جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
کاربرد پورتال هاي سازماني در مديريت زنجيره تأمين
-(1 Body) 
کاربرد پورتال هاي سازماني در مديريت زنجيره تأمين
Visitor 447
Category: دنياي فن آوري

? مقدمه
 

رويکردي که امروزه جهان تجارت را در نورديده است، مبتني بر مشتري و نيازهاي او مي باشد. به اين مفهوم که ارائه دهندگان کالا و خدمات در کنار توجه به کيفيت محصول يا خدمت ارائه شده، کليه فعاليت هايي را که منجر به نوعي ارزش افزوده براي مشتري مي شود، در نظر مي گيرند. اين رويکرد اصطلاحاً مشتري – مدار[1[6][ ناميده مي شود. از سوي ديگر، نهادهاي توليدي و اقتصادي علاوه بر پرداختن به سازمان و منابع داخلي، نوعي احساس نياز نسبت به مديريت بر منابع خارجي مرتبط با سازمان دارند. اين موضوع در عرصه هاي رقابتي و به ويژه در دستيابي به سهم بيشتري از بازار ملموس تر است. بر اين اساس، کليه فعاليت هاي برنامه ريزي عرضه و تقاضا، تهيه مواد، توليد محصول يا ارائه خدمات، نگهداري کالا، کنترل موجودي، توزيع، تحويل و ... که همگي آنها قبلاً در سطح يک سازمان انجام مي شد، اکنون به زنجيره تأمين انتقال يافته است. موضوع کليدي در يک زنجيره تأمين، مديريت و هماهنگي همه اين فعاليت هاست. مديريت زنجيره تأمين (SCM) [2] اين کار را به شيوه اي انجام مي دهد که مشتريان بتوانند خدمات قابل اطمينان را با کيفيت و سرعتي مطلوب و در عين حال با حداقل هزينه دريافت نمايند [1].
از سويي ديگر، امروزه نقش چشمگير فناوري اطلاعات و ارتباطات در هماهنگي فعاليتهاي درون سازماني تا حدي است که به عنوان هسته اصلي مديريت زنجيره تــــأمين تلقي مي گردد. کاربرد واقعي اين فناوري در آنچه که امروزه به عنوان تجارت الکترونيک شناخته شده است، تجلي يافته است. اين که چگونه فناوري اطلاعات به ايفاي نقش محوري خود در توسعه عملکرد و موفقيت مديريت زنجيره تأمين مي پردازد و چگونه به ياري و تسهيل تجارت الکترونيک مي پردازد، بستگي به نوع و کابرد خاص اين فناوري دارد. نوع فناوري اطلاعاتي به کار گرفته شده جهت هماهنگي درون سازماني و بيرون سازماني [2] مبناي اساسي اين امر را تشکيل مي دهد. فناوري پورتال که اساساً به عنوان دروازه اطلاعاتي و ارتباطي در يک سازمان شناخته شده است، نقشي شگرف در متحول ساختن فرايندهاي جاري مديريتي در سطح سازمان از جمله مديريت زنجيره تأمين دارد.
پورتال هاي سازماني جداي از خدماتي که در عرصة باز سازمان با اعمال مديريت متمرکز[3] ارائه مي کنند، فرصت‎هاي بازرگاني نويني را متناسب با توان اقتصادي و اجرايي سازمانها فراهم مي‎نمايند. اين بدان مفهوم است که پورتال هاي سازماني در راستاي دو هدف اصلي خود يعني مديريت متمرکز اطلاعات و ارائة خدمات اطلاعاتي روزآمد[4] به کاربران و مشترکين خود و نيز به دليل برخورداري از ويژگي تعامل[5] ميان کاربران و سازمانهاي عضو، زمينة همکاري‎هاي متقابل و امکان بهره‎برداري از توانهاي حرفه‎اي و سرمايه‎گذاري طرفهاي درگير در فعاليت‎هاي بازرگاني را فراهم مي‎سازند که اين امر نقش مهمي در تسهيل و تسريع فرايند مديريت زنجيره تأمين دارد [3]
در اين مقاله پس از مرورري بر مديريت زنجيره تأمين به کاربرد پورتالهاي سازماني در اين زمينه مي پردازيم.

? تعريف مديريت زنجيره تأمين
 

تعاريفي که در زمينه زنجيره تأمين و مديريت آن مي توان ارائه داد، عبارتند از:
? زنجيره تأمين: زنجيره تأمين بر تمام فعاليت هاي مرتبط با جريان و تبديل کالاها از مرحله ماده خام (استخراج) تا تحويل به مصرف کننده نهايي و نيز جريان هاي اطلاعاتي مرتبط با آنها مشتمل مي شود. به طور کلي، زنجيره تأمين زنجيره اي است که همه فعاليت هاي مرتبط با جريان کالا و تبديل مواد، از مرحله تهيه ماده اوليه تا مرحله تحويل کالاي نهايي به مصرف کننده را شامل مي شود. درباره جريان کالا دو جريان ديگر که يکي جريان اطلاعات و ديگري جريان منابع مالي و اعتبارات است، نيز حضور دارد (Laudon & Laudon 2002).
? مديريت زنجيره تأمين: مديريت زنجيره تأمين بر يکپارچه سازي فعاليت هاي زنجيره تأمين و نيز جريان هاي اطلاعاتي مرتبط با آنها از طريق بهبود در روابط زنجيره، براي دستيابي به مزيت رقابتي قابل اتکا و مستدام مشتمل مي شود. بنابراين، مديريت زنجيره تأمين عبارت است از فرايند يکپارچه سازي فعاليت هاي زنجيره تأمين و نيز جريان هاي اطلاعاتي مرتبط با آن، از طريق بهبود و هماهنگ سازي فعاليت هاي توليد و عرضه محصول در زنجيره تأمين (Laudon & Laudon 2002).
بنابراين براي بررسي يک سازمان منحصر به فرد در چارچوب اين تعاريف، بايد هر دو شبکه تأمين کنندگان و کانال هاي توزيع در نظر گرفته شوند. تعريف ارائه شده براي زنجيره تأمين، موضوعات مديريت سيستم هاي اطلاعات، منبع يابي و تدارکات، زمان بندي توليد، پردازش سفارشات، مديريت موجودي، انبارداري و خدمت به مشتري را در بر مي گيرد.
براي مديريت مؤثر زنجيره تأمين ضروري است که تأمين کنندگان و مشتريان با يکديگر و در يک روش هماهنگ و با شراکت و ارتباطات اطلاعاتي و گفت و گو با يکديگر کار کنند. اين امر يعني جريان سريع اطلاعات در ميان مشتريان و عرضه کنندگان، مراکز توزيع و سيستم هاي حمل و نقل که بعضي از شرکت ها را قادر مي سازد که زنجيره هاي عرضه بسيار کارايي را ايجاد کنند. عرضه کنندگان و مشتريان بايد اهداف يکسان داشته باشند. عرضه کنندگان و مشتريان بايد اعتماد متقابل داشته باشند. مشتريان در زمينه کيفيت محصولات و خدمات هنگامي به تأمين کنندگان خود اعتماد مي کنند، که موارد دريافتي را مطابق تمايل و ترجيح خود تحويل بگيرند.

? کارکردهاي پنجگانه مديريت زنجيره تأمين
 

فناوري ها و ابزارهاي بسياري جهت بهبود فرايند زنجيره تأمين به کار گرفته مي شوند و از جمله آنها پورتال هاي سازماني است. پيش از توصيف پورتال هاي سازماني و کاربردهاي آنها، لازم است کارکردهاي پنجگانه مديريت در عرصه زنجيره تأمين [4]را مورد توجه قرار دهيم تا پس از تشريح کارايي هاي فناوري پورتال دريابيم که فناوري مذکور در اين زمينه چه نقشي مي تواند داشته باشد. بديهي است اثربخشي مديريت زنجيره تأمين به کارکرد بهينه هريک از موارد مذکور خواهد داشت.
طراحي زنجيره تأمين بر اساس کارايي عوامل استراتژيک و با توجه به نيازمندي هاي مشتري براي طراحي زنجيره تأمين، پايه ريزي شده است. به طوري که محدوده محصولات موجود، سرويس ها، محصولات جديد يا بخش مشتريان را پوشش مي دهد. اين به مفهوم آن است که در دوره طولاني، کيفيت محصولات براي ادامه رقابت، بايد توسعه و بهبود يابد. همچنين يکپارچگي زنجيره تأمين، ميزان رقابت پذيري سازمان را تعيين خواهد کرد.
? پياده سازي ارتباطات مشارکتي
اين بخش به انواع مشارکت هاي ضروري براي شرکت اشاره مي کند. اين کارکرد ارتباطات زنجيره تأمين را به مشارکت با عوامل خارج از شرکت گسترش مي دهد. هر تغييري در زنجيره تأمين بايد به اطلاع شرکاء برسد و در کل زنجيره پياده شود.
در اين قسمت عمليات پشتيبان فرايندهاي زنجيره تأمين بيان مي شوند[4].
ـ سازماندهي تغييرات و نقش کارکردها در تغييرات زنجيره تأمين
ـ فرايند مشارکتي براي طراحي مجدد زنجيره تأمين
ـ اجراي ارزيابي ها و نقش آنها
ـ جايگاه عملکرد مديريت زنجيره تأمين درون شرکت
? طراحي زنجيره تأمين براي سود دهي استراتژيک
مديريت زنجيره تأمين، مشارکت مؤثر عوامل خارج از شرکت را ايجاب مي کند. اما ارتباط هر شرکت با شرکت هاي خارج از آن بسيار مشکل زا است. در مورد شرکاء دقت به موارد زير ضروري است[4]:
ـ مرکز رقابت: هدف مديريت زنجيره تأمين و انتخاب شرکاء چه تأثيري بر اهداف رقابتي دارد؟
ـ انگيزه شرکاء
ـ ساختار شرکاء
? اطلاعات مديريت زنجيره تأمين
نقش سيستم هاي اطلاعاتي را در اصلاح زنجيره تأمين نبايد ناديده گرفت. اين بخش نقش تکنولوژي را در اصلاح زنجيره تأمين نشان مي دهد. تغييرات سيستمي بايد تغييرات (اصلاح) فرايندها و استراتژي شرکت را تحت الشعاع قرار دهد[4].
ـ عناصر سيستم زنجيره تأمين
ـ نوآوري تکنولوژيکي
ـ استفاده از وابسته هاي نرم افزاري
ـ مشکلات موجود در مراحل پياده سازي
? کاهش هزينه زنجيره تأمين:
شاخص اصلي بهبود زنجيره تأمين، کاهش هزينه است. اين کوشش ها براي استراتژي ها و سياست هاي کارايي انجام مي شود. پنج دليل اصلي هزينه زايي عبارتند از[4]:
ـ عدم وضوح فرايند زنجيره تأمين
ـ تغييرات رويه هاي داخلي و خارجي شرکت
ـ ضعف موجود در طراحي توليد
ـ وجود اطلاعات ناقص براي تصميم گيري
ـ ضعف حلقه هاي زنجيره در ارتباط ميان شرکاء زنجيره تأمين

? مديريت اطلاعات در زنجيره تأمين
 

امروزه نقش، اهميت و جايگاه اطلاعات براي همگان بديهي است. گردش مناسب و انتقال صحيح اطلاعات باعث مي شود تا فرايندها مؤثرتر و کاراتر گشته و مديريت آنها آسان تر گردد. در بحث زنجيره تأمين اهميت موضوع هماهنگي در فعاليت ها، بسيار حائز اهميت است. اين نکته در بحث مديريت اطلاعات در زنجيره تأمين، مديريت سيستم هاي اطلاعاتي و انتقال اطلاعات نيز صحت دارد. مديريت اطلاعات هماهنگ و مناسب ميان شرکاء باعث خواهد شد تا تأثيرات فزاينده اي در سرعت، دقت، کيفيت و جنبه هاي ديگر وجود داشته باشد. مديريت صحيح اطلاعات موجب هماهنگي بيشتر در زنجيره خواهد شد. به طور کلي در زنجيره تأمين، مديريت اطلاعات در بخش هاي مختلفي تأثير گذار خواهد بود که برخي از آنها عبارتند از[5]
مديريت لجستيک (انتقال، جابجايي، پردازش و دسترسي به اطلاعات لجستيکي براي يکپارچه سازي فرايندهاي حمل و نقل، سفارش دهي و ساخت، تغييرات سفارش، زمان بندي توليد، برنامه هاي لجستيک و عمليات انبارداري)؛ تبادل و پردازش داده ها ميان شرکاء (مانند تبادل و پردازش اطلاعات فني، سفارشات و ...): جمع آوري و پردازش اطلاعات براي تحليل فرايند منبع يابي و ارزيابي، انتخاب و توسعه تأمين کنندگان؛ جمع آوري و پردازش اطلاعات عرضه و تقاضا و ... براي پيش بيني روند بازار و شرايط آينده عرضه و تقاضا؛ ايجاد بهبود روابط بين شرکاء.
چنانچه پيداست، مديريت اطلاعات و مجموعه سيستم هاي اطلاعاتي زنجيره تأمين مي تواند بر روي بسياري از تصميم گيري هاي داخلي بخش هاي مختلف زنجيره تأمين مؤثر باشد که اين موضوع حاکي از اهميت بالاي اين مؤلفه در مديريت زنجيره تأمين است.

? پورتال هاي سازماني
 

از اوايل سال 1997 که استفاده از پورتال ها در عرصه‎هاي مختلف کاوش و بازيابي اطلاعات در اينترنت مورد توجه قرار گرفت، بسياري از سازمانهاي تجاري و غيرتجاري به فکر طراحي و ايجاد پورتال هاي سازماني براي خود و پرسنل و کاربران يا به عبارت بهتر مشتريانشان افتادند.
پورتال هاي سازماني اساساً با دو هدف طراحي و در سطح سازمانها مستقر شدند [3]. اين دو هدف شامل مديريت متمرکز اطلاعات تجاري در سازمانها و ارائه خدمات اطلاعاتي روزآمد مي‎باشند. پورتال هاي سازماني از يک سو امکان مديريت متمرکز در سازمان را براي مديران و معاونان مؤسسات و سازمانها فراهم مي‎کنند و پنجره اي شفاف از سازمان را در مقابل چشم آنها قرار مي‎دهند و از سوي ديگر کاربران و مشترکين خود را از آخرين اخبار و اطلاعات مربوط به حوزه‎هاي کاري و تجاري آگاه مي‎سازند. اين پورتال ها علاوه بر اطلاع‎رساني زمينه‎هاي تعامل ميان مديران و کارمندان و مشتريان يا کاربران را ايجاد مي‎نمايند.
محيط شبکه‎اي پورتال هاي سازماني به گونه‎اي طراحي مي‎شود که يک کاربر پس از ورود به آنها خود را در فضاي مجازي يک محيط تجاري يا کاري مي‎يابد و علاوه بر انجام امور اجرايي و تجاري در سراسر اوقاتي که در اين محيط به سر مي‎برد احساسي از لذت را همراه با آموزش تجربه مي نمايد. يکي ديگر از ويژگي‎هاي پورتال هاي سازماني اين است که کاربران با مشارکت در فعاليت‎هاي مبتني بر شبکه[1] خلاقيت‎هاي فردي را در خود پرورش مي‎دهند. امکانات تنظيم شخصي‎[2] که معمولاً در هر پورتال سازماني پيش‎بيني و ارائه مي‎شود [7]ضمن به چالش گرفتن تجربيات فردي کاربران در کار با امکانات شبکه‎اي و بسترهاي ارتباطي، زمينه‎هاي خلاقيت آنها را به شيوه‎اي کاربردي ايجاد مي‎نمايد.
قابليت‎هاي موجود در پورتال هاي سازماني نظير کاوش، فهرستهاي موضوعي، سرويس‎هاي صفحات زرد[3] براي يافتن شرکت‎هاي محلي، قيمت سهام، سرويسهاي ارسال و دريافت سريع پيامها، آگهي ها و پيشنهادهاي تجاري و ديگر قابليت‎هاي کاربردي؛ حقيقتاً آنها را تبديل به محيط‎هاي شبکه‎اي کرده‎اند که کاربران پس از چند مورد استفاده و بهره‎برداري از آنها ديگر نمي‎توانند از عضويت در آنها چشم‎پوشي کنند. اين به معني وابسته نمودن کاربران به يک محيط خاص شبکه‎اي نيست، بلکه به معني ايجاد اعتماد در کاربران و مشتريان جهت مراجعه آنها به يک محل خاص در اينترنت به منظور انجام امور تجاري و اداري است.
امکانات ارتباط از راه دور نظير SMS[4] کارايي پورتال هاي سازماني را چند برابر ساخته است. کاربران اين پورتال ها ديگر حتي براي ارتباط با پورتال مورد نظر نياز به حضور فيزيکي در محل کار يا منزل جهت استفاده از رايانه شخصي ندارند، بلکه مي‎توانند از طريق تلفن همراه خود و ديگر تجهيزات ارتباطي بي‎سيم نسبت به امور اداري و بازرگاني خود واکنش‎هاي مناسب و به موقعي را نشان دهند. به عبارت ديگر پورتال ها قادر به بهره‎برداري مفيد و مؤثر از فناوري‎هاي بي‎سيم جهت برآورده ساختن نيازهاي ارتباطي مشترکين خود شده‎اند. همة اينها کارايي پورتال هاي سازماني را بيش از گذشته نمايان ساخته اند.

? کاربرد فناوري پورتال در مديريت زنجيره تأمين
 

کار يک پورتال سازماني فراهم نمودن فرايندهاي مديريتي و تجاري يکپارچه اي است که از ميان بسياري از سامانه هاي فناوري اطلاعات مي گذرند و در نهايت ارائه قابليت هايي نظير کاوش جامع، دسترسي و يکپارچه سازي کاربردي، تنظيم شخصي، استقرار، مديريت، همکاري، مديريت محتوايي، استقرار تخصص، هوش تجاري، تجزيه و تحليل کمي و ميزباني ديگر گزينه هاي منحصر به سازمان مي باشد. فروشنده اي که شما براي خريد خودتان انتخاب مي کنيد، بايد بتواند کليه اين قابليت ها را يا به صورت مستقيم و يا از طريق مجموعه اي از شرکاء فراهم نمايد تا آنها را با يکديگر ترکيب و مجتمع نموده و اطمينان يابد که اين خدمات مناسب هستند و تداوم خواهند يافت.
ماده و محتواي اصلي اين يکپارچه سازي شرايطي را به وجود مي آورد که در بهترين شکل خود به عنوان چارچوب پورتال عمل مي نمايد و مي تواند با نيازهاي متنوعي منطبق گردد و فضاي مناسبي را براي چيزي بيش از يک محصول فراهم نمايد. مزايايي که از طريق استخراج ارزش هاي کاملاً جديد پورتال نظير کاربردهاي جاري، محتوا و ويژگي هاي تخصصي آن عايد کاربر مي شد، در واقع مجموعه اي از دارايي هاي محتوايي پورتال را تبديل به يک فضاي کاري منفرد، جامع و مبتني بر تجارت الکترونيکي ساخت. هر يک از پياده سازي ها و کاربردهاي پورتال متمرکز بر هدفي خاص مي باشد. پورتال هاي تجارت به کارمندان (B 2 E) متمرکز بر يکپارچه سازي کاربردهاي سازماني، توسعه اجتماعي و حرفه اي و همکاري برابر هستند در حاليکه پورتال هاي تجارت به تجارت (B 2 B) تمرکز خود را معطوف بر امنيت اکسترانت[5] و کاربردهاي عمومي (سلسله مراتبي) کرده اند. پورتال هاي تجارت به مشتري (B 2 C) متمرکز بر قابليت هاي سنجش، اجراي تبادلات و حفظ مشتري هستند]3[. در رأس هر يک از پورتال ها مي تواند تمرکز بر خود پورتال باشد، ضمن آنکه مجموعه اي از ويژگي هاي بيشتري را ممکن است در يک پورتال صنعتي تجاري بيابيم که هدف آن به عنوان مثال، در خصوص پورتال يک شرکت توليد کننده دارو مي تواند پردازش فرايندهاي تأييد دارو توسط وزارت بهداشت باشد. قبلاً، اين ويژگي ها از طريق چندين پورتال براي يک سازمان فراهم مي شد و از سوي گستره وسيعي از فروشندگان نرم افزارهاي پورتال پشتيباني مي گرديد که هر يک به جنبه خاصي از پورتال پرداخته بودند.
به عنوان مثال، مي توان گفت که يک بانک تجاري بزرگ از يک پورتال (B 2 C) قابل دسترسي براي مشتري استفاده مي کند که مشتريان تجاري از طريق آن مي توانند به حسابهاي خود دسترسي داشته باشند، به انتقال وجوه و دارايي ها بپردازند، اطلاعات مربوط به محصولات جديد را بدست آورند و اطلاعات و اخبار مربوط به حسابهاي خود را دريافت نمايند.
پورتال ها به چارچوب يکپارچه تري تبديل شده اند؛ چيزي که به عنوان راهي براي استقرار محتوا آغاز شد، اکنون مبنايي شده است که از طريق آن تبادلات چندگانه صورت مي گيرند، تجارت الکترونيکي را امکان پذير ساخته است و با مشارکت کنندگان بسياري در تعامل مي باشد. همانطور که ملاحظه مي شود، تعريف کاربردي از پورتال ]7[ متمرکز بر نيازهاي چندگانه بازار است:E 2 E, B 2 E, B 2 C, B 2 B. يک پورتال بايد گستره اي وسيع از محتويات گوناگون را در بر بگيرد، همکاري لازم را ميان کساني که در ارتباط با يک موضوع خاص نياز به کمک و مشارکت ديگران دارند، فراهم نمايد و در تعامل با زمينه طراحي شده خود از انعطاف کافي برخوردار باشد و بالاخره اينکه فضاي کاري الکترونيکي مناسبي را براي کاربران خودش به وجود آورد. به طور کلي، پورتال فضاي کاري سنتي و محصول محور را به يک فضاي پرتحرک تر، شخصي شده و قابل تعامل و مشارکت با مشتريان بيشتر ارتقاء مي دهد.

? نتيجه گيري
 

همانطور که در ابتداي اين مقاله گفتيم، مديريت زنجيره تأمين بر يکپارچه سازي فعاليت هاي زنجيره تأمين و نيز جريان هاي اطلاعاتي مرتبط با آنها از طريق بهبود در روابط زنجيره، براي دستيابي به مزيت رقابتي قابل اتکا و مستدام متمرکز است. از اينرو فناوري هاي ارتباطي در ايجاد اين يکپارچه سازي اهميت خاصي پيدا مي کنند و بديهي است که هرچه امکان ارتباط طرفين يک رابطه تجاري با کيفيت و تداوم بيشتري فراهم شود، اثربخشي فعاليت هايي که به منظور جلب رضايت مشتري در عرصه رقابت صورت مي گيرند، بيشتر خواهد بود. نقش و کاربرد پورتال هاي سازماني در همين نقطه روشن مي شود. به اين مفهوم که پورتال هاي سازماني با فراهم ساختن زمينه مشارکت طرفين فعاليت هاي بازرگاني، امکان مديريت زنجيره تأمين را از حالت يک جانبه به صورت دوجانبه در مي آورد. در اين حالت سفارش دهنده کالا يا خدمت با اتصال به پورتال مربوطه شخصاً در جريان کار قرار مي گيرد و از نوعي نظارت کنترل شده بر روند دريافت موارد مورد انتظار خود برخوردار مي گردد.
پورتال هاي سازماني به دليل فراهم ساختن کانالهاي ارتباطي سريع و موثق به منزله پنجره هاي شفافي هستند که فرا روي مديران سازمانها قرار مي گيرند و با آگاه ساختن آنها از جريان روز آمد اطلاعات، ايشان را در اتخاذ تصميمات آگاهانه در عرصه هاي مديريتي از جمله مديريت زنجيره تأمين ياري مي نمايند. بعد ديگري از کاربرد پورتال هاي سازماني در اين زمينه، همجوشي و انطباق زياد آنها با محيط تجارت الکترونيک و نيازهاي بازرگاني امروز است که سبب جذابتر شدن آنها براي دست اندرکاران مربوطه شده است.
منابع:
1. وجدي وحيد، مريم. مديريت زنجيره تأمين، وب سايت شرکت همکاران سيستم: www.systemgroup.net
2. متين نفس، فرهاد. زنجيره هاي تأمين، ماهنامه تدبير، شماره 143، فروردين 1383.
3. پورتال هاي آنلاين، بزرگراه رايانه، ص 129-131، شماره 56، 1382.
4. معصومي، مريم. ارائه راهکار براي طراحي يک سيستم تأمين قطعه در چارچوب مديريت زنجيره تأمين، پايان نامه کارشناسي ارشد، با راهنمايي دکتر غنضفري، دانشگاه علم و صنعت.
5. غضنفري، م. مديريت زنجيره تأمين و اهميت روابط در آن، مجله تدبير، سال دوازدهم، شماره 117، آبان ماه 1380.
6. Watson, H. (2002) "Peter F. Drucker: Delivering Value To Customers", Quality Progress, May 2002
7. IBM Software Group, Making Portals Fit for E-Business, KM World Magazine, May 2002
8. James, B. Supply Chain Management, 2000. [1] Web-based [2] Personalization [3] Yellow Pages [4] Short Message System [5] Extranet [1] User-oriented [2] Supply Chain Management [3] Centralized Management (CM) [4] Up-to-date Information Services [5] Interaction
منبع:http://ictarticle.blogfa.com
ارسال توسط كاربر محترم : mohammad_43
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image