جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
ارتباط با کامپيوتر بدون صفحه کليد و ماوس
-(4 Body) 
ارتباط با کامپيوتر بدون صفحه کليد و ماوس
Visitor 412
Category: دنياي فن آوري
گزارش وضع هوا توسط کارشناس هواشناسي که معمولا در قسمت انتهايي اخبار پخش مي شود, براي همه ما صحنه اي آشناست. در اين نوع گزارش ها معمولا پشت صفحه کارشناس يا گوينده نقشه جغرافيايي يا هوا شناسي کشور يا منطقه قرار گرفته و کارشناس هواشناسي نيز با اشاره به نقاط مختلف نقشه وضعيت آب و هوايي آن منطقه را توضيح مي دهد. تصويري که در پشت سر کارشناس قرار مي گيرد لزوما تصوير ثابتي نبوده و مي تواند يک انيميشن يا حتي فيلم ماهواره اي از تغييرات آب و هوايي 24 ساعت گذشته باشد.
سؤالي که براي برخي از افرادي که چندان با مسائل سينمايي آشنايي ندارند. ممکن است پيش بيايد, اينست که چگونه پشت سر کارشناس هوا شناسي يک تصوير متحرک پخش مي شود؟ جواب اين سؤال خيلي ساده است.
براي تهيه اين گونه برنامه ها يا گزارش ها معمولا گزارشگر يا بازيگر را در يک استاديو نيز به رنگ آبي يکدست نقاشي شده اند. بازيگر يا کارشناس هوا شناسي با اشاره به ديوار آبي رنگ که فاقد هر گونه نقشه اي است, شروع به ارائه توضيحات مي کند.
در مرحله بعدي فيلم گرفته شده وارد دستگاه ميکسر مي شود. فيلم يا عکس مربوط به نقشه هوا شناسي هم وارد ورودي دوم همين دستگاه مي شود. دستگاه Mixer هم که معمولا يک دستگاه ديجيتال است قسمت هايي از فيلم اول که آبي رنگ مي باشند را با فيلم دوم پوشش داده و يا باصطلاح آنها را ميکس مي کند. خروجي اين دستگاه همان چيزي است که بينندگان روي صفحه تلويزيون مشاهده مي کنند.
هر چند دستگاه هاي ميکسر داراي ريز پردازنده و ساير ادوات ديجيتال بوده و داخل خود يک کامپيوتر جمع و جور و مخصوص به خود دارند, ولي عمل ميکس را مي توان با کامپيوتر هاي معمولي و به روش هاي نرم افزارهايي نيز انجام داد.
گاهي اوقات لازم است تا در حين ارائه توضيحات توسط کارشناس هوا شناسي, نقشه پشت سر عوض شده, زوم شده و يا اطلاعات خاصي به نقطه اي از نقشه اضافه و يا از آن حذف شود.
در حال حاضر تنها روش اين کار روش دستي است بدين معني که کارگردان يا دستيار وي با هماهنگي بازيگر يا کارشناس هواشناسي, فيلمي که وارد دستگاه ميکسر مي شود را زوم کرده يا عوض مي کند. خب اين روش بخصوص با تکنولوژي هايي که امروزه در دسترس مي باشند, ممکن است قدري ابتدايي و مضحک به نظر برسد. اگر شما هم جزء افرادي هستيد که همين عقيده را داريد, بايد اذعان کرد که شما هم طرز تفکري شبيه دو مبتکر جوان يعني چارلز کوهن (Charles Cohen) و جين فالک (Gene Foulk) داريد.
سال ها پيش اين دو نفر به اين فکر افتادند تا نرم افزاري طراحي کنند تا مفهوم حرکت انسان را درک کرده و عکس العمل نشان دهد. اين نرم افزار با بررسي فريم هاي فيلمي که بطور مستقيم توسط دوربين هاي ديجيتال به کامپيوتر مخابره مي شوند, قادر به درک حرکات انساني بوده . عکس العمل هاي مناسب از خود نشان مي دهد. بعنوان مثال زماني که کارشناس هواشناسي به منطقه يا شهري روي نقشه اشاره مي کند. نرم افزار مربوطه نقشه را روي همان منطقه يا شهر زوم مي کند. تمام اين کار نيز بطور اتوماتيک انجام مي گيرد. بعبارت بهتر مي توان ادعا کرد که کارشناس هوا شناسي مي تواند به کامپيوتر دستور بدهد که چه عملي را بايد انجام دهد, بدون اينکه از صفحه کليد, ماوس يا وسايل مشابهي استفاده کرده باشد. اين نرم افزار که طوفان ژست (Gesture Storm) ناميده مي شود, مراحل تست و اجراي آزمايشي را پشت سر گذاشته و حدود يک سال است که ( از دسامبر سال 2003) توسط تلويزيون محلي اورلاندو در ايالت فلوريداي آمريکا مورد استفاده قرار مي گيرد.
نرم افزار Gesture Storm يکي از اولين نرم افزارهايي است که فقط به وسيله يک دوربين و بدون هيچ وسيله اضافه ديگري به کاربر اجازه مي دهد تا با کامپيوتر ارتباط برقرار کند. متخصصان تکنولوژي اطلاعات (IT) بر اين باورند که اين نرم افزار و نرم افزارهاي مشابه آن هنوز در شروع راه هستند.
راهي که آينده خوبي براي آن پيش بيني مي شود. بر مبناي پيش بيني هاي نه چندان بدبينانه در آينده اي نه چندان دور نرم افزارهاي زيادي وجود خواهند داشت که براي کار با آنها نيازي به صفحه کليد يا ماوس وجود نداشته و صرفا با قرار گرفتن جلوي کامپيوتر مجهزبه Webcam بتوان با آنها ارتباط برقرار کرد.
Gesture Storm هر چند يکي از اولين نرم افزارهايي است که قادر به درک حرکات و ژست کاربر مي باشد ولي تنها نرم افزار در اين زمينه هم نيست. جديدا شرکت سوني براي دستگاه هاي پلي استيشن 2 دستگاهي به نام Eye Toy ارائه کرده است. اين محصول شامل يک دوربين ديجيتالي ارزان قيمت و يک نرم افزار ويژه تشخيص حرکات انساني مي باشد. علاقه مندان بازي هاي کامپيوتري مي توانند با خريد اين محصول و اضافه کردن آن به دستگاه پلي استيشن خود, بطور واقعي و بدون استفاده از دسته بازي به بازي کردن بپردازند.
يکي از بازي هايي که بوسيله اين سيستم مي توان به آن پرداخت, بازي کاراته است. هر ضربه دست يا پايي که شما جلوي دوربين بزنيد عينا توسط شخصيتي که داخل بازي وجود دارد نيز زده خواهد شد و بدين ترتيب شما خواهيد توانست تا يک مبارزه واقعي را تجربه کنيد.
بازي هاي کامپيوتري با مجهز شدن به تکنولوژي تشخيص حرکات انساني مهيج تر مي شوند.
يکي از کاربردهاي نرم افزارهايي مانند Gesture Storm که قادر به تشخيص حرکات و ژست هاي انساني هستند, مي تواند بازي هاي کامپيوتري باشد.
بازي هاي کامپيوتري بنا به دو دليل مي توانند استفاده کننده خوبي از اين تکنولوژي باشند. يکي از اين دلايل طيف استفاده کنندگان و کاربران اين نرم افزارها ( بازي ها) مي باشد.
از آنجائيکه کاربران بازي هاي کامپيوتري عموما افراد کم سن و سال و يا نا آشنا با کامپيوتر هستند, استفاده از واسط هايي (interfaces) مانند صفحه کليد يا ماوس براي اين طيف سخت و نا مانوس مي باشد.
در حال حاضر حداقل سن بازيکنان بازي هاي کامپيوتري به حدود 4 سال تقليل پيدا کرده است و بنابراين استفاده از واسط هايي مانند دوربين و نرم افزارهاي تشخيص حرکات دست و پا و براي اين طيف بسيار مناسب بوده و پيش بيني مي شود تا با استقبال خوبي مواجه شود.
دليل ديگري که الگوريتم هاي تشخيص ژست در بازي هاي کامپيوتري کاربرد خوبي پيدا کرده اند, اينست که نفس عملکرد و نوع کاربري اين رده از نرم افزارها ( يعني بازي هاي کامپيوتري) به نوعي است که آن را کاملا مناسب براي استفاده از اين تکنولوژي مي کند.
فروش بيش از 500,000 هزار دستگاه Eye Toy در آمريکا و 2,000,000 دستگاه در اروپا شاهدي است بر اين مدعا. سوني به همراه Eye Toy يک سي دي شامل 12 بازي هم به خريداران ارائه مي دهد تا کاربران بتوانند اين 12 بازي را با قرار گرفتن روبروي دوربين دستگاه پلي استيشنشان بازي کنند.
در يکي از اين بازي ها که بي شباهت به بازي هاي قديمي آتاري نيست. بشقاب پرنده هايي از آسمان فرود مي آيند که بازيگر بايد با حرکت دست هايش آنها را بگيرد. تصور کنيد بازي کردن اين بازي ديجيتال براي بچه ها تا چه حد مي تواند ساده باشد. دوربيني که در Eye Toy مورد استفاده واقع شده يک دوربين نسبتا ارزان قيمت ( حدود 50 دلار با 450,000 هزار تومان ) است که از طريق درگاه USB به قسمت جلوي دستگاه پلي استيشن متصل مي شود. نرم افزار تشخيص حرکتي هم که داخل دستگاه اجرا مي شود حدود 10 درصد توان پردازشي دستگاه را به خود اختصاص داده و 90 درصد را هم براي کارهاي سه بعدي سازي گرافيکي آزاد مي گذارد. نسخه فعلي Eye Toy فقط قادر به تشخيص حرکت ( motion Detection ) بوده و کليه بازي هايي که فعلا روي پلي استيشن اجرا مي شوند, از همين الگوريتم ساده براي کنترل بازي استفاده مي کنند. سوني قول داده است تا در نسخه هاي آينده Eye Toy امکانات پيشرفته تر و پيچيده تري را لحاظ کند.
تشخيص صورت ( قيافه ), رنگ و نگهداشتن جهت و مسير حرکت دست در فضا از جمله اين امکانات خواهند بود. اگر سوني به قولي که داده عمل کند, در اين صورت بازيکنان قادر خواهند بود تا بازي هري پاتر را با ايستادن جلوي تلويزيون و تکان دادن دست ها و پاهايشان بازي کنند.
در اين حالت بازيکنان با ترسيم شکل هاي فرضي در فضا به وسيله انگشت هايشان خواهند توانست تا جادوهاي مختلفي را اجرا کنند. انجام بازي هاي گروهي يا چند نفره نيز با اين تکنولوژي ها ممکن خواهد شد.
عمده مشکلاتي که هم اکنون Eye Toy را تهديد مي کنند عبارتند از سرعت پايين درگاه USB که اين دستگاه به واسطه آن به پلي استيشن وصل مي شود و همچنين شلوغ پلوغ بودن اتاقي که دستگاه بازي در آن قرار مي گيرد.
اتاق هاي شلوغ پلوغ به ويژه اگر اشياء متحرکي پشت سر بازيکن قرار داشته باشند, مي تواند باعث اختلال در کار نرم افزار تشخيص الگو ( Pattern Recognition ) و تشخيص حرکت ( Motion Detection ) شده و بازي به طور اشتباهي کنترل شده يا داستان بازي به مسير نا خواسته کشيده شود.
براي غلبه بر مشکلات فوق سوني وعده داده است تا در سال 2006 ميلادي ( يعني 1.5 سال ديگر) نسخه سوم پلي استيشن را وارد بازار کند. پلي استيشن 3 بجاي درگاه USB 1.0 داراي درگاه USB 2.0 خواهد بود که تا چهل برابر از USB 1.0 سريعتر است.
نرم افزارهاي پيشرفته تر تشخيص حرکت و الگو نيز باعث دقيق تر کار کردن دستگاه و با کيفيت تر شدن بازي ها خواهند شد.
از آنجائيکه پلي استيشن 3 داراي پردازنده هاي قوي تري خواهد بود, نرم افزار هاي پيچيده تر که داراي بار پردازشي سنگين تري هستند نيز خواهند توانست تا براحتي روي اين دستگاه ها اجرا شوند.
? کاربردهاي جدي تر تشخيص حرکات انسان يا ژست
هر چند که تشخيص حرکات دست يا بدن يا بطور کلي ژست کاربردهاي مهيجي در بازي هاي کامپيوتري دارند ولي حوزه کاربرد آنها محدود به اين مقوله نمي شود. شرکت سايبرنت ( Cybernet ) که يکي از شرکت هاي پيشگام در طراحي و عرضه نرم افزارهاي تشخيص حرکات اندام هاي کاربر مي باشد بهار امسال (1383 ) موفق شد تا نرم افزاري به نام Navigaze را طراحي کند ( توضيح مترجم: کلمه navigaze از دو کلمه navi که مخفف navigate مي باشد و کلمه gaze تشکيل شده است. کلمه navigate که در نرم افزار netscape navigator هم استفاده شده است به معناي هدايت هواپيما, کشتي يا کامپيوتر است و کلمه gaze نيز معني خيره شدن مي دهد. بنابراين navigaze بايد نرم افزاري باشد که به وسيله قدرت نگاه بتواند کامپيوتر را هدايت و کنترل کند.). کاربر پس از نصب نرم افزار navigaze و فعال کردن دوربين يا Webcam قادر خواهد بود تا با خيره شدن به نقطه اي از مانيتور مکان نما را به آن نقطه هدايت کند. براي کليک کردن روي آيکوني يا اجرا کردن برنامه اي کافيست تا دو بار پلک هايش را به هم بزند و در صورتيکه بخواهد پنجره اي را اسکرول دهد کافيست تا سرش را در همان جهت حرکت داده يا بچرخاند.
جالب توجه آنکه شرکت سايبرنت تکنولوژي تشخيص حرکات هاي اندام را همانند بسياري ديگر از تکنولوژي ها از يک تکنولوژي نظامي مربوط به 6 سال پيش گرفته است. سال 1998 ارتش آمريکا پروژه اي تعريف و اجرا کرد تا يک فرمانده نظامي با حرکت دست ها, پاها و حتي سر خود بتواند يک ستون نظامي مجازي را رهبري و هدايت کند. هدف ارتش آمريکا از اجراي اين پروژه تربيت و آموزش افسران و درجه داران بود. آنها به واسطه اين سيستم قادر بودند تا با در اختيار گرفتن يک دسته از سربازان مجازي و در يک محيط مجازي ( جنگل, دشت يا باطلاق ) گروه خود را به سمت هدف هاي از پيش تعيين شده رهبري کرده و نتايج مثبت يا منفي دستورات صادر شده را ببينند. تشخيص ژست يا حرکت هاي دست, پا و سر هر چند واسط خوبي براي انتقال فرامين به کامپيوتر مي باشد ولي همان طوري که از ظاهر قضيه نيز برمي آيد, حوزه عملکرد آن کاملا محدود بوده و خيلي از جاها نمي توان از اين تکنولوژي براي انتقال اطلاعات به کامپيوتر استفاده کرد. بعنوان يک مثال بارز بعيد بنظر مي رسد که يک تايپيست يا برنامه نويس بتواند از اين تکنولوژي ( هر چقدر هم که کامل و پيشرفته شده باشد ) براي انجام کار خود استفاده کند. عده اي از مهندسين خوش فکر در ايالات متحده آمريکا با توجه به مزايا و معايب اين تکنولوژي و تکنولوژي هاي قديمي تر همچون استفاده از صفحه کليد توانسته اند اين دو تکنولوژي را به همديگر پيوند داده و دستگاهي به نام صفحه کليد مجازي ( Virtual Keyboard ) بسازند. تصوير اين صفحه کليد در شکل 2 ديده مي شود.
اين صفحه کليد که مي تواند همراه PDA ها و کامپيوترهاي دستي ( Palmtop ) مورد استفاده قرار گيرد از مکانيزم ساده اي بر خوردار است.
يک منبع نوري کوچک شبيه چراغ قوه روي PDA قرار دارد که سايه ( تصوير) حاصل از اين منبع نوري تصويري از صفحه کليد به رنگ مثلا قرمز مي باشد. بنابراين با روشن کردن اين منبع نوري تصويري به شکل صفحه کليد روي ميز تشکيل مي شود.
کاربر با استفاده از همين صفحه کليد و روي تصوير کليد هاي مربوطه تايپ مي کند و دوربين کوچکي که کنار منبع نوري قرار گرفته است موقعيت و طرز حرکت انگشتان دست را حس کرده و کد کاراکتر تايپ شده را به کامپيوتر مي فرستد.
صفحه کليد مجازي دقيقا مثل يک صفحه کليد واقعي است فقط با توجه به اينکه کليد هاي آن از هوا تشکيل شده اند, بسيار نرم تر است. صفحه کليد مجازي حجم و وزن ندارد و از اين رو براي استفاده در کامپيوترهاي فوق العاده کوچک همانند PDA ها و Palmtop ها کاملا مناسب است. از آنجائيکه دوربين صفحه کليد هاي مجازي با سرعت 50 فريم در ثانيه تصوير برداري مي کنند, حتي سريع ترين تايپيست هاي دنيا نيز مي توانند با اين صفحه کليد ها کار کرده و با حد اکثر سرعت ممکنه عمل تايپ را انجام دهند. در ضمن روش تصوير برداري دوربين صفحه کليد هاي مجازي نسبت به روش تصوير برداري دستگاه هايي همچون Eye Toy پيشرفته تر شده است. در صفحه کليد هاي مجازي تصوير برداري بجاي نورمرئي با نور مادون قرمز (IR) انجام مي پذيرد, بدين ترتيب شلوغ پلوغ بودن پشت صحنه, ميز يا ... ديگر نمي تواند روي تکنيک تشخيص موقعيت يا حرکت تاثير منفي بگذارد.
? راه آينده
Eye Toy, gesture storm و صفحه کليد مجازي همه و همه دستگاه هايي هستند که بر مبناي تشخيص رفتار و حرکات اندام هاي مختلف انسان نظير دست ها, پاهام سر و چشم ها ساخته شده و در مقياس تجاري عرضه شده اند ( فروش Eye Toy فقط در اروپا و آمريکا بالغ بر 5/2 ميليون دستگاه بوده است ). اينکه آينده تکنولوژي تشخيص ژست چه خواهد بود و اين تکنولوژي تا چه ميزاني خواهد توانست به درون زندگي ما انسان ها رسوخ کند سؤالي جدي است که در حال حاضر فکر متخصصان و سرمايه گذاران را بخود مشغول کرده است. هر چند در مورد آينده اين تکنولوژي يا حتي تکنولوژي هاي ديگر بسختي مي توان قضاوت دقيقي داشت, ولي شواهد و قرائن نشان مي دهند که کاربردهاي تشخيص ژست روز به روز جدي تر و وسيع تر شده و خواهد شد.
يکي از کاربردهايي که برخي از شرکت هاي نرم افزاري دارند روي آن کار مي کنند, انتقال فرمان از شخص ارائه دهنده سمينار به نرم افزار مشهور Power Point است.
در صورتيکه اين نرم افزار کامل شود, ارائه دهنده يک سمينار براحتي خواهد توانست با اشاره دست, سر يا انگشت خود اسلايد ها را پس و پيش برده و يا آنها را تغيير دهد ( چيزي که همه ما حد اقل يکبار آن را از ته دل آرزو کرده ايم).
يکي ديگر از استفاده هاي بالقوه اين سيستم مي تواند بکارگيري آن در اتومبيل ها جهت کاهش تصادفات باشد. دوربين ايي که روي داشبورد خودرو نصب مي شوند, همواره قيافه و طرز حرکات راننده را به يک ميکرو کامپيوتر کوچک مخابره مي کنند. حال اگر ميکروکامپيوتر داخل اتومبيل استنتاج کند که راننده مست, عصباني يا هيجان زده است مي تواند محدوديت هايي براي حرکت خودرو قائل شود يعني مثلا اجازه ندهد تا راننده با سرعتي بيش از حد تعيين شده رانندگي کند. در حال حاضر مؤسسات تحقيقاتي و دانشگاه هاي زيادي در دنيا همچون مؤسسه تحقيقاتي جورجيا ( Georgia Institute Of technology ) روي تکنولوژي تشخيص حرکات اندام ها و درک مفاهيم آنها کار مي کنند و با اين کار سهم خود را از تکنولوژي هاي برتر آينده حفظ کرده و يا آن را بيشتر مي کنند.
منبع:www.aftabir.com
ارسال توسط کاربر محترم سايت : mohamadaminsh
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image