جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
احساسات خود را کنترل کنيد .
-(0 Body) 
احساسات خود را کنترل کنيد .
Visitor 483
Category: دنياي فن آوري

پيش از آن که شما را کنترل کنند !
 

وقتي طرح هاي مطالعاتي مورد علاقه تان پس از مدت ها تصويب نمي شود ،وقتي ارباب رجوعي ،غير منصفانه به شما بي احترامي مي کند ، وقتي بهترين دوست و همکارتان ازکار معلق مي شود يا وقتي مديري با وجود حجم کار زيادي که داريد ،کار جديدي به شما محول مي کند ، آيا دچار استرس يا احساس منفي نمي شويد ؟ در شرايط استرس زا نيزممکن است عصبي شده و ناخودآگاه سر و صدا کنيد يا اينکه به کنج خانه پناه ببريد .اين گونه رفتارها مي تواند علاوه بر کاهش کارآيي و بهره وري ،به طور جدي به اعتبار و حيثيت شغلي تان لطمه بزند .
در سازمان ها ،شرايط استرس زا اغلب در مواردي مانند کاهش بودجه ،اخراج کارکنان و انتقال آنان رخ مي دهد . بنابراين مديريت و کنترل هيجان ها در اين شرايط ، بسيار دشوار است .پس چطور مي توان در اين شرايط ، به بهترين شکل ، هيجان ها را کنترل نمود و بهترين رفتار را داشت ؟
چرا اصرار مي شود در محيط کار ،فقط بر هيجان هاي منفي تمرکز کنيم ؟ بيشتر افراد براي کنترل هيجان هاي مثبت ، نيازمند ارشاد نيستند چون هيجان هاي مثبت مانند شادي ، ذوق زدگي ، محبت يا خوش بيني معمولاً تاثير منفي بر اطرافيان ندارد .

هيجان هاي منفي رايج در کار
 

در سال 1997 دکتر «سينتيا فيشر » استاد مديريت دانشگاه و برنده ي مقاله اي تحت عنوان «هيجان ها در کار » به تحقيق در اين زمينه که کارکنان چه احساسي دارند و چطور بايد آنها را بسنجيم، پرداخت .دراين تحقيق ، رايج ترين هيجان هاي منفي در محيط کار عبارت بود از :

الف ) ناکامي ـ غضب
 

ناکامي معمولاً از گرفتاري و عدم تحقيق هدف به وجود مي آيد . براي نمونه اگر فردي مانع تصويب طرح مطالعاتي شما شود يا اگر پشت خط تلفن زياد معطل شويد ، دچار ناکامي مي شويد . ريشه ي ناکامي هرچه مي خواهد باشد ، بايد سريع با آن مقابله کرد زيرا به سادگي موجب بروز ساير هيجان هاي منفي همچون خشم و پرخاش گري مي شود . در زير ، چند توصيه براي مقابله با ناکامي ارائه شده است :
ـ ارزيابي را متوقف کنيد : سعي کنيد از نظر رواني ، مکث کوتاهي کنيد و به شرايط موجود ، با نگاهي جديد بنگريد . از خودتان بپرسيد که چرا دچار ناکامي شده ايد ؟ دلايل آن را بنويسيد ، سپس به يک نکته ي مثبت در اين شرايط فکر کنيد . براي نمونه ، اگر مديري دير به جلسه آمد ،مي توانيد از اين فرصت براي استراحت يا آمادگي بيشتر ارائه ي مطلب ، استفاده کنيد .
ـ به دنبال يک نکته ي مثبت باشيد : ديدن يک موضوع مثبت در شرايط موجود ، موجب بهتر شدن خلق و خو مي شود . هميشه اينگونه فکر کنيد که کسي که موجب ناکامي شما شده ، عمدي در کارش نبوده است .

ب ) نگراني ـ بي قراري
 

نگراني درسازمان ، بيشتر زماني افزايش مي يابد که امنيت شغلي کارکنان به خطر بيفتد . جاي تعجب نيست که کارکنان ، نگران آينده ي شغلي خود باشند اما همين نگراني اگر به خوبي مديريت نشود ، به سادگي مي تواند از کنترل خارج شده و نه تنها بر سلامت رواني اثر منفي بگذارد ، بلکه موجب کاهش بهره وري و ريسک پذيري شود . براي رفع نگراني ، توصيه هاي زير را به کار گيريد:
ـ خودتان را اسير نگراني و اضطراب نکنيد : از ورود به محيط هاي شايعه ساز ، خودداري کنيد . براي نمونه اگر تعدادي از همکاران راجع به اخراج يا نگرفتن پاداش صحبت مي کنند ، وارد بحث آنان نشويد . ويژگي نگراني ، اين است که نگراني هاي بيشتري به دنبال دارد .
ـ نفس کشيدن عميق را تمرين کنيد : اين اقدام ، موجب کاهش ضربان قلب و عادي شدن تنفس مي شود . نفس عميق پنج ثانيه اي بکشيد . فقط روي نفس هاي خودتان ، نه هيچ چيز ديگري تمرکز کنيد . اين کار را پنج دقيقه انجام دهيد .
ـ بر بهبود شرايط تمرکز کنيد : اگر از بيکاري و از دست دادن شغل مي ترسيد ، نشستن و غصه خوردن ، هيچ کمکي نمي کند . چرا از طريق روش هاي فکري ، به دنبال يافتن راه حل هاي مناسب تري نيستيد ؟ چرا نشان نمي دهيد که وجودتان چقدر براي سازمان ارزشمند است ؟
ـ نگراني هاي خود را يادداشت کنيد : اگر نگراني ها ذهن شما را مشغول مي کند ،آنها را در يک دفترچه بنويسيد و طبق يک جدول زمان بندي ، نسبت به رفع شان اقدام کنيد . پيش از موعد مقرر ، همه ي نگراني ها را فراموش کنيد چون به موقع با آنها مقابله خواهيد کرد . طبق جدول زمان بندي از طريق روش تجزيه و تحليل ، ريسک نگراني ها را کاهش دهيد . اگر در مورد چيزي نگران و بي قرار هستيد ، عدم برخورد مناسب با آن مي تواند اعتماد به نفس شما را ضعيف کند .

ج ) خشم ـ عصبانيت
 

خشم افسار گسيخته ، شايد يکي از مخرب ترين هيجان هايي ست که کارکنان در محيط کار با آن رو به رو هستند . خشم ، هيجان ست که بسياري از افراد ، به خوبي نمي توانند آن را مديريت و کنترل کنند . اگر در کنترل خلق و خو در محيط کار با مشکل مواجه ايد ،يکي از بهترين کارهايي که مي توانيد براي حفظ موقعيت شغلي خود انجام دهيد ، کنترل خشم است . توصيه هاي زير مي تواند در اين زمينه مفيد باشد :
ـ به علائم اوليه ي خشم توجه کنيد : فقط شما مي توانيد متوجه شويد که علائم اوليه ي خشم چه موقع بروز مي کند ؛ پس بايد اين علائم را شناخت . متوقف کردن خشم ، اولين کليد است. شما در شرايط دشوار مي توانيد واکنش هاي مختلفي انجام دهيد اما اولين واکنش ، هميشه بهترين واکنش نخواهد بود .
ـ وقتي عصباني مي شويد ، هر کاري که انجام مي دهيد را متوقف کنيد : چشم هاي تان را ببنديد و نفس کشيدن عميق را تمرين کنيد . اين کار ، موجب قطع افکار منفي مي شود و شما را در مسير افکار مثبت قرار مي دهد .
ـ وقتي عصباني هستيد ، به چهره تان در آينه نگاه کنيد : وقتي چهره و رفتارتان را به هنگام عصبانيت در ذهن ترسيم کنيد ، تصويري به شما مي دهد . براي نمونه وقتي بر سر يکي از همکاران داد و فرياد مي کنيد ،تصور نماييد قيافه تان چطور است . آيا اين چهره ي برافروخته ، مربوط به شماست ؟ آيا اين شما هستيد که با دست هاي تان خط و نشان مي کشيديد ؟ ...

د ) بيزاري
 

گاهي با کساني کار مي کنيم که دوست شان نداريم اما مهم است که دراين حالت ،حرفه اي رفتار کنيم . در زير ، چند توصيه براي کار کردن با افراد غير دوست داشتني ارائه مي شود :
ـ محترمانه رفتار کنيد : اگر مجبوريد با کسي کار کنيد که با او تفاهم نداريد ،ممکن است آن شخص رفتاري متکبرانه داشته باشد اما شما با اين فرد همانند ديگران ، مودبانه و با احترام رفتار کنيد . رفتار غير حرفه اي فرد ، دليل نمي شود که شما هم مقابله به مثل کنيد .
ـ قاطع باشيد: اگر ديگران غير حرفه اي و بي ادبانه رفتار مي کنند ، به طور جدي به آنان بگوييد که هيچ وقت رفتاري مشابه انجام نمي دهيد و به آرامي اتاق را ترک کنيد .

هـ ) نااميدي ـ ناخشنودي
 

برخورد با نااميدي و ناخشنودي در محيط کار ، خيلي مشکل است . از ميان همه ي هيجان ها ، نااميدي مي تواند بيشترين تاثير منفي را بر بهره وري و کارآيي داشته باشد . اگر از نااميدي رنج مي بريد ،انرژي و شور و شوق شما کاهش مي يابد ، از پذيرش مخاطره مي هراسيد و از دستيابي به موفقيت محروم مي شويد .دراين گونه موارد ، به توصيه هاي زير عمل کنيد :
ـ ذهنيت تان را بازنگري کنيد : به ياد داشته باشيد هميشه کار ها مطابق ميل ما پيش نمي رود . اگر چنين بود ، زندگي مانند جاده ي صاف و مستقيمي بود که پيچ و خمي نداشت و خسته کننده مي شد . همين پستي و بلندي هاي زندگي ست که به آن نشاط مي بخشد .
ـ هدف را تنظيم کنيد :اگر ازاين که به هدف تان نمي رسيد ، دچار نااميدي مي شويد ، اين بدان معني نيست که هرگز به هدف تان نمي رسيد . هدف تان را حفظ کنيد اما کمي تغييرش دهيد . به عنوان نمونه مهلت مقرر براي رسيدن به هدف را تمديد کنيد .
ـ افکارتان را مثبت سازيد : آن چه موجب نارضايتي مي شود را به طور دقيق يادداشت کنيد .آيا همکارتان است ؟ آيا شغل تان است ؟ آيا حجم کار زياد است ؟ پس از اين که مشکل را شناختيد ، از طريق روش توفان مغزي ، به راه حلي مناسب برسيد . به خاطر داشته باشيد شما هميشه اين قدرت را داريد که شرايط را تغيير دهيد .
ـ لبخند بزنيد :هيچ چيز مانند لبخند اجباري يا اخم کردن ، به تقويت نااميدي کمک نمي کند . لبخند واقعي ، سبب شادشدن چهره مي شود .آيا لبخند ، عجيب ترين راه براي نزديکي و داشتن رابطه ي دوستانه با ديگران نيست ؟
منبع:نشريه شادکامي،شماره 71.
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image