پوشش دهد. براي مثال پروازهاي اروپا، آفريقا، آسيا، استراليا، آمريکاي شمالي، جزاير کاريسبي، آمريکاي مرکزي و آمريکاي جنوبي را مي‌توان نام برد.
يکي از دلايلي که به اين هواپيما توانايي فرود آمدن در باندهاي فرودگاهي کوچکتر را مي‌دهد طراحي منحصر به فرد بالهاي آن است. مدل 727 مي‌تواند سطح بالهاي خود را با باز کردن باله‌هاي کوچک پشتي تا دو برابر افزايش دهد و به اين ترتيب با ثبات و پايداري قابل توجهي در سرعتهاي پايين پرواز نمايد. در عين حال 3 موتور قدرتمند اين هواپيما، امکان برخاست سريع از روي باند را به اين مدل مي‌دهد. 727 از آخرين هواپيماهايي است که نياز به مهندس پرواز دارد، در حالي‌که در بيشتر هواپيماهاي مسافري امروز وظايف مهندس پرواز را سيستم‌هاي کامپيوتري انجام مي‌دهند.

تاريخچه اي از هواپيماي بوئينگ 727

بوئينگ 727 حتي براي شرکتهاي باربري هوايي و چارتري نيز محبوبيت داشت. شرکت Federal Express با استفاده از 727 در سال 1975 در واقع آغازگر بهره برداري از اين مدل در صنعت Cargo بود. شرکتهاي هواپيمايي ديگر نيز نظير Carnival Cruiselines از اين هواپيما براي جابجايي مسافران و باربري هوايي استفاده نموده اند. هواپيماي بوئينگ 727 به حدي محبوبيت پيدا کرد که گاهي از آن به عنوان DC-3 عصر هواپيمايي ياد مي شد، به اين معني که 727 هواپيمايي قابل اعتماد و تطبيق پذير و همه کاره بود که اصلي ترين بخش ناوگان بسياري از شرکتهاي هواپيمايي را تشکيل ميداد.
اولين نسخه اين هواپيما در سال 1963 پرواز کرد. براي چندين دهه اين هواپيما بيشترين توليد هواپيماهاي مسافربري در دنيا را داشت. تا زمان پايان توليد اين هواپيما در سال 1984 در مجموع هزار و 831 توليد شد. اين هواپيما گنجايش حمل 163 تا 189مسافر و يا 19 هزار و 400 کيلوگرم بار مفيد را دارد. علاوه بر پروازهاي داخلي شعاع متوسط اين هواپيما براي پروازهاي بين المللي نيز استفاده شده ‌است. بطوريکه بسياري از شرکتهاي هوايي حمل و نقل هوايي و شرکتهاي چارتر از اين هواپيما بهره گرفته‌اند.

تاريخچه اي از هواپيماي بوئينگ 727

727 موفقيت خود را به دليل توانايي بالايي که در عمل کردن در پيست‌هاي کوتاه دارد به دست آورده ‌است. به همين علت شرکتهاي هواپيمايي موفق شدند با کمک اين هواپيما، شهرهاي کوچک و توريستي را به شهرهاي بزرگ متصل کنند. بوئينگ 727 همکاري بسيار موفقي با شرکت‌هاي هواپيمايي در سراسر دنيا داشته ‌است چرا که توانائي فرود آمدن در باندهاي فرودگاهي کوچکتر را داراست و در عين حال مسافتهاي متوسط را مي‌تواند طي کند. اين توانايي در هواپيماي مدل 727 باعث شده تا شرکتهاي هواپيمايي قادر باشند مسافران و توريستها را از شهرهاي پر جمعيت که فرودگاه‌هاي کوچکي دارند به مقاصد توريستي در سراسر دنيا جا به جا نمايند.

تاريخچه اي از هواپيماي بوئينگ 727

در پايان قرن بيستم، هواپيماي بوئينگ 727 هنوز بخش قابل توجهي از ناوگان هوايي بسياري از شرکتهاي هواپيمايي آمريکايي را به خود اختصاص داده بود. ولي وقايع گوناگوني اين محبوبيت را به تدريج کم رنگ تر کرد. شايد وضعيت اقتصادي پس از حوادث 11 سپتامبر را بتوان يکي از مهمترين اين وقايع نام برد که بيش از همه بر صنعت هواپيمايي ايالات متحده تاثير گذار بود. بيشتر شرکتها به سراغ هواپيماهاي دوموتوره مي‌رفتند تا بتوانند از اين طريق در مصرف سوخت صرفه جويي کرده و هزينه‌هاي خود را کاهش دهند که در اين رابطه بسياري از اين شرکتها 727 خود را از سرويس خارج کردند و آخرين نمونه 727 رسما در سال 2003 از رده خارج شد.
البته در حال حاضر 727 هنوز در شرکتهاي هواپيمايي تازه کار و کوچکتر و شرکتهاي باربري و چارتر مورد استفاده قرار مي‌گيرد و به تازگي به عنوان وسيله شخصي و خصوصي در امر حمل و نقل و جا به جايي مطرح شده است. در عين حال همه روزه USPS (سرويس پست ايالات متحده) از اين مدل براي حمل محموله‌هاي پستي هوايي از شهري به شهر ديگر استفاده مي‌نمايد.

تاريخچه اي از هواپيماي بوئينگ 727

تا سال 2010 اين مدل هواپيما روي هم رفته 325 پيشامد را به ثبت رساند که از اين شمار 110 مورد سانحه هوايي سقوط (3 هزار و 704 مورد مرگ) و 178 مورد هواپيما ربايي (دربرگيرنده 345 مورد مرگ) بود. علل گوناگوني براي اين سوانح هوايي که تماما مربوط به بوئينگ 727 مي باشد اعلام شده‌اند. براي نمونه:
- در ژوئن 1975 يک پرواز Eastern Air Lines به بر اثر انفجار سرنگون شد.
- در فوريه 1985 يک پرواز شرکت ايبريا ايرلاينز پس از برخورد با آنتن تلويزيون در لحظه فرود در بيلبائو دچار سانحه شد.
- در مارس 1986 يک پرواز شرکت مکزيکانا به دليل گرم شدن بيش از اندازه تايرها در لحظه بلندشدن، در بلندي 29 هزار پايي آتش گرفت. در اثر انفجار تاير چرخ اصلي، لوله‌هاي سوخت پاره شدند و به سيستم برق و هيدروليک آسيب رسيد.
- در مارس 1988 يک 727 متعلق به شرکت آويانکا بدليل خطاي انساني خلبان در ميان کوهها سرنگون شد.
- در 27 نوامبر 1996 پرواز ADC Airlines خلبان مهار پرواز را از دست داد.
- در 25 دسامبر 2003 يک 727 چارتر بخاطر اضافه بار سرنگون شد.
- در 2 ژانويه 2010 يک 727 متعلق به شرکت Congolese در شرايطي که اساسا نياز به تعمير داشت در لحظه بلند شدن بر روي باند سرنگون شد.
- در 9 ژانويه 2011 يک فروند 727 متعلق به شرکت ايران اير در مسير پروازي تهران اروميه سقوط کرد. اين هواپيما به دليل بدي آب و هوا با يک ساعت ديرکرد از تهران به سوي اروميه پرواز کرده بود.
منبع:برترين ها
ارسال توسط کاربر محترم سايت :king007
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image