جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
مطالعه بازار يا مطالعات بازاريابي چيست؟
-(2 Body) 
مطالعه بازار يا مطالعات بازاريابي چيست؟
Visitor 1627
Category: دنياي فن آوري
مطالعات بازاريابي در حقيقت هرگونه تلاش در بررسي و مطالعه ي گروه هاي مصرف کننده و در عين حال مطالعه ي وضعيت و موقعيت رقبا است.
در اين مقاله ي کوتاه مي خواهم تعريف يا تعاريفي را ارائه دهم در خصوص مطالعه بازار يا مطالعات بازاريابي. ببينيد، به زباني ساده اگر بخواهم بگويم، ما براي تعيين هزينه هاي مرتبط با انجام کار يا معامله اي ، براي انجام يا برخورداري از يک رقابت سالم و يا داشتن يک فروش بالقوه، شناسايي مشتريان احتمالي، در محيطي که کالا يا خدمات مان را به آن عرضه مي کنيم، بايد دست به مطالعه، بررسي و تحقيقاتي بزنيم (اطلاعاتي را جمع آوري، تجزيه و تحليل و براي اتخاذ تصميم گزارش کنيم) که به آن مطالعه بازار يا مطالعات بازاريابي مي گويند.
عده اي معتقدند که مطالعه بازار جمع آوري، تحليل و گزارش هاي سيستماتيکي است از مجموعه ي داده هاي بازار، پيش نيازها، نظرات، روندها و برنامه هاي آن که مديران شرکتها براي اتخاذ تصميم هاي نهايي از آن استفاده مي کنند. برخي ديگر از کارشناسان بازاريابي، مطالعه بازار يا مطالعات بازاريابي را اينگونه تعريف مي کنند که مطالعات بازاريابي در حقيقت هرگونه تلاش در بررسي و مطالعه ي گروه هاي مصرف کننده و در عين حال مطالعه ي وضعيت و موقعيت رقبا است. عده اي آن را تفسير اطلاعات جمع آوري شده از بازار، بخصوص در مورد کالا يا خدماتي که عرضه مي شود مي دانند. به عقيده ي من، مطالعات بازاريابي جز لاينفکي از طرح يا برنامه ي بازاريابي يا Marketing Plan يک شرکت است. ما بايد دقيقاً بدانيم که نياز و خواسته ي واقعي مردم يا بازار هدفمان چيست و اينکه مردم براي پاسخگويي به اين نيازها يا خواسته هايشان، تا چه ميزان (چه سطحي) قدرت پرداخت دارند يا حاضرند مبلغي بپردازند. نيازها و خواسته هاي مردم با گذشت و مرور زمان تغيير مي کند، همانطور که فن آوري در حال تغيير و تحول و توسعه ي مداوم است، به همين جهت، يکي از وظايف مهم افراد يا گروههاي فعال در زمينه مطالعه بازار يا مطالعات بازاريابي اين است که اين تغيير و تحولات در نيازها و خواسته هاي مردم و عملکرد رقبا را زير نظر داشته مجموعه ي داده ها را براي تحليل و بررسي هاي بيشتر و تبديل آنها به اطلاعات مورد نياز جهت تصميم گيري هاي مديران ثبت کنند.
شرکت ها (توليدکننده ها يا فروشندگان و بازاريابها) بايد در برنامه ي بازاريابي خود مطالعه بازار يا مطالعات بازاريابي را کاملاً مد نظر داشته باشند، امري که متاسفانه تاکنون و بعد از بيش از هفتاد سال که از بازاريابي آکادميک در دنيا مي گذرد به ندرت ديده مي شود. شرکتهايي براي انجام فعاليت هاي توليدي يا توزيع يا فروش مستقيم يا بازاريابي ايجاد مي شوند، بدون اينکه نيم نگاهي بياندازند به مطالعه بازار. اگر از اين شرکتها، بپرسيد چه کسي در اين بازار شما قرار دارد؟ چه نيازي يا چه خواسته اي دارد؟ يا اصلاً نمي دانند يا اينکه پاسخ هاي بي ربط يا کلي به شما مي دهند. مثلاً مي گويند: خوب معلوم است مردم! آيا اين درست است؟ نه. درست نيست! با کلي گويي ما به جايي نمي رسيم. کالا يا خدماتي که به بازار عرضه مي شود متقاضيان يا مصرف کنندگان خاص خود را دارد! شما بايد آنها را هدف قرار دهيد. شما مي خواهيد براي رساندن پيام خود به آنان براي تبليغات هزينه کنيد بنابر اين بايد بدانيد که مخاطب واقعي شما کيست و در اين بازار چه رقبايي داريد و آنها دارند چگونه کار مي کنند. در ميان اين مردم ما هم خانمها را داريم و هم آقايان را. جنسيت و سن افراد مهم است، تعداد آنها مهم است، آداب و رسوم شان مهم است، اعتقادات، علايق و سلايق شان مهم است، کسب و کاري که دارند مهم است، قدرت خريدي که دارند مهم است و شما قطعاً تنها عرضه کننده نيسيتد، رقبا و کالا يا خدماتي را هم که آنان عرضه مي کنند مهم است و اگر اينها را از قلم بياندازيد و کالا را وارد بازار کنيد و به امان خدا رهايش کنيد - با اين سرعت توسعه و گسترش تکنولوژي - شايد ظرف يک روز، يک هفته يا يک ماه متوجه شويد که حتي يک کالا هم به فروش نرفته است. چون نيازي براي آن نبوده است، چون آن نياز با کالا يا مارکي ديگر قبلاً پاسخ داده شده است، چون در زمان و مکان درست عرضه نشده است و بسياري دلايل ديگر.
شما براي اجراي يک مطالعه بازار يا يک مجموعه مطالعات بازاريابي موفق لازم است منابع و روشها و استراتژي ها را بشناسيد و به کار بگيريد. به عقيده ي من، در اين گرداب گسترده ي گيتي، اينترنت و سرويس هايي که اينترنت برايمان فراهم آورده است -(مثل پست الکترونيک يا وب) -، محيط و ابزاري فوق العاده براي مطالعه بازار، استفاده از آن، ارائه و نمايش يا حتي فروش آن اطلاعات است. و بگذاريد يک واقعيت تکاندهنده اي را با شما در ميان بگذارم، در اين عصر، افراد يا شرکتهايي که مطالعه بازار را امري پيش پا افتاده بدانند يا اجراي آن را به آينده اي نامعلوم حواله دهند يا به تعويق بياندازند، قطعاً از گردونه ي رقابت خارج خواهند شد. ايجاد و حفظ ارتباط با مشتري و الته بالا بردن سطح اين ارتباط و اطلاع از نظرات و خواسته هاي او در رابطه با کالا يا خدماتي که مورد استفاده قرار داده است بسيار مهم است.
منبع:تابان خواجه نصيري webfaqt.com روزنامه تفاهم
ارسال توسط كاربر محترم:xomidayandh
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image