جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
مديريت تغيير
-(3 Body) 
مديريت تغيير
Visitor 340
Category: دنياي فن آوري
امروزه تغيير ، مهم ترين عامل موثر در مديريت کسب و کار موفق محسوب مي شود . سازمان ها و افراد شاغل در آنها ، بايد نگرش مثبتي نسبت به مساله ي تغيير داشته باشند تا از اين طريق ، توان رقابتي خود در بازارهاي تهاجمي امروزي را حفظ کنند . عدم توجه به يک روند در حال تغيير ، ممکن است بسيار پر هزينه باشد ، از اين رو دراين جا نکته هاي کليدي طراحي شده و به مديران توصيه مي شود علاوه بر مطالعه ي دقيق ، به آنها عمل نمايند .

تغيير فرهنگ :
 

فرهنگ يک سازمان ، از رفتار افراد شاغل در آن شکل مي گيرد و به نوبه ي خود بر نحوه ي رفتار آنان تاثير مي گذارد . هدايت فرهنگ سازمان خود را به شيوه هاي مختلف در دست بگيريد تا بتوانيد از آن براي حمايت از برنامه هاي تغيير استفاده کنيد .
ـ چيدمان محل کار افراد را تغيير دهيد تا روحيه شان عوض شود .
ـ ولخرجي به هنگام جشن گرفتن و بزرگ داشتن موفقيت هاي مهم، اشکال ندارد .
ـ اگر جشني ترتيب داده شد ، به طور حتم در آن شرکت کنيد .
ـ اجازه دهيد گروه ها در مورد نحوه ي تقسيم پاداش هاي مالي ، تصميم بگيرند .

کنترل مقاومت :
 

بزرگ ترين چالشي که پيش روي مديران قرار دارد ، غلبه بر موانع ( به ويژه موانع احساسي ) موجود بر سر راه پذيرش تغييرات است . هر چند که با برنامه ريزي دقيق مي توان بسياري از مشکلات را پيش بيني کرد ، اما لازم است به تعبير و تفسير اشکال مختلف مقاومت بپردازيد و آنها را کنترل کنيد .
ـ سعي کنيد اين احساس را در کارمندان به وجود آوريد که گمان کنند آنان از لحاظ استراتژيک نقش بسيار مهمي دارند .
ـ اگر در طول چرخه ي تغيير ، روحيه ي افراد ضعيف بود ، با آنان نرم و ملايم رفتار کنيد .
ـ مقاومت را هر قدر هم که دور از ذهن به نظر برسد ، جدي بگيريد و به نحوي اثر بخش ، آن را کنترل کنيد .
ـ يک صندوق پيشنهادهاي اختصاصي براي پروژه ي تغيير در نظر بگيريد .
ـ افراد را متقاعد کنيد که تغيير همواره به معني فرصت است .

نظارت بر پيشرفت
 

ارزيابي دقيق و مکرر پيشرفت برنامه ي تغيير براي حصول اطمينان از اثر بخش بودن آن ، ضرورت دارد . تنها تهيه ي يک سري اعداد و ارقام در فواصل زماني منظم ، کافي نيست . لازم است عوامل نامحسوس تري را نيز مورد توجه قرار دهيد و سپس هر دو را با موفقيت هاي مورد انتظار ، مقايسه کنيد .
ـ فقط مقياس هايي که به وضوح نشان گر نتايج و ميزان پيشرفت هستند را بررسي و تهيه کنيد .
ـ اگر عملکرد افراد مناسب نيست ، ابتدا نحوه ي هدف گذاري و اندازه گيري آن را مورد بررسي قرار دهيد .
ـ چند مقياس مهم و اصلي براي قضاوت در مورد ميزان موفقيت ، پيدا کنيد .

بازنگري پش فرض ها
 

برنامه هاي تغيير ، غير قابل تغيير نيستند ؛ اگر اين برنامه ها تغيير پيدا نکنند ، اين احتمال وجود دارد که افراد در بلند مدت ، شور و اشتياق خود را از دست بدهند و از طرفي ، هماهنگي برنامه با نيازهاي روز ، از بين برود . خط مشي هاي بلندمدت را به طور منظم ، مورد بازنگري قرار دهيد . رعايت اين مساله ، به اندازه ي برنامه ريزي اوليه براي موفقيت برنامه ي تغيير ، ضرورت دارد .

ارتباط پروژه با محيط متغير پيرامون آن را به طور مستمر بررسي کنيد .
 

ـ پروژه هاي در حال شکست را کنار نگذاريد بلکه مجدداً آنها را بررسي، تقويت و با شرايط جاري منطبق کنيد .
-بار تغييرات را بيش از حد سنگين نکنيد . اين کار ممکن است تاثير انفرادي هر يک از پروژه ها را از بين ببرد .
-هرگز تصور نکنيد از فکر افراد خبر داريد . هميشه در اين مورد ، از آنان سوال کنيد .
ـ براي تداوم بخشيدن به روند تغيير ، اهداف چالش برانگيز تعيين کنيد .
ـ تمام افراد را در جريان تجديد نظرهاي به عمل آمده در اهداف قرار دهيد .
ـ از وجود افرادي که در موفقيت برنامه هاي تغيير ، نقش کليدي داشته اند ، نهايت استفاده را ببريد .

حفظ انگيزه ي حرکت :
 

برنامه هاي تغيير ، جريان هاي غير قابل انقطاع نيستند ، ممکن است اين برنامه ها مسير خود را تغيير دهند ، از حرکت بازايستند و دوباره شروع شوند . چنان چه برنامه ي تغيير ، هم از نظر خود برنامه و هم از نظر مجريان آن ، به صورت ادواري، تکرار و به روز نشود ، در نهايت ، سازمان ، انگيزه ي خود را جهت ايجاد تغيير ، از دست خواهد داد .
ـ به نظريات افراد در خصوص توسعه ، توجه نموده و اهداف پيشنهادي آنان را يادداشت و نگهداري کنيد .
ـ براي ارتقاي عملکرد و توسعه ي توانايي هاي تان ، از راهنماي خودآموز استفاده کنيد .
ـ براي همه ي افراد و از جمله خودتان ، اهداف آموزشي تعيين کنيد .
ـ هر برنامه ي تغيير ، بايد به طور مستمر باعث افزايش سوددهي شود .

اعمال تغييرات بيشتر :
 

ايجاد تغييرات ، مستلزم تلاش و کوشش بسيار است . اگر قرار باشد تغييرات نيمه کاره رها شوند يا شرايط به وضعيت اول برگردد و يا از آنها به عنوان مبنايي براي ايجاد تغييرات بيشتر استفاده نشود ، در واقع اين تلاش و کوشش بي حاصل بوده است . مديران موفق علاوه بر زمان حال ، براي آينده نيزبرنامه ريزي و تغيير را به بخش مهمي از فرهنگ سازماني خود تبديل مي کنند .
ـ هنگام ارزيابي عملکرد گروه ، از استانداردهاي دقيق و دشوار استفاده کنيد .
ـ فقط افرادي را که نسبت به ايجاد تغيير در خود احساس تعهد مي کنند ، ارتقا دهيد .
ـ برنامه ريزي ، اجرا ، بازنگري ، به روز سازي و اعمال تغييرات بيشتر براي کسب موفقيت ، ضرورت دارد .

نتيجه گيري :
 

برنامه ي تغيير را طوري انسجام دهيد که هر مرحله از آن ، بر مبناي مراحل قبلي انجام شود . براي کمک به زنده نگه داشتن تغيير ، به تعديل فرآيندهاي سازماني ادامه دهيد . هر سيستمي پس از مدتي ، کارآيي مطلوب خود را از دست مي دهد. براي جلوگيري از رکود و ايستايي ، نقش افراد شاغل در يک بخش را با يکديگر عوض کنيد . همواره به جلو پيش برويد و هر پروژه ي تغيير را بر مبناي پروژه ي قبلي انجام دهيد . به اين ترتيب ، افراد و کل سازمان ، از دستاوردهاي حاصل از تغيير ، سود خواهند برد .
منبع:نشريه شادکامي ،شماره 70.
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image