جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
بيلبورد
-(4 Body) 
بيلبورد
Visitor 372
Category: دنياي فن آوري
بيلبورد، (يا تابلوي تبليغاتي يا تخته? آگهي) به تابلو بزرگي گفته مي شود که فضاي مناسبي براي نصب آگهي را در اختيار دولت، صنعتگران و عرضه کنندگان کالا ميگزارد. و در اصل به هر فضاي خارجي که امکان نصب آگهي بر آن باشد اطلاق مي شود. اما امروزه، بيشتر به معناي تابلوهاي بسيار بزرگ و نورپردازي شده است مه بر پايه هاي بلندي قرار گرفته و از فواصل دور قابل ديده شدن هستند.
امروزه بيلبوردها مجموعه اي از تصاوير بزرگ هستند، بعضي از آنها مضحک، بعضي کمي عجيب و غريب و گاهي کنايه آميزند. ما به عنوان بيننده مي توانيم ديدگاههاي مختلفي نسبت به هر بيلبورد داشته باشيم اما اين واقعيت را نمي توانيم انکار کنيم که بيلبوردها، نماد جريان دائمي و روان زندگي هستند.
در بسياري از کشورها، تخته? هاي آگهي به مردم کمک مي کنند تا جايي براي غذا خوردن، خوابيدن يا تهيه بنزين پيدا کنند، به خصوص در جايي مانند آمريکا، با بزرگراههاي متعدد و مسافتهاي طولاني و خالي از سکنه بين شهري، وجود چنين تابلوهايي براي مسافرين غريب و خسته، نعمتي است.
از طرفي تابلوهاي آگهي، به بسياري از شرکتها و دارندگان صنايع مختلف کمک مي کنند و وجود اين تابلوهاي بزرگ، براي شرکتها و تجارتهاي نوپايي که قادر به پرداخت هزينه تبليغات تلويزيوني نيستند، بسيار مفيد بوده است. در مقايسه با قيمت تبليغات تلويزيوني و راديويي و کم نتيجه بودن تبليغات در داخل مجلات و روزنامه ها، بيلبورد، مي تواند با هزينه کمتر، بيشترين تعداد مخاطب را داشته باشد.
پيشينه بيلبورد به اولين تمدنها باز مي گردد و ما در تاريخ مصر باستان به ستونهاي سنگي اوبليسک برميخوريم که ستونهايي چهاروجهي با نوک هرمي شکل هستند و از سنگ يک تکه ساخته شده اند، اين ستونها نه تنها جنبه تزئيني داشته اند لکه براي ترويج مذهب مصريان باستان به کار مي رفته اند و بر روي آنها جملات مذهبي و دعاهاي مختلف کنده کاري شده اند. همچنين اوبليسکهايي وجود دارند که بر روي آنها قوانين مهم کشوري نبشته شده اند و در معرض ديد عموم قرار مي گرفته اند. هرچند مطالب موجود بر اين ستونها محدود به موارد مذهبي و سياسي است، اما بدون شک در تعريف امروز از تبليغات ميگنجد.
نمونه ديگر يک بيلبورد در آمريکا نخستين قدمها در مسير تبليغات در سال 1450، زماني که يوهان گوتنبرگ Johannes Gutenberg ماشين چاپ قابل حمل را اختراع کرد، با انتشار برگه هاي آگهي دستي، تبليغات به شکل امروزي آن به مردم معرفي شد. در سال 1796، با تکميل روشهاي ليتوگرافي، اولين پوستر تصوير سازي شده، به وجود آمد. به مرور زمان، مردم به دنبال جاهايي مناسب براي نسب آگهي هاي خود بودند تا در محدوده زماني مشخص، بيشترين بازديد کننده و بالاترين تأثير را داشته باشد، به اين ترتيب، ستونها و جعبه هاي ويژه نصب آگهي در نقاط پر تردد شهرها برپا شد.
اولين بار تبليغات در حاشيه جاده ها توسط بازرگانان و کسبه محلي آمريکايي به کار رفت. آنها علامتها و تابلوهايي را بر ديوارها و نرده ها نقش مي کردند يا پوسترهايي را بر روي تيرهاي تلگراف، ديوارها و هر محل ممکن، نصب مي کردند. در نيويورک سال 1835، اولين پوستر بسيار بزرگ در فضاي خارجي نصب شد. اين پوستر 15 متر مربعي، توسط چاپخانه جرد بل Jared Bell براي تبليغ يک سيرک به چاپ رسيد.
قرن بيستم و تحولات تبليغاتي در سالهاي 1900، در صنعت توليد بيلبورد اتفاق بزرگي رخ داد. صنايع و شرکتهاي بزرگ براي تبليغ کالاهاي خود در بازرارهاي داخلي، به استفاده گسترده اي از بيلبورد پرداختند و تصاوير بزرگ و پرجلوه اي از خميردندان و صابون گرفته تا انواع خوراکيها و نوشيدنيها، بر روي بيلبوردها ظاهر شدند. در دوران جنگ، تبليغات روي بيلبوردها، بر روي بسيج نيروها و دفاع از کشور و شعارهاي وطن پرستانه متمرکز مي شد و در دوران صلح، اين تمرکز بر روي بهبود بخشيدن به شيوه زندگي و تبليغ براي آخرين دستاوردهاي صنعتي بود.بيلبورد، (يا تابلوي تبليغاتي يا تخته? آگهي) به تابلو بزرگي گفته مي شود که فضاي مناسبي براي نصب آگهي را در اختيار دولت، صنعتگران و عرضه کنندگان کالا ميگزارد. و در اصل به هر فضاي خارجي که امکان نصب آگهي بر آن باشد اطلاق مي شود. اما امروزه، بيشتر به معناي تابلوهاي بسيار بزرگ و نورپردازي شده است مه بر پايه هاي بلندي قرار گرفته و از فواصل دور قابل ديده شدن هستند.
امروزه بيلبوردها مجموعه اي از تصاوير بزرگ هستند، بعضي از آنها مضحک، بعضي کمي عجيب و غريب و گاهي کنايه آميزند. ما به عنوان بيننده مي توانيم ديدگاههاي مختلفي نسبت به هر بيلبورد داشته باشيم اما اين واقعيت را نمي توانيم انکار کنيم که بيلبوردها، نماد جريان دائمي و روان زندگي هستند.
در بسياري از کشورها، تخته? هاي آگهي به مردم کمک مي کنند تا جايي براي غذا خوردن، خوابيدن يا تهيه بنزين پيدا کنند، به خصوص در جايي مانند آمريکا، با بزرگراههاي متعدد و مسافتهاي طولاني و خالي از سکنه بين شهري، وجود چنين تابلوهايي براي مسافرين غريب و خسته، نعمتي است.
از طرفي تابلوهاي آگهي، به بسياري از شرکتها و دارندگان صنايع مختلف کمک مي کنند و وجود اين تابلوهاي بزرگ، براي شرکتها و تجارتهاي نوپايي که قادر به پرداخت هزينه تبليغات تلويزيوني نيستند، بسيار مفيد بوده است. در مقايسه با قيمت تبليغات تلويزيوني و راديويي و کم نتيجه بودن تبليغات در داخل مجلات و روزنامه ها، بيلبورد، مي تواند با هزينه کمتر، بيشترين تعداد مخاطب را داشته باشد.
پيشينه بيلبورد به اولين تمدنها باز مي گردد و ما در تاريخ مصر باستان به ستونهاي سنگي اوبليسک برميخوريم که ستونهايي چهاروجهي با نوک هرمي شکل هستند و از سنگ يک تکه ساخته شده اند، اين ستونها نه تنها جنبه تزئيني داشته اند لکه براي ترويج مذهب مصريان باستان به کار مي رفته اند و بر روي آنها جملات مذهبي و دعاهاي مختلف کنده کاري شده اند. همچنين اوبليسکهايي وجود دارند که بر روي آنها قوانين مهم کشوري نبشته شده اند و در معرض ديد عموم قرار مي گرفته اند. هرچند مطالب موجود بر اين ستونها محدود به موارد مذهبي و سياسي است، اما بدون شک در تعريف امروز از تبليغات ميگنجد.
نمونه ديگر يک بيلبورد در آمريکا نخستين قدمها در مسير تبليغات در سال 1450، زماني که يوهان گوتنبرگ Johannes Gutenberg ماشين چاپ قابل حمل را اختراع کرد، با انتشار برگه هاي آگهي دستي، تبليغات به شکل امروزي آن به مردم معرفي شد. در سال 1796، با تکميل روشهاي ليتوگرافي، اولين پوستر تصوير سازي شده، به وجود آمد. به مرور زمان، مردم به دنبال جاهايي مناسب براي نسب آگهي هاي خود بودند تا در محدوده زماني مشخص، بيشترين بازديد کننده و بالاترين تأثير را داشته باشد، به اين ترتيب، ستونها و جعبه هاي ويژه نصب آگهي در نقاط پر تردد شهرها برپا شد.
اولين بار تبليغات در حاشيه جاده ها توسط بازرگانان و کسبه محلي آمريکايي به کار رفت. آنها علامتها و تابلوهايي را بر ديوارها و نرده ها نقش مي کردند يا پوسترهايي را بر روي تيرهاي تلگراف، ديوارها و هر محل ممکن، نصب مي کردند. در نيويورک سال 1835، اولين پوستر بسيار بزرگ در فضاي خارجي نصب شد. اين پوستر 15 متر مربعي، توسط چاپخانه جرد بل Jared Bell براي تبليغ يک سيرک به چاپ رسيد.
قرن بيستم و تحولات تبليغاتي در سالهاي 1900، در صنعت توليد بيلبورد اتفاق بزرگي رخ داد. صنايع و شرکتهاي بزرگ براي تبليغ کالاهاي خود در بازرارهاي داخلي، به استفاده گسترده اي از بيلبورد پرداختند و تصاوير بزرگ و پرجلوه اي از خميردندان و صابون گرفته تا انواع خوراکيها و نوشيدنيها، بر روي بيلبوردها ظاهر شدند. در دوران جنگ، تبليغات روي بيلبوردها، بر روي بسيج نيروها و دفاع از کشور و شعارهاي وطن پرستانه متمرکز مي شد و در دوران صلح، اين تمرکز بر روي بهبود بخشيدن به شيوه زندگي و تبليغ براي آخرين دستاوردهاي صنعتي بود.

? بيلبوردها از سالهاي 1990 تا امروز
 

با ظهور فناوري ديجيتال، تابلوهاي دست نويس و نقاشي شده، جاي خود را به نسخه هايي از تصاوير ديجيتالي داده است که بر روي هر نوع سطح ممکن چاپ و نصب مي شوند. اين تصاوير در همه جا هستند، بدنه اتوبوسها، کيوسکها، سردر مغازه ها، بدنه تاکسيها، داخل فروشگاههاي بزرگ و فرودگاه و...
از ابتدايي ترين تمدنها تا به امروز، بشر از بيلبورد- در هر شکل و اندازه- به اميد يافتن بازاري براي کالاهاي مادي و معنوي خود سود جسته است و اين کار موجب ارتقاء بسياري از جنبه هاي زندگي شده است. آنها مبدل به يکي از محبوبترين وسايل خبررساني شده اند. بنا به گفته يکي از متخصصان، دليل اين محبوبيت يا به خاطر مخاطب فراوان و قيمت مناسب آن است يا به اين دليل که امروزه مردم بيشتر وقت خود را در خودروها و در حال تردد در خيابانها ميگذرانند، در هر صورت، بيلبوردها، باقي خواهند ماند.

? انواع
 

تابلوهاي تبليغاني چند نوعند يکي آنهايي که در مکانهاي بزرگ مثل بزرگ راهها نصب مي شوند که عمدتاً مستطيلي هستند دوم آنهايي که در پياده روها نصب مي شوند که چون فضاي کمتري وجود دارد قطعشان عمودي است و سوم تابلوهايي که در راهروها يا آسانسورها و ... نصب شده است. توجه داشته باشيد که قطع کار در نوع طراحي مي تواند اثر داشته باشد مثلاً در تابلوهاي بزرگ که به آنها بيل بورد هم مي گويند احتياج نيست که حتما رنگهايي با کنتراست (تضاد) زياد داشته باشيم. نکته ديگر اين است که ما در ميادين يا پارکها تابلوهايي ميبينيم که خيلي حساب شده هم هستند ولي متاسفانه استفاده نادرست از قطع هاي متفاوت و هم استفاده از داربستهايي نامناسب تر باعث سردرگمي بيننده و از بين رفتن سلامت بصري آنها مي شوند.
نکته بعدي اين است که رساندن پيام در زمان کم ارزش زيادي دارد بخاطر همين موضوع نبايد در پوسترها و تابلوهاي تبليغاتي از عناصر تصويري زيادي استفاده کرد، مخصوصا در بزرگراهها و مکانهاي شلوغ، چون کسي که سوار ماشين است تا بيايد مفهوم تابلو را در آن شلوغي درک کند، عبور کرده و رفته است.
منابع:
وب گاه فريا
ويکي پديا
ارسال توسط كاربر محترم : omidayandh
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image