تجارت الكترونيكي در كانادا و مكزيك
![](/images/th1_start_n.gif) ![](/images/th1_start_n.gif) ![](/images/th1_start_n.gif) ![](/images/th1_start_n.gif) -(0 Body)
|
تجارت الكترونيكي در كانادا و مكزيك
Visitor
483
Category:
دنياي فن آوري
خريد از طريق اينترنت ممكن است در ايالات متحده آمريكا در حال پيشرفت باشد ولي اين روند در ساير كشورها اين گونه نيست . در اين زمينه نگاهي داريم به وضعيت تجارت الكترونيكي در همسايه هاي نزديك ايالات متحده يعني كانادا در شمال و مكزيك در جنوب . بدون ترديد كانادا با سرانه مصرف بيش از ايالات متحده يكي از كاربران اصلي اينترنت محسوب مي شود . در حدود 71 درصد از شهروندان بزرگسال كانادايي از اينترنت استفاده مي كنند كه اين رقم در آمريكا 68 درصد است . درهمين راستا ، 35 درصد از خانواده هاي كانادايي از اينترنت با سرعت بالا ( پهناي باند بالا) استفاده مي كنند . به علاوه ، 51 درصد از كاربران كانادايي كارهاي بانكي خود را از طريق اينترنت انجام مي دهند كه اين عدد در ايالات متحده تنها 33 درصد كاربران اينترنتي را شامل مي شود . در سال 2003 ميلادي ، 2/3 ميليون خانواده كانادايي از تجارت الكترونيكي استفاده كرده اند . با اين وجود شهروندان كانادايي كه از اينترنت استفاده مي كنند كمتر از آمريكاييها براي خريدهاي خرد از اينترنت استفاده مي كنند ، به عبارتي، تنها 3 ميليارد دلار در سال 2003 ميلادي براي خريد به صورت آنلاين هزينه كرده اند ؛ دلائل اين امر مشخص نيست . كمپانيهاي خرده فروش كانادايي ، دليل اين مساله را ميزان سرمايه گذاري پايين بر روي وب سايتهاي تجاري نسبت به مشابه آن در آمريكا مي دانند . كمپاني هادسونزبي (Hudsons Bay) ، يكي از فروشگاههاي معروف كانادايي است كه خود برخي از مشهورترين فروشگاههاي معروف مانند بي (Bay) ، زلرز (Zalerz) و هم اوتفيترز (Home outfitters) را اداره مي كند. علاوه بر اين ، مصرف كنندگان به نظر مي رسد ، اساساً به اقلامي كه به صورت حراج عرضه مي شود ، علاقه مند هستند ، بنابراين كمپاني هادسونزبي )اچ.بي.سي دات كام (HBC.Com)( سياست كاهش قيمت كالاهاي خود را مورد توجه قرار داد . مايكل لبلانك (Leblanc Michael ) ، هماهنگ كننده وب سايتهاي كمپاني هادسونزبي معتقد است استراتژي آنلاين اين شركت براي افزايش مراجعه به فروشگاه اين كمپاني موفق بوده است . براي نمونه ، وي اشاره مي كند ، كمپاني به مشترياني كه به وب سايت اين شركت مراجعه مي كنند پيشنهاد مي كند خريدهاي خود را از يكي از فروشگاههاي زنجيره اي هادسونزبي انجام دهند . رابرت سارتور، مدير ارشد گروه فورزاني (Forzani Group) و مالك مارك هاي تجاري (Brand) هفت نوع كالاي ورزشي ، معتقد است كه يك دليل براي علاقه كم كاناداييها به خريدهاي آنلاين ، اخذ ماليات بالاست كه باعث مي شود شهروندان كانادايي با درآمد كمتر علاقه اي به حضور در اين عرصه نداشته باشد. علاوه بر اين ، سارتور مي افزايد ، در خريد آنلاين ، مشتري بايد هزينه هاي حمل و نقل و غيره را بپردازد و اگر وي بخواهد كالاي خريداري شده را برگرداند ، آن هزينه ها را بايد دوباره پرداخت كند . گروه فورزاني از اينترنت براي تهيه يك فهرست از آدرس ايميل افراد براي پشتيباني از فروشگاههاي زنجيره اي خود و مشتريان آنها به نحو مطلوبي استفاده كرده است . با اين وجود ، تلاشهاي اين گروه براي فروش آنلاين شكست خورده است . در سال 1999 ميلادي گروه ياد شده يك فعاليت گسترده تجاري الكترونيكي را راه اندازي كرد، اما بعد از يكسال و نيم تعطيل شد زيرا اين تلاش گسترده رشد پاييني را دربرداشت . سارتور در اين باره توضيح مي دهد : براساس نرخ رشدي كه ما شاهد بوديم ، حدود 14 سال طول مي كشيد تا سرمايه دوباره به گروه برمي گشت . در همين رابطه ، هيچ يك از مصرف كنندگان كانادايي خريد خود را از طريق وب سايتهاي خارجي انجام نمي دهند . در سال 2003 ميلادي ، نزديك به 70 درصد خريد شهروندان كانادايي كه از طريق اينترنت انجام شد، از طريق وب سايتهاي داخلي (كانادايي) صورت گرفت . جفري گراو تحليلگر ارشد در زمينه بازاريابي الكترونيكي مي گويد : كانادا يكي از كشورهاي پيشگام در استفاده از اينترنت است ، با اين وجود اين كشور عهده دار رهبري تجارت الكترونيكي نيست . به دليل اين شرايط و پيچيدگيهاي قانوني كه در موقع خريد كالاها از فروشگاههاي خارجي وجود دارد، فروش آنلاين در كانادا بويژه براي كمپانيهاي آمريكايي مشكل است . چالشهاي تجارت الكترونيكي در مكزيك شكل ديگري دارد . سرانه درآمد شهروندان مكزيكي يك چهارم آمريكاييهاست و توزيع درآمد بسيار نامتعادل است ، 40 درصد مردم اين كشور ، زير خط فقر هستند . كشور مكزيك داراي زيرساخت ارتباطي توسعه نيافته ، محدوديت سرمايه گذاري در فناوري اطلاعات به وسيله كسب و كارهاي كوچك و متوسط ، سيستم هاي پشتيباني و تحويل نامطمئن و محدوديت در وضعيت پرداختهاي آنلاين است و استفاده از خط اينترنت پرسرعت در اين كشور بسيار گران است . درصد بسيار كمي از مردم مكزيك (حدود 20 درصد) در مقايسه با شهروندان آمريكايي از كارتهاي اعتباري براي خريد استفاده مي كنند و آنها درآمد پاييني براي خريد دارند . قريب به 9 ميليون نفر در مكزيك رايانه هاي شخصي (pc) داشته وبيش از نيمي از اين جمعيت به اينترنت دسترسي دارند . از سال 2004 ميلادي ، اين كشور بيش از 13 ميليون كاربر اينترنت داشت كه بيشتر آنها سني كمتر از 35 سال داشتند . بااين همه ، علاقه به تجارت الكترونيكي و اينترنت در اين كشور بالاست و استفاده از اينترنت در حال افزايش است . براساس يك تحقيق ، رقم بالايي در عرصه تجارت الكترونيكي هزينه مي شود كه اين مساله باعث شده مكزيك به يكي از كشورهاي پيشرو در ميان كشورهاي آمريكاي لاتين در زمينه كسب و كارهاي تجاري آنلاين تبديل شود . در همين راستا ، بيش از 4 ميليون نفر از شهروندان مكزيكي فعاليتهاي بانكي خود را به شيوه آنلاين انجام مي دهند . سايتهاي خرده فروشي آنلاين محلي و وب سايتهاي فروشگاههاي خرده فروش روز به روز توسعه مي يابد . يكي از خرده فروشيهاي آنلاين مكزيكي فعال ، سان بورنز (Sanborns) نام دارد كه اين وب سايت از سوي بيش از 100 فروشگاه پشتيباني مي شود . جامعه تجاري مكزيك به شدت به فعاليتهاي تجاري اينترنتي روي آورده است . رهبران اقتصادي و سياسي مكزيك علاقه مند به استفاده از اينترنت هستند تا از اين طريق به يكي از كشورهاي پيشرفته تبديل شوند . دولت مكزيك خواهان تبديل اقتصاد كشور به اقتصاد ديجيتال و مجازي است براين اساس دولت به شدت در تلاش است تا صنعت فناوري اطلاعات در اين كشور ، در چهارچوب قانوني براي تجارت الكترونيكي توسعه يابد. قانون تجارت الكترونيكي مكزيك به طور قانوني قراردادهاي الكترونيكي را به رسميت مي شناسد و اين اطمينان را مي دهد كه قوانين حمايت و مصرف كننده در جهان آنلاين هم اعمال مي شود . منابع: کتاب سيستمهاي اطلاعات مديريت مرکز توسعه کارآفريني ارسال توسط كاربر محترم : omidayandh
|
|
|