جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
شهرها گرفتار در رنگين کمان تبليغات
-(2 Body) 
شهرها گرفتار در رنگين کمان تبليغات
Visitor 472
Category: دنياي فن آوري

بررسي نقش تبليغات کالاهاي خارجي بر توليدات داخلي
 

? تبليغ هميشه حرف اول را مي زند!
 

اين جادوي کهکشان گوتنبرگ با شيوه و روش هاي ابتکاري که مديون ذوق و هنر افراد خلاق و مهارت پيشه در حرفه تبليغ و ارتباط است اين روزها نه تنها نبض بازار را در دست دارند بلکه به ميل و نياز مشتري بيش از خود آگاهند و خواسته قلبي مخاطبين را به هر ترتيبي محقق مي کنند.
اين گروه از کارشناسان حرفه هاي ارتباط گيري و بازاريابي، در وهله اول با ايجاد نياز در ذهن مخاطب وي را آماده خريد کرده سپس با تزريق و القاي يک کالاي خاص او را اقناع مي کنند که بهترين ها را برايش درنظر گرفته اند!
اين فن که پس از مصرف، دست بسياري از توليدکنندگان و کانون هاي تبليغاتي را به خاطر عرضه و تبليغ برخي کالاهاي بي کيفيت رو کرده است هنوز مشتريان زيادي به بازار مصرف جذب مي کند.
با اين حال تبليغات هرگز به خودي خود نتوانسته مخالفي داشته باشد بلکه بهترين معرف براي کالاهاي جديد به مصرف کنندگان است. اما آنچه موجب کدورت خاطر مخالفان تبليغات شده تبليغ و معرفي توليدات خارجي است که نمونه هاي داخلي آن با کيفيتي عالي در اختيار مشتري قرار مي گيرد اما به جهت تبليغات پرطمطراق کالاهاي خارجي
مصرف کنندگان ديگر ميل و رغبتي به توليد داخل نشان نمي دهند. علاوه بر اين فرهنگ و هويت ايراني مي تواند مورد هجمه شديد همين کالاهاي مصرفي اي قرار گيرد که خودمان به تبليغ آن مي پردازيم!

? تبليغ کالاي خارجي رقابت را تشديد مي کند
 

برخي برنامه هاي صدا و سيما از تيزرهاي تبليغاتي مستقيم گرفته تا برنامه هاي تبليغاتي غيرمستقيم مانند مسابقه هاي تلويزيوني و جوايز آن تا بيلبوردها و تابلوهاي تبليغاتي که ديوارهاي بزرگراها و آزادراه ها را هم اشغال کرده است، بنرهايي که بر ديواره مترو و شهر الصاق شده، پوشاکي که از تبليغات کالاهاي مصرفي مملو است و ديگر محيط هاي شهري و خيابان ها که زير بار سنگين پارچه نوشته ها و پوسترها و ... کمر خم کرده اند مصداقي بر اين ادعا است.
آنچه پيرامون آثار مثبت يا منفي تبليغات ذکر شد البته مخالفان و موافقاني دارد.
از جمله محمد سلطاني فر استاد دانشگاه که معتقد است: «تبليغ کالاهاي خارجي رقابت را در بازار توليدات داخلي افزايش مي دهد . با توجه به اين که به سمت عضويت در سازمان تجارت جهاني پيش مي رويم بايد فضا را براي کالاهاي خارجي که به دنبال رقابت در ايران هستند، باز کنيم زيرا تبليغ کالاهاي خارجي رقابت را در بازار توليدات داخلي افزايش مي دهد . »
وي همچنين ضمن اشاره به اين مطلب که ما هيچ نوع برنامه ريزي براي سوق دادن افراد جامعه به استفاده از کالاي ايراني يا حتي درست استفاده کردن آن ها انجام نداده ايم، عقيده دارد:« لزوم برنامه ريزي براي چگونگي استفاده از کالاهاي خارجي و معرفي کالاي ايراني ضروري است و تهيه کنندگان و مسئولان صدا و سيما نقش مهم و اساسي در اين زمينه دارند و آن ها مي توانند با يک برنامه ريزي تشويقي يا تنبيهي و توليد برنامه هاي خاص کوتاه مدت و ميان مدت، نقش مهم خود را ايفا کنند . »
مسعودي دبير کل سابق انجمن دانشجويان مستقل در گفت و گو با خبرنگار سرويس گزارش روز کيهان نظري کاملا متفاوت دارد.
وي با تاکيد بر اينکه تبليغات کالاهاي خارجي باعث افزايش تجملات و اشرافي گري در ميان مردم مي شود اظهار مي کند:« اين مساله در سطوح مختلف جامعه پيامدهاي منفي ديگري را نيز در بر دارد. هر کالاي خارجي فرهنگ متناسب خود را به درون کشور مي آورد،علاوه بر آن تبليغ بيش از حد کالاهاي خارجي و تشويق مردم به خريد آن نوع کالاها باعث رکود و ضربه زدن به توليدات داخلي خواهد شد. کشوري که سه ميليون دانشجو دارد و چندين ميليون نفر فارغ التحصيل دانشگاهي براي رونق اقتصادي و ايجاد اشتغال بايد رويکرد اصلي اش تقويت صنعت و توليد ملي و صادرات باشد.»
مسعودي همچنين اضافه مي کند که به جاي واردات بي رويه، سازمان صدا و سيما به عنوان يک رسانه ملي و تاثير گذار ترين رسانه در کشور ما نقش مهم و مستقيمي مي تواند ايفا کند و جاي تاسف است که برخلاف ضوابط و مصوبه لازم الاجراي شوراي عالي انقلاب فرهنگي عمل مي شود.

? مصوبه اي که اجرا نمي شود
 

در سال هاي اخير واردات بي رويه کالاهاي صنعتي و محصولات کشاورزي خارجي با افزايش هزينه تمام شده و کاهش قدرت رقابت پذيري محصولات داخلي موجب شده عملا بازار مصرفي کشورمان به محلي براي عرضه انواع کالاهاي بي کيفيت و ارزان قيمت خارجي تبديل شود تا جايي که رکود بخش توليد را شاهد بوده ايم.
يکي از محورهاي مهار اين رويه به منظور حمايت از توليد کنندگان داخلي جلوگيري از واردات کالاهاي بي کيفيت خارجي و ممنوعيت تبليغ کالاهايي است که مشابه توليد داخل دارند که بر اين مبنا مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي دل بسياري از توليدکنندگان داخلي را راحت کرد اما با عدم اجراي اين قانون توليدکنندگان بار ديگر در اندوه گذشته خود فرو رفتند.
بهروز جعفري عضو کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در گفت و گو با گزارشگر کيهان در اين خصوص مي گويد:« اقدام سازمان صدا و سيما و تبليغات محيط شهري در زمينه تبليغات کالاهاي خارجي دو مقوله مجزا است. سازمان صدا و سيما به بعد درآمد زايي اهميت مي دهد و بايد هزينه هاي آگهي را جبران کند بنابراين با توجه به حساسيت هاي جامعه و بار منفي فرهنگي که اين مساله بر جاي مي گذارد همچنان به اقدام خود ادامه مي دهد به طوري که تبليغ کالاهاي خارجي را همچنان در برنامه هاي راديو و تلويزيوني مي بينيم. بنابراين نمي توانيم بگوييم صدا و سيما بر برنامه هاي توليدي خود نظارت نداردبلکه اتفاقا نظارت کاملي مي شود.»
مساله اي که پيش از اين بارها با اعتراض توليد کنندگان و دست اندرکاران بخش هاي کشاورزي و صنعت و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي همراه شد اما همچنان انواع کالاهاي بي کيفيت خارجي به وفور در بازارهاي کشورمان يافت شده و همچنان تبليغ مي شود.
همانطور که رئيس کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي نيز با هشدار درباره تبليغات کالاهاي خارجي در کشورمان معتقد است تبليغات کالاهاي خارجي همه شهرهاي ما را فرا گرفته است و در چنين شرايطي، صحبت از توليد داخلي جاي نگراني دارد .

? فقدان نظارت دستگاه هاي مسئول فرهنگي
 

کارشناسان معتقدند« صنعت» موتور توسعه اقتصادي کشور است. اما با اين حال هنوز نتوانسته ايم توليد را به عنوان ارزش در افکار عمومي نهادينه کنيم و الان واردات بي رويه کالاها از ديگر مشکلات عرصه صنعت است. به نحوي که اکنون واردات بي رويه، توليد را به چالش کشيده و موجب تعطيلي برخي بخش ها شده است. اين درحالي است که تعرفه به عنوان اهرم کنترلي بسيار قوي در اختيار دولت است که مي تواند با استفاده از آن بازار را تنظيم و ضمن صيانت از توليد داخلي، حقوق مصرف کننده ها را نيز تامين کند . که البته بايد گفت حلقه مفقوده در اينجا همان فقدان نظارت بر اجراي قوانين است.
جعفري نماينده سميرم در اين خصوص به گزارشگر کيهان مي گويد:« موضوع بيلبوردهاي شهري و تبليغات محيطي به ضعف نظارت برمي گردد. در واقع به خاطر فقدان نظارت کافي بر تبليغات شهري از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تبليغات شهري و مکتوب ناقض قوانين مي شوند. اداره تبليغات و مطبوعات وزارت ارشاد در اين خصوص بايد فعال تر عمل کند. البته کميسيون فرهنگي مجلس چون متولي امور فرهنگي در بعد قانون گذاري و در ارتباط مستقيم با وزارت ارشاد و صدا و سيما است به صورت مشخص مي تواند با تشکيل جلسه با مديران اين دستگاه ها موضوع را طرح کند. »
وي با انتقاد از برخي برنامه هاي صدا و سيما در تبليغ کالاهاي خارجي به يکي از برنامه هاي ايام رمضان که سفر به کيش به همين مناسبت به يکي از برندگان مسابقات تلويزيوني هديه شده است
مي گويد:« با توجه به اينکه خلا قانوني در رابطه با اجراي مقررات و مصوبات نداريم خود دستگاه ها بايد نظارت دقيق تري بر اين امر داشته باشند. نظارت دقيق بر اجراي مصوبات فرهنگي بحث مهمي است که حتي در برخي مواقع بايد نيروي انتظامي را هم دخيل کرد.
اين شرايط در حالي است که تمامي دستگاه هاي فرهنگي و رسانه ملي و مطبوعات بايد همراهي لازم را با هم داشته باشند تا توجه به قوانين در کشور نهادينه شود. به ويژه در چنين شرايط حساسي که هر گونه سهل انگاري مي تواند به رخنه فرهنگ بيگانه در کشور منجر شود.»

? اهميت رقابت در ميان توليدکنندگان داخلي
 

هر چند از زماني که محدوديت هايي را در تبليغ کالاهاي خارجي در بيلبوردهاي تبليغاتي موجود در سطح شهر تهران اعمال شد بيشتر اين بيلبوردها خالي از هر نوع تبليغي به حال خود رها شدند اما هنوز نمونه هاي فراواني مشاهده مي شود که کالاهاي خارجي را به رخ توليدکنندگان داخلي مي کشد.
هدف اصلي تصميمي که در خصوص محدود کردن تبليغات کالاهاي خارجي گرفته شد، ايجاد و امکان بيشتر و آسان تر براي تبليغ و بازاريابي محصولات داخلي بود اما وضعيتي که در بيلبوردهاي تبليغاتي سطح شهر و حتي روزنامه ها مشاهده مي کنيم حکايت از آن دارد که مشکل اصلي توليدکنندگان داخلي ما وجود کالاهاي خارجي در بازار نيست.
برخي کارشناسان بي ميلي و احساس بي نيازي توليدکنندگان را به امر تبليغ و بازاريابي عامل خالي ماندن تابلوهاي تبليغاتي در سطح شهر مي دانند که هنوز مقوله تبليغ و اهميت آن در ميان توليد کننده داخلي جاي خود را نيافته است.
اما برخي عقيده دارند ريشه چنين احساسي را بايد در رقابتي نبودن فرآيند توليد و کسب و کار در کشور جستجو کرد که اين خود حاصل سال هاي طولاني سلطه اقتصاد و انحصاري دولتي در اغلب عرصه هاي توليدي است.
حسن ملک محمدي عضو کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار سرويس گزارش کيهان تصريح مي کند:« با توجه به خلاقيت و نوآوري و استعدادهاي درخشاني که در جامعه ديده مي شود چندان نيازي به کالاهاي خارجي احساس نمي شود حتي برخي کشورها به استفاده از کالاي ايراني رغبت نشان مي دهند و صنايع ايراني را مي پسندند بنابراين ايران همانطور که حرفي نو براي جهان دارد و اين حرف نو تنها به مسايل فرهنگي و تمدن کهن ايران خلاصه نمي شود بلکه از نظر عملي داراي افتخاراتي است که با تلاش و دقت بيشتر و بالابردن کيفيت در کالاهاي ايراني مي توان بازارهاي ديگر کشورها را فتح کرد.»
خودکفايي، همراهي دستگاه هاي فرهنگي را مي طلبد
»از سازمان صدا و سيما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين همه نخبگان و صاحبان فکر و انديشه در بخش هاي مختلف اتاق بازرگاني ، شوراي اصناف و وزارت بازرگاني همچنين جهاد کشاورزي و بقيه دستگاه هاي ذيربط انتظار مي رود که حداکثر همکاري را در اجراي مصوبات داشته باشند. »
حسن ملک محمدي نماينده دامغان با بيان اين عبارات در گفتگو با گزارشگر کيهان اينطور ادامه
مي دهد:« تحريم کالاي دول خارجي که عناد با ايران دارند يک ضرورت است چرا که اين اقدام مي تواند عزت و افتخار ملي را در عرصه جهاني رقم بزند و استقلال و خودکفايي را به وجود بياورد. »
وي مي گويد:«همراهي دستگاه هاي فرهنگي در کمک به توليدکننده در امر تبليغ نيز مي تواند بسيار راهگشا باشد تا به معرفي کالاي خود بپردازد. براي نمونه تخفيف به توليدکننده داخلي در امر تبليغ شهري يا تيزرهاي تلويزيوني مي تواند اين رقابت را در ميان توليدکنندگان داخلي فراهم کند تا توليدکننده هم متناسب با خواست مشتري کالاهايي را توليد کند که مورد نياز و رغبت مصرف کنندگان باشد.» نبود تفاوت اساسي ميان کالاهاي داخلي امروزه توجه مشتري را به تفاوت ميان توليدات شرکت هاي داخلي جلب نمي کند.
تفاوت محسوسي چه از نظر شکل ظاهري و بسته بندي و چه از جهت قيمت و کيفيت ميان اين محصولات وجود ندارد و انتخاب هر يک از محصولات داخلي توسط مصرف کننده قبل از آن که تحت تاثير نوع و حجم تبليغات بازاريابي توليدکننده باشد، متاثر از توصيه عرضه کننده است که آن هم حاصل شناختي است که فروشنده به تجربه کسب کرده است.
در واقع هر زمان که بتوانيم کالاهاي متفاوت از نظر قيمت و کيفيت را در بازار پيدا کنيم آن زمان مي توانيم به اهميتي که توليدکننده به نياز و سليقه مشتري مي دهد پي ببريم.
از طرفي هم توليدکنندگان داخلي چنانچه رغبت مصرف کننده را نسبت به کالاي مشخص خارجي مي بينند بايد تمام تلاش و دقت خود را براي تغيير اين ذائقه و جذب آن به کالاي داخلي به کار بگيرند که اين البته با افزايش کيفيت و کاهش قيمت ميسر خواهد شد.
تب تند مصرف گرايي بحث داغ محافل و مجالسي است که از هنگام سوار شدن تاکسي براي رسيدن به محل کار با آن روبرو هستيم تا وقتي که شب خسته و کلافه از دلمشغولي هاي روزانه به جعبه جادويي خيره شده ايم.
کالاهاي خارجي همه اطرافمان را فراگرفته اند. در تيزرهاي تلويزيوني و تبليغات راديويي و بيلبوردهاي شهري و هر مکان و هر زماني که فکرش را بکنيم.
تا ديروز کالاهاي کره اي و بازارهاي مشترک دلمان را مي ربود و امروز شاهد تصاويري از قهرمانان کشورهاي ديگر بر روي دوش دانش آموزان ايراني هستيم که حامل فرهنگ کشورهاي چين و کره و غيره از فاصله منزل تا مدرسه و در محيط آموزشي هستند. همان روند ورود کالا و بعد رسوخ فرهنگ و باورهاي بيگانه و رفته رفته گرفتار در تهاجم فرهنگي و پس از آن ناتوي فرهنگي و ...
اهميت تبليغات در عصر مدرن با توجه به رشد توليد و در نتيجه رقابت در بازار افزايش يافته است. گفته مي شود زندگي انسان امروزي بدون حضور تبليغات باعث محروميت او از خيلي چيزهاي ارزشمندي مي شود که زندگي پيرامونش را فراگرفته است.
تبليغات در درجه نخست براي توليد کنندگان و تجار اين فايده را دارد که به معرفي کالاهاي جديد کمک مي کند.
علاوه بر اين گفته مي شود تبليغات موثر باعث ايجاد طعم و ذائقه ي جديد در ميان مردم و تحريک آنها نسبت به خريد کالاي جديد مي شود همانطور که تبليغات موجب افزايش فروش کالاهاي موجود از طريق ورود به بازارهاي جديد و جلب مشتريان تازه شده و به ايجاد تقاضاي مداوم کالا ياري مي رساند.
بگذريم از اين که تبليغات گاهي گسترش فرهنگ مصرف گرايي را رقم مي زند البته در کشورمان تا بدانجا کشيده شده که رغبت براي خريد کالاهايي که نياز اساسي در آن ديده نمي شود بالا رفته و به تشديد رفتارهاي غلطي که در اسلام از آن به عنوان اسراف ياد مي کنيم منجر شده است و در برخي خانواده ها مصرف گرايي نوعي افتخار محسوب مي شود به ويژه اينکه مصرف گرايي با ميل به سوي کالاهاي خارجي همراه باشد.
بايد به اين نکته هم اشاره کنيم که مصرف گرايي سبب شکاف بين طبقات مختلف مردم خواهد شد. اين شکاف طبقاتي که منجربه افزايش تمايز اجتماعي شده افزايش نفوذ فرهنگ بيگانگان را به همراه خواهد داشت. چرا که کالاهاي مصرفي خارجي فرهنگ و باورهايشان را به همراه خود مي آورند.

? توليدکننده داخلي حامي مي خواهد
 

به راستي آيا شرکت هاي توليد کننده داخلي تا چه ميزان از ابزار تبليغ بهره برده اند؟ و آيا سياست هاي اتخاذ شده مبني بر فروش و تبليغ کالاهاي خارجي اين مجال را به توليدکننده ايراني مي دهد که خود و محصولاتش را از طريق تبليغ به عموم معرفي کند؟
يکي از صاحبان شرکت هاي توليدي که به ادعاي وي بيش از 20 سال است که کارگاه نسبتا بزرگش را راه اندازي کرده و حدود 93 خانواده از ق بل آن تامين روزي مي کنند، در گفت و گو با خبرنگار سرويس گزارش روز کيهان به گلايه و شکايت از وضع موجود مي پردازد که روز به روز تعداد مشتريانش کمتر مي شود.
وي که تمايلي به بيان نام خود ندارد با اشاره به اين مطلب که اجناس وارداتي خارجي که اغلب توليد چين و با کيفيت نازل و البته قيمت ارزان تر هستند مي گويد:« جنس توليدي شرکت هاي داخلي با ورود اين کالاهاي ارزان قيمت به کلي راکد شده به طوري که بسياري از شرکت ها ورشکست شده اند و کارگران بيکار مانده اند. انتظار توليد کننده داخلي از دولت رسيدگي به وضع موجود است اما بايد توجه کرد که حتي اگر تبليغ کالاي خارجي ممنوع و فروش آن هم محدود شود براي بازگرداندن مصرف کننده به سوي کالاي ايراني بايد مدت ها وقت صرف شود چون قبلا اين تصور را ايجاد کرده ايم که کالاي خارجي بهتر از توليد داخل است. »
صرف هزينه هاي کلان براي تبليغ يک نوع برنج خارجي با تيزر راديويي و تلويزيوني با مبلغ چند ميليارد تومان طي ماه مبارک رمضان و پخش در ساعات پربيننده يکي از اين نوع فرهنگ سازي هاي منفي است که فرياد توليدکننده داخلي را به آسمان مي رساند.
اين توليد کننده ناراضي که دل پردردي از رکود بازار دارد ابزار مي کند که کارگران و خانواده هايي که با بيکاري دست و پنجه نرم مي کنند ديگر افرادي هستند که از مسايل گله دارند. براي تکرار وضعيت قبل بايد دولت توليد کننده داخلي را تقويت کند. حتي براي تبليغ کالاها بايد هزينه هاي کلاني را بپردازيم که به هيچ عنوان قابل بازگشت نيست. بسياري از توليدکنندگان از فاسد شدن اجناسي که در بازار دارند شکايت مي کنند اما باز هم راه حلي برايش نداريم. چرا که تبليغات باعث تداوم مطبوعات و ديگر رسانه ها مي شود زيرا تبليغات منبع درآمد مهمي براي مطبوعات، راديو و شبکه هاي تلويزيوني محسوب مي شود .

? «ما مي توانيم» را محقق کنيم
 

دست يابي به خودکفايي و استقلال درصورتي محقق خواهد شد که همه ابزارهاي استقلال در کنار يکديگر فراهم شود.
محمد شيخ، مسئول بسيج دانشگاه علم و صنعت در گفت و گو با خبرنگار سرويس گزارش روز کيهان عقيده دارد:« » ما مي توانيم« از شعارهاي اصولي و واقعيتي است که طي سال هاي اخير و در دولت نهم مطرح شد که مي بايست بر اساس آن نيازهاي خودمان توسط توليدات داخلي تامين شود، امکاناتي که در کشور داريم بايد به اين بهره وري برسد که توليدات داخل خودمان را با قيمت هاي ارزان تر و کيفيت بهتر استفاده کنيم. اما تبليغات کالاهاي خارجي چندي است که در کشور مرسوم شده ، با اين روند مشکلات بسياري ايجاد شد از جمله بي توجهي برخي افراد به مصرف کالاهاي ايراني است.»
وي همچنين اضافه مي کند: » ايران به عنوان کشور مصرف کننده عظيم مواد خوراکي و ابزار و وسايل از سوي برخي کشورها هدف گرفته شده و همين مساله عزم و توجه ويژه دولتمردان را مي طلبد. نوع نيازهاي داخل بايد سنجيده شود و بايد با شناخت کافي به سمت توليد گام برداشت. البته توليدکنندگان داخلي هم بايد با کيفيت بهتر اجناس ارزان تري را عرضه کنند. »
محمد عسکري زاده، استاد دانشگاه و صاحب نظر در علوم اقتصادي نيز در اين خصوص نظري مشابه دارد و مي گويد: »نظام سرمايه داري بدون مصرف گرايي و رواج آن قادر به ادامه حيات نخواهد بود، از همين رو جست و جو براي بازار مصرف کالاهاي توليدي درکشورهاي ديگر از جمله جهان سومي را در دستورکار قرارداده است. بخشي از وظايف مسئولان آموزش درست مصرف در سطوح مختلف آموزش هاي اجتماعي است، اما بايد اذعان کرد که متاسفانه تلاش موثري براي آموزش اين مسئله درکتب درسي مدارس و دانشگاه ها و يا در فيلم و سريال هاي تلويزيوني مشاهده نشده، به دليل همين ضعف آموزش ها، تشديد روحيه تجمل گرايي و مصرف گرايي توسط طبقه دلال و غيرمولد جامعه و نظام سرمايه داري به وجود آمده است.»

? مهندسي فرهنگي را جدي بگيريم
 

زماني مي توانيم به توسعه پايدار برسيم که روند توليد و مصرف در کشورمان را به بهترين شکل ممکن هدايت، نظارت و مديريت کنيم.
در بعد از انقلاب اسلامي اين روند به خوبي پيش رفت اما درسال هاي اخير به سمت مصرف گرايي آن هم از نوع غير ايراني روي آورديم.
کارشناسان معتقدند که در مهندسي فرهنگي بايد اين مسئله را به درستي تشريح و تبيين کنيم که جامعه درعين حالي که بايد در رفاه باشد، درهمان حال تفکر و نگرش توليدي هم داشته باشد .
به قول اساتيد علوم ارتباطات اجتماعي درجهان امروز که آن را دهکده مي نامند داد و ستد از ديرباز تاکنون مرسوم بوده اما نکته حائز اهميت اين است که ما بايد اين داد و ستد را به درستي مديريت کنيم، واردات يا صادرات بي رويه به اقتصاد جامعه ضربه مي زند اما بايد اعتراف کرد که در بخش واردات کالا به کشورمان از مديريت و نظارت قوي و خوبي برخوردار نيستيم . »
محمد جواد ابطحي، عضو کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در اين خصوص به مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در جلسه 474 مورخ يازدهم بهمن ماه 1379 با جزئيات آيين نامه نحوه نظارت بر علائم، نشانه ها و تصاوير روي البسه و لوازم التحرير و کالاهاي مشابه اشاره کرده و همه دستگاه ها را موظف به رعايت اين مصوبه مي داند.
وي در ادامه به ضرورت مهندسي فرهنگي اشاره کرده و در خصوص روش هاي مدنظر اينطور توضيح مي دهد:« براي نظارت بيشتر بايد در درجه نخست آموزش و فرهنگ سازي کرد که اين آموزش بايد با آغاز دوران تحصيل شروع شود. معرفي قوانين و مقررات به مردم و فرهنگ سازي نحوه مواجهه با بي قانوني و هنجارشکني که خود مردم همراه با نيروهاي انتظامي عمل کنند از ديگر وجوه است. نازل بودن جريمه ها خود موجب تخلف مي شود حتي در برخي قوانين مانند مقررات شهرسازي شاهديم که شهرداري اين امکان را براي متخلفان فراهم مي کند که با پرداخت جريمه مالي مشکل حل شود.»
نماينده خميني شهر همچنين مي گويد:« در صورتي که قوانين مورد نقد و بررسي قرار نگيرند و در قانون گذاري افراط و تفريط شود بي قانوني هم به وجود مي آيد. اگر مي بينيد مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي اجرا نمي شود به همين رفتارها باز مي گردد در حالي که بايد مجازات ها را تشديد کرد يعني مجازات ها بايد متناسب با جرايم تعيين شود و آموزش را تقويت کرد تا مشکلات اينچنيني حل شود. اين مساله عزم ملي را مي طلبد و اينکه همه دستگاه ها هماهنگ با هم عمل کنند. »

? هجمه فرهنگي، خطري پنهان
 

مقوله حضور کالاهاي خارجي در بازارهاي داخلي و تبليغ اين کالاها در رسانه ها از ابعاد مختلفي بررسي مي شود.
محمد ظريفي عضو هيات عالي نظارت جامعه اسلامي دانشجويان در گفت و گو با خبرنگار سرويس گزارش روز کيهان اين ابعاد را مورد بررسي قرار مي دهد و مي گويد:« هر کدام از اين اجناس خارجي که وارد بازار مي شو ند زمينه فرهنگي نامرئي همراه خود دارند که فرهنگ غني و اسلامي ما را مورد تهاجم قرار مي دهند و توسط فرهنگ فاسد و پوچ غرب مي خواهند جايگزين کنند همان چيزي که بدون لشکرکشي و صرف هزينه هاي بسيار توسط دول استعماري و آمريکايي وارد کشور مي شود. »
اين عضو تشکل دانشجويي همچنين عقيده دارد: «فرهنگ کشورهاي بيگانه با اين روش به کشورهاي داخلي تزريق مي شود و همواره تلاش مي کنند روي فرهنگ ايراني - اسلامي تاثير بگذارند البته با اين روش که الگوهايي مطرح مي کنند و از اين طريق سليقه و ذائقه دختران و پسران را تغيير مي دهند. »
استقلال ايران به کالاهاي داخلي با توجه به اينکه به حد بالاي کيفيت رسيده اند از جمله مواردي است که بايد توليد کنندگان داخلي هم به آن توجه کنند.
ظريفي همچنين ادامه مي دهد:« حفظ فرهنگ اصيل ايراني، عمقي شدن نگاه مسئولان به مقوله خطر نامرئي هجمه فرهنگي همچنين توجه به صدمات اقتصادي و تجاري که توسط ورود کالاهاي خارجي به کشور تحميل مي شود امر مهمي است که بايد در اين خصوص دقت کرد. البته دولت و مجلس طي سال هاي اخير نشان دادند که اهتمام ويژه اي در اين خصوص دارند و مسئولان فرهنگي دغدغه آن را دارند که به اصلاح وضع بپردازند اما اين کافي نيست.»
منبع: روزنامه کيهان ( www.kayhannews.ir )
ارسال توسط كاربر محترم:omidayandh
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image