درخواست براي پول، حتي در قالب سرمايه ي اوليه يک کاسبي، کار آساني نيست. اما يک کارآفرين چاره اي جز جذب سرمايه ندارد. بايد بر عوامل بازدارنده چيره شود و براي جلب توجه سرمايه گذاران با بقيه کارآفرينان رقابت کند. فرصت هايي که براي اين کار محيا مي شوند محدود و گاهي غير مترقبه هستند بنابراين بايد از حالا به شيوه هاي ارائه فکر کنيد، برنامه ريزي کنيد و خود را براي تبديل موقعيت به فرصت آماده کنيد.
به ياد داشته باشيد که سرمايه گذاران بالقوه شما فقط بانکها و موسسات مالي نيستند. بايد در اطرافيان و آشنايان هم به دنبال پتانسيل سرمايه گذاري باشيد و از تمام شبکه هاي اجتماعي تان براي پيدا کردن کساني که مايل هستند در مورد ايده شما بدانند استفاده کنيد. اما پيدا کردن علاقه منداني که توانايي سرمايه گذاري دارند تنها قسمتي از فرايند جذب سرمايه است. در مرحله بعد شما بايد بتوانيد ايده ي کاري تان را بفروشيد. طرح کسب و کارتان راهنماي خوبي ست که اهداف، بازار، راهکارهاي عملي و امتياز رقابتي کسب و کار شما را روشن مي کند. ولي طرح کسب و کار براي جلب توجه سرمايه گذاران کافي نيست. شما بايد طرح کسب و کارتان را به شکلي تاثيرگذار ارائه دهيد. يک ارائه ي غيرشفاف يا کسل کننده مي تواند بهترين ايده ها را بيارزش جلوه دهد.
در جلسه ارائه
1. چند نسخه از طرح کامل کسب وکارتان را با خود به همراه داشته باشيد تا اگر لازم شد تحويل سرمايه گذاران بدهيد.
2. پيش از ورود به محل بحث، خلاصه اي از طرحتان را در کمتر از يک صفحه تهيه و در اختيار تمام افراد حاضر در جلسه قرار دهيد. لغات کليدي را در اين صفحه خلاصه، پررنگ کنيد.
3. مستقيما وارد اصل مطلب و ارائه طرح تجاري خود نشويد. براي شکستن يخ جلسه ايده خود را با يک شوخي مرتبط و يا عنوان يک نکته جالب مطرح کنيد. اين کار شما سرمايه گذار را تحت تاثير قرار خواهد داد، تا اينکه مستقيما وارد واکاوي طرح تجاري خود شويد.
4. ارائه شما نبايد بيش از بيست دقيقه طول بکشد. در اين مدت زمان، مخاطب شما حوصله کافي براي توجه دقيق به ارائه شما را دارد. پس کوتاه و روان نکات مهم و کليدي را بيان کنيد.
5. از امکانات تصويري و صوتي مانند نمايش اسلايدهاي پاورپوينت و عکس براي جذب سرمايه گذاران استفاده کنيد. اطلاعات طرحتان را با جملاتي ساده، کوتاه، روان و شماره بندي شده وارد اسلايدها کنيد. لغت هاي کليدي را پررنگ کنيد. مطمئن شويد که قسمتهاي کليدي طرحتان را در مرکز بحث قرار دادهايد و بر ساير قسمتها چيرگي دارند.
اسلايدهاي شما بايد شامل بخش هاي زير باشد:
- مشخصات کلي کسب و کار شما
- نام(برند) و مشخصات کار شما،
- نام صاحبان کار و شريکان شما و
- چرا اين کار را آغاز مي کنيد؟
- خدمات يا محصولاتي که به مشتري ارائه ميدهيد
- راهکارهاي بازاريابي و امتياز رقابتي شما
- مشکلات احتمالي که با آنها روبهرو خواهيد شد و راهکارهايي که براي مقابله درنظر گرفته ايد
- نحوه پيادهسازي طرح کسب و کار و پيش بينيهزينههاي مالي
- نيازهاي مالي و هزينهها
- خلاصه مطالب و جمع بندي
6. بعد از ارائه طرحتان اطلاعات تماس خود را در اختيار جمع حاضر قرار دهيد. اين کار شما را با انگيزه و دردسترس جلوه مي کند؛ همچنين شيوه خوبي براي ساختن شبکه اجتماعي شماست.
اين روند، جريان آرام و پايدار کسب و کار شما را نشان ميدهد. گذر برنامه ريزي شده از موضوعي به موضوعي ديگر، از نگراني فراموش شدن جزئيات مهم مي کاهد.
نکات راهکاري
1. پيش از رفتن به جلسه، حتما چند بار با درنظر گرفتن زمان، براي خودتان و يا در حضور دوستانتان طرح را ارائه کنيد.
2. سوالات احتمالي شنونده/مخاطب خود را از قبل پيش بيني کنيد تا بتوانيد جوابهاي آنها را آماده داشته باشيد.
3. در مورد ايده کاري تان فروتني و تعارف بي دليل و بيش از حد نکنيد. بايد به سرمايه گذار بقبولانيد که توانايي و مهارت لازم را براي عملي کردن ايده تان داريد.
4. درباره موفقيت کسب و کار يا سود دهي آن اغراق نيز نکنيد. سرمايه گذار بايد بتواند ادعاهاي شما را واقع گرا بداند و باور کند. با تاکيد بر تجارب موفق و تکيه بر امتيازهاي طرحتان نسبت به رقباي حاضر در بازار، سودده بودن کسب وکارتان را به آنان نشان دهيد.
5. انعطاف پذيري خود را در برابر سلايق و روحيات متفاوت مشتريان ثابت کنيد.
6. دقيق، زيرک، و نکته سنج باشيد. در حين توضيح دادن، تمام عکس العمل هاي مثبت و منفي مخاطب خود را زير نظر داشته باشيد و براساس آن عکس العمل مناسب و هوشمندانه نشان دهيد.
7. اعتماد به نفس داشته باشيد. به خاطر داشته باشيد بيشتر محدوديتهايي که ما از خود و محيطمان مي سازيم، ذهني و غيرواقعي هستند.
8. به مخاطب خود فرصت فکر کردن و انتخاب بدهيد. هرگز خود و محصولتان را بر او تحميل نکنيد.
9. اگر ايرادي در محصول يا سرويس تان وجود دارد، آن را بيان کنيد؛ راه حلي را هم که براي رفع مشکل در نظر گرفته ايد مطرح کنيد.
10. طبيعت سرمايه گذار ريسک پذير بودن است اما اين به معناي بي گدار به آب زدن نيست. بايد به سرمايه گذار اطمينان خاطر دهيد که ريسک ها را کاهش داده و به خوبي مديريت مي کنيد.
منبع:http://khorshidschool.org ارسال توسط کاربر محترم سايت :hamidjoomand