در دنياي بازاريابي امروز اشکال، رنگ ها و نوشته ها نقش بسزايي را در تسخير ذهن مشتري ايفا مي کنند. امروزه صاحبان شرکت ها و بنگاه هاي اقتصادي براي برقراري ارتباط موثر با مشتري و القاي منافعي که از فروش محصولاتشان نصيب آنها مي شود، در چالش بزرگي به نام رقابت گرفتار شده اند. اگر قرار باشد تنها مزيت رقابتي شرکت ها، کيفيت بالا و قيمت پايين محصولاتشان باشد، مطمئن باشيد آنها تا سال هاي متمادي سهم معيني از بازار هدفشان را در اختيار خواهند داشت و توفيق چنداني در افزايش سهم بازار خود به دست نخواهند آورد بنابراين تنها شرکت هايي در بازار مصرف حکومت خواهند کرد که بتوانند با استفاده از ابزارهاي ترويجي تاثيرگذار، وفاداري مشتريانشان را نسبت به محصولات خود تضمين کنند.
همانطور که مي دانيد بسياري از مصرف کنندگان دلايل معقولي براي انتخاب يک محصول ندارند و بيشتر براساس ذائقه خود محصولي را مورد آزمايش قرار مي دهند و چنانچه رضايت اوليه از آن محصول برايشان حاصل شود، مشتري دائمي آن محصول خواهند شد. شکي نيست در اين ميان عوامل زيادي وجود دارند که در جذب اوليه توجه مشتري نقش بسزايي دارند و او را در قدم اول متوجه خود مي سازند. از اين رو يکي از موثرترين راه هاي ارتقاي نام تجاري و همين طور برخورداري از يک سهم بازار مناسب که مطمئناً ذهن مصرف کننده را با هويت سازماني محصول درگير مي سازد، استفاده از يک لوگوي ماندگار است. به طور کلي چهار نوع لوگو تعريف شده است که عبارتند از:
ـ لوگوي تصويري، لوگوي متني، لوگوي متني - تصويري و لوگوي شعاري. بر اين اساس لوگوي تصويري به لوگويي اطلاق مي شود که تنها از يک تصوير گرافيکي تشکيل شده باشد. برجسته ترين مثال اين نوع لوگو، نشان المپيک است که از پنج حلقه رنگي درهم آميخته به وجود آمده است. لوگوي متني، لوگويي است که تنها از چند حرف شکل گرفته و در طراحي آن از هيچ تصويري استفاده نشده است. مثال بارز اين نوع لوگو را مي توان در لوگوي مايکروسافت ديد. لوگوي متني - تصويري که شايد متداول ترين لوگو در نزد شرکت ها باشد از ترکيب يک تصوير با يک نام تجاري حاصل شده است. معمولاً با گذشت زمان هر دو بخش اين نوع لوگو يادآور نام تجاري خواهد بود. نمونه بارز لوگوهاي متني - تصويري را مي توان در نايک ديد که به يک لوگوي ماندگار تبديل شده است.
لوگوي شعاري نوع ديگري از لوگو است که در کنار تصوير يا نام تجاري، شعار سازماني را نيز يادآوري مي کند. يکي از نمونه هاي برجسته اين نوع لوگو را مي توان در لوگوي نوکيا با شعار «ارتباط با همديگر» مشاهده کرد. به عقيده بسياري از بزرگان کسب و کار، لوگو همان برند سازماني است. آنها معتقدند هر چه شرکت ها در طراحي لوگوي خود از تعابير روشني براي ارتباط با مشتري و ثبت نام تجاري خود در ذهن او استفاده کنند، شانس بيشتري براي توفيق در بازارهاي رقابتي امروز خواهند داشت. فراموش نکنيد هيچ لوگويي در ابتدا داراي اعتبار نبوده است و گذشت زمان تنها بر ميزان اعتبار آن افزوده است البته به شرط آنکه نام تجاري در راستاي رسيدن به رضايت اکثريت مشتريان گام برداشته باشد. اگر بگوييم لوگوها به ميزان ارزش تجاري شان به شخصيت افراد شکل مي دهند، چندان گزاف نگفته ايم، چرا که به ندرت مي توان فردي را ديد که تمايل به استفاده از محصولي بي نام و نشان را داشته باشد لذا بيشتر افراد به دنبال استفاده از محصولاتي هستند که ارزش نام تجاري و لوگوي آنها براي همگان شناخته شده باشد. حال که با مفهوم کلي لوگو و اهميت آن در ارتقاي نام تجاري يک محصول آشنا شديم به 10 راهکار قابل توجه در طراحي هر چه بهتر لوگوها اشاره مي کنيم:
? ساده، ساده، ساده
شايد مهم ترين توصيه در طراحي يک لوگو همين عبارت باشد. فراموش نکنيد شما مي خواهيد نشان سازماني خود را در ذهن همگان ثبت کنيد و قرار نيست که چارت سازماني تان را در قالب يک لوگو بگنجانيد. لوگوهاي پيچيده و ابهام برانگيز شانس زيادي در جذب توجه اوليه مشتريان نخواهند داشت و توفيق کسب و کار شما را به مخاطره مي اندازند پس هميشه در معرفي يک لوگو اصل ساده نگاري را در نظر داشته باشيد.
? جذاب و ارزش آفرين
توجه داشته باشيد يک لوگو علاوه بر سادگي بايد در جذب نگاه مشتري موثر عمل کند. لوگوهاي موفق هميشه حامل پيامي بشردوستانه هستند. کم نيستند شرکت هاي بزرگي که در معرفي لوگوي خود به اهميت ارتباطات انساني مي پردازند و در قالب تصويري کوچک، ارزش هاي بيشماري را به مصرف کننده القا مي کنند. اگر رسالت يک شرکت براساس ارزش آفريني بنا شده باشد، پس به راحتي مي تواند با استفاده از تکنيک هاي گرافيکي مدرن مفهوم ارزش را از طريق لوگو در ذهن مشتريانش حک کند.
? منحصر به فرد
قبل از معرفي لوگوي خود ابتدا به بررسي لوگوي رقبا و ويژگي هاي غالب صنعت خود بپردازيد. اگر رقباي اصلي شما از اشکال يا رنگ هاي مشابهي استفاده کرده اند و سهم بازار خوبي را در اختيار گرفته اند پس لوگوي آنها توانسته ارتباط لازم با مصرف کنندگان را برقرار کند. حال اين هنر شماست که با بهره گيري از ايده هاي نو و ترکيب آنها با تجربيات رقبايتان به خلق يک لوگوي ماندگار نائل شويد. در اين خصوص توصيه مي شودکه هرگز به تقليد کورکورانه از رقبايتان تن ندهيد که در اين صورت بيشتر به ارتقاي نام تجاري آنها کمک و تنها نقش يک حامي را در بازار ايفا کرده ايد.
? برخوردار از رنگي مرتبط
رنگ ها نقش مهمي را در جذابيت يک لوگو ايفا مي کنند و مي توانند واکنش ها و رفتارهاي متفاوتي را بر ما تحميل کنند. به ياد داشته باشيد رنگ ها بسته به سن، جنسيت و شاخص هاي فرهنگي مصرف کنندگان بازار هدف، تفاسير متفاوتي دارند پس لازم است با آگاهي کامل از ويژگي هاي محصول و مشتريان بازار هدفتان، از رنگ هاي مناسب در طراحي لوگوي سازماني تان استفاده کنيد. بررسي ها نشان داده است بيشتر صنايع با يک رنگ غالب در نزد مشتريان معرفي شده اند. اگر دقت کرده باشيد رنگ لوگوي بيشتر شرکت هاي بيمه اي، آرايشي- بهداشتي، خطوط هواپيمايي، بانک ها و موسسات مالي اعتباري آبي است چراکه آبي القا کننده آرامش و امنيت در نزد مشتريان است. بالعکس رستوران هاي زنجيره اي، صنايع غذايي، پوشاک و لوازم خانگي از رنگ قرمز در لوگوي خود استفاده مي کنند و از اين طريق سعي در جلب توجه اوليه مشتريان خود دارند. جالب است بدانيد رنگ غالب لوگوي اتومبيل سازان در سرتاسر جهان رنگ طوسي است که مفهوم استحکام و قدرت را همچون رنگ فلز تداعي مي کند.
? داراي تصويري مناسب
همانطور که گفته شد لوگوي بيشتر شرکت ها متني- تصويري است اگرچه اين نوع لوگوها در صنايع پوشاک و اتومبيل سازي بيشتر مورد استفاده قرار مي گيرند. استفاده از اشکال هندسي در طراحي لوگوها به منزله القاي مفاهيم مشخصي به مصرف کنندگان است. مثلاً لوگوهاي دايره شکل مفاهيمي چون برقراري ارتباط، امنيت، تکامل، تداوم و راحتي را منتقل مي کنند يا لوگوهاي مثلثي شکل بيشتر بيانگر مفهوم انرژي، قدرت، تعادل، نظم و حتي شاخصه هاي مذهبي هستند. جالب است بدانيد لوگوهاي چهارگوش تصويري از منطق، اعتبار و دقت را تداعي مي سازند البته برخي شرکت هاي معتبر هم در کنار نام تجاري خود تنها از يک خط منحني استفاده مي کنند که دليل عمده آن انتقال مفهوم تحرک، شادي و لذت در نزد مشتريان است.
? انعطاف پذير در گذر زمان
همانطور که شرکت ها با گذشت زمان دچار تغييراتي در نظام سازماني خود مي شوند. لوگوها نيز بايد با توجه به تغييرات محيطي و همينطور پيشرفت هاي سازماني دستخوش تغييراتي جزئي شوند از اين رو اگر لوگوي شما قابليت تغييرپذيري نداشته باشد، ممکن است با توجه به تحولات بازار و ورود رقباي سرسخت جديد، توفيق چنداني در حفظ جايگاه گذشته خود نداشته باشيد ضمناً لوگوهاي انعطاف پذير اين امکان را براي شرکت ها مهيا مي سازند که با گسترش زمينه هاي کاري خود به راحتي لوگوهاي جديدي را با رعايت قالب همان لوگوي قديمي طراحي و در نزد مشتريان بازار هدف خود ترويج کنند. يادتان باشد اگر تغييرات جزئي در لوگوي جديد لطمه چنداني به قالب قديمي آن وارد نکند، به راحتي مي توانيد مشتريان خود را با تصوير لوگوي جديدتان همراه سازيد البته به ياد داشته باشيد تحول لوگوها تنها براي شرکت هايي جايز است که درصدد بازآفريني دوباره خود نيستند. جالب است بدانيد شرکت هاي بزرگي نظير نايک از ابتدا تاکنون به طور متوسط در هر دهه از عمر خود تغييراتي جزئي در لوگوي خود داشته اند.
? به ياد ماندني و دوست داشتني
به گفته بسياري از بزرگان کسب و کار طول عمر يک برند ممکن است بيشتر از طول عمر يک محصول باشد لذا اگر شرکت بزرگي تصميم به خارج کردن يک محصول از چرخه توليد خود گرفت، مطمئناً نام تجاري آن شرکت همچنان در نزد مشتريان معتبر خواهد بود پس لوگوها با افول يک محصول فراموش نمي شوند از اين رو توصيه مي شود از تصاوير و واژگان ساده و قابل انتقال در طراحي لوگوي سازماني خود به درستي استفاده کنيد و به دنبال برقراري ارتباط دائمي با مشتريان بالقوه خود از طريق ثبت يک لوگوي ماندگار در ذهن آنها باشيد. فراموش نکنيد شما تنها کسي هستيد که بايد در تمامي مراحل بازاريابي خود از توليد تا فروش، شرايط لازم براي ترويج هر چه بهتر نام تجاري تان را براي مصرف کنندگان مهيا سازيد. از آن پس اين مشتريان هستند که خود به ترويج نام تجاري شما و ثبت لوگوي ارزشمندتان در ذهن، قلب و حتي روي لباس هايشان مي پردازند.
? انطباق پذير و سازگار با تبليغات
يکي از مهم ترين ويژگي هاي يک لوگوي موفق، انطباق پذيري آن با تمامي ابزارهاي تبليغاتي در سازمان است. فراموش نکنيد شما مي خواهيد از لوگو در سربرگ، بروشور، کارت ويزيت، وب سايت، استندها، بيلبوردها، بنرها، هداياي تبليغاتي، آگهي هاي روزنامه اي، دعوتنامه ها و... استفاده کنيد پس بايد لوگوي مورد نظرتان در تمامي اين ابزار بازاريابي به خوبي قابل رؤيت باشد ضمناً لوگوهاي رنگي نيز بايد از قابليت رؤيت در رنگ هاي سياه و سفيد برخوردار باشند چرا که بيشتر اوقات سربرگ هاي ارسالي از طريق فکس به صورت سياه و سفيد
به دست مشتريان مي رسند.
? يادآور فعاليت سازماني
بدون شک يکي از وظايف مهم هر شرکتي، يادآوري نوع فعاليت و زمينه هاي کاري خود در تمامي ابزارهاي ترويجي و مشتريان بالقوه بازار هدفش است. اگرچه يک لوگوي خوب بايد به يادماندني و
قابل انتقال باشد اما نبايد از نمادهاي شناخته شده صنعت مورد فعاليتش فاصله بگيرد پس به ياد داشته باشيد لوگوي شما يادآور همان کسب و کاري است که در حال عرضه به مصرف کنندگان هستيد مثلاً اگر در صنعت ارتباطات فعاليت مي کنيد بهتر است از لوگوهاي مدور يا کروي استفاده کنيد چراکه به طور نامحسوس در حال القاي مفهوم ارتباط با ديگران هستيد يا اگر زمينه فعاليت شما نشر کتب و مجلات است، بهتر است از تصاوير قلم و کتاب به شکلي جذاب و منحصر به فرد در لوگوي خود استفاده کنيد. فراموش نکنيد نوآوري به معناي زيرپا گذاشتن مفاهيم ارزشمند نيست.
? يک دوست صميمي
امروزه برندها، لوگوها و نام هاي تجاري به دوست صميمي مصرف کنندگان تبديل شده اند. اگر کمي به اطراف خود نگاه کنيد، آدم هاي زيادي را مي بينيد که در معرفي هويت و شخصيت خود به نام هاي تجاري محبوبشان اشاره مي کنند پس يک لوگوي ماندگار بايد دوست صميمي يک مشتري باشد و او را تا پايان عمر همراهي کند البته فراموش نکنيد آدم ها تا زماني که به طرف مقابلشان اطمينان نکنند، بناي دوستي با او را پيش نمي کشند در نتيجه براي رسيدن به مفهوم دوستي با مشتريانتان بهتر است از واژگان و اشکال اطمينان بخش در معرفي لوگوي سازماني تان استفاده کنيد.
منابع:
1- www.logobee.com
2- www.spbyte.com
روزنامه سرمايه ( www.sarmayeh.net )
ارسال توسط کاربر محترم سايت : omidayandh