جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
آموزش روشهاي کاهش مصرف سوخت
-(3 Body) 
آموزش روشهاي کاهش مصرف سوخت
Visitor 1070
Category: دنياي فن آوري

روشهاي بهينه سازي مصرف سوخت خودرو

1- شناسائي عوامل افزايش دهنده مصرف سوخت و اجتناب از آن

_ شيوه غلط رانندگي و حرکت خودروها (بالا رفتن دور موتور در ترافيک و يا رانندگي با سرعت زياد با دندهاي پائين)
- تنظيم نبودن موتور
- استفاده از تهويه مطبوع (کولر) و ساير تجهيزات جانبي برقي و گرمايشي خودرو
- تغيير سرعت ناگهاني خودرو
- پائين بودن شيشه هاي خودرو در سرعتهاي بالا
- کم بودن باد لاستيکها و لاستيک سابي
- زاويه و انحراف داشتن چرخها نسبت به يکديگر
- اضافه نمودن وزن خودرو با قرار دادن بار بر روي باربند
- استفاده از روغن موتور بجاي روغن استاندارد خاص خودرو

2- شيوه صحيح رانندگي و حرکت خودروها

روشهاي بهينه کردن رانندگي و حرکت خودروها:

1- ايجاد شرايط مناسب براي حرکت خودرو:

- حتما سعي کنيد شيشه خودرو بالا باشد تا خودرو مقاومت کمتري در مقابل هواداشته باشد.
- از کولر کمتر استفاده نموده يا سعي کنيد کولر در مسيرهاي سربالائي خاموش نموده و بيشتر در مسيرهاي سر پائيني استفاده شود ترجيحا از کولر بصورت فاصله هاي زماني کوتاه و چرخشي استفاده نمائيد
- از تنظيم بودن موتور خودرو خود اطمينان حاصل نمائيد و برنامه اي منظم براي تنظيم موتور خودرو خود در دوره هاي از پيش تعيين شده داشته باشيد
- باد لاستيکهاي خودرو خود را بطور منظم کنترل و تنظيم نمائيد
- وزن خودروي خود را با تجهيزات جانبي غير ضروري افزايش ندهيد.

2- انتخاب زمان و مسير مناسب براي حرکت خودرو:

- اجتناب از زمان هاي اوج ترافيک براي استفاده از خودرو
- همزمان کردن فعاليتهاي هم مسير
- انتخاب مسيرهاي که خودرو در زمان طي آن نياز به توقف کمتري دارد (همانند بزرگراهها و جاده هاي کمربندي و مسيرهاي کم ترافيک)

3- رعايت قوانين و روشهاي صحيح در رانندگي :

- رعايت حق تقدم و اصول رانندگي صحيح همراه با احترام به حقوق ديگران
- رعايت سرعت مجاز
- معمولا توسط سازندگان خودرو در دفترچه راهنما به کمترين ميزان مصرف سوخت در يک سرعت معين اشاره شده است با انتخاب سرعت فوق در مسيرهايي که درل آن رانندگي انجام ميشود ميتوان در مصرف سوخت صرفه جوئي نمود
- رها کردن پدال گاز از فاصله معقول از تقاطعها و چراغ قرمزها
- پرهيز از تند و کند کردن بي مورد حرکت و استفاده از دنده متناسب با سرعت خودرو
- اجتناب از ترمز ناگهاني
- گاز دادن متناسب با دنده انتخاب شده در زماني که خودرو در حال حرکت است

4- جايگزين کردن روشهاي ديگر به جاي استفاده از خودرو:

- استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي
- اگر در چند مکان نزديک به هم کارهاي مختلفي داريم ابتدا خودرو خود رادر نزديکي يکي از مکانها پارک نموده و پياده به مکانهاي مورد نظر برويم
- استفاده از وسايل ارتباطي(تلفن.اينترنت و .....)
نکته:
اتخاذ روشهاي نادرست رانندگي و عدم رعايت نکات اشاره شده حدود 12 الي 20 درصد به ميزان سوخت خودروخواهد افزوده . به اين ترتيب با فرض متوسط ميزان مصرف 5/11 ليتر سوخت براي هر خودرو در روز هرخودرو روزانه بين 4/1 تا 3/2 ليتر و ساليانه 495 تا 840 ليتر اضافه مصرف سوخت خواهد داشت.و بطور متوسط براي هر خودرو در صورت رانندگي صحيح 600 ليتر صرفه جويي خواهد شد.

5- نقش ترموستات در کاهش مصرف سوخت:

- موتوري که در دماي عملکردي بهينه کار کند تا 2 درصد صرفه جويي سوخت به همراه دارد و از لحاظ مصرف سوخت از عملکرد اقتصادي تري برخوردار ميباشد.
- نگهداري روغن موتور در دماي صحيح سبب بحداقل رسيدن اصطحکاک و سايش در قطعات موتور خودرو ميگردد.
- فاصله بين استارت موتور و رسيدن دمايآن به شرايط عملکردي معمولي بايد کوتاهترين زمان ممکن باشد.در اين صورت سايش موتور به علت انبساط نامتوازن فلزات مختلف و تشکيل بخارات خورنده و اسيدي در موتور به حداقل خود خواهد رسيد.
- در خودروهاي مدرن و امروزي دماي جوش مايع خنک کننده بايد به اندازه کافي بالا باشد تا سيستم گرمايشي داخلي خودرو با بازده مناسب کار کند

6- تهويه خودرو و مصرف سوخت:

- مطلوب بودن وضعيت هواي داخل خودرو هنگام رانندگي اين امکان براي راننده فراهم مي آورد که رانندگي آسوده تري داشته باشدو بتواند دقت بيشتري در اين امر اعمال نمايد.
- پنجره باز خودرو در حال حرکت در سرعت هاي بالا شديدا در مصرف سوخت تاثير دارد و موجب اتلاف و افزايش مصرف سوخت و در نتيجه ايجاد هزينه بيشتر خواهد شد.

7- باد تايرها :

تاير بايد داراي باد استاندارد باشد و بصورت هفتگي تنظيم کرد
نکته:
اگر تاير خودروشما در سرعت 80 کيلومتردر ساعت 100 در صد کارکرد داشته باشد در سرعت 130 کيلومتر در ساعت عمر مفيد آن به اندازه 40 در صد کاهش خواهد يافت ضمن آنکه در اين سرعت نسبت به سرعت 80 کيلومتر در ساعت مصرف سوخت خودرو نيز به اندازه 10 درصد افزايش ميابد
استفاده از گاز طبيعيCNG
- در بيشتر مناطق کشوردر دسترس است.
- بسيار پاک ميسوزد و کمترين آلايندگي را دارد.
- بسيار ارزان و با صرفه است.
- هزينه مصرفي کمتري بر اقتصاد کشور تحميل ميکند.

مروري کلي بر روشهاي کاهش مصرف سوخت:

- کاهش حرکات و نقل و انتقالات با تحقق مطلوب دسترسيها انسان .کالاو خدمات بين کاربريهاي مختلف (هرچه تعداد دسترسي ها در يک شبکه حمل و نقل بيشتر باشد حق انتخاب بيشتر شده و تصميم گيريا به سمت مصرف بهينه انرژي جهت خواهد گرفت).
- کاهش تعداد تقاطع ها و ميادين شهر و جلوگيري از توقف هاي طولاني وسليل نقليه
- رعايت اصول آيروديناميک در طراحي وسايل نقليه
- کنترل جدي و مستمر معاينه فني وسايل نقليه موتوري
- ضريب موتوريزاسيون ومالکيت اتومبيل شخصي
- آموزش ترافيک (مديران.برنامه ريزان.کارشناسان. کاردانان.رانندگانو عامه مردم)
- اجراي دقيق قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي
- رعايت اصول طراحي هندسي راه در طراحي شبکه
- نوع رويه راه (استفاده از رويه سيمان به جاي آسفالت باعث کاهش 10 درصد مصرف سوخت کاميونهاي سنگين ميشود).
- نگهداري و مرمت رويه راه
- خط کشي شبکه و فضاهاي ارتباطي
- زمانبندي چراغهاي راهنمايي و رانندگي
- رسيدگي سريع به تصادفات رانندگي و رفع سد معبر ناشي از آن
- تابلوهاي راهنمايي
- کنترل ترافيک سواره و پياده
- تغييرات سرعت در اثر قوس ها .فواصل ديد عرض راه و شيب عرضي بر مصرف بهينه سوخت تاثير ميگذارد
- شيب طولي راه با ايجاد يک نيروي منفي در خلاف جهت حرکت وسيله نقليه يک بار اضافي و در نتيجه مصرف سوخت بيشتر را به وسيله نقليه تحميل ميکند.
- استفاده از ظرفيت استاندارد وسايل استاندارد وسايل نقليه باري و مسافربري
- تعداد ساعات کارکرد.ماشين الات راه سازي شاخص مناسبي براي مميزي مصرف انرژي است(عوامل سازماني و مديريتي).
-استفاده از خودروهاي با فن آوري نوين (استفاده از ابزارهاي الکترونيکي و ريزپردازندها) در صنعت خودروسازي باعث کاهش مصرف سوخت ميشود.
- عوامل اجتماعي (طرح حمايت سازندگان سيستم سوخت رساني به منظور کاهش مصرف ويژه سوخت مي تواند با مقاومت سازندگاني روبرو شود که احساس کنند در بازار جديد قدرت رقابت آنها کاهش خواهد يافت.
- مديريت ترافيک (کاهش تقاضاي سفر دوم در صورت ضروري بودن سفراستفاده از وسايل نقليه با مصرف کمتر تشويق ميشود).
- افزايش خودروهاي امداد و فوريت هاي جاده اي
- استفاده از اخذ عوارض الکترونيکي
- نوسازي ناوگان حمل و نقل بار و مسافر
- بهبود جاده ها وراههاي کشور با احداث جاده هاي جديد .پل و حفر تونل
- نسبت طول راهها بر حسب نوع در سال 1381
راه اصلي 35 درصد
راه فرعي 58 درصد
آزاد راه 7 درصد
- عوامل برنامه ريزي (حمل و نقل سوخت با لوله کمترين ميزان مصرف سوخت را باعث ميشود) حمل و نقل دريايي . زميني و هوايي در رده هاي بعدي قرار دارند

رانندگي در شهر و جاده

1- در رانندگي با دور موتور بالا پرهيز کنيد. اين کار حتي تا 40% مصرف سوخت را افزايش مي‌دهد.
2- «کم گاز» رانندگي کنيد. سعي کنيد پدال گاز را در يک سوم وحتي در يک چهارم ارتفاع آن حفظ کنيد.
3- بهتر است زودتر به دنده سبک‌تر برويد. اين عمل را در سربالايي‌ها به هنگامي انجام دهيد که دور موتور شما به کمي بيش از نصف limit line رسيده باشد؛ در سرپاييني‌ها به دور موتور توجه نکنيد و تنها دنده را افزايش دهيد (به دنده سبک تر برويد) و گاز را رها کنيد (در سراشيبي‌هاي تند اين کار خطرناک است). در کفي‌ها هنگامي که دور موتور نصف limit line است دنده را افزايش دهيد. کمتر معکوس بکشيد، با ترمز دور موتور را کاهش دهيد بعد دنده را کاهش دهيد. دقت کنيد که افزايش دنده در سر بالايي‌ها، وقتي دور موتور پايين است (کمتر از نصف limit line و بسته به شيب) به موتور آسيب مي‌رساند.
4- هر چه سرعت شما بالاتر باشد (تا حد مجاز!) و در دنده سبکتري حرکت کنيد مصرف بنزين خودرو کمتر خواهد بود (به نسبت مسافتي که طي مي‌کنيد). در هر دنده و سرعتي که حرکت مي‌کنيد، دو پارامتر« دور موتور پايين» و «حرکت کم گاز» را فراموش نکنيد. و براي خودرويي چون پيکان به هيچ وجه اين نسخه تجويز نمي‌شود چون قدر سرعت بالاتر مي رود مقاومت هوا هم بيشتر مي‌شود.
5- اگر فيلتر هوا کثيف باشد و با سرعت 80 کيلو متر در ساعت حرکت کنيد، با مصرف هر ليتر بنزين تقريباً نيم کيلو کمتر جلو مي‌رود. مثلاً خودروي شما اگر با مصرف هر ليتر بنزين معادل 15 کيلو متر جلو مي‌رود، وقتي فيلتر هوا کثيف باشد همين مقدار بنزين مصرف مي کند ولي معادل 5.14 کيلو متر جلو مي‌رود.
6- اگر سوپاپ تهويه کارتر را نيز درست کار نکنيد راندمان و بازده موتور کاهش مي يابد و احتمال آلوده شدن روغن موتور و روغن سوزي نيز هست.
7- اگر شمع‌ها خوب جرقه نزند و به اصطلاح موتور جرقه کم بياورد، مصرف سوخت تا 25 درصد افزايش مي‌يابد.رانندگان بايد مطمئن شوند که شمع هاي موتور در وضعيت خوبي قرار داشته باشد و شمع ها و وايرهاي آن ها را در زماني که به وسيله کارخانه سازنده مشخص شده است تعويض کنند تا احتراق در موتور خودرو در بهترين شرايط انجام و مصرف سوخت پايين نگه داشته شود.
8- حرکت تا 2 کيلومتر با موتور سرد، تا 70 درصد به مصرف سوخت اتومبيل شما افزوده مي‌کند. ولي براي گرم کردن موتور احتياجي به گرم کردن درجا آن هم در زمان طولاني نيست. زيرا براي گرم کردن موتور اتومبيل‌هاي قديمي مي‌توانيد پس از يک دقيقه راه بيفتد. اما براي گرم کردن خودرو ابتدا کمي آهسته در رانندگي به ميزان مصرف سوخت ارتباط دارد.
9- در هنگام گردش به چپ بنزين بيشتري مصرف مي‌شود تا هنگام گردش به راست ناگريز بايد توقف کرد و موتور ماشين بايد مدتي درجا کار کند و اين يعني بنزين بسوزاند اما جلو نرود تا راه باز شود و شما بتوانيد به چپ گردش کنيد.
در اين هنگام نيز براي هيکل سنگين اتومبيل را از حالت سکون به حالت حرکت در بياوريد که اين هم مستلزم مصرف کردن بنزين اضافي است. به همين دليل با دور زدن ميداني که در نزديکي شماست، يا از محل دور برگردان، بنزين کمتري مصرف مي شود تا دور زدن در وسط خيابان.
10- راننده بايد قبل از اينکه صداي زوزو موتور درآيد و به اتومبيل فشار بيايد دنده را تعويض بکند و به دنده‌هاي بالاتر برسد. راننده بايد آهسته و نرم راه بيفتد و به تدريج سرعت بگيرد. به حرکت آوردن خودرو از حالت سکون نيازمند مصرف کردن توان زيادي است. مي‌توانيد اين توان را به صورت موثر با راه افتادن آهسته و سرعت گرفتن تدريجي سرعت خود را افزايش دهيد، مي‌توانيد تا 50 درصد در مصرف سوخت براي پيمودن اين مسافت اوليه صرفه‌جويي کنيد.
11- يکنواخت رانندگي کنيد. موج‌هاي توقف و حرکت ترافيک را در نظر بگيريد تا ناگريز از توقف نشويد. قبل از رسيدن به سربالايي، به تدريج سرعت خود را افزايش دهيد به اين ترتيب خودروي شابخشي از مسير را بدون زحمت روي پدال گاز فشار ندهيد. تا سرعت اوليه خود را حفظ کنيد، مگر در حالتي که راه را بند آورده باشيد.
12- در سرازيري گاز ندهيد. وزن خودرو و سرعت اوليه آن شما را تا پايين سرازيري مي‌برد. پايتان را از روي پدال گاز برداريد و اجازه بدهيد موتور کمي استراحت کند.
13- يا صبح زود يا شب که هوا خنک‌تر است بنزين بزنيد. بنزين هم مثل هر چيز ديگر در هواي گرم منبسط مي‌شود. با افزايش دما به ميزان 18 درجه سانتيگراد، 50 ليتر بنزين تقريباً به اندازه يک ليتر منبسط مي‌شود. يعني اگر در دماي 30 درجه سانتيگراد بالاي صفر، 50 ليتر بنزين در باک خودروي خود بريزيد و کنار پمپ بنزين توقف کنيد تا هوا خنک شود و به 12 درجه سانتيگراد بالاي صفر رسد، سرباک تقريباً به اندازه 1 ليتر پايين مي رود. هرگز باک را بيش از اندازه پر نکنيد. کمي بگذاريد خالي بماند. اگر باک بنزين را تا خرخره پر کنيد وقتي درب باک را ببنديد و راه بيفتد اگر از سربالايي بالا رويد يا خودرو را در آفتاب پارک کنيد، بنزين از بالاي باک بيرون مي‌ريزيد.
14- اگر لاستيک‌هاي اتومبيل کم ‌باد باشند، با مصرف هر ليتر بنزين تقريباً 1.5 کيلومتر راه خواهيد پيمود. به علاوه لاستيک‌هاي کم باد سريعتر ساييده مي‌شوند. پس به اندازه کافي هوا به لاستيک برسانيد. با توجه به رسيده فصل گرما لاستيک‌هاي گل برفي و لاستيک‌هاي يخ شکن را هر چه زودتر عوض کنيد. اين لاستيک‌ها مصرف سوخت را افزايش مي‌دهند.
مهندس نوروزي بابيان اين که کم بودن باد لاستيک ها علاوه بر آن که وضعيت حرکت خودرو را با اختلال مواجه مي کند، باعث افزايش مصرف سوخت خودرو نيز مي شود، افزود: صاحبان خودرو بايد حداقل ماهي يک بار باد لاستيک ها را بررسي کنند.
طبق تحقيقات انجام شده باد لاستيک هاي بيش از 50 درصد خودروهايي که درجاده ها تردد مي کنند کمتر از حد استاندارد است اين وضعيت علاوه بر اين که باعث خوردگي سريع تر لاستيک مي شود، موجب افزايش مصرف سوخت نيز خواهدشد. به علاوه لاستيک هاي صاف هم باعث افزايش مصرف سوخت مي شود.
15- پاکيزه نگه داشتن موتور و محفظه زير کاپوت و حذف گريس روغن بنزين و گرد و غبار از آن وجود دارد. روغني که در بدن سيلندر گرم شده در کارتر بايد خنک شود تا هنگام بازگشت به موتور بتواند نقش خنک کنندگي خود را اجرا کند. کارتر از طريق تماس با هوايي که هنگام حرکت اتومبيل زير آن جريان دارد خنک مي‌کنند. بخش از گرماي وتور و نيز ساير اجزاي فلزي زير کاپوت نيز از طريق تماس بدنه آنها با هوا دفع مي‌شود. اگر لايه‌اي از روغن و گريس و گرد و غبار و حشرات بي جان و احتمالاً هزار و يک جور آشغال ديگر روي بدنه موتور و وسايل ديگر را پوشانده باشد. مبادله گرما بين سطح اين وسايل و هوا وجود ندارد و در حقيقت موتور گرم مي‌ماند. موتور گرم قدرت کافي ندارد و در حقيقت بخش عمده بنزين مصرفي را به گرما تبديل مي‌کند و شما براي طي مسافت ثابت بايد مقدار بيشتري بنزين مصرف کنيد.
16- اگر روغن موتور اتومبيل خود را به موقع و به صوت منظم عوض کنيد و هميشه موتور را طوري تنظيم کنيد که در اوج قدرت و بازده باشد احتمالاً متوجه مي‌شويد که مصرف بنزين خودروي شما در مقايسه با گذشته چقدر کاهش مي‌يابد. اگر سوپاپ تهويه کارتر خوب کار نکنيد بازده موتور کم مي‌شود و احتمال آلوده شدن روغن موتور و روغن سوزي کاهش وجود دارد که همين موضوع موجب افزايش مصرف سوخت هم مي‌شود.تعويض روغن موتور در فواصل تعيين شده باعث افزايش راندمان موتور و کاهش مصرف سوخت مي شود.
17- عوض كردن دنده‌ها در سرعت مناسب خيلي مهمه سعي كنيد دنده را در وضعيتي عوض كنيد كه خودرو هيچ تكاني نخورد.
18- تعويض فيلتر هوا: يکي از شايع ترين علل افزايش مصرف سوخت، کثيفي فيلتر هواست چرا که کثيفي فيلتر هوا باعث کاهش هواي ورودي به موتور خودرو و درنتيجه احتراق ناقص مي شود. بنابراين باوجود آن که خودرو حين حرکت سوخت مصرف مي کند اما موتور نيروي کمتري توليد مي کند و به ناچار بايد بيشتر روي پدال گاز فشار وارد کرد، ضمن آن که درمواردي که افراد درجاده هاي پر گرد و غبار رفت و آمد مي کنند، بايد فواصل تعويض فيلتر هوا را کوتاه تر کرد.البته زمان دقيق تعويض فيلتر نيز به ميزان کارکرد موتور و درعين حال دستورالعمل شرکت سازنده بستگي دارد.
19- پرهيز از حمل بار اضافي: بسياري از افراد اغلب وسايل اضافه زيادي در خودرو نگه داري و هميشه با خود حمل مي کنند، با وجود اين که به ندرت ممکن است به وسايل موردنظر نياز پيدا کنند. غافل از اين که بار اضافي دراتومبيل نه تنها سبب افزايش مصرف سوخت مي شود بلکه باعث وارد شدن فشار به گيربکس و ... نيز مي شود.
* همچنين صاحبان خودرو درصورت امکان از باربند استفاده نکنند چرا که استفاده از باربند نيز در جاده ها باعث افزايش مصرف سوخت به ميزان قابل توجهي مي شود. البته توصيه ما در استفاده از باربند اين است که درصورت نياز، از باربندهاي جديدي که به صورت آيروديناميکي طراحي شده است، استفاده شود. اين باربندها به گونه اي است که ابتداي آن ها باريک و انتهاي آن ها عريض تر است و اصطکاک هوا ايجاد نمي کند.
20- پنجره هاو کولر: زماني که در جاده با سرعت هاي بالا رانندگي مي کنيم چنانچه شيشه پايين باشد مصرف سوخت بسيار افزايش پيدا مي کند. دراين وضعيت با بالا بردن شيشه و استفاده از سيستم ايرکانديشنر (تهويه) مصرف سوخت کمتري خواهيم داشت. نکته ديگر اين که روشن بودن کولر خودرو باعث افزايش مصرف سوخت مي شود بنابراين بهتر است درموارد غير ضروري کمتر از آن استفاده شود و در سربالايي ها نيز حتما خاموش شود.
21- استفاده از سوخت مناسب خودرو: به طور کلي استفاده از سوخت هاي استاندارد مانند بنزين سوپر، باعث افزايش طول عمر موتور و درنهايت کاهش مصرف سوخت خواهد شد ضمن آن که ميزان آلايندگي خودرو را در محيط هاي شهري کاهش مي دهد.
22- تعويض مبدل هاي کاتاليستي در اگزوز خودروها: مبدل هاي کاتاليستي در اگزوز خودروها اغلب پس از 2تا3 سال خاصيت جذب آلاينده ها را از دست مي دهند بنابراين بهتر است که پس از اين مدت مبدل هاي کاتاليستي تعويض شود تا علاوه بر کاهش ميزان آلايندگي خودرو، مصرف سوخت نيز کاهش پيدا کند.
23- لزوم خاموش کردن خودرو در توقف هاي چند دقيقه اي: اغلب شاهديم که رانندگان خودروها در توقف هاي طولاني بيش از 2 تا 3 دقيقه خودرو را روشن نگه مي دارند حال آن که اين اقدام علاوه بر افزايش مصرف سوخت باعث استهلاک موتور خودرو و آلودگي هوا مي شود. بنابراين بهترين اقدام خاموش کردن خودرو در توقف هاي بيش از 2 تا 3 دقيقه است.
24- استفاده از دنده مناسب: رانندگي با دنده مناسب يعني متناسب با سرعت خودرو و وضعيت حرکت تا حد زيادي در ميزان مصرف سوخت موثر است. در اغلب موارد ديده مي شود فردي با سرعت40 تا50 کيلومتر با دنده 4 حرکت مي کند، اين کار نه تنها به موتور فشار وارد مي کند بلکه باعث افزايش مصرف سوخت خواهد شد. به طور مثال اگر با دنده 3 با سرعت 60 کيلومتر در ساعت حرکت کنيم مصرف سوخت 25درصد بيشتر از زماني است که با دنده 5 حرکت کنيم.
25- با ملايمت رانندگي کنيد: با استفاده ملايم از گاز و خودداري از ترمزهاي شديد نه تنها مصرف سوخت کاهش مي يابد بلکه موتور و لاستيک ها نيز سالم مي ماند و خودرو ديرتر فرسوده مي شود.به طور کلي بايد نحوه حرکت خودرو را در ترافيک سنگين پيش بيني کنيم تا از شتاب گرفتن و ترمز کردن هاي ناگهاني جلوگيري شود.نتايج تحقيقات انجام شده نشان داده است که با رانندگي صحيح مي توان تا30درصد راندمان مصرف سوخت را کاهش داد.
26- اگزوز استاندارد: خودروها داراي اگزوز با سايز مشخص هستند. استفاده از اگزوز غيراستاندارد که بزرگ تر و يا کوچک تر از سايز استاندارد باشد باعث کاهش قدرت موتور و افزايش مصرف سوخت مي شود. يک تفکر اشتباه در مورد اندازه اگزوز وجود دارد ،برخي فکر مي کنند هر چه اگزوز بزرگ تر باشد راندمان آن بيشتر مي شود در حالي که در عمل اين گونه نيست.
27- لزوم پارک خودرو در مکان هاي سرپوشيده: توقف طولاني خودرو يا پارک کردن آن در معرض نور آفتاب باعث تبخير بنزين مي شود بنابراين بهتر است خودرو حتي الامکان در سايه و يا در پارکينگ سرپوشيده پارک شود.
نکات قابل توجه؛
- پيش از اين که بخواهيد سوار خودروي خود شويد از خودتان بپرسيد«آيا اين سفر ضروري است؟»
- مسيرهاي کوتاه را پياده برويد يا از دوچرخه استفاده کنيد. اين ورزش ها خيلي خوب هستند.
- با دوستان و همسايگان قرار بگذاريد که هر روز يکي از شماها ماشين بياورد. به اين ترتيب هم خرج بنزين تان کم مي شود هم اين که کمتر رانندگي مي کنيد.
- هميشه کوتاه ترين مسير را انتخاب کنيد و از گذرگاه هاي پرترافيک حذر کنيد.
- کارهايي را که بايد انجام بدهيد سازماندهي کنيد که در هر سفر تعداد کارهاي بيشتري انجام بدهيد.
- هر وقت که ممکن است از رانندگي در ساعات پرازدحام پرهيز کنيد.
- هر کاري را که مي شود با تلفن پيگيري کنيد و با ماشين در خيابان ها نگرديد.
- خريدهايتان را فهرست کنيد و همه آن ها را يک يا دو بار در هفته يک جا انجام بدهيد.
- بگذاريد بچه ها پياده بروند و بعضي خريدها را انجام بدهند. مدرسه را هم مي توانند پياده بروند.
- وسايل حمل و نقل عمومي خيلي به صرفه تر هستند. به خصوص وقتي مي خواهيد يک نفره برانيد.
- هر چه مي توانيد وسايل کمتري در ماشين خود بگذاريد. هر چه ماشين سبک تر باشد کمتر بنزين مصرف مي کند.
- با سرعت نرانيد. اگر با سرعت 90 کيلومتر در ساعت رانندگي کنيد مي توانيد 21 درصد بيشتر از زماني پيش برويد که با سرعت 110 کيلومتر در ساعت مي رانيد.
- طوري برنامه ريزي کنيد که مجبور نشويد براي به موقع رسيدن سريع رانندگي کنيد.
- وقتي ماشين را روشن مي کنيد لازم نيست بيش از 30 ثانيه در جا کار کند. ماشين هاي جديد طوري طراحي شده اند که حتي در هواي سرد مي توانند بلافاصله راه بيفتند.
- اگر بايد بيش از 30 ثانيه بايستيد نگذاريد ماشين در جا کار کند. براي کاهش مصرف سوخت بهتر است موتور را خاموش کنيد و بعداً دوباره آن را روشن کنيد.
- فشار پايتان را روي پدال گاز تغيير ندهيد. سعي کنيد تاجايي که ممکن است با گاز يکسان برانيد.
- باد چرخ ها را هميشه تنظيم کنيد؛ به خصوص وقتي هوا سرد مي شود يا در جاده با سرعت بالا مي رانيد حتماً براي تنظيم باد مراجعه کنيد.
- تا جايي که مي شود تهويه هوا را روشن نکنيد به جاي آن شيشه ها را پايين بکشيد.
- «تيک آف» نکنيد. وقتي ماشين را روشن مي کنيد خيلي آرام پدال گاز را فشار بدهيد.
- از ترمزهاي ناگهاني بپرهيزيد. هر جا که امکان دارد مثلاً در بعضي چراغ قرمزها از خيلي قبل پايتان را از روي گاز برداريد و ماشين را خلاص کنيد تا ماشين خود به خود و آرام آرام بايستد.
- وسايل اضافي را که موجب ايجاد مقاومت در برابر باد مي شوند برداريد. مثلاً باربند يا باربند اسکي را در زماني که به آن ها احتياج نداريد باز کنيد.
- حواس تان را جمع کنيد که حتماً پيش از حرکت ترمز دستي را بخوابانيد.
- هيچ وقت پيش از خاموش کردن ماشين گاز ندهيد. اين کار هم موجب هدر رفتن بنزين مي شود و هم باعث فرسوده شدن سيلندرها.
- پيش از راه افتادن و در مسيرهاي درون شهري به راديو پيام گوش بدهيد و وارد راه هايي که بسته يا پرترافيک است نشويد.
- در باک بنزين خود را وارسي کنيد که خوب بسته بشود.
- هر چه زودتر به دنده هاي سبک برويد. اگر ماشين دنده اتوماتيک داريد يک ثانيه زودتر پاي تان را از روي پدال گاز برداريد.
- وقتي مي بينيد داريد از ماشيني سبقت مي گيريد اين کار را هر چه سريع تر انجام بدهيد. معطل نکنيد.
- تنظيمات ماشين را ماه به ماه وارسي کنيد تا زيادي سوخت مصرف نکند.
- هر چند وقت يک بار ترمزهاي ماشين را وارسي کنيد و اگر لازم بود آن ها را تنظيم کنيد. اگر ترمز کاملاً تنظيم نباشد مقاومت زياد و سوخت بيشتري مصرف مي شود.
- موقع خريد خودرو تاجايي که نيازتان اجازه مي دهد سعي کنيد خودروي کوچک تري انتخاب کنيد. هر چه خودرو کوچک تر و بالطبع سبک تر باشد بنزين کمتري مصرف مي کند.
- در انتخاب خودرو ماشين هايي که مجهز به لوازم پرمصرف هستند را کنار بگذاريد؛ تهويه مطبوع، لوازم برقي مانند شيشه برقي يا قفل مرکزي و دنده اتوماتيک از اين دسته خودروها هستند.
- اگر در شهري با آب و هواي گرم زندگي مي کنيد خودرويي با رنگ روشن خريداري کنيد و تودوزي آن را هم روشن انتخاب کنيد تا نور و گرما را بازبتاباند. شيشه هاي مات هم از گرم شدن داخل ماشين جلوگيري مي کند.
- از لاستيک هاي راديال استفاده کنيد تا اصطکاک کمتري بين تاير و جاده ايجاد بشود.
- موقع رانندگي بگذاريد چشم تان بيش از پاي تان حرکت کند. از دور مراقب چراغ قرمزها و ساير موانع باشيد تا لازم نباشد يکباره ترمز بگيريد.
- فرمان اتومبيل را ثابت نگه داريد البته تا جايي که ممکن است. هر قدر خط عوض کنيد و در عرض خيابان حرکت کنيد خودروي شما مسافت بيشتري مي پيمايد و بنزين بيشتري هم مي سوزاند.
- باک ماشين را زيادي پرنکنيد چون ممکن است سرريز بشود يا در سربالايي هاي تند چکه کند.
- زمستان ها تاير خودروي خود را با تايرهاي يخ شکن جايگزين کنيد يا اين که با کمترين برفي که آمد زنجير چرخ ببنديد. در غير اين صورت موتور ماشين بيشتر کار مي کند و بنزين بيشتري مي سوزاند.
- وقتي از دور مي بينيد که جاده سربالايي مي شود پيش از آن که به آن برسيد سرعت بگيريد و وقتي روي شيب هستيد سرعت تان را همان اندازه حفظ کنيد. اگر در سربالايي گاز بدهيد بنزين خيلي زياد مصرف مي شود.
- فيلتر هوا را زود به زود وارسي کنيد و اگر کثيف بود آن را تعويض کنيد.اگر فيلتر هوا کثيف باشد جريان هوا به موتور مختل مي شود و بنزين بيشتري مي سوزاند.
- ممکن است لاستيک هاي پهن و اسپورت به نظر زيبا باشند اما مقاومت حرکت و مصرف سوخت رابالا مي برند.
- روغن ماشين را به موقع عوض کنيد. اگر روغن ماشين تميز باشد اصطکاک کمتري در موتور ايجاد مي شود و با مقدار ثابت سوخت مي توانيد يک تا دو درصد بيشتر برانيد.
- به جاي برنامه هاي تفريحي بيرون از خانه و گشت و گذار در خيابان ها دوستان تان را به خانه خود دعوت کنيد.
- اگر نوع شغل تان طوري است که مي توانيد آن را در خانه انجام بدهيد از رئيس تان اجازه بگيريد و يک يا دو روز در هفته را به محل کار نرويد و کارها را در خانه دنبال کنيد. اگر هم خودتان رئيس جماعتي از کارمندان هستيد ببينيد کدام يک از کارمندان مي تواند کارش را در خانه انجام بدهد و به او اين اجازه را بدهيد.
- وقتي نزديک مقصد موردنظرتان مي شويد در اولين جاي پارکي که ديديد پارک کنيد و به اميد پيدا کردن جاي پارک درست روبه روي مقصدتان در خيابان بالا و پايين نرويد. از کمي پياده روي ضرر نمي کنيد.
منبع:www.abdi.parsiblog.com
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image