"رابرت دانهام"مدير پيشين سيستمهاي کامپيوتري "موتورولا" و بنيانگزار برنامه? سراسري پرورش مديران اجرايي 14 اشتباه فاحش مديران ارشد را بدون توجه به صنعت چنين توصيف مي کند:
1) گوش ندادن:
به سخنان کارکنان خود توجه نمي کنيد بلکه فقط با آنها صحبت مي کنيد. نتيجه اين شيوه فقدان تعهد, وفاداري و احساس تعلق و نيز افزايش انزجار و دلسردي کارکنان است.
2) افراط در تعهد:
اگر نتوانيد کارکناني پرورش دهيد که در مواقع لازم بتوانند پاسخ منفي دهند, به جاي يک استراتژي موفقيت آميز، با کار بيش از حد, دستاورد اندک, نارضايتي مشتري و «قهرماناني مرده1» دست به گريبان خواهيد بود.
3) دل خوش کردن به آمار و ارقام:
آمار و ارقام تنها نتيجه فرعي تصميمات شما هستند. انجام اقداماتي به منظور تغيير اعداد, بدون توجه به عوامل پديد آورنده اين اعداد (از جمله پيشنهادهاي ارزشمند, اجراي عالي, رضايت مشتري و انگيزه و اشتياق کارکنان), ونيز بدون توجه به مديريت اين عوامل, در نهايت به نتايجي مخرب مي انجامد.
4) پذيرش تعهدهاي مبهم و نامشخص يا پرهيز از تعهد:
توافقهاي مبهم و نامعين و فقدان استانداردي روشن براي ايجاد و پذيرش تعهد و مديريت آن، به اتلاف نيرو و کناره گيري کارکنان مي انجامد. همچنان که پرهيز از پذيرش تعهد و مسئوليتي روشن نيز همين نتايج را در پي خواهد داشت.
5) توجه به مشتري در اولويت آخر:
انجام وظيفه بدون توجه به واکنش مشتري به آنچه انجام شده و چگونگي انجام آن, رضايت مشتري را سلب مي نمايد.
6) ترس و بي ميلي نسبت به ارزيابي عملکرد:
گفتگوي صادقانه و مستقيم، يک مهارت ارزشمند است که انجام آن مستلزم مقداري جرأت و شهامت است. مديران ارشد بايد ياد بگيرند که زمينه هاي ارايه بازخور مستقيم و به موقع عملکرد را فراهم نمايند.
7) تيم سازي, فقط به شکل صوري:
تيمها تنها گروه هايي از افراد نيستند که با هم کار مي کنند, مهارتهاي ايجاد تيمهاي واقعي با عملکردي مطمئن و اثر بخشي, بايد آموخته شوند و واقعيت اين است که, کمتر کسي از اين مهارتها برخوردار است.
ايجاد تعهد, توانايي شنيدن, مديريت روحيه, مبارزه و غلبه بر کاستي ها , مديريت رضايت مشتري, برنامه ريزي اثر بخش, استانداردهاي مشترک واضح و روشن, اصول اخلاقي معين, حضور و موجوديت و منفعل نبودن.
8) خالي بودن چنته مديريت:
مديريت اثر بخش مستلزم دامنه اي از مهارتهاست و اغلب مديران همه مهارتها و توانائيهاي لازم را ندارند. کليدي ترين اين توانايي ها عبارتند از تيم سازي, توانايي ايجاد تعهد، توانايي شنيدن، مديريت روحيه، مبارزه و غلبه بر کاستي ها، مديريت رضايت مشتري، برنامه ريزي اثربخش، استانداردهاي مشترک واضح و روشن، اصول اخلاقي معين، حضور و موجوديت و منفعل نبودن
9) دستور دادن به جاي درخواست کردن و ايجاد تعهد:
احساس تعلق و تعالي در افرادي که صرفاً فرمان پذيرند ديده نمي شود و معمولاً دستور دادن به امتناعي همراه با آزردگي مي انجامد. در واقع آنچه که در پي آن هستيم, احساس تعلق به سازمان, غرور و دلبستگي است و اينها وقتي ايجاد مي شود که فرد نسبت به آنچه انجام مي دهد, متعهد باشد.
10) ناتواني در ايجاد اعتماد يا غلبه بر عدم اعتماد:
اعتماد احساسي مبهم برخواسته از سوابق قبلي نيست. ايجاد اعتماد, بازسازي و حفظ اعتماد موجود مهارتهاي ارزشمندي هستند که کمتر در رفتار مديران مشاهده مي گردند و بايد آموخته شوند.
11) نداشتن طرح کاري روشن:
يک هدف کمي يا بيانيه چشم انداز2, تنها بخشهايي از يک طرح کاري هستند. طرح کاري مستلزم يک استراتژي روشن, نقشها و مسئوليتهاي روشن, ارزش و اهميت کافي براي مشتريان و تيمي آماده و توانمند براي اجرا است.
12) چون من گفتم:
شدت عمل تنها به دستور دادن منتهي مي شود نه جلب احترام و تعهد ديگران. شدت عمل قدرت و نشاط سازمان را نابود مي کند و کارکنان را ضعيف و شکست خورده رها مي سازد.
13) متعهد نبودن به يادگيري:
ما بايد ياد بگيريم که از اشتباهاتمان، موفقيتهايمان و تجاربمان بياموزيم. ما بايد ياد بگيريم که چگونه از ديگران بياموزيم؛ بويژه از آنها که ريسک کرده اند و موفقيت و شکست را تجربه نموده اند.
14) بدبيني و عيب جويي نسبت به مديريت:
افراد داراي حرفه مديريت, مديران و به طور کلي فرهنگ موجود, اغلب به شيوه اي عيب جويانه و به نحوي استهزا آميز به مديريت مي نگرند.
براي تعيين استاندارد مهارت هاي مديريتي و برنامه هاي اثر بخش تعهد لازم است. رابرت دانهام با بيش از بيست سال تجربه به عنوان مدير اجرايي و پرورش دهنده مديران اجرايي در اين مسير بر تعيين دقيق زيربناها و مهارتهاي عملي, تعهد, اعتماد, ارزش و رضايت, به عنوان پايه هاي مديريت موثر و رهبري شرکت تاکيد مي کند.
آيا بزرگترين اشتباهات مديران ارشد درسازمان و صنعت شما نيز همين اشتباهات است؟ اگر دانش و تجربه رابرت دانهام به وي اجازه داده است که درباره اشتباهات مديران کشورش اظهار نظر نمايد، شما هم مي توانيد با تکيه بر دانش و تجربه خويش اشتباهات فاحش مديران را در سطوح مختلف برشماريد. نظر شما چيست؟
منبع:www.modirestan.mihanblog.com ارسالي از طرف کاربر محترم :mohammad_43 /ع