جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
سيستم هاي اطلاعات مديريت
-(1 Body) 
سيستم هاي اطلاعات مديريت
Visitor 417
Category: دنياي فن آوري
سيستم هاي اطلاعاتي و سيستم هاي اطلاعات مديريت به مطالعه سيستم هاي اطلاعاتي در سازمان مي پردازد. سيستم اطلاعاتي، سيستمي متشکل از شبکه اي از کانال هاي ارتباطي است که در سازمان مورد استفاده قرار مي گيرند.اجزاي سيستم اطلاعاتي ، جمع آوري و دستکاري داده ها و اطلاعات را انجام مي دهند.
اين اجزاء شامل سخت افزار، نرم افزار، افراد، سيستم هاي مخابراتي و داده هاهستند. فعاليت هايي که در اين زمنيه صورت مي گيرند، عبارتند از: ورود داده ها، پردازش داده ها به اطلاعات ، ذخيره سازي داده ها و اطلاعات و توليد خروجي هايي نظير گزارشات مديريتي. حوزه مطالعات سيستم هاي اطلاعاتي مثل علوم کامپيوتر که تئوري يا مهندسي کامپيوتر که بيشتر به مباحث مهندسي توجه دارد، نمي باشد.مطالعه سيستم هاي اطلاعاتي به طور معمول تابع اصول تجارت است و اغلب به توسعه نرم افزار توجه دارد.سيستم هاي اطلاعاتي در کسب و کار از فرايندها و عمليات، استراتژي هاي پشتيبان تصميم گيري و پشتيبان رقابت، حمايت مي کند.

? نقش پشتيبان عملکرد
 

عملکرد پشتيبان عمليات و فرايند هاي کسب وکار بسيار ضروري است . اين عملکرد جمع آوري ، ثبت ، ذخيره سازي و پردازش اوليه داده ها را انجام مي دهد. سيستم هاي اطلاعاتي از عمليات و فرايندهاي کسب وکار به طرق زير پشتيباني مي نمايند :
ـ ثبت وذخيره داده هاي فروش ، داده هاي خريد ، داده هاي سرمايه گذاري ، داده هاي حقوق و دستمزد و ساير داده هاي حسابداري .
ـ پردازش داده اي حسابداري در بيانيه هاي درآمد ، موجودي ، گزارشات مديريتي وساير اشکال اطلاعات مالي.
ـ ثبت وذخيره سازي داده هاي موجودي ، داده هاي تعمير و نگهدار تجهيزات ، داده هاي زنجيره تامين و ساير سوابق عمليات / توليد.
ـ پردازش داده هاي عملياتي به برنامه هاي زمان بندي توليد ، کنترل گرهاي توليد ، سيستم هاي موجودي و سيستم هاي ناظر بر توليد .
ـ ثبت وذخيره سازي داده هاي کارکنان ، داده هاي حقوق ، سوابق کارکنان وساير اطلاعات منابع ا نساني
ـ پردازش اطلاعات منابع انساني به گزارشات مربوط به کارآيي
ـ ثبت وذخيره سازي داده هاي بازار، مشخصات مشتري، تاريخچه خريد مشتري، داده ها تحقيق بازار ، داده هاي تبليغات و ساير داده هاي بازاريابي.
ـ پردازش داده هاي بازاريابي به گزارشات تبليغات، برنامه هاي بازاريابي و گزارشات فروش.
ـ ثبت و ذخيره سازي داده هاي هوشمندي تجاري BI)) ، داده هاي تحليل رقيب ، داده هاي صنعت ، اهداف شرکت و ساير سوابق مديريت استراتژيک.
ـ پردازش سوابق مديريت استراتژيک به گزارشات صنعت ، گزارشات سهم بازار و بيانيه هاي ماموريت شرکت.
ـ به کار گير اطلاعات فوق براي پياده سازي، کنرل ونظارت بر برنامه ها ، استراتژي ها ، تاکتيک ها ، محصولات جديد ، مدل ها و مخاطرات جديد کسب وکار نقش پشتيبان تصميم گيري عملکرد پشتيبان تصميم گيري کسب وکار ، يک گام فراتر مي رود . اين عملکرد به کاربران امکان مي دهد تا پرسش هايي مانند :" اگر ... چه خواهد شد ؟ " ، اگر قيمت را 5% افزايش دهيم ، چه خواهد شد ؟ و ... را مطرح نمايند . ابزار الکترونيک و رايج کسب وکار صفحه گسترده يا spread sheet است ، اما اين ابزار کاربر پسند نمي باشد . اغلب برنامه هاي پيچيده از ابزارهاي مختلف آماري براي تصميم گيري استفاده مي نمايند.

? نقش پشتيبان استراتژيک
 

سيستم هاي اطلاعاتي مي توانند از جايگاه رقابتي شرکت پشتيباني نمايند . بدين منظور سه تحليل ذيل مورد توجه قرار مي گيرد:
1) اين سيستم ها مي توانند راه کارهايي را براي کاهش هزينه مديريت کارآيي ارائه دهند.
2) همه شرکت هاي موفق يک يا دو عملکرد کسب وکار دارند که مي توانند بهتر از ساير رقبا انجام دهند . به اين عملکردها ، شايستگي هاي محوري مي گويند.اگر شايستگي هاي محوري در دراز مدت فوائد قابل ملاحظه اي براي شرکت داشته باشند ، به مزيت رقابتي تبديل مي شوند. مثال هايي از مزيت رقابتي عبارتند از: پيشرو بودن در کيفيت محصول، نام تجاري و شهرت شرکت، تکنيک هاي توليد ارزان، حق امتياز، انحصارطلبي، تيم کارکنان ومديريت کارآمد. سازماني موفق خواهد بود که بتواند در مقابل تغييرات مزيت هاي مورد نظر خود را بيابد.
3) اغلب سيستم هاي اطلاعاتي از مزاياي رقابتي پشيباني مي نمايند. سرعت تغييرات سبب مي شود تا دسترسي به اطلاعات در محيط رقابتي بسيار حائز ا هميت باشد . سيستم هاي رقابتي از مزيت هاي رقابتي پايدار پشتيباني مي کنند . در واقع سيستم اطلاعاتي خود يک مزيت رقابتي محسوب مي شود.

? سيستم اطلاعات مديريت مانعي براي ورود
 

مزيت استراتژيک مهم براي يک شرکت موانع ورود است . شرکت با سرمايه گذاري در فن آوري اطلاعات مي تواند از اين سرمايه گذاري براي ايجاد ، رشد يا نگهداري موانع ورود استفاده نمايد .
1) بهره گيري از سرمايه گذاري در فن آوري که از شايستگي محوري شرکت پشتيباني مي نمايد . همانگونه که پيشتر توضيح داده شد، شرکت هاي موفق يک يا دو شايستگي محوري دارند که مي توانند بهتراز رقبايشان آن را انجام دهند . اين شايستگي مي تواند توسعه محصول جديد يا ارائه خدمت به مشتري باشد . اغلب فن آوري اطلاعات ورودي مهم اين شايستگي محوري است . سرمايه گذاري فن آوري اطلاعات در شايستگي محوري شرکت ، مانع مهمي براي ورود است
2) بهره گيري از سرمايه گذاري فن آوري اطلاعات در شبکه هاي زنجيره تامين . شرکت هايي که بخشي از سيستم يکپارچه زنجيره تامين هستند،روابط مطمئن با تامين کنندگان دارند. اين امر سبب تسريع زمان تحويل مي شود . عدم توانايي تازه وارد ها براي ورود به سيستم مديرت زنجيره تامين / موجودي ، مانع مهمي براي ورود است .
3) بهره گير ي از سرمايه گذاري در فن آوري اطلاعات در مديريت کانال توزيع. سرمايه گذاري در سيستم هاي مديرت کانال توزيع سبب تسريع زمان تحويل و تحويل بدون مشکل مي شود . سرمايه گذاري در اين فن آوري مي توان مانع مهمي براي ورود باشد . هنگامي که سيستم هاي مديريت کانال توزيع انحصاري شوند ، مي توان خرده فروشان را در کنترل داشت .
4) بهره گيري از سرمايه گذاري در فن آوري اطلاعات د رترويج نام تجاري . اغلب شرکت ها مبالغ هنگفتي را در تبليغ نام تجاري صرف مي نمايند . اين کار با سرمايه گذاري در بازاريابي سيستم هاي اطلاعاتي و سيستم مديريت ارتباط با مشتري تسهيل مي يابد . نام تجاري مانع مهمي براي ورود است .
5) بهره گيري از سرمايه گذاري در فن آوري اطلاعات در فرايندهاي توليد . سيستم هاي اطلاعاتي برا ي مديريت عمليات توليد انبوه ، ضروري هستند . سرمايه گذاري در فن آوري اطلاعات به شرکت ها امکان مي دهد تا در سطح خروجي منعطف باشند.
6) بهره گيري از سرمايه گذاري در فن آوري اطلاعات در تجارت الکترونيک . وب سايت هاي شرکت ها را مي توان مطابق با سلائق ، انتظارات و نيازهاي تجاري مشتريان ، طراحي نمود . بدين ترتيب وفاداري مشتري به شرکت افزايش مي يابد . وفاداري مشتري مانع مهمي براي ورود است .

ارسال توسط كاربر محترم:mohammad_43
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image