سالها از روزي که لوئي لدبترلي اولين دفتر روابط عمومي را بنيان گذاري و اعلاميه اصول خود را منتشر کرد مي گذرد ولي همان اذعان مي دارند که کار وفعاليت صورت گرفته توسط Lee سرآغاز تحولات عظيمي در روابط عمومي سازمانها وموسسات دولتي و غير دولتي پس از او شده است و شايد بتوان لي را به عنوان يک کارافرين اساسي در روابط عمومي مورد شناسايي قرار داد .
از اولين روز کار لي تاکنون هزاران نفر در رشته اي بنامروابط عمومي به تحصيل پرداخته اند ودهها هزار نفر يا شايد بهتر بگوييم ميليونها نفر درجهان در زمينه اي کار وفعاليت مي کنند که اولين کارافرين روابط عمومي بنيان اساسي آن را طرح ريزي و به مرحله اجرا درآورده است . کارآفريني که در اعلاميه اصول خود مي گويد اينجا يک بنگاه مطبوعانت سري نيست ، اخبار و اطلاعاتي را که لي ارائه مي دهيم درست و قابل اعتماد است اينجاه يک آژانس تبليغات تجري نيست به خبرنگاراني که جوياي مطالب خبري مهم هستند با کمال ميل و اشتياق کمک خواهيم کرد . به هر کس هر نوع اطلاعاتي که مفيد و سازنده باشد در جهت به دست آوردن اطلاعات کمک خواهيم نمود . يا کار آفرينان ديگري
دراين عرصه همانند ادوارد ال برنيز که رشته روابط عمومي را به عنوان يک رشته علمي در دانشگاهها و وارد نمود يا ژرژگالوپ که اولين پژوهش رسمي افکار عمومي را به مرحله اجرا در آورد و در حال حاضر معروفترين موسسه سنجش افکار عمومي دنيا يعني گالوپ را بنيان گذاري نمود ، رکس ها رلو ، مارتسون، اسکات ام کاتليپ ، سرباسيل کدارک ، دکتر نطقي ، دکتر اميني ، و … . همگي از کارآفرينان روابط عمومي بوده اند که توانسته اند منشاء تاثيرات فراواني در اين رشته علمي گردند و اين رشته را به اوج و جايگاه امروزي آن ارتقاء دهند به گونه اي که مي توان اشعار داشت « يک سازمان بدون روابط عمومي يعني هيچ ، شاهد هستيم روزانه مبالغ هنگفتي صرف هزينه هاي واحدهاي روابط عمومي سازمانها مي گردد که در ظاهر ممکن است به بعضي از افراد اينگونه تداعي نمايند که خرج کردن بودجه درروابط عمومي يعني هدر رفتن پول ولي امروزه اين نگرش با فعاليت کارآفرينان روابط عمومي جاي خود را به اين نظريه داده است که « تخصيص بودجه جهت روابط عمومي يعني سرمايه گذاري استراتژيک جهت آينده اي موفق در دنيا در تمامي ابعاد » اما جاي اين سوال باقي است که کارآفريني چيست ؟ اصول و قواعد آن کدام است ؟ خصوصيات مديران کارافرين چيست ؟ مشکلات و تنگناهاي کارافريني کدامند؟ و غيره که مقاله حاضر درپي آن است ا اين پارادايم جديد روابط عمومي را تشريح و بررسي نماي
? کارآفريني چيست ؟
واژه کارآفريني از کلمه فرانسوي Entreprendre به معناي متعهد شدن نشأت گرفته است . کارآفرين کسي است که متعهد مي شد مخاطره هاي يک فعاليت( عموماً اقتصادي ) را سازماندهي ادار و تقبل نمايد . يا مي توان خاطرنشان ساخت کارآفريني فرايندي است که منجر به ايجاد رضايتمندي و يا تقاضاي جديد مي گردد و همچنين مي توان متذکر شد کارآفريني عبارت است از فرآيند ايجاد ارزشي از راه تشکيل مجموعه منحصر به فردي از منابع به منظور بهره گيري از فرصتها .
زماني که کارآفريني به عنوان يک شغل توسط بسياري از اعضاي يک جامعه پذيرفته شود آن جامعه ( يا آن علم ) بسيار بسيار سريع رشد و توسعه مي يابد . هم اکنون به دور و برخود نگاه کنيد . تعداد کتابهاي مرتبط با روابط عمومي ، تعداد نشريات ومجلات تخصصي ، سايتهاي اينترنتي جوائز طلائي اختصاصي پيدا کرده به فعاليت هاي روابط عمومي ، تعداد سمينارهاي برگزار شده تعداد دوره هاي دانشگاهي ، مبالغ بودجه تخصيصي و غيره همگي مويد اين مطلب است که روابط عمومي ها نيز مي بايد به عنوان يک زمينه کارآفريني مورد ملاحظه و مداقعه قرار گيرند تا تحولات اساسي و شگرفي دراين زمينه علمي و ارتباطي پديد آيد .
واژه کارآفريني ديرزماني پيش از آنکه مفهوم کلي کارآفريني به زبان امروز پديد آيد در زمان فرانسه ابداع شد . در اوايل سده شانزدهم کساني را که در امر هدايت ماموريت هاي نظامي بودند کارآفرين مي خوانند از آن پس درباره ديگر انواع مخاطرات نيز همين واژه با محدوديتهاي مورد استفاده قرار مي گرفت از حدود سال 1700 ميلادي به بعد فرانسويان درباره پيمانکاران دولت که دست اندرکا ساخت جاده ، پل ، بندر و استحکامات بودند به کرات لفظ کارآفرين را بکار برده اند.
شولتي معتقد است کارآفرين توانايي مقابله با عدم تعادل است نه توانايي مقابله با عدم قطعيت از نظر شومپتير کارآفريني داراي نقش مديريتي يا تصميم گيري است و معتقد است مخاطره عاملي است که هم مديران و هم کارآفرينان آن را تجربه مي نمايند بنابراين مشخصه کارآفرينان را نوآوري مي دانست و کاريک کارآفرين را تغريب خلاق بنيادهاي اوليه اي که تا حدي باعث جمودي يک حيطه و عمل شده اند به نحوي تخريب و دگرگون مي گردند تا زمينه هايي مهيا گردد تا از فرصتهاي موجود و پيش روي بتوان حداکثر استفاده را بهره برداري را بعمل آورد .
هبرت ولپک دوازده خصوصيت کارآفرين را مورد شناسايي قرار داده اند
- مخاطره را با عدم قطعيت ارتباط مي دهند
- مبتکر و سازنده هستند
- تصميم گيرنده هستند
- رهبر و هدايت کننده ديگران هستند
- مدير و اداره کننده ورئيس هستند
- سازمان دهنده يا هماهنگ کننده منابع اقتصادي مي باشند
- مالک شرکت تجاري يا يک مجموعه تجاري و ارتباطي هستند
- بکاربرنده عوامل توليدي هستند
- پيمانکار هستند و مي توانند از پتانسل خود براي پيشبرد برنامه هاي ديگران و بهره گيري از فرصتهاي مهيا شده براي ديگران نيز استفاده مي کنند.
- حاکم هستند و مي توانند به منابع و امکانات قدرت دسترسي پيدا نمايند
- فردي است که منابع را جهت مقاصد مختلف بکار مي گيرند .
کارآفرين دقيقاً چه کاري انجام مي دهد ؟ به طور کي هشت وظيفه براي کارآفرين وجود دارد
- از موقعيتهاي محيط آگاه مي شود
- براي استفاده از اين موقعيتها خود را در خطر مي اندازد
- براي کار سرمايه گذاري مي کند
- نوآوري ها را معرفي مي کند
- کار و توليد را نظم مي بخشد
- تصميم مي گيرد
- براي آينده برنامه ريزي مي کند
- محصولات خودرا باسود مي فروشد
مدير روابط عمومي کارآفرين چه کسي است :
يک مدير روابط عمومي کارآفرين نيز کسي است که موقعيت را خوي مي شناسد از محيط و عوامل محيطي که مي تواند مخاطراتي را براي او ايجاد نمايد واهمه و هراس ندارد به شانس چندان معتقد نمي باشد وسعي مي کند همان شانس را نيز محاسبه و ارزيابي نمايد او با جرات داشتن ، سختگوشي و مديريتي موثر کاررا اداره مي کند همچنين قادراست از شرايط محيطي خود در جهت ايجاد سرمايه مادي و معنوي و کسب پشتيباني لازم بهره گيرد و سعي مي کند برمسله کمبود سرمايه که مي تواند مانع عمده پيشرفت او در کارش بشود غلبه پيدا نمايد . او همچنين به نوآوري هاي تازگي ، تنوع ، ابتکار و حتي بدعت در روشهاي کار قبلي روابط عمومي اعتقاد راسخ دارد به عبارتي هميشه دنبال فعاليتهايي جهت روابط عمومي مي باشد که تاکنون کسي به آنها توجه والتفات نداشته است موضوعاتي را سرلوحه کار وفعاليت خود قرار مي دهد که حتي به نظر بعضي از افراد نمي تواند جزء وظايف عمومي واحدهاي رواط عمومي نيز تلقي گردد . او همواره موجب انقلاب در فعاليتهاي روابط عمومي مي شود و عرصه هاي جديد و نو را پيدا و به ديگران براي ورود به آن عرصه ها جرأت و شهامت مي دهد او مديري خلاق است و سعي در تغيير متغيرها و عوامل ومولفه هاي محيطي خود مي کند اينچنين مديري براي کاميابي در فعاليتهاي روابط عمومي مي بايد کارهايش داراي نظم و انضباط باشد او مسئوليت گردآوري تممي منابع مورد نياز براي شروع کار را برعهده مي گيرد و سعي مي کند از اين مابع جهت سات مخازن انديشه هاي خلاق در و بهره گيري از اين خلاقيت منظم در فعاليتهاي کارآفريني خود اقدام نمايد او کسي است که فکر مي کند چگونه چطور ، کجا ، چه موقع و چه مقدار بايد از منابع و امکانات در جهت کارآفريني بهره گيري نمايد اين چنين مديري موسس مي باشد و فعاليتهاي مورد نياز توسط او شناسائي واشخاص مناسب درزمان مناسب اين کارها را به دستور او انجام مي دهند . او سعي مي کند مناسب ترين افراد را جهت اجراي برنام هاي تدوين شده خود استخدام و مورد بهره برداري قرار دهد . ايده هاي خوبي را عموماً درسردارد ليکن ممکن است مهارتهاي فني واداکي لازم جهت پيشبرد اين برنامه ها را نداشته باشد . او دائماً فعاليتهاي زيردستان خود را زير نظر مي گيرد تا وقتي بازده يکي از آنان آماده شد ديگران براي استفاده از آن آماده باشند . او تصميم گيرند خوبي است داراي تجارب و معلومات نسبتاً بالائي در زمينه روابط عمومي مي باشند همچنين علاقه ، عشق ، پشتکار او را در امر تصميم گيري هاي مهم ياري مي رساند
از شرايط نامطمئن و اهمه وهراسي ندارد و حتي در شرايط نامطمئن و توام با ريسک تمامي جوانب را براي حل مشکلات در نظر گرفته و نبابر تناسبشان آنها را طبقه بندي مي کند او پيوسته در پي جستجوي راه حل هاي جايگزين براي مسائل ومشکلات کاري خود مي باشد . درطول روز مسائل را اتخاذ و پيدا نمايد او شايد روزانه دهها تصميم را اتخاذ مي کند . اما کار و فعاليتهاي خود را هيچگاه بون برنامه شروع نمي کند وبراي کارهاي روزنانه وفعاليتهايي که در يک محدوده مشخص مي بايد انجام دهد هميشه برنامه هايش را حتي اگر مدون و مکتوب نشده باشد را در ذهن خود خواهد داشت . او بايد در بسياري از موارد يک تاجر و بازرگان خوب اشد وسعي نمايد ايده طرح و الگوهاي خودرا ارزان نفروشد .به عنوان يک اصل در روابط عمومي بايد خاطرنشان ساخت ايده وطرحهاي خود را هيچگاه ارزان نفروشيد زيرا هر چيز که ارزان بدست آيد از نظر ديگران ممکن است بي ارزش تلقي گردد ومدير روابط عمومي کارآفرين نيز اين اصل را سرلوحه کار وفعاليت خود قرار خواهد داد سعي مي کند تا اگر ايده وعقيده اي را اظهار مي نمايد از قبل بستر و زمينه پذيرش آن را مهيا سازد و پي از ايجاد اشتياق در مخاطبين نظر اصلي و واقعي خود را عرضه نمايد . او سود آوري فروش ايده هاي خود را در پذيرش وميزان پذيرش و اجرا شدن نظرات خود مي داند . او بايد هميشه مواظب باشد توليداتش ، عقايد ، ايده ها و نظرات ارايه شده اش ظرفيت پديرش داشته باشد.
هرچه پذيرش عقايد و ايده هاي او بيشتر باشد بيشتر تشويق خواهد شد تا به کارآفريني بپردازد او همچنين لازم است داراي صفات و مشخصه هاي ذيل باشد .
? اعتدال درميزان خطر و پذيرش خطر را ترجيح دهد و از ريسک پديري زياد پرهيزمي کند و جنبه اعتدال را حتماً مدنظر قرار دهد
? مسئوليت اعمال خود را مي پذيرد و دنبال شهرت و قدرداني شخصي نيست اوبا انجام کاري که موجب موفقيت اعمال وتصميم گيري گروه باشد ارضا مي شود
? اعتاد به نقس دارد و براين باور است که مي تواند انتظاراتي را که از او وجود دارد برآورده نمايد به عبارت ديگر امکان موفقيت خود را بيش از آن چيزي ه هست درنظر مي گيرد .
? به دنبال بازتاب عملکرد خوداست . بسياري از افراد از بازتاب عملکرد وحشت زده مي شوند زيرا بجاي موفقيت ممکن است باشکست مواجهه شوند . براي در امان بودن از چنين چيزهايي ، آنها مشاغلي را انتخاب مي کنند که بتوانند قوانين و سنن تعريف شده اي را دنبال کنند و به همين خاطر کمتر مورد موافذ قرار مي گيرند و لي کارآفرين به دنبال بازتاب عملکرد خود – چه خوب و چه به مي باشد . بدون داشتن اين اطلاعات ادامه کار براي او خيلي مشکل است
? به هدف و مشکلات خود بيش از مردم توجه دارد کارآفرين افراد را با توجه به مهارتها و قابليت هايشان در موفقيت موسسه ارزيابي مي کند و شخصيت و رابطه شحصي را ملاک قرار نمي دهد او حتي در تصميم گيري نيز هدف گرائي را به نمايش مي گذارد او اهداف و سودکاري را بررقابت و دشمن مقدم مي شمارد . او واقع بين بوده وسعي مي کند روابط دوستانه و امور تجاري را جدا از هم نگه دارد.
? دستاورد گرا مي باشند . اين افراد داراي خصوصياتي هستند که اکثر روانشناسان از آن تحت عنوان انگيزه اکتساب يا nAch با توفيق طلبي ياد مي کنند و عموماً خواهان انجام کارهائي هستند که ديگران از انجام آن عاجز و ناتوان باشند هميشه به اهداف بلند مدت فکرمي کنند و تمام کارها و فعاليتهاي امروز خود را در راستاي نيل به آن اهداف سازمان دهي مي کنند از اهداف و کارهاي روشن وتکراري دوري مي گزينند و آن را مانع و سد راه خود تلقي مي کنند . سعي مي کنند از وقت خود خوب استفاده و بهره برداري مي کند .
?پيامدهاي مثبت بهره گيري از کارآفريني در روابط عمومي
درصوتري که مديران روابط عمومي و شاغلين دراين واحد حساس سازماني افرادي کارافرين باشند پيامدهاي مثبت وارزنده اي براي روباط عمومي سازمان ايجاد خواهد شد که عمده ترين دستاوردهاي آن را مي توان در زمينه هاي ذيل مشاهد نمود .
1) برنامه ريزي
2) سازماندهي
3) هدايت ورهبري سازمان
4) کارگاه هاي مناسب نيروها
5) هماهنگي امور وکارها
6) نظام اطلاع رساني و اطلاع دهي
7) کنترل و ارزيابي
8) کاهش ميزان تعارضات و نابه ساماني ها
9) افرايش بهره وري کارائي و اثر بخشي امور
10) کاهش ميزان دوباره کارها و سردرگمي ها
11) کاهش سستي و کم کاري
12) محيط جذاب کاري
13) ايجاد زمينه هاي رشد و توسعه فعاليت ها
14) افزايش قابليت و سازگاري با محيط
15) شناسائي بهتر نقاط قوت و ضعف سازمان
16) شناسايي فرصتها و بهره گيري از آنها در بحث پيشبرد سازمان
17) ايجاد انگيزه درديگران و به تحرک در آوردن ديگران
18) تامين رضايت جامعه ، مديران و دست اندرکاران از فعاليتهاي روابط عمومي
19) تامين بهرت پيوند اربتاطي سازمان و جامعه
20) تحقق بهتر اصول اخلاقي حاکم در روابط عمومي
شايد بتوان اذعان داشت کار آفريني در روابط عمومي مي تواند زمينه هاي اشتغال ، پيشرفت و سازمان دهي کليه امور روابط عمومي را به همراه داشته باشد وباعث ايفاي بهتر نقش حلقه مفقوده ارتباطي روابط عمومي و جامعه گرد و محيطي را مهيا نمايد که افراد فرصت رشد ، پيشرفت ، خلاقيت و نوآوري را براي سايرين مهيا سازد.
?پرورش ميزان کارآفرين درروابط عمومي :
در ادامه فهرستي در اختيار شما قرار مي گيرد که مي تواند کارآفريني شما را بيشتر نمايد . ليست ذيل اهم اين موارد رابيان مي دارد .
- اهدف خود را تعيين نمايند
- عادت کنيد که هدف مشخصي داشته باشيد
- واقع بين باشيد
- متکي به خود باشيد
- اهدافي که به نظرتان مهم و مي توانيد به بهترين شکل آن را اجرا کنيد را انتخاب نماييد .
- براي اهداف مثبت تمرکز داشته باشيد
هرگاه اهداف خود را تعيين کرديد نکات ذيل را نيز مد نظر قرار دهيد .
- از اشتباههاي خود درس بگيريد
- زماني که علت شکست خود را فهميديد روي زمان حال تمرکز کنيد و براي گذشته افسوس نخوريد .
- اگر به رغم کوششهاي مداوم ، نتايج قابل تشويقي بدست نياورديد به آغاز کار بازگرديد واهداف خود را مورد مطالعه مجدد قرار دهيد
- اگر بهره وري نداريد تغييرات را قبول کنيد .
- اگر محيط اطراف را عامل عملکرد زيرا استاندارد خود مي دانيد محيط را عوض کنيد همچنين بايد به خود ايمان داشته باشيد و باور کنيد که مي توانيد به اهداف خود برسيد
- خود را دقيق تر بشناسيد
- نقاط قوت و ضعف خود را پيدا نمايند .
- هزار چندي خود را مجدداً مورد بازبيني قرار دهيد .
- بطور واقع بينانه خصوصيات خود را بنگريد
- توانايي هاي خود را دست کم نگيريد وبرعکس
- نظرات خود را با نظرات ديگران مقايسه کنيد
- نقاط قوت خود را مشخص کرده و با انتخاب فعاليتها و اهدافي که به سود شما باشند نقاط ضعف خو درا پنهان کنيد .
- از نظر جسماني مراقب خود باشيد تا در انتظار خوب ديده شويد
- از افکار خود دفاع کنيد
- از عقايد منفي که چيزي از آنها نخواهيد آموخت اجتناب ورزيد .
- وقتي در کار ها پيشرفت خبي نداريد کمي مزاح به شما کمک خواهد کرد که مسائل را بهتر درک کرده و راه حل آن را پيدا نمايد.
- براي يادگيري و رشته هدف گيري کنيد .
- ار وقت خود خوب استفاده کنيد .
- کار و زمان را تجزيه وتحليل کنيد
- اولويتا را بشناسيد شما بايد بتوانيد که چه کاري مي خواهيد انجام دهيد .
- کارها را طبق يک برنامه تنظيم شده روزانه انجام دهيد .
- کارهاي که بايد انجام داده و روي آن تمرکز کنيد .
- کارهارا يکي کي انجام داده وروي آن تمرکز کنيد
- کارهائي که بايد انجام گيرد را درسررسيد خود يادداشت کنيد .
- برنامه خود را حفظ کنيد
- وقت خود را تلف نکين دوسعي کنيد وفقه اي درکارتان پيش نيايد
- متکي برخود باشيد
-اول کارهاي مشکل را انجام دهيد زيرا توانايي شما در آغاز بالاثرات
- دوباره کارها را به حداقل برسانيد
- ميز کار خودر تميز و منظم نگه داريد .
- وقت خود را بيش از اندازه لازم در جلسات و ملاقاتها وبا دوستان هدر ندهيد
- چگونگي گذراندن وقت خودرا تحت نظر داشته باشيد
- در موقع کار آرامش داشته باشيد با سرعتي مناسب کارکنيد تا مجبور نباشيد با پرسشهاي ناگهاني انرژي ، کارخودرا انجام دهيد .
- خلاق باشيد
- يک برنده باشيد
- يک رهبر باشيد و رهبري رابياموزيد و مسؤليت گروه خود را براي انجام اهداف به عهده بگيريد .
- از دست اندرکاران بياموزيد تا جائي که مي توانيد در مورد کارآفريني ، کار و شروع کار ياد بگيرد .
- با کار افرينان همکاري کنيد
- کارآفريني را تجربه کنيد
در ادامه به منظور کمک مديران روابط عمومي چند نمونه از پرسشنامه هاي سنجش کارآفريني آورده شده که مي توانيد : به مديران روابط عمومي در اندازه گيري مزان کارآفريني خود کمک کند به اميد آن روزي که شاهد باشيم مديران و شاغلين روابط عمومي همه کارآفرين باشند
? کارآفريني چيست ؟
واژه کارآفريني از کلمه فرانسوي Entreprendre به معناي متعهد شدن نشأت گرفته است . کارآفرين کسي است که متعهد مي شد مخاطره هاي يک فعاليت( عموماً اقتصادي ) را سازماندهي ادار و تقبل نمايد . يا مي توان خاطرنشان ساخت کارآفريني فرايندي است که منجر به ايجاد رضايتمندي و يا تقاضاي جديد مي گردد و همچنين مي توان متذکر شد کارآفريني عبارت است از فرآيند ايجاد ارزشي از راه تشکيل مجموعه منحصر به فردي از منابع به منظور بهره گيري از فرصتها .
زماني که کارآفريني به عنوان يک شغل توسط بسياري از اعضاي يک جامعه پذيرفته شود آن جامعه ( يا آن علم ) بسيار بسيار سريع رشد و توسعه مي يابد . هم اکنون به دور و برخود نگاه کنيد . تعداد کتابهاي مرتبط با روابط عمومي ، تعداد نشريات ومجلات تخصصي ، سايتهاي اينترنتي جوائز طلائي اختصاصي پيدا کرده به فعاليت هاي روابط عمومي ، تعداد سمينارهاي برگزار شده تعداد دوره هاي دانشگاهي ، مبالغ بودجه تخصيصي و غيره همگي مويد اين مطلب است که روابط عمومي ها نيز مي بايد به عنوان يک زمينه کارآفريني مورد ملاحظه و مداقعه قرار گيرند تا تحولات اساسي و شگرفي دراين زمينه علمي و ارتباطي پديد آيد .
واژه کارآفريني ديرزماني پيش از آنکه مفهوم کلي کارآفريني به زبان امروز پديد آيد در زمان فرانسه ابداع شد . در اوايل سده شانزدهم کساني را که در امر هدايت ماموريت هاي نظامي بودند کارآفرين مي خوانند از آن پس درباره ديگر انواع مخاطرات نيز همين واژه با محدوديتهاي مورد استفاده قرار مي گرفت از حدود سال 1700 ميلادي به بعد فرانسويان درباره پيمانکاران دولت که دست اندرکا ساخت جاده ، پل ، بندر و استحکامات بودند به کرات لفظ کارآفرين را بکار برده اند.
شولتي معتقد است کارآفرين توانايي مقابله با عدم تعادل است نه توانايي مقابله با عدم قطعيت از نظر شومپتير کارآفريني داراي نقش مديريتي يا تصميم گيري است و معتقد است مخاطره عاملي است که هم مديران و هم کارآفرينان آن را تجربه مي نمايند بنابراين مشخصه کارآفرينان را نوآوري مي دانست و کاريک کارآفرين را تغريب خلاق بنيادهاي اوليه اي که تا حدي باعث جمودي يک حيطه و عمل شده اند به نحوي تخريب و دگرگون مي گردند تا زمينه هايي مهيا گردد تا از فرصتهاي موجود و پيش روي بتوان حداکثر استفاده را بهره برداري را بعمل آورد .
هبرت ولپک دوازده خصوصيت کارآفرين را مورد شناسايي قرار داده اند
- مخاطره را با عدم قطعيت ارتباط مي دهند
- مبتکر و سازنده هستند
- تصميم گيرنده هستند
- رهبر و هدايت کننده ديگران هستند
- مدير و اداره کننده ورئيس هستند
- سازمان دهنده يا هماهنگ کننده منابع اقتصادي مي باشند
- مالک شرکت تجاري يا يک مجموعه تجاري و ارتباطي هستند
- بکاربرنده عوامل توليدي هستند
- پيمانکار هستند و مي توانند از پتانسل خود براي پيشبرد برنامه هاي ديگران و بهره گيري از فرصتهاي مهيا شده براي ديگران نيز استفاده مي کنند.
- حاکم هستند و مي توانند به منابع و امکانات قدرت دسترسي پيدا نمايند
- فردي است که منابع را جهت مقاصد مختلف بکار مي گيرند .
کارآفرين دقيقاً چه کاري انجام مي دهد ؟ به طور کي هشت وظيفه براي کارآفرين وجود دارد
- از موقعيتهاي محيط آگاه مي شود
- براي استفاده از اين موقعيتها خود را در خطر مي اندازد
- براي کار سرمايه گذاري مي کند
- نوآوري ها را معرفي مي کند
- کار و توليد را نظم مي بخشد
- تصميم مي گيرد
- براي آينده برنامه ريزي مي کند
- محصولات خودرا باسود مي فروشد
?مدير روابط عمومي کارآفرين چه کسي است :
يک مدير روابط عمومي کارآفرين نيز کسي است که موقعيت را خوي مي شناسد از محيط و عوامل محيطي که مي تواند مخاطراتي را براي او ايجاد نمايد واهمه و هراس ندارد به شانس چندان معتقد نمي باشد وسعي مي کند همان شانس را نيز محاسبه و ارزيابي نمايد او با جرات داشتن ، سختگوشي و مديريتي موثر کاررا اداره مي کند همچنين قادراست از شرايط محيطي خود در جهت ايجاد سرمايه مادي و معنوي و کسب پشتيباني لازم بهره گيرد و سعي مي کند برمسله کمبود سرمايه که مي تواند مانع عمده پيشرفت او در کارش بشود غلبه پيدا نمايد . او همچنين به نوآوري هاي تازگي ، تنوع ، ابتکار و حتي بدعت در روشهاي کار قبلي روابط عمومي اعتقاد راسخ دارد به عبارتي هميشه دنبال فعاليتهايي جهت روابط عمومي مي باشد که تاکنون کسي به آنها توجه والتفات نداشته است موضوعاتي را سرلوحه کار وفعاليت خود قرار مي دهد که حتي به نظر بعضي از افراد نمي تواند جزء وظايف عمومي واحدهاي رواط عمومي نيز تلقي گردد . او همواره موجب انقلاب در فعاليتهاي روابط عمومي مي شود و عرصه هاي جديد و نو را پيدا و به ديگران براي ورود به آن عرصه ها جرأت و شهامت مي دهد او مديري خلاق است و سعي در تغيير متغيرها و عوامل ومولفه هاي محيطي خود مي کند اينچنين مديري براي کاميابي در فعاليتهاي روابط عمومي مي بايد کارهايش داراي نظم و انضباط باشد او مسئوليت گردآوري تممي منابع مورد نياز براي شروع کار را برعهده مي گيرد و سعي مي کند از اين مابع جهت سات مخازن انديشه هاي خلاق در و بهره گيري از اين خلاقيت منظم در فعاليتهاي کارآفريني خود اقدام نمايد او کسي است که فکر مي کند چگونه چطور ، کجا ، چه موقع و چه مقدار بايد از منابع و امکانات در جهت کارآفريني بهره گيري نمايد اين چنين مديري موسس مي باشد و فعاليتهاي مورد نياز توسط او شناسائي واشخاص مناسب درزمان مناسب اين کارها را به دستور او انجام مي دهند . او سعي مي کند مناسب ترين افراد را جهت اجراي برنام هاي تدوين شده خود استخدام و مورد بهره برداري قرار دهد . ايده هاي خوبي را عموماً درسردارد ليکن ممکن است مهارتهاي فني واداکي لازم جهت پيشبرد اين برنامه ها را نداشته باشد . او دائماً فعاليتهاي زيردستان خود را زير نظر مي گيرد تا وقتي بازده يکي از آنان آماده شد ديگران براي استفاده از آن آماده باشند . او تصميم گيرند خوبي است داراي تجارب و معلومات نسبتاً بالائي در زمينه روابط عمومي مي باشند همچنين علاقه ، عشق ، پشتکار او را در امر تصميم گيري هاي مهم ياري مي رساند
از شرايط نامطمئن و اهمه وهراسي ندارد و حتي در شرايط نامطمئن و توام با ريسک تمامي جوانب را براي حل مشکلات در نظر گرفته و نبابر تناسبشان آنها را طبقه بندي مي کند او پيوسته در پي جستجوي راه حل هاي جايگزين براي مسائل ومشکلات کاري خود مي باشد . درطول روز مسائل را اتخاذ و پيدا نمايد او شايد روزانه دهها تصميم را اتخاذ مي کند . اما کار و فعاليتهاي خود را هيچگاه بون برنامه شروع نمي کند وبراي کارهاي روزنانه وفعاليتهايي که در يک محدوده مشخص مي بايد انجام دهد هميشه برنامه هايش را حتي اگر مدون و مکتوب نشده باشد را در ذهن خود خواهد داشت . او بايد در بسياري از موارد يک تاجر و بازرگان خوب اشد وسعي نمايد ايده طرح و الگوهاي خودرا ارزان نفروشد .به عنوان يک اصل در روابط عمومي بايد خاطرنشان ساخت ايده وطرحهاي خود را هيچگاه ارزان نفروشيد زيرا هر چيز که ارزان بدست آيد از نظر ديگران ممکن است بي ارزش تلقي گردد ومدير روابط عمومي کارآفرين نيز اين اصل را سرلوحه کار وفعاليت خود قرار خواهد داد سعي مي کند تا اگر ايده وعقيده اي را اظهار مي نمايد از قبل بستر و زمينه پذيرش آن را مهيا سازد و پي از ايجاد اشتياق در مخاطبين نظر اصلي و واقعي خود را عرضه نمايد . او سود آوري فروش ايده هاي خود را در پذيرش وميزان پذيرش و اجرا شدن نظرات خود مي داند . او بايد هميشه مواظب باشد توليداتش ، عقايد ، ايده ها و نظرات ارايه شده اش ظرفيت پديرش داشته باشد.
هرچه پذيرش عقايد و ايده هاي او بيشتر باشد بيشتر تشويق خواهد شد تا به کارآفريني بپردازد او همچنين لازم است داراي صفات و مشخصه هاي ذيل باشد .
1) اعتدال درميزان خطر و پذيرش خطر را ترجيح دهد و از ريسک پديري زياد پرهيزمي کند و جنبه اعتدال را حتماً مدنظر قرار دهد
2) مسئوليت اعمال خود را مي پذيرد و دنبال شهرت و قدرداني شخصي نيست اوبا انجام کاري که موجب موفقيت اعمال وتصميم گيري گروه باشد ارضا مي شود
3) اعتاد به نقس دارد و براين باور است که مي تواند انتظاراتي را که از او وجود دارد برآورده نمايد به عبارت ديگر امکان موفقيت خود را بيش از آن چيزي ه هست درنظر مي گيرد .
4) به دنبال بازتاب عملکرد خوداست . بسياري از افراد از بازتاب عملکرد وحشت زده مي شوند زيرا بجاي موفقيت ممکن است باشکست مواجهه شوند . براي در امان بودن از چنين چيزهايي ، آنها مشاغلي را انتخاب مي کنند که بتوانند قوانين و سنن تعريف شده اي را دنبال کنند و به همين خاطر کمتر مورد موافذ قرار مي گيرند و لي کارآفرين به دنبال بازتاب عملکرد خود – چه خوب و چه به مي باشد . بدون داشتن اين اطلاعات ادامه کار براي او خيلي مشکل است
5) به هدف و مشکلات خود بيش از مردم توجه دارد کارآفرين افراد را با توجه به مهارتها و قابليت هايشان در موفقيت موسسه ارزيابي مي کند و شخصيت و رابطه شحصي را ملاک قرار نمي دهد او حتي در تصميم گيري نيز هدف گرائي را به نمايش مي گذارد او اهداف و سودکاري را بررقابت و دشمن مقدم مي شمارد . او واقع بين بوده وسعي مي کند روابط دوستانه و امور تجاري را جدا از هم نگه دارد.
6) دستاورد گرا مي باشند . اين افراد داراي خصوصياتي هستند که اکثر روانشناسان از آن تحت عنوان انگيزه اکتساب يا nAch با توفيق طلبي ياد مي کنند و عموماً خواهان انجام کارهائي هستند که ديگران از انجام آن عاجز و ناتوان باشند هميشه به اهداف بلند مدت فکرمي کنند و تمام کارها و فعاليتهاي امروز خود را در راستاي نيل به آن اهداف سازمان دهي مي کنند از اهداف و کارهاي روشن وتکراري دوري مي گزينند و آن را مانع و سد راه خود تلقي مي کنند . سعي مي کنند از وقت خود خوب استفاده و بهره برداري مي کند .
? پيامدهاي مثبت بهره گيري از کارآفريني در روابط عمومي
درصوتري که مديران روابط عمومي و شاغلين دراين واحد حساس سازماني افرادي کارافرين باشند پيامدهاي مثبت وارزنده اي براي روباط عمومي سازمان ايجاد خواهد شد که عمده ترين دستاوردهاي آن را مي توان در زمينه هاي ذيل مشاهد نمود .
? برنامه ريزي
? سازماندهي
? هدايت ورهبري سازمان
? کارگاه هاي مناسب نيروها
? هماهنگي امور وکارها
? نظام اطلاع رساني و اطلاع دهي
? کنترل و ارزيابي
? کاهش ميزان تعارضات و نابه ساماني ها
? افرايش بهره وري کارائي و اثر بخشي امور
? کاهش ميزان دوباره کارها و سردرگمي ها
? کاهش سستي و کم کاري
? محيط جذاب کاري
? ايجاد زمينه هاي رشد و توسعه فعاليت ها
? افزايش قابليت و سازگاري با محيط
? شناسائي بهتر نقاط قوت و ضعف سازمان
? شناسايي فرصتها و بهره گيري از آنها در بحث پيشبرد سازمان
? ايجاد انگيزه درديگران و به تحرک در آوردن ديگران
? تامين رضايت جامعه ، مديران و دست اندرکاران از فعاليتهاي روابط عمومي
? تامين بهرت پيوند اربتاطي سازمان و جامعه
? تحقق بهتر اصول اخلاقي حاکم در روابط عمومي
شايد بتوان اذعان داشت کار آفريني در روابط عمومي مي تواند زمينه هاي اشتغال ، پيشرفت و سازمان دهي کليه امور روابط عمومي را به همراه داشته باشد وباعث ايفاي بهتر نقش حلقه مفقوده ارتباطي روابط عمومي و جامعه گرد و محيطي را مهيا نمايد که افراد فرصت رشد ، پيشرفت ، خلاقيت و نوآوري را براي سايرين مهيا سازد.
?پرورش ميزان کارآفرين درروابط عمومي :
در ادامه فهرستي در اختيار شما قرار مي گيرد که مي تواند کارآفريني شما را بيشتر نمايد . ليست ذيل اهم اين موارد رابيان مي دارد .
- اهدف خود را تعيين نمايند
- عادت کنيد که هدف مشخصي داشته باشيد
- واقع بين باشيد
- متکي به خود باشيد
- اهدافي که به نظرتان مهم و مي توانيد به بهترين شکل آن را اجرا کنيد را انتخاب نماييد .
- براي اهداف مثبت تمرکز داشته باشيد
هرگاه اهداف خود را تعيين کرديد نکات ذيل را نيز مد نظر قرار دهيد .
- از اشتباههاي خود درس بگيريد
- زماني که علت شکست خود را فهميديد روي زمان حال تمرکز کنيد و براي گذشته افسوس نخوريد .
- اگر به رغم کوششهاي مداوم ، نتايج قابل تشويقي بدست نياورديد به آغاز کار بازگرديد واهداف خود را مورد مطالعه مجدد قرار دهيد
- اگر بهره وري نداريد تغييرات را قبول کنيد .
- اگر محيط اطراف را عامل عملکرد زيرا استاندارد خود مي دانيد محيط را عوض کنيد همچنين بايد به خود ايمان داشته باشيد و باور کنيد که مي توانيد به اهداف خود برسيد
- خود را دقيق تر بشناسيد
- نقاط قوت و ضعف خود را پيدا نمايند .
- هزار چندي خود را مجدداً مورد بازبيني قرار دهيد .
- بطور واقع بينانه خصوصيات خود را بنگريد
- توانايي هاي خود را دست کم نگيريد وبرعکس
- نظرات خود را با نظرات ديگران مقايسه کنيد
- نقاط قوت خود را مشخص کرده و با انتخاب فعاليتها و اهدافي که به سود شما باشند نقاط ضعف خو درا پنهان کنيد .
- از نظر جسماني مراقب خود باشيد تا در انتظار خوب ديده شويد
- از افکار خود دفاع کنيد
- از عقايد منفي که چيزي از آنها نخواهيد آموخت اجتناب ورزيد .
- وقتي در کار ها پيشرفت خبي نداريد کمي مزاح به شما کمک خواهد کرد که مسائل را بهتر درک کرده و راه حل آن را پيدا نمايد.
- براي يادگيري و رشته هدف گيري کنيد .
- ار وقت خود خوب استفاده کنيد .
- کار و زمان را تجزيه وتحليل کنيد
- اولويتا را بشناسيد شما بايد بتوانيد که چه کاري مي خواهيد انجام دهيد .
- کارها را طبق يک برنامه تنظيم شده روزانه انجام دهيد .
- کارهاي که بايد انجام داده و روي آن تمرکز کنيد .
- کارهارا يکي کي انجام داده وروي آن تمرکز کنيد
- کارهائي که بايد انجام گيرد را درسررسيد خود يادداشت کنيد .
- برنامه خود را حفظ کنيد
- وقت خود را تلف نکين دوسعي کنيد وفقه اي درکارتان پيش نيايد
- متکي برخود باشيد
-اول کارهاي مشکل را انجام دهيد زيرا توانايي شما در آغاز بالاثرات
- دوباره کارها را به حداقل برسانيد
- ميز کار خودر تميز و منظم نگه داريد .
- وقت خود را بيش از اندازه لازم در جلسات و ملاقاتها وبا دوستان هدر ندهيد
- چگونگي گذراندن وقت خودرا تحت نظر داشته باشيد
- در موقع کار آرامش داشته باشيد با سرعتي مناسب کارکنيد تا مجبور نباشيد با پرسشهاي ناگهاني انرژي ، کارخودرا انجام دهيد .
- خلاق باشيد
- يک برنده باشيد
- يک رهبر باشيد و رهبري رابياموزيد و مسؤليت گروه خود را براي انجام اهداف به عهده بگيريد .
- از دست اندرکاران بياموزيد تا جائي که مي توانيد در مورد کارآفريني ، کار و شروع کار ياد بگيرد .
- با کار افرينان همکاري کنيد
- کارآفريني را تجربه کنيد
در ادامه به منظور کمک مديران روابط عمومي چند نمونه از پرسشنامه هاي سنجش کارآفريني آورده شده که مي توانيد : به مديران روابط عمومي در اندازه گيري مزان کارآفريني خود کمک کند به اميد آن روزي که شاهد باشيم مديران و شاغلين روابط عمومي همه کارآفرين باشند
منبع: مرکز توسعه و تبادل دانش فناوري اطلاعات ارسال توسط كاربر محترم :mohammad_43