جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
بازاريابي ضعيف در پردرآمدترين صنعت
-(1 Body) 
بازاريابي ضعيف در پردرآمدترين صنعت
Visitor 343
Category: دنياي فن آوري
دريغ از گردشگر سال نو ميلادي و شمسي!
بازاريابي در بخش گردشگري از نکات مهم و قطعي است که هر فردي که علاقه مند به فعاليت در صنعت گردشگري است بايد به آن توجه ويژه مبذول داشته و تمامي قواعد آن را رعايت کند.
بازاريابي در اين بخش از اقتصاد کشور امروزه بيشتر د رحد بازاريابي براي تورهاي خروجي بوده و آژانس داران ترجيح مي دهند نيروي بازارياب هاي خود را در جلب گرشگران ايراني علاقه مند به مسافرت به خارج از کشور استفاده کرده و اين روند تا جايي پيش رفته است که کمتر دفترخدمات مسافرتي در کشور فعاليت خود را به طور تخصصي در امر افزايش ورودي گردشگر و رونق اقتصادي در اين صنعت متمرکز کرده است.
اينگونه است که در تعطيلات سال نو ميلادي به هيچ وجه شاهد حضور گردشگران خارجي و گذران ايام آنها در کشورمان نيستيم و در مقابل هم گروه گروه از مردم کشورمان علي رغم آنکه تعطيلاتي در اين زمان داشته باشند به سفرهاي خارجي و تفريح در تورهاي ژانويه مي پردازند. علاوه بر اين، در سال نو ايراني هم مجددا هموطنانمان براي سفر داخلي و خارجي رهسپار مي شوند و در حالي که مي توانيم گردگشگران خارجي را براي ديدن مناظر زيباي کشورمان جذب کنيم، باز هم خودمان جذب تورهاي خارج از کشور مي شويم.
براي مثال، کشور ژاپن که سالانه حداقل يک ميليون گردشگر را در فصل نمايان شدن شکوفه هاي گيلاس به کشورش جلب مي کند مي تواند نمونه خوبي براي جذب گردشگران فصلي باشد.
بسياري از کارشناسان صنعت گردشگري مهمترين دليل بروز اين معضل را فعال نبودن دفاتر خدمات مسافرتي و همچنين بخش دولتي متولي گردشگري کشورمان در امر بازاريابي گردشگري مي دانند.
دکتر احمد روستا، استاد دانشگاه و کارشناس بازاريابي با اشاره به اين که مديريت بازاريابي در ايران غيرحرفه اي عمل مي کند، افزود:بازاريابي از سه رکن تشکيل شده که شامل بازارشناسي، بازارسازي و بازارداري است.
دکتر روستا با اشاره به اينکه براي رقابت با انسان هاي حرفه اي تنها راه حضور در بازار حرفه اي شدن است گفت: براي حرفه اي شدن بازارشناسي را بايد کاملا درک کرد و معناي اصلي آن شناخت نظام بازار و استفاده از تمامي ابزارها، تکنيک ها و روش ها براي شناخت واقعيت هاي بازار است.
وي افزود: در مقوله بازارشناسي مديران بايد آنچه را که مردم مي گويند تماما پذيرفته و بدانند که در بازار سکوت مردم علامت رضا نيست بلکه سکوت آن ها علامت نارضايتي است، مردم اگر ناراضي باشند، پچ پچ مي کنند و اگر مديران به اين پچ پچ ها گوش فراندهند و در جهت رفع نواقص فعاليت هاي خود برنيايند، هرگز در بازار به رقبا نخواهند رسيد و زمين مي خورند.
عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي گفت: در شرکت هاي حرفه اي و رقابتي هرگونه شکايت و مرجوعي نقطه عطفي براي پيش بردن فعاليت ها است.
روستا رکن دوم يا بازارسازي را استفاده از تکنيک ها براي خلق مشتري، بوجود آوردن بازار و بالا بردن سهم بازار تعريف کرده و گفت: تمام تلاش بازاريان براي 6 عامل در بازاريابي است.
وي، فروش بيشتر به مشتريان فعلي، جذب و جلب مشتريان رقيب، جذب و جلب مشتريان بالقوه، بازگرداندن مشتريان از دست رفته به بازار، ايجاد خوشنامي براي سازمان و اهميت به تبليغات دهان به دهان و ايجاد وفاداري در پرسنل و کارکنان و همکاران نسبت به خود را 6 عامل موثر در بازاريابي دانست.
اين استاد دانشگاه گفت: همه بايد به اين نکته توجه کنند که بازاريابي يک پديده سهل و ممتنع است و مديريت انساني و مردم داري، رمز موفقيت بازاريابي در آينده است.
دکتر روستا همچنين با اشاره به اينکه در بازارسازي استراتژي ارزان فروشي و استراتژي تمايز بايد مدنظر مدير باشد گفت: تمايز يعني داشتن برخي از ويژگي ها که بقيه ندارند و پيدا کردن اين تمايزها براي ايستادن در مقابل رقبا ضروري است.
وي خاطر نشان کرد: دنيا امروز در امر بازاريابي به نکات ساده بيشتر توجه مي کند، در حالي که در کشور ما مسائل را بيشتر پيچانده و به علم ساده سازي مشکلات توجهي نمي شود.
اين کارشناس خطاب به آژانس داران گفت: رقابت آينده در کالا نيست، بلکه در خدمت است و بايد نکاتي چون خدمات قبل از فروش، خدمات در جريان فروش و خدمات بعد از فروش را مورد توجه قرار داد.
اين کارشناس اقتصادي همچنين با اشاره به اينکه پديده گردشگري بايد در تمامي فصول مورد توجه قرار گيرد اظهار داشت: جذب گردشگران در ايام زمستان و فصل سرما امري است که کاملا در ايران و با توجه به قابليت هاي زمستاني آن ممکن است.
وي افزود: آنچه مسلم است بسياري از علاقه مندان به طبيعت در زمستان و ورزش هاي زمستاني مانند اسکي مي تواند مورد توجه فعالان گردشگري کشور قرار گيرد. در اين زمينه مي توان از فعاليت هاي تبليغاتي در بعضي از کشورهاي حوزه خليج فارس و يا کشورهايي که اصولا محروم از برف و شرايط زمستاني هستند استفاده شود.
دکتر روستا خاطرنشان کرد: متاسفانه با آنکه کشورمان از لحاظ اين گونه جاذبه ها در مرحله بالايي قرار دارد، اما هنوز نتوانسته ايم به جز فصل هاي مناسب گردشگري عادي در ساير فصول فعاليت هاي چشمگيري براي استفاده از اين جاذبه ها زمستاني فراهم کنيم.
وي با اشاره به اينکه بخش خصوصي با همکاري سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي مي تواند براي اينگونه برنامه ها فعاليت گردشگري داشته باشد ، گفت: با تبليغات درست مي توانيم شاهد ورودي گردشگر به کشورمان در فصل زمستان باشيم.
وي افزود: به نظر مي رسد يکي از مهمترين و سريعترين شيوه هاي جذب گردشگران زمستاني نشان دادن جاذبه هاي طبيعي و مناطق پربرف کشور از طريق تبليغات، سايت ها، نمايشگاه ها و ارتباط گرفتن آژانس داران کشورمان با آژانسداران خارجي باشد.
اين استاد دانشگاه با اشاره به مقوله گردشگري در بحث بازاريابي گفت: گردشگري عبارت است از يک دوره زندگي موقت و متفاوت از زندگي عادي که هر کس براي ايجاد ارزش افزوده روحي، فکري و جسمي خود آن را انتخاب مي کند و آژانس داران بايد توجه داشته باشند که گردشگرخواستار پنج نکته مهم خوردو خوراک، خواب و استراحت، خريد و سوغات، خوش گذراني، و خدمات مرتبط با گردشگري است که خاطره خوبي از سفر داشته باشد و باز هم سراغ دفاتر مسافرتي برود.
وي گفت: جدا از ديگر مشکلاتي که اقتصاد کشور در کم شدن مسافران به دفاتر خدماتي باعث شده، توجه نداشتن آژانس ها به اين مقوله ها سبب کم شدن مشتريان دفاتر خدمات مسافرتي شده است.
روستا با اشاره به اينکه بازاريابي در ايران نيازمند تحول است، گفت: تحول سه رکن دارد که شامل تحول مبتني بر سادگي و رقابت، تحول مبتني بر ضعف و درماندگي و گرفتاري و تحول ناشي از اضطرار است.
ريس هيات مديره شرکت بازاريابي "راستابين" با اشاره به حرفه اي شدن مديران گفت: براي حرفه اي شدن بايد هفت نکته را در خود قوي کنيم، که اين نکات شامل، توکل و اعتقاد، تخصص، تعهد، تعلق، تداوم، تحول و تکامل است.
دکتر روستا با اشاره به رکن سوم بازاريابي که پديده بازارداري بود، گفت: استفاده از همه تکنيک ها براي حفظ مشتري، حفظ ارتباط و دائم با مشتري، بودن در بازار، دادن خدمات ويژه به مشتريان کليدي و نوآوري ايده هاي جديد بازارداري را امکانپذير مي سازد.
وي افزود: در ايران رقابت بي رحمانه اي بين بخش خصوصي و بخش دولتي وجود دارد و مشکل اصلي و مهم صنف آژانس هاي مسافرتي در ايران اين است که رقابت آنها با خود متولي گردشگري در کشور است که بر ناعادلانه بودن اين وضعيت دامن زده است.
منابع: پول نيوز www.poolnews.ir
عصر ايران ( www.asriran.com )

ارسال توسط کاربر محترم سايت : omidayandh
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image