|
Html 5 را بشناسيم
![](/images/th1_start_n.gif) ![](/images/th1_start_n.gif) ![](/images/th1_start_n.gif) ![](/images/th1_start_n.gif) -(0 Body)
|
Html 5 را بشناسيم
Visitor
372
Category:
دنياي فن آوري
يک سال و نيم بعد از پيشبيني استيو جابز مدير عامل سابق اپل، صنعت برنامه نويسي وب در تسخير فنآوري جديدي به نام HTML5 در آمدهاست. اين فنآوري به مرورگرها اجازه پخش تصاوير کاملاً تعاملي (Interactive) را ميدهد که به فرمانهاي کاربر و حرکت ماوس و کيبورد پاسخگو هستند. مستقل بودن اين فنآوري از پلتفرمها و عدم نياز به نصب افزونههاي مخصوص براي اجراي وب کليپها باعث ميشود فايلهاي HTML5 برروي هر مرورگر يا دستگاهي از جمله تبلتها و گوشيهاي هوشمند موبايل قابل اجرا باشند. تمام اين قابليتهاي جالب به همراه اين حقيقيت که محصولات پرمصرف قابل حمل اپل از جمله آيفون، آيپاد تاچ و آيپد از فنآوريهاي ديگر مانند فلش پشتيباني نميکنند باعث شده HTML5 تمام رقباي خود را کنار بزند و يکه تاز صنعت برنامه نويسي وب باشد. اين اتفاق تا جايي ادامه پيدا کرد که شرکت ادابي اعلام کرد توليد فلش را متوقف خواهد کرد و تلاشهاي تيمهاي تحقيقاتي خود را براي ساخت فن آوريهاي جايگزين متمرکز خواهد کرد. بسياري از شرکتهاي بزرگ و اهالي "سيليکون ولي"، قطب فنآوري غرب نسبت به آينده اين فنآوري خوشبين هستند. مارک اندرسون، بنيانگذار و طراح Netscape، مرورگر محبوب دهه 90 اين فنآوري را "قدمي به سمت جلو" براي صنعت برنامه نويسي وب ميداند. راجر مکنامي، از سرمايه گذاران معروف شرکتهاي فنآوري در آمريکا پيشبيني ميکند به زودي HTML5 به ابزاري بدل ميشود که هنرمندان و شرکتهاي رسانهاي از آن براي طراحي محصولاتي استفاده ميکنند که قبلاً عرضه آن در فضاي وب امکان پذير نبود. "HTML5 به افراد خلاق، توانمندي ميبخشد." شرکت آمازون از HTML5 براي طراحي برنامه تحت وبي به نام Kindle Cloud Reader استفاده ميکند. اين برنامه در زمينه فروش محصولاتي مانند کتاب با فروشگاه آيتيونز اپل رقابت ميکند. از طرفي شرکت Rovio Entertainments، سازنده بازي کامپيوتري پرطرفدار Angry Birds به تازگي نسخه HTML5 اين بازي را منتشر کردهاند که بدون نياز به هيچ افزونه يا برنامه اضافي قابل اجرا است. شرکت پاندورا براي طراحي جديد وبسايت راديو اينترنتي خود از اين فن آوري استفاده کرده و کاربران سريعتر از گذشته ميتوانند به قابليتهاي اين راديو دسترسي پيدا کنند. مجلات و روزنامهها هم از HTML5 بي نصيب نماندهاند و براي فروش و نمايش محصولات خود از برنامههاي تحت HTML5 استفاده ميکنند. بسياري از تحليلگران معتقدند فراگيري اين فنآوري با پشتيباني سه شرکت اپل، گوگل و مايکروسافت سرعت گرفتهاست. سه شرکتي که در همه زمينهها رقيب هم هستند و معمولاً بر سر فنآوريها به توافق نميرسند اين بار HTML5 را به عنوان ابزار تعاملي مرورگرهاي خود برگزيندهاند. علاوه بر اين سه شرکت، انجمن موزيلا، سازنده مرورگر فايرفاکس و شرکت سازنده مرورگر اپرا هم به HTML5 روي آوردهاند. آمار وبلاگ فنآوري Binvisions.com نشان ميدهد تا پايان سه ماهه منتهي به سپتامبر 2011 حدود 34 درصد 100 وبسايت پرطفدار اينترنت از فنآوري HTML5 بهره بردهاند. همچنين وبسايت کاريابي Dice.com ميگويد تمايل شرکتهاي فنآوري براي استخدام برنامه نويسان مسلط به اين فنآوري بين سه ماهه اول سال 2011 تا سه ماهه سوم آن، به بيش از دو برابر افزايش يافتهاست. البته بسياري از کاربران عادي تفاوت بين محصولات توليد شده با فلش و HTML5 را متوجه نميشوند و نميدانند اين فنآوري فاقد بعضي از قابليتهاي کليدي است. فلش براي نمايش محتوا نياز به نصب افزونه برروي دستگاههاي کاربران دارد و استيو جابز در بيانيه خود در مورد فلش در سال 2010 اين نکته را مشکل اصلي فلش اعلام کرد و استفاده از آن برروي دستگاههاي قابل حمل شرکت خود را متوقف کرد. شرکت ادابي مواردي که جابز آنها را مشکلات فلش اعلام کرده بود را بي اساس خواند اما از آن زمان ابزار طراحي توليد کرد که محتواي خروجي آنها هم از فلش پشتيباني ميکند و هم از HTML5. شرکت اپل در حال حاضر از فلش برروي مرورگر کروم و سيستم عامل موبايل اندرويد پشتيباني ميکند. اما به گفته دني وينوکر، مدير بخش گسترش محصولات تعاملي شرکت ادابي برنامه نويسان تمايل دارند برنامههاي تحت وبي توليد کنند که برروي اندرويد و iOS اپل قابل اجرا باشد. وي ميافزايد: "اگر قصد داريد محتواي تحت وب توليدي شما برروي پلتفرمهاي مختلف موبايل کار کند بايد آن را با HTML5 بنويسيد." نام اين فنآوري از HTML (Hypertext Markup Language) يا زبان نشانه گذاري فرامتني گرفته شده است. اين زبان مجموعه دستورات پايهاي براي طراحي صفحات وب است. اما اين کلمه در بر گيرنده مجموعهاي از فنآوريها براي نمايش متن، فيلم و تصاوير گرافيکي است. دين هاکاموويتيچ، مدير بخش مرورگر اينترنت مايکروسافت ميگويد: "وقتي برنامههاي توليدي HTML5 را به مردم نشان ميدهيم ميگويند اصلاً شباهتي به يک وبسايت عادي ندارد." شرکتها از همين خاصيت براي طراحي تبليغات داخل اپليکيشنها برروي دستگاههاي موبايل استفاده ميکنند. جيمز لمبارت مدير عامل شرکت تبليغاتي InMobi Mobile Insight ميگويد تعداد شرکتهايي که تبليغات موبايل سفارش ميدهند از 62 در ماه ژانويه به 250 در ماه سپتامبر رسيدهاست. وي ميافزايد: "اگر کسي قصد دارد تبليغاتي بسازد که از نظر رسانه غني باشد، از HTML5 استفاده ميکند." از طرفي بازيهاي کامپيوتري هدف فنآوري HTML5 هستند. بازيهايي که در گذشته اکثراً برروي فلش طراحي ميشدند و اجراي آنها برروي دستگاههايي مثل آيپد و آيفون غير ممکن بود.شرکت Zynga توليد کننده بازيهاي کامپيوتري که اکثر آنها با فلش نوشته شدهاند به تازگي سه بازي HTML5 پرطرفدار توليد کردهاست. علاقه طراحان بازي براي استفاده از HTML5 در کنفرانس New Game 2011 در سن فرانسيسکو مشهود بود. البته بايد توجه داشت که بازيهاي HTML5 از نظر کيفيت قابل مقايسه با بازيهاي با کيفيت کنسولهاي و کامپيوترهاي روميزي نيستند اما بازيهاي مجاني که اکثراً به شبکههاي اجتماعي نيز متصل ميشوند از جذابيت خاصي برخوردارند. به گفته ريچارد هيلمن، مدير بخش خلاقيت شرکت EA ميگويد برنامه نويسان در حال حاضر بايد با توجه به وقت کاربران بازي طراحي کنند نه پولي که آنها خرج ميکنند. وي معتقد است برنامه نويس موفق بايد محصولات خود را در همه جا عرضه کند، برروي هر دستگاه قابل حملي که يک کاربر ميتواند داشته باشد. با توجه به همه اينها، فراگير شدن HTML5 براي شرکت اپل که مخالف اصلي فنآوري فلش است دردسرهايي هم دارد. اگر قرار باشد برنامههاي توليد شده با HTML5 برروي همه دستگاهها اجرا شود آنوقت انحصار اجراي اپليکيشنهاي سيستم عامل iOS اپل از بين ميرود. در حال حاضر شرکت اپل به کاربران اجاره ميدهد هر اپليکيشن دانلود شده، تنها برروي يک دستگاه و براي يک کاربر قابل اجرا باشد. کادير لي، مدير فنآوري شرکت Zynga پيشبيني ميکند برنامه نويسان در آينده روند توليد اپليکيشن براي دستگاههاي پرطفداري مانند محصولات اپل را ادامه ميدهند. وي ميگويد HTML5 ميتواند در آينده به مفهومي فراتر از يک فنآوري تبديل شود. منبع:همشهري ارسال توسط کاربر محترم سايت :alikhatar20
|
|
|