بنابر گزارشي از بانک جهاني که در اکتبر سال 2002 منتشر شد در خاورميانه مي بايستي طي 10 سال آينده، 5 ميليون شغل در سال ايجاد شود تا فقط از افزايش نرخ بيکاري جلوگيري نمايد
«ايجاد شغلهاي نوين»
انقلاب سوم تحت نام انقلاب الکترونيک شروع شده است و امواج قدرتمند آن موانع و عوامل مقاوم و بازدارنده را در هم مي کوبد، هيچ عنصري قادر به سد انتشار امواج کوبنده الکترونها نيست منتها يک راه براي مهار آن وجود دارد و آ ن عبارت است از استفاده از امواج و سوار موج شدن. يکي از نتايج اين برخورد با تکنولوژي نوين و ايجاد مشاغل جديد به خصوص در بخش خدمات مي باشد، تجارت الکترونيکي راه را براي کارآفريني در ابعاد بسيار وسيع هموار کرده است(ساخت، توليد، طراحي و نگهداري) و اکنون به عنوان يک ويژگي مورد تاييد زندگي اجتماعي، سياسي و اقتصادي در جهان جلوه گر شده است. بنابراين سياست هاي نيرومند دولتي يا هدف تاثير بر جامعه اطلاعاتي آينده به همراه سرمايه گذاري کلان در امر پژوهش و توسعه، پرورش، آموزش ICT و تحقيقات در ارتباط با اينترنت يک ضرورت ناگزير است. براي رسيدن به اين مقصود در کشورهايي که پذيرش اين فناوري در آنها کندتر بوده است، اتکا به نيروهاي جوان و پويا مي تواند سرعت به کارگيري اينترنت را افزايش دهد. گرايش فزاينده نسل جوان به سمت استفاده از کامپيوتر، اينترنت و تجارت الکترونيک، باعث مي شودکه ميليون ها دستگاه کامپيوتر توسط آنها خريداري شود که نتيجه چنين تقاضايي رونق توليد و توزيع سخت افزارها و نرم افزارهاي کامپيوتري است و اساتيد فن براي آموزش افراد علاقه مند به اين حوزه مجبورند هزاران موسسه و مدرسه آموزش تجارت الکترونيک را تاسيس نمايند. اين افراد آموزش ديده با هدف خودکار سازي هر چه بيشتر فرايند هاي خدماتي با استفاده از فن آوري هاي وب بازارهاي جهاني را هدف قرار مي دهند. وب صرفاً براي کساني که از فناوري آن سرد در مي آورند مورد استفاده نيست، زنان، مردان، کودکان کشورهاي مختلف با مذاهب و مليتهاي گوناگون همگي صف کشيده اند تا از اين بازار جهاني خريد کنند. بنابراين براي اين که سهمي از اين بازار عظيم را به خود اختصاص دهيم بايد آمادگي کامل داشته باشيم.
هر کشوري که اين امواج را زودتر دريافت کند و آن را به کار گيرد،از رقباجلو افتاده و سهمي از بازار جهاني را به خود اختصاص مي دهد. اقتصاد قرن 21 در دست طراحان و متخصصين تجارت الکترونيکي و سازندگان آن قرار دارد، اگر از اين فرصت طلايي استفاده نکنيم قطعاً به لحاظ اقتصادي عقب خواهيم ماند و بيکاري و تورم هر روز مانند خوره اندامهاي جامعه را مي بلعد به طوري که پس از يک دهه ، مشکلات عديده اي از قبيل فقر، افسردگي، بيماري هاي فيزيکي و رواني و عوامل پليد ضد انساني جامعه را به سمت سقوط اقتصادي، اجتماعي اخلاقي، صنعتي و... سوق خواهد داد.
مبارزه با نرخ بيکاري در کشور
بر اساس آمار و ارقام منتشره در داخل و خارج (آمارهاي ILO) ايران در حال حاضر حدود 3/17 ميليون نفر نيروي کار دارد که همه اين نيروها داراي شغل نيستند. به طوري که بين 15% -14% نرخ بيکاري در کشور وجود دارد و اگر بيکاران پنهان را به آن اضافه کنيم رقمي بالاتر از رقم فعلي را نشان خواهد داد.
براي پايين آوردن نرخ بيکاري راه حلهاي متفاوتي از طرف متخصصين و اقتصاددانان پيشنهاد شده است که اولين و مهمترين آنها سرمايه گذاري در توليد است. دوم استفاده از تجارب ساير کشورها بر عنوان يک راهنما و الگوهاي تجربه شده مورد توجه است. بر اساس گزارشات (LIO) چين از سال 1987 تا 1997 بيش از 160 ميليون فرصت شغلي ايجاد کرده، در سالهاي 1980 تا 1990کشورهايي چون، هنگ کنگ، کره جنوبي، سنگاپور، مالزي با توليد و توزيع انواع نرم افزارهاي الکترونيکي مشکل بيکاري خود را حل کرده اند و به اشتغال نسبتاً کاملي دست يافته اند. سوم ايجاد ثبات و امنيت سرمايه گذاري براي توليدکنندگان داخلي، سرمايه گذاران خارجي و بکارگيري شيوه هاي نوين توليد، توزيع کالاها و خدمات است. در اين باره عدم وجود تعريف روشن و واضح قوانين در امر تجارب الکترونيکي باعث مي شود که افراد کمتر براي انجام سرمايه گذاري و کارهاي بازرگاني از طريق کامپيوتر تمايل نشان دهند، لذا توجه مسيولين در قانونمند کردن تجارت الکترونيک و شاخه هاي فرعي اين تجارت (بازاريابي الکترونيکي) باعث مي شود که علاقه مندان به خريد با اشتياق و تمايل بيشتري به سمت تجارت الکترونيک روي آورند، علاوه بر اين افراد غير مسيول يا ناآگاه به اين طريق قدرت دخالت و مانع تراشي را از دست مي دهند.
بد نيست بدانيد صادرات کشور چين درسال گذشته 400 ميليارد دلار بوده که 300ميليارد دلار آن مربوط به صادرات 500 شرکت بزرگ خارجي که در کشور چين سرمايه گذاري کرده اند بوده است در واقع سه چهارم صادرات چين، مربوط به شرکت هاي خارجي است. در صورتي که سهم ايران از تجارت جهاني در دو دهه اخير از 49 صدم درصد در سال 1980 به 34 صدم درصد در سال 2000 و به 45 صدم درصد در سال 2002 تنزل کرده است. از اين رو لازم است تا رسيدن به يک وضعيت مطلوب و يا قابل قبول به طور جدي فعال شويم و از فرصت ها به نحو بهينه استفاده کنيم، براي حضور جدي در عرصه جهاني بايد کالاها و خدمات را با قيمت و کيفيت بهتر عرضه کنيم ودر برنامه عرضه از قدرت و توانمندي برخوردار شويم. لذا از طريق تجارت الکترونيک مي توان سهم ايران را در بازارهاي جهاني از طريق توسعه صادرات غيرنفتي رونق داده و اقتصاد کشور را از اقتصاد تک محصولي به سمت يک اقتصاد پويا سوق دهيم، براي رسيدن به اين هدف وجود بازاريان حرفه اي که توان حضور در بازارهاي مختلف را داشته باشند الزامي است.
آموزش
ظرفيت پيشرفت جوامع در محيطي امن و آزاد، بستگي به سطح دانش آنها دارد. هر اندازه دانش افراد کشور بيشتر باشد، خلاقيت، نوآوري، ابتکار و اشتغال در آن کشور بيشتر مي باشد. ضمن اينکه آموزش در بطن خود اشتغال زا مي باشد، توجه به گسترش استفاده ويادگيري کامپيوتر، اينترنت و تجارت الکترونيکي باعث مي شود که در خانواده ها کودکان به اين ابزار علاقه مند شده و در آينده بتوانند از اين وسيله به نحو احسن در شکوفايي اقتصاد خانواده و کشور تاثير بگذارند، براي درک بهتر اين موضوع به ذکر يک نمونه برجسته بسنده مي کنم. حضور شرکت هايي که در زمينه صادرات و واردات، از روش هاي مختلف بازاريابي در فروش کالاها و خدمات خود به مشتريانشان در ايران و جهان استفاده مي کنند، باعث شده تعداد زيادي از افراد طبقه متوسط بدون شغل يا تحصيل کرده که به لحاظ وضعيت اقتصادي نامناسب عملاً نقش خود را فراموش کرده اند (البته به اجبار) جذب اين فعاليتهاي اقتصادي شوند. البته تعدادي از افراد که تصور مي کنند اشکالاتي بر اين نوع فعاليت ها وجود دارد بيشتر بر روي نکات منفي اين روش ها انگشت مي گذارند، بدون آنکه نکات مثبت اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي و امنيتي آن را متذکر شوند.
شرکت هاي معتبر خارجي که از طريق اينترنت براي فروش کالاهاي خود استفاده مي کنند خواسته يا ناخواسته منشاء اثرات مثبتي که قطعاً مهم و پوياتر از مسيله اقتصادي است در کشورهاي در حال توسعه خواهند شد. اثراتي چون، ايجاد انگيزه و ميل رغبت فزاينده به فعاليت هاي اقتصادي در جوانان افزايش رشد تجارت، افزايش رفاه زندگي مردم طبقه پايين جامعه، افزايش فرصت هاي جديد شغلي(کارآفريني نسل جديد در دراز مدت).
امکان ارايه خدمات و محصولات در سطح جهاني، جلوگيري از اتلاف وقت و کاهش ترددهاي بي مورد، دسترسي سريع به اطلاعات و مهمتر ازهمه فعال کردن نيروهاي خنثي و پژمرده وبي تحرک اجتماع با ايجاد انگيزه هاي مالي و پرداخت پورسانت مناسب در برابر بازاريابي، البته بايد خاطر نشان کنم که بايد جهت دهي اين فعاليت ها به سمت توليد در مراحل بعدي توسط مسيولين و متخصصين ايجاد شود، که بهترين شيوه براي کار برقراري ارتباط با اقشار جامعه و استفاده از ابزار محاوره اي براي گفت و گو با آنان است.
در پايان متذکر مي شويم که فارغ التحصيلان و دانش جويان ومديران کار آفرين کشورمان مي توانند با دقت در الگوهايي که اينچنين انگيزشي در افراد جامعه ايجاد مي کنند بهره برده و با الگوبرداري صحيح توليدکنندگان داخلي را براي عرضه توليداتشان به کشورهاي نيازمند اين محصولات ياري نمايند.
منابع: 1- مجموعه مقالات همايش فن آوري در اشتغال- جهاد دانشگاهي تهران
2- موج سوم نويسنده اروين تافلر- ترجمه شهين دخت خوارزمي
3- تجارت الکترونيکي: مترجم خسرومعصومي پور عطايي
4- کنکاشي در تجارت الکترونيک: وزارت بازرگاني، معاونت برنامه ريزي و بررسيهاي اقتصادي
منبع:پايگاه اطلاع رساني ITanalyze
ارسال توسط كاربر محترم : amirpetrucci0261