جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
مروري بر فروش نوت بوک در ايران
-(0 Body) 
مروري بر فروش نوت بوک در ايران
Visitor 560
Category: دنياي فن آوري

باشگاه فعالان آي سي تي
 

40 درصد بازار در دست برندهاي آمريکايي ...
وقتي در سه ماهه سوم سال 2008، براي اولين بار بازار نوت بوک با رشد 40 درصدي در تعداد به نسبت سال گذشته و با اختلاف 100 هزار دستگاه بيشتر، پذيراي 38 ميليون و 600 هزار دستگاه در جهان شد، بسياري از سرمايه گذاران در بازار رايانه هاي روميزي اين خبر را به عنوان يک زنگ خطر جدي قلمداد کردند تا سال جديد را با تغيير خط مشي آغاز کنند.
isuppli هم با پيش بيني کاهش سهم 9 درصدي در تعداد رايانه هاي روميزي و رشد 15 درصدي براي نوت بوک ها در سال 2009 امسال را به نام سال نوت بوک ثبت کرد تا ميزان توليد قطعه سازان نيز به همين نسبت در بخش PC ها دچار کاهش شده و در قسمت نوت بوک ها افزايش يابد تا قيمت اين دستگاه هاي قابل حمل مسير سراشيبي را با سرعت بيشتري طي کند.
از طرفي بازار داخلي ايران نيز با تاثير اجباري از کاهش قيمت ها در بازار جهاني نوت بوک و همچنين تقاضاي رو به رشد مصرف کنندگان غيرارگاني براي خريد رايانه اي که قابل حمل بودنش علاوه بر مزيت، ديگر تبديل به مد نيز شده است، روبه رو است.
همچنين سود يک جا روي هر دستگاه، حذف شدن دستمزد اسمبل کار از هزينه هاي فروشگاه نياز به فضاي کمتر براي نگهداري از جمله عواملي بوده است که امروز در ويترين فروشگاه هاي قطعه فروش معروف نيز حداقل يک نوت بوک پيدا مي شود.
البته با توجه به مشکلات عديده توزيع نوت بوک ها، انتخاب براي متقاضيان شهرستاني قطعا به سادگي تهران نيست که اين مساله باعث شده است حجم قابل توجهي از مبادلات نوت بوک هاي بازار داخلي در بازار تهران انجام بگيرد.

? DELL محبوب ترين نوت بوک ايران (31 درصد)
 

در حالي که برند آمريکايي dell با در دست داشتن نزديک به 31 درصد از سهم محبوبيت بازار در شاخص S&P پرفروش ترين و محبوب ترين بازار ايران است، اما به دليل نداشتن يک نمايندگي با قدرت خريد و توزيع بالا (صرف نظر از علت آن)، به صورت پراکنده و توسط شرکت هاي متعدد در کشور پخش مي شود.
البته با اين وجود تنوع کافي در مدل هاي اين برند، قيمت مناسب، اعتبار و شهرت برند از عواملي است که باعث شده تا نوت بوک هاي dell به رغم توزيع نابرابر در حجمي پايين، بيشترين سهم از بازار نوت بوک ايران را از آن خود کند.
dell بنا بر آخرين آمار منتشر شده از Display Search در آمريکاي شمالي با 21.9 درصد سهم از بازار نوت بوک منطقه پرفروش ترين و در اروپا، خاورميانه و آفريقا پس از HP و ASER ، دوازده و نيم درصد بازار سومين برند پرفروش نوت بوک در بازار است.

? SONY پرفروش در ايران؛ کم فروش در جهان (27 درصد)
 

اما وضعيت نوت بوک هاي SONY در بازار ايران کمي متفاوت تر است.
اين نوت بوک ها که با توجه به محبوبيت خاص برند، به سرعت در ايران محبوب شد از حمايت رسمي شرکت معتبري همچون ايران رهجو برخوردار است. لذا علاوه بر اينکه مشکل توزيع اشاره شده در مورد dell را ندارد بلکه از نمايندگي هاي با سابقه و داراي تراکنش مالي بالا نيز برخوردار است که يک نکته مثبت در سيستم توزيع شرکت محسوب شده به طوري که مي توانند در صورت وجود تقاضا اصل توزيع يکسان را در شهرستان نيز رعايت کنند.
البته SONY در ايران از برگ هاي دو شرکت "نقش" و "امرتات" نيز در کنار توزيع کنندگان متعدد ديگر بهره مي برد که شبکه هاي توزيع هر يک از اين شرکت ها نيز قطعا به جا افتادن بيشتر اين برند در کشور کمک کرده اند.
ضمنا برند SONY در طول ساليان فعاليت خود در ايران همواره به عنوان يک برند با محصولات high end شناخته شده است و بدون در نظر گرفتن قيمت همواره مشتريان خاص و دوستداران SONY را در هر بازاري به همراه خود دارد.
اين در حالي است که با زياد شدن تعداد رقبا در وارد کردن نوت بوک هاي اين شرکت، مصرف کننده نيز ديگر مي تواند با اختلاف قيمت کمتري نسبت به گذشته نوت بوک مورد نظر خود را تهيه کند.
ضمنا SONY از ديد بسياري از مصرف کنندگان داراي طراحي هاي ظاهري مناسب تري نسبت به نوت بوک هاي dell است اما محدوده قيمت براي مشترياني که داراي بودجه کمتري هستند و تعدادشان نيز زياد است مناسب نيست و اين از جمله دلايلي است که در حال حاضر SONYپرفروش ترين نوت بوک بازار ايران نيست. همچنين تنوع dell به نحوي است که جواب هر سليقه اي با کاربري هاي گوناگون و بودجه هاي مختلف را مي دهد اما در عوض SONY از ميزان پراکندگي متناسب تري برخوردار است.
SONY با 3 درصد رشد نسبت به شاخص تابستان 87 در حال حاضر با 4 درصد اختلاف سهم با dell جايگاه دوم و 27 درصد از سهم محبوبيت بازار ايران در شاخص S&P را در اختيار دارد. اگر چه اين برند با توجه به آمار Display Search از نظر تعداد فروش در بين 5 برند برتر هيچ يک از بازارهاي مناطق آمريکاي شمالي، اروپا، آفريقا و خاورميانه اي جاي ندارد.

? کم توجهي Toshiba به بازار ايران (12 درصد)
 

Toshiba که زماني در بازار نوت بوک ايران آقايي مي کرد امروز با سردي بيش از پيش روبه رو است و با 6 درصد کاهش سهم نسبت به زمستان 86 هم اينک تنها با 12 درصد از سهم محبوبيت بازار در شاخص S&P در جايگاه سوم ايستاده است تا پاسخگوي متقاضيان قديمي خود باشد.
تنوع بسيار پايين را مي توان يکي از اصلي ترين دلايل سقوط اين برند در بازار نوت بوک ايران دانست به طوري که محدوده کوچکي از کاربران را در بر مي گيرد. ضمنا حجم پايين عرضه اين مدل ها نيز به نسبت دو برند قدرتمندتر بازار فاصله Toshiba را با پرفروش ترين بازار ايران زياد کرده است.
Toshiba بنا بر آمار فوق در آمريکاي شمالي با 9 درصد سهم بازار در جايگاه پنجمين برند پرفروش منطقه ايستاده در حالي که در بازارهاي اروپا، آفريقا و خاورميانه با 11.7 درصد در جايگاه چهارم بالاتر از Asus ايستاده است.

? Aser فراتر از يک پديده (10 درصد)
 

بازار نوت بوک ايران از معدود بازارهاي فناوري است که آن قدر از بازار جهاني عقب نيست به طوري که اندکي تاخير در واردات ضرر مالي زيادي متوجه وارد کننده مي کند. لذا همواره برگ برنده شرکت هاي بزرگ در اين موارد رو مي شود.
تيزهوشي مديران سازگار ارقام باعث شد تا Aser دومين برند با پشتوانه قوي در کشور باشد که همزمان با رشد فوق سريع در بازارهاي جهاني در بازار ايران نيز بتواند رشد ثابتي را تجربه کند.
با توجه با شاخص S&P اين برند تابستان 87 با رشد 4 درصدي نسبت به زمستان 86 و رشد 3 درصدي در شاخص فعلي در مجموع با 7 درصد در حال حاضر 10 درصد از سهم محبوبيت بازار شاخص S&P را از آن خود کرده است.
گرچه سازگار تنها با وارد کردن مدل هاي معدود به تقاضاي بودجه هاي پايين بازار پاسخ داد، اما در اين بخش از بازار جاي خالي اي احساس مي شد که Aser با در پيش گرفتن سياست جهاني مبني بر تمرکز بر اين بخش از بازار سهم بالايي از آن را به خود اختصاص داده است.
البته در اين محدوده قيمتي حتما نياز بود تا يک شرکت با سابقه در زمينه ارائه خدمات سخت افزاري پشتيبان اين برند باشد که سازگار ارقام گارانتي مناسبي است حتي براي آن دسته از افرادي که فکر مي کنند هيچ ارزاني بي دليل نيست.
تنها رقيب Aser در اين بخش از بازار dell است که با توجه به تنوع مدل هاي Aser و قيمت گذاري هوشمندانه مي توان گفت که اين برند به راحتي در اين قسمت از بازار حکمراني مي کند.
با اين وجود خلا عرضه قابل قبول مدل هاي گران تر و ميني نوت بوک هاي اين برند به سادگي احساس مي شود.
البته از رشد فروش خيره کننده اين برند در 2 سال اخير در بازارهاي جهاني نيز نبايد گذشت. رشدي که اين برند تايواني را در آمريکاي شمالي پس از HP و DELL در جايگاه سوم با 14 درصد و در اروپا، آفريقا و خاورميانه پس از HP در جايگاه دوم با 18 درصد سهم بازار قرار داده است. اين در حالي است که در بازار نوت بوک ها (ميني نوت بوک) اين برند با قدرت خيره کننده اين در صدر جدول پرفروش ترين هاي بازار جهاني قرار دارد.

? HP در جايگاه دور از انتظار (9 درصد)
 

اما پرفروش ترين برند نوت بوک در بازار جهاني جايگاهي بهتر از پنجم در ميان برندهاي محبوب بازار ايران ندارد.
HP که دو سال متوالي است در صدر جدول پرفروش ترين نوت بوک هاي دنيا قرار دارد در ايران تنها با برخورداري از 9 درصد سهم محبوبيت بازار در شاخص S&P در حالي پايين تر از Aser قرار دارد که در آخرين آمار ارايه شده از Display Search با 20 درصد سهم بازار در منطقه اروپا، آفريقا و خاورميانه حکمراني مي کند.
اين برند آمريکايي در ايران در بخش توزيع موقعيتي همچون dell دارد اما حجم عرضه آن در بازار داخلي به مراتب کمتر از dell است.
در حالي که به عقيده بسياري نوت بوک هاي جديد HP بهترين طراحي ظاهري را در بين برندهاي موجود در بازار دارد، اما به دليل تنوع پايين در مدل هاي عرضه شده به بازار و همچنين محدوده قيمتي متوسط به بالا تنها توانسته است بخش کوچکي از مخاطبان ايراني را جذب خود کند.
البته اخيرا اين برند با عرضه مجدد برخي از محصولات اصلاح شده خود در شرکت و اختصاص قيمت پايين تر چشم به قسمت هاي پايين دست بازار نيز دارد.
اما از طرفي ديگر اين برند آمريکايي نيز نمي تواند از پشتيباني رسمي شرکتي استفاده کند، لذا از اين طريق نيز بسياري از مشتريان ايراني را از دست خواهد داد.
پشتيباني ضعيف و عرضه پراکنده و محدود مي تواند از عمده ترين دلايلي باشد که باعث شده HP به حق خود در بازار ايران نرسد.
شاخص S&P نتيجه آمارگيري هفتگي درباره موضوعات و اقلام مختلف از حدود 2500 فعال در امر توزيع و فروش محصولات رايانه اي و ارتباطاتي است که به صورت آنلاين در پورتال www.sandp.ir ثبت، جمع آوري و به صورت نمودارهاي آماري ارائه مي شود. بدون هر گونه ادعاي مربوط به ميزان جامعيت شاخص ارائه شده، آمار و تحليل آن به همراه نمودارهاي مقايسه اي به تفکيک تهران و شهرستان ها و در سايت www.sandp.ir براي دسترسي عموم موجود است. نظرات و پيشنهادهاي کارشناسانه خود را در حوزه ICT از طريق سايت ارسال کنيد.
منبع: سايت تحليلي خبري عصر ايران ( www.asriran.com )
ارسال توسط كاربر محترم:omidayandh
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image